Klassieke treinen Aken-België

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Shrek »

Iain Dobson schreef: 05 mar 2021, 23:33 The word is that Aachen is to be rebuilt without 3kV DC power sometime in the future and that NMBS/SNCB intend to buy dual voltage 3kV DC / 15kV AC trains and operate Oostende - Koln again.

The word also was that SNCB/NMBS were planning some HLE 17s both to run in Germany and the Nederlands.

There will be a lot of spare Class 186 TRAXX very soon. All the Lineas ones are fitted with SW7J and can run in Belgium and Germany. It is easy to retrofit 7J. It will be fairly simple to create a Software Version that can run in Belgium and Germany as well as on Lines 2 and 3. The problem is that the TRAXX can only run at 160 km/h but there is a TRAXX bogie version that does allow faster speeds.

With Line 162 going to M7 and Oostende - Eupen also going M7, this will throw up a lot of I11 coaches and an Oostende - Koln service with a TRAXX could work. Quality vehicles for a quality connection.
Het zijn geen roddels, DB gaat effectief Aachen volledig op 15kV zetten en de spanningssluis verplaatsen naar België. De reserve Traxxen zijn leuk, maar de NMBS wil locs kopen en niet leasen, dan is een oude traxx niet meteen de beste lange termijnoplossing.
De I11 zie ik niet meteen terugkomen op de hoofdas oost-west, die hebben te weinig capaciteit. Ik denk eerder aan M7+HLE17 voor de Aken-Oostende. De Aken-Oostende komt trouwens in de plaats van de Eupen-Oostende, het is niet dat er een 3e IC bijkomt.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door FLV-FGSP »

Een IC Oostende - Aken zou heel mooi zijn. Maar: kan M7 dan naar Aken ook nadat de spanningsscheiding is verplaatst?
Ik ving op dat een van de pistes waarover de NMBS nadenkt een aparte IC Luik - Aken zou zijn.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rvdborgt »

FLV-FGSP schreef: 26 mar 2021, 11:07 Een IC Oostende - Aken zou heel mooi zijn. Maar: kan M7 dan naar Aken ook nadat de spanningsscheiding is verplaatst?
Blijkbaar wel met een nieuwe lok reeks 17.

Groetjes,
Rian
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door LML »

Is er al enig idee, of zelfs al meer nieuws of zo'n loc er al of niet komt...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

Daar is nog geen concreet nieuws over.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Ducktape »

Ik hoor al 5 jaar geruchten over een HLE17, tot nu toe is het nog steeds niet verder gekomen dan dat, geruchten...
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Rww »

msts.be schreef: 15 feb 2021, 20:31
jan_olieslagers schreef: 15 feb 2021, 15:23 Maar men gaat toch niet een apart handjevol stelletjes aankopen speciaal voor deze ene dienst?
Dan is een bijzondere reeks Desiro's, hetzij met batterijen, hetzij met 15kV-voeding, nog minder ongelukkig.
Maar dat idee van de reeks 41 is nog niet zo gek, nu er toch gaan vrijkomen in Neerpelt.
Ik dacht ook aan een serie aangepaste Desiro's voor 15kV. Als men dat avontuur niet wil opgaan, staat het de AVV nog altijd vrij een eigen uitschrijving te doen. Helaas opent men dan wel de doos van Pandora voor de privé: reken er maar op dat Arriva en Abellio zullen inschrijven met Flirts (ervanuitgaande dat ze tegen dan hun Belgische toelating hebben).
Voordeel is misschien dat als de dienst niet meer onder NMBS-beheer valt, er opnieuw een doortrekking naar Luik (of Liers?) kan komen..
Als men de paden mooi spreidt kan dat dan op termijn tot een kwartierdienst op Luik-Verviers (i.c.m IC, die daar ook stoppen), en een halfuurdienst Luik-Welkenraedt komen..
Aanbesteden is in principe onnodig, de prive zou nu al deze verbinding kunnen gaan rijden immers zijn internationale verbindingen vrijgegeven.

Maar ik bewtijfel of de prive dit wilt doen zonder een busconcessie erbij en dan kom je weer bij een aanbesteding. Gaat niet gebeuren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Nieuw geruchtje: de I11 BDx zou een STM PZB krijgen. Misschien wordt de Oostende-Aken dan toch een Oostende-Keulen?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 04 jun 2021, 09:48 Nieuw geruchtje: de I11 BDx zou een STM PZB krijgen. Misschien wordt de Oostende-Aken dan toch een Oostende-Keulen?
Of is dat misschien een eis bij nieuwe toelatingen, ook voor Aken?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 04 jun 2021, 10:58
Shrek schreef: 04 jun 2021, 09:48 Nieuw geruchtje: de I11 BDx zou een STM PZB krijgen. Misschien wordt de Oostende-Aken dan toch een Oostende-Keulen?
Of is dat misschien een eis bij nieuwe toelatingen, ook voor Aken?

Groetjes,
Rian
De TBL1+ in Aken blijft actief totdat er ETCS komt, dus er is steeds een alternatief voor dat stukje.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 04 jun 2021, 09:48 Nieuw geruchtje: de I11 BDx zou een STM PZB krijgen. Misschien wordt de Oostende-Aken dan toch een Oostende-Keulen?
Dan wel met een Duitse locomotief en dus een locomotiefwissel in Aken. Dat zal toch wat tijd kosten, net zoals bij de Nightjet. Of zijn er nog andere geruchten, zoals nieuwe NMBS locomotieven, die meespelen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 04 jun 2021, 11:52
Shrek schreef: 04 jun 2021, 09:48 Nieuw geruchtje: de I11 BDx zou een STM PZB krijgen. Misschien wordt de Oostende-Aken dan toch een Oostende-Keulen?
Dan wel met een Duitse locomotief en dus een locomotiefwissel in Aken. Dat zal toch wat tijd kosten, net zoals bij de Nightjet. Of zijn er nog andere geruchten, zoals nieuwe NMBS locomotieven, die meespelen?
Zonder reeks 14/17 heeft die PZB geen zin, dus daar gaan ze dan wel vanuit.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 04 jun 2021, 13:08 Zonder reeks 14/17 heeft die PZB geen zin, dus daar gaan ze dan wel vanuit.
Voor de sport...

Ook niet als ze er naartoe zouden rijden zoals in het begin naar Noorderkempen?

stuurstand x loc x stuurstand
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 04 jun 2021, 13:20
Shrek schreef: 04 jun 2021, 13:08 Zonder reeks 14/17 heeft die PZB geen zin, dus daar gaan ze dan wel vanuit.
Voor de sport...

Ook niet als ze er naartoe zouden rijden zoals in het begin naar Noorderkempen?

stuurstand x loc x stuurstand
Je hebt altijd een loc nodig die 15kV lust, die heeft sowieso een STM PZB
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door JHS2013 »

De TRAXX’en die NMBS nu al least lusten 15kV maar die kunnen niet sneller dan 160km/h wat een probleem is op de L2, dunkt me. Vectrons leasen is bijzonder makkelijk tegenwoordig, zou dat de strategie kunnen zijn?
Plaats reactie