Pagina 10 van 36

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 24 mei 2022, 19:34
door Portbou
Portbou schreef: 23 mei 2022, 19:05
overweg13 schreef: 23 mei 2022, 13:49 maar je kunt net zo goed zeggen dat NS, DB en SNCF maar beperkt in grensoverschrijdend verkeer met België geïnteresseerd zijn.
Bijna alle knooppunten waar moet overgestapt worden liggen dan ook aan de andere kant van de grens.

Richting NS zijn Roosendaal, Breda en Maastricht de knooppunten. Essen, Noorderkempen en Visé zijn dat niet.
Richting DB is Aachen uiteraard het knooppunt, niet Hergenrath, Welkenraedt of Verviers.
En richting SNCF is Rijsel overduidelijk het knooppunt, niet Mouscron of Tournai.

Enkel voor Mons/Maubeuge/Charleroi kan je m.i. discussiëren of SNCF naar Mons/Charleroi moet komen dan wel of NMBS naar Maubeuge moet rijden.
Nog meningen hierover ?

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 25 mei 2022, 00:06
door Shrek
Portbou schreef: 24 mei 2022, 19:34
Portbou schreef: 23 mei 2022, 19:05
overweg13 schreef: 23 mei 2022, 13:49 maar je kunt net zo goed zeggen dat NS, DB en SNCF maar beperkt in grensoverschrijdend verkeer met België geïnteresseerd zijn.
Bijna alle knooppunten waar moet overgestapt worden liggen dan ook aan de andere kant van de grens.

Richting NS zijn Roosendaal, Breda en Maastricht de knooppunten. Essen, Noorderkempen en Visé zijn dat niet.
Richting DB is Aachen uiteraard het knooppunt, niet Hergenrath, Welkenraedt of Verviers.
En richting SNCF is Rijsel overduidelijk het knooppunt, niet Mouscron of Tournai.

Enkel voor Mons/Maubeuge/Charleroi kan je m.i. discussiëren of SNCF naar Mons/Charleroi moet komen dan wel of NMBS naar Maubeuge moet rijden.
Nog meningen hierover ?
Niet eens. De Nederlanders investeren in nieuwe treinstellen om naar Brussel te komen, dat niet aan de grens ligt. Geografie is maar een stukje van de puzzel.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 25 mei 2022, 15:09
door ronny
Vind men ook voor deze verbinding geen andere operator die dit wil uitvoeren?
Na volgende verkiezingen zal het waarschijnlijk de buikriem aanhalen zijn voor de NMBS als de verkiezingsresultaten de huidige peilingen bevestigen.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 25 mei 2022, 15:26
door Shrek
ronny schreef: 25 mei 2022, 15:09 Vind men ook voor deze verbinding geen andere operator die dit wil uitvoeren?
Na volgende verkiezingen zal het waarschijnlijk de buikriem aanhalen zijn voor de NMBS als de verkiezingsresultaten de huidige peilingen bevestigen.
Ook een andere operator heeft subsidies nodig om dat traject te rijden hoor, daar moet de buikriem dan even hard aangehaald worden.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 25 mei 2022, 15:29
door rvdborgt
Shrek schreef: 24 mei 2022, 19:05
Klassiekje schreef: 24 mei 2022, 14:32 Onder 3kV DC krijgen de rijtuigen rechtstreeks 3kV DC.

Onder 25kV AC krijgen de rijtuigen 1,5kV 50 Hz AC.

Onder 15kV AC is dit 1000V 16 2⁄3Hz. I11 kan hier mee overweg (RIC-normen), M6 niet.
Inderdaad, M6 niet en M7 ook niet ben ik te weten gekomen. Dus enkel de I11 geraakt tot Aken, wat een verlenging van de huidige 2 IC's bij voorbaat onmogelijk maakt.
Dat hangt ervan af hoe je het organiseert. Welkenraedt - Kortrijk rijdt grotendeels met I11, ik dacht maar 2 stammen met compleet M6. De andere stammen hebben weliswaar grotendeels 1 M6 met multifunctionele ruimte maar daar kun je ook andere rijtuigen inzetten, bv. de omgebouwde I10. Als er voldoende M7 is ingestroomd, moet er toch een doorschuifactie mogelijk zijn.

Groetjes,
Rian

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 25 mei 2022, 18:20
door Shrek
rvdborgt schreef: 25 mei 2022, 15:29
Shrek schreef: 24 mei 2022, 19:05
Klassiekje schreef: 24 mei 2022, 14:32 Onder 3kV DC krijgen de rijtuigen rechtstreeks 3kV DC.

Onder 25kV AC krijgen de rijtuigen 1,5kV 50 Hz AC.

Onder 15kV AC is dit 1000V 16 2⁄3Hz. I11 kan hier mee overweg (RIC-normen), M6 niet.
Inderdaad, M6 niet en M7 ook niet ben ik te weten gekomen. Dus enkel de I11 geraakt tot Aken, wat een verlenging van de huidige 2 IC's bij voorbaat onmogelijk maakt.
Dat hangt ervan af hoe je het organiseert. Welkenraedt - Kortrijk rijdt grotendeels met I11, ik dacht maar 2 stammen met compleet M6. De andere stammen hebben weliswaar grotendeels 1 M6 met multifunctionele ruimte maar daar kun je ook andere rijtuigen inzetten, bv. de omgebouwde I10. Als er voldoende M7 is ingestroomd, moet er toch een doorschuifactie mogelijk zijn.
Maar men wil net alle grote IC's met dubbeldekkers rijden om meer capaciteit te creëeren op de belangrijkste binnenlandse assen. Zeker pre-corona waren er op de IC 4xx een heel aantal treinen waar dubbeldekkers welkom waren.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 25 mei 2022, 21:30
door Klassiekje
rvdborgt schreef: 25 mei 2022, 15:29
Shrek schreef: 24 mei 2022, 19:05
Klassiekje schreef: 24 mei 2022, 14:32 Onder 3kV DC krijgen de rijtuigen rechtstreeks 3kV DC.

Onder 25kV AC krijgen de rijtuigen 1,5kV 50 Hz AC.

Onder 15kV AC is dit 1000V 16 2⁄3Hz. I11 kan hier mee overweg (RIC-normen), M6 niet.
Inderdaad, M6 niet en M7 ook niet ben ik te weten gekomen. Dus enkel de I11 geraakt tot Aken, wat een verlenging van de huidige 2 IC's bij voorbaat onmogelijk maakt.
Dat hangt ervan af hoe je het organiseert. Welkenraedt - Kortrijk rijdt grotendeels met I11, ik dacht maar 2 stammen met compleet M6.
Klopt niet, het is net omgekeerd.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 25 mei 2022, 21:49
door desirootje
ik dacht dat men had gevraagd om materieel dat alle landsgrenzen, buiten de Franse over kon toen men bezig was met de M7, en nu blijkt dat deze niet overweg kan met Duitse stroom? Wat is daar de redenering, moeten we er speciaal batterij of diesel loc's voor komen om dat te kunnen doen? Ze hebben geen PZB, kunnen niet onder 15 kV rijden, wat dan wel? Zijn ze aangepast om in Duitsland te rijden door middel van een aangepast ruimtelijk profiel? is dat waar de lat ligt?
En van de NMBS toont dit dit toch ook geen denkvermogen, de Duitsers smeken voor een IC Brussel-Keulen en het enige materieel dat men kan aanpassen om dat te doen is het materieel met de laagst mogelijke bezetting??? En dat wanneer men nieuwe Dubbeldeksrijtuigen aankoopt

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 26 mei 2022, 08:48
door Shrek
desirootje schreef: 25 mei 2022, 21:49 ik dacht dat men had gevraagd om materieel dat alle landsgrenzen, buiten de Franse over kon toen men bezig was met de M7
Dat heb je helemaal verkeerd gedacht. Zo'n grote reeks als de M7 laten aanpassen aan buitenlandse vereisten is peperduur, het was dus wel te verwachten dat zoiets niet zou gebeuren. Het zou ook dom zijn, want dan zou de NMBS voor hetzelfde geld veel minder M7's kunnen besteld hebben.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 26 mei 2022, 11:41
door giuseppe
Men zou misschien beter een paar Flirts bestellen, die hebben binnenkort alle benodigde toelatingen voor België en Duitsland.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 26 mei 2022, 11:45
door JHS2013
Tja, maar één Europese aanbestedingsronde verder en je zit vast aan onbewezen treinstellen uit Spanje of een nieuw Pools ontwerp

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 26 mei 2022, 14:42
door rdv
JHS2013 schreef: 26 mei 2022, 11:45 Tja, maar één Europese aanbestedingsronde verder en je zit vast aan onbewezen treinstellen uit Spanje of een nieuw Pools ontwerp
Dat is te vermijden - je kan vragen naar types treinstellen die al x km in commerciële dienst hebben gereden. Maar er zijn natuurlijk altijd de specifieke eisen voor België die tot kinderziektes kunnen leiden.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 26 mei 2022, 14:49
door rdv
Een dubbele stam T18+6M6+M6BDx gekoppeld met T18+i11+i11BDx, waarbij de M6 stam in Luik, Verviers of Welkenraedt acherblijft en de i11 stam tot Aachen rijdt is dromen wellicht?

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 26 mei 2022, 16:05
door Portbou
Shrek schreef: 26 mei 2022, 08:48
desirootje schreef: 25 mei 2022, 21:49 ik dacht dat men had gevraagd om materieel dat alle landsgrenzen, buiten de Franse over kon toen men bezig was met de M7
Dat heb je helemaal verkeerd gedacht. Zo'n grote reeks als de M7 laten aanpassen aan buitenlandse vereisten is peperduur, het was dus wel te verwachten dat zoiets niet zou gebeuren. Het zou ook dom zijn, want dan zou de NMBS voor hetzelfde geld veel minder M7's kunnen besteld hebben.
Lekker protectionistisch bezig blijven met elk netwerkje eigen systeempjes. Zucht…

Ondertussen vliegen de vliegtuigen en rijden de auto’s probleemloos alle Europese grenzen over.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 26 mei 2022, 16:25
door jan_olieslagers
Ondertussen vliegen de vliegtuigen en rijden de auto’s probleemloos alle Europese grenzen over.
Van de grootste Boeing tot en met het zeer bescheiden sportvliegerke waarmee ik ooit het zwerk onveilig maakte!

We moeten natuurlijk wel toegeven dat er gewerkt wordt aan pan-Europese standaardisering, alleen gaat het maar vooruit zoals de processie van Echternach, misschien zelfs nóg trager.