Klassieke treinen Aken-België

FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door FLV-FGSP »

Volgens geruchten uit kringen van Akense treinliefhebbers zou er een afspraak tussen DB Netze en Infrabel zijn om de spanningsscheiding in de jaren 2026 -2027 te verplaatsen. Er zou ter hoogte van de staatsgrens een scheiding 15kV/25kV komen en aan de oostkant van station Welkenraedt een scheiding 25kV/3kV.
De ombouw zou met langere buitendienststellingen gepaard gaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 27 okt 2021, 15:14 Volgens geruchten uit kringen van Akense treinliefhebbers zou er een afspraak tussen DB Netze en Infrabel zijn
:lol:
Hilarisch wel dat zij al weten van een afspraak terwijl de onderhandelingen nog volop bezig zijn :lol:

Voor alle duidelijkheid: er liggen meerdere scenarios op tafel, er is nog niets beslist.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

FLV-FGSP schreef: 27 okt 2021, 15:14 Volgens geruchten uit kringen van Akense treinliefhebbers zou er een afspraak tussen DB Netze en Infrabel zijn om de spanningsscheiding in de jaren 2026 -2027 te verplaatsen. Er zou ter hoogte van de staatsgrens een scheiding 15kV/25kV komen en aan de oostkant van station Welkenraedt een scheiding 25kV/3kV.
De ombouw zou met langere buitendienststellingen gepaard gaan.
Maar enfin, dan moet een trein van Aken naar Welkenraedt nog steeds twee keer van systeem wisselen. Is het dan zo moeilijk om een klein sectie onder 15kV op Belgische grond te voorzien, zoals op L24?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jan_olieslagers »

En dan zijn er ook treinen nodig die alle drie systemen aankunnen - geen verbetering!
@Shrek: het zijn wel geruchten he, ze claimen niet de uitkomst te weten :) Inderdaad beter om te wachten tot er iets formeel geweten is.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 27 okt 2021, 15:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door dantjebram72 »

FLV-FGSP schreef: 27 okt 2021, 15:14 Volgens geruchten uit kringen van Akense treinliefhebbers zou er een afspraak tussen DB Netze en Infrabel zijn om de spanningsscheiding in de jaren 2026 -2027 te verplaatsen. Er zou ter hoogte van de staatsgrens een scheiding 15kV/25kV komen en aan de oostkant van station Welkenraedt een scheiding 25kV/3kV.
De ombouw zou met langere buitendienststellingen gepaard gaan.
Daar kan ik nu echt met mijn hoofd niet bij waarom ze dat zouden doen. Ik zou gewoon verwachten dat de spanningssluis op het einde van de hsl3 overgaat naar 15kv(ipv 3KV nu) en dat er een nieuwe spanningsluis komt net voor de vertakking L37 en L3.

Twee spanningsluizen niet ver van elkaar is vragen om problemen en is in principe ook hellemaal niet nodig. Daarbij lust de Arriva FLIRT geen 25KV dus dan zou deze trein niet eens via Verviers naar Aken kunnen rijden.

Kwa buitendienstelling vermoed ik eerder dat ze dienst op enkelspoor gaan doen en een ombouw op het andere. De hoeveelheid treinverkeer laat dat wel toe.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door desirootje »

dantjebram72 schreef: 27 okt 2021, 15:28 Twee spanningsluizen niet ver van elkaar is vragen om problemen en is in principe ook hellemaal niet nodig. Daarbij lust de Arriva FLIRT geen 25KV dus dan zou deze trein niet eens via Verviers naar Aken kunnen rijden.
is dat iets dat ze zeggen of is dat echt een feit? (echte vraag btw, niet ambetant aan het doen) want eerlijk waar in ons belgenlandje vind ik het niet zo vreemd dat we materiaal willen dat 25kV aankan naast 15kV, de eerste is veel bruikbaarder zeker met dat men in de toekomst de lijnen met 25 kV steeds hoger wilt trekken vanwege de interoperabiliteit met de zuiderburen en de verlaagde kosten die gepaard gaan met die stroom. Dat is dan jammer voor Arriva maar voor zover ik weet willen ze niet heel die driehoek doen.
maar nog steeds geen nieuws over materieel, of wilt men de IC01 tussen 2 HLE18's naar aken laten rijden totdat ze daar aan de sluizen beginnen?
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door FLV-FGSP »

Volgens de jongste berichten over de verschuiving van de systeemscheiding zou deze zijn uitgesteld tot december 2030.
Bron: https://sdnet.nvr.de/vorgang/?__=UGhVM0 ... rXvKZaOpGc
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door DDietzen »

En zou het in december 2023 gedaan zijn met de klassiekjes op de RE29 vanwege een ETCS-verplichting.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

DDietzen schreef: 23 mei 2022, 10:28 En zou het in december 2023 gedaan zijn met de klassiekjes op de RE29 vanwege een ETCS-verplichting.
Dat is fake news, Infrabel verplicht het pas vanaf december 2025. Dus Duitsland zou volgens jou een boordinstallatie ETCS verplichten zonder zelf de grondinstllatie te hebben? :wink:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

DDietzen schreef: 23 mei 2022, 10:28 En zou het in december 2023 gedaan zijn met de klassiekjes op de RE29 vanwege een ETCS-verplichting.
ETCS in 2023 verplicht in Duitsland?? Kan toch niet, lijkt me, tenzij ze de TBL 1+ op dat segment zouden verwijderen. Maar waarom zouden ze dat doen als ze de werken voor de nieuwe spanningssluis uitstellen?
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door FLV-FGSP »

B-Technics heeft beslist om de klassiekskes geleidelijk uit te faseren tot dec. 2023 en verwijst daarbij naar de ETCS-verplichting, maar het zou wellicht correcter zijn om te verwijzen naar hun hoge leeftijd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

En met het zicht op de IC Oostende - Aken die er zit aan te komen dan waarschijnlijk. Want in december 2023 zal het 'nieuwe' vervoersplan van kracht worden.
Toch benieuwd of Hergenrath het zal overleven...
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door DDietzen »

Shrek schreef: 23 mei 2022, 10:31
DDietzen schreef: 23 mei 2022, 10:28 En zou het in december 2023 gedaan zijn met de klassiekjes op de RE29 vanwege een ETCS-verplichting.
Dat is fake news, Infrabel verplicht het pas vanaf december 2025. Dus Duitsland zou volgens jou een boordinstallatie ETCS verplichten zonder zelf de grondinstllatie te hebben? :wink:
Mijn bron was het document dat op de website van de NVR staat, ik verzin het ook niet. Don't shoot the messenger, hè! :wink:

Anyway, ik hoop maar op een nieuwe grensbaanvaktoelating voor bv de Desiro, zodat die de klassiekjes rechtstreeks kan vervangen op de RE29, anders zie ik het somber in voor Hergenrath (en überhaupt de bediening van Aken, zolang de HLE17 er nog niet is)...
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Terminus »

En gesteld dat die Oostende-Aken er komt... dan vliegen de M7's terug uit de samenstelling?
Of is een (relatief) snelle homologatie voor dat grenstraject realistisch?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Intussen zijn er andere geruchten: de IC's uit Brussel zouden niet langer verlengd worden tot Duitsland, maar een combinatie van HLE17+I11+I11BDX zou een S-trein uit Luik rijden die via Verviers en Welkenraedt tot Aken rijdt en daarna eventueel als IC tot Keulen. De langverwachte IC Oostende-Aken zou, althans voorlopig, opgeborgen zijn.
Plaats reactie