Klassieke treinen Aken-België

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 02 apr 2023, 19:15 De HLE17 zou 15 kV AC omzetten naar 1kV DC (denk ik, ik kan fout zijn) de spanning doet er niet toe, het is geen 1.5kV of 3kV. De huidige M7's kunnen enkel overweg met voeding van 1.5 of 3 kV, 25 kV AC wordt omgezet naar 1.5 kV DC, vandaar dat ze ook op de HSL's en naar Luxemburg ingezet kunnen worden. De M7's moeten voor zover ik het begrijp aangepast worden om getrokken te kunnen worden door een locomotief die onder 15 kV AC rijdt.
Het is geen DC, maar AC op 16,7Hz. Maar voor de rest klopt de uitleg wel, M7 kunnen hier niet op werken.
trainlovertje
Berichten: 2361
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 02 apr 2023, 19:15 De HLE17 zou 15 kV AC omzetten naar 1kV DC (denk ik, ik kan fout zijn) de spanning doet er niet toe, het is geen 1.5kV of 3kV. De huidige M7's kunnen enkel overweg met voeding van 1.5 of 3 kV, 25 kV AC wordt omgezet naar 1.5 kV DC, vandaar dat ze ook op de HSL's en naar Luxemburg ingezet kunnen worden. De M7's moeten voor zover ik het begrijp aangepast worden om getrokken te kunnen worden door een locomotief die onder 15 kV AC rijdt.
Ik verwacht dat we oftewel een pendeltrein krijgen, Luik-Aachen, later Keulen met I11'en en dan in 2040 bestellen we de M8 of dubbeldeks EMU's die dan de route kunnen doen, als vervangen van de M6 en de I11. Oftewel krijgen we niets tot en met de bestelling van de M8. Ik denk dat het een beetje laat is om nog zulke grondige wijzigingen aan te brengen aan de M7's...
De exacte spanning/stroomdetails wat betreft communicatie tussen rijtuigen en locomotieven ken ik niet, maar het zou me verbazen moesten er geen geschikte combinaties mogelijk zijn om met de huidige rijtuigenvloot de HLE 17 richting Duitsland te zenden. De I11-rijtuigen misschien?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 02 apr 2023, 18:51 DB Netz inderdaad niet, go.rheinland wel.
En gaan die materieel aankopen dat in België kan rijden op klassieke lijnen en HSL?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 02 apr 2023, 19:52 De exacte spanning/stroomdetails wat betreft communicatie tussen rijtuigen en locomotieven ken ik niet, maar het zou me verbazen moesten er geen geschikte combinaties mogelijk zijn om met de huidige rijtuigenvloot de HLE 17 richting Duitsland te zenden. De I11-rijtuigen misschien?
Ja HLE17+I11 kan. Maar die heeft een te lage capaciteit om verder te rijden als IC naar Oostende of Kortrijk. Daardoor spreek je meteen over een extra trein die voor overaanbod zorgt.
trainlovertje
Berichten: 2361
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 02 apr 2023, 19:54 Ja HLE17+I11 kan. Maar die heeft een te lage capaciteit om verder te rijden als IC naar Oostende of Kortrijk. Daardoor spreek je meteen over een extra trein die voor overaanbod zorgt.
Kortrijk - Welkenraedt rijdt al jaren met I11 (+ één enkele M6 voor de fietsers.) Daar lijkt ook niet echt verandering in te komen.
Shrek schreef:
trainlovertje schreef: 02 apr 2023, 18:51 DB Netz inderdaad niet, go.rheinland wel.
En gaan die materieel aankopen dat in België kan rijden op klassieke lijnen en HSL?
Waarom zouden ze dat doen? Zij volgen de Belgische situatie immers ook op en zien een evolutie richting 'IC-treinen naar Duitsland proberen sturen'.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 02 apr 2023, 20:14 Kortrijk - Welkenraedt rijdt al jaren met I11 (+ één enkele M6 voor de fietsers.) Daar lijkt ook niet echt verandering in te komen.
Misschien moet je toch eens beter kijken dan :wink:
Waarom zouden ze dat doen? Zij volgen de Belgische situatie immers ook op en zien een evolutie richting 'IC-treinen naar Duitsland proberen sturen'.
Die evolutie is er net niet :roll:

Edit: de enige evolutie die ik zie zijn de nieuwe ICE's die mogelijk de frequentie op Brussel-Frankfurt verder verhogen. Dat op zich kan natuurlijk een reden zijn om geen IC's in te willen leggen.
ovspotter_be
Berichten: 730
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door ovspotter_be »

Shrek schreef: 02 apr 2023, 21:22 de enige evolutie die ik zie zijn de nieuwe ICE's die mogelijk de frequentie op Brussel-Frankfurt verder verhogen. Dat op zich kan natuurlijk een reden zijn om geen IC's in te willen leggen.
Een uursdienst op de ICE zou mooi zijn, maar ik vrees niet dat dat snel zal gebeuren.
En deels bestaat dit ook al tussen Brussel en Köln met de Thalys richting het Ruhrgebiet.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

En specifieker (want intussen is het antwoord gekomen met het bekendmaken van de details van de nieuwe dienstregeling): het wordt voorlopig HLE 18 + I11, die een nieuwe S-trein Luik-Guillemins - Aachen zal verzorgen. De S uit Spa wordt op hetzelfde moment beperkt tot Verviers-Centraal.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door jotie »

Enig idee uit hoeveel rijtuigen die nieuwe combinatie zal krijgen? Een A en een B-rijtuig, of toch net ietsje meer? De situatie met één enkele AM66 vandaag is echt schrijnend op sommige momenten.
260689
Berichten: 3349
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door 260689 »

jotie schreef: 16 aug 2023, 14:40 Enig idee uit hoeveel rijtuigen die nieuwe combinatie zal krijgen? Een A en een B-rijtuig, of toch net ietsje meer? De situatie met één enkele AM66 vandaag is echt schrijnend op sommige momenten.
Tegenwoordig zijn er voldoende I11 rijtuigen om deze dienst met 6 rijtuigen te kunnen uitvoeren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

Ik dacht dat ze deze gewoon met 3 of 4 rijtuigen ging verzekeren (3 is de minimum voor de reglementering anders voldoet hij niet aan bepaalde remvoorwaarden en moet je hem beschouwen als een losse locomotief en is het max 100 km/u)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

De perrons in Luik-St Lambert zijn vrij kort. Langer dan 5 rijtuigen gaat daar niet passen.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 265
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door DDietzen »

Wat is daar ineens gebeurd? De laatste keer dat ik de perronlengtes uit de bijlagen van de netverklaring noteerde (een paar maanden geleden) was de kortste nuttige lengte nog 222 meter :o

Ik bied in elk geval Hergenrath met 129 meter perron. Dat geeft een maximum van 4 rijtuigen, of heel misschien 5 als je de locomotief en een deel van een rijtuig (de stuurstand met bagageruimte?) buiten het perron laat steken. Wel goed mikken dan ;)

Wat ik hier ergens op het forum eerder las als samenstelling was BDx+B+B+A+loc, dus 4 rijtuigen.
260689
Berichten: 3349
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door 260689 »

DDietzen schreef: 16 aug 2023, 16:22 Wat is daar ineens gebeurd? De laatste keer dat ik de perronlengtes uit de bijlagen van de netverklaring noteerde (een paar maanden geleden) was de kortste nuttige lengte nog 222 meter :o

Ik bied in elk geval Hergenrath met 129 meter perron. Dat geeft een maximum van 4 rijtuigen, of heel misschien 5 als je de locomotief en een deel van een rijtuig (de stuurstand met bagageruimte?) buiten het perron laat steken. Wel goed mikken dan ;)

Wat ik hier ergens op het forum eerder las als samenstelling was BDx+B+B+A+loc, dus 4 rijtuigen.
Verlopig zijn de stuurrijtuigen I11 nog niet geschikt voor DB netz. Dus het zal kop/staart een 18 worden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steve »

En hoe doet pakweg de IC Luik - Namen - Brussel het dan in Saint-Lambert, als je weet dat veel treinen daar wel 10 rijtuigen tellen?
Plaats reactie