Klassieke treinen Aken-België

4017-4018
Berichten: 592
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door 4017-4018 »

De trein zou toch niet in ST. Lambert komen (als het een S-trein is Luik-Guillemins - Aachen HBF)?
Ciao Ciao
Klassiekje
Berichten: 554
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Klassiekje »

Shrek schreef: 16 aug 2023, 16:09 De perrons in Luik-St Lambert zijn vrij kort. Langer dan 5 rijtuigen gaat daar niet passen.
Dat klopt niet hoor, spoor 1 en 4 zijn zeker lang genoeg.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef: 16 aug 2023, 16:48
Shrek schreef: 16 aug 2023, 16:09 De perrons in Luik-St Lambert zijn vrij kort. Langer dan 5 rijtuigen gaat daar niet passen.
Dat klopt niet hoor, spoor 1 en 4 zijn zeker lang genoeg.
Maar daar kan je niet keren. Dat kan enkel vanop perron 2 en dat heeft een korte nuttige lengte.
Steve schreef: 16 aug 2023, 16:41 En hoe doet pakweg de IC Luik - Namen - Brussel het dan in Saint-Lambert, als je weet dat veel treinen daar wel 10 rijtuigen tellen?
Als de trein niet moet keren kan hij daar het volledige perron benutten en zelfs nog deels in de wissel staan. Voor een kerende trein kan dat uiteraard niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

4017-4018 schreef: 16 aug 2023, 16:48 De trein zou toch niet in ST. Lambert komen (als het een S-trein is Luik-Guillemins - Aachen HBF)?
Het is een S-trein Luik-Aken. Er heeft nooit iemand gezegd dat het een trein Guillemins-Aken ging worden :wink:
Klassiekje
Berichten: 554
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Klassiekje »

Shrek schreef: 16 aug 2023, 17:14
Klassiekje schreef: 16 aug 2023, 16:48
Shrek schreef: 16 aug 2023, 16:09 De perrons in Luik-St Lambert zijn vrij kort. Langer dan 5 rijtuigen gaat daar niet passen.
Dat klopt niet hoor, spoor 1 en 4 zijn zeker lang genoeg.
Maar daar kan je niet keren. Dat kan enkel vanop perron 2 en dat heeft een korte nuttige lengte.
Nou ja, je kan wel keren maar dan zou je inderdaad een heel stuk tegenspoor moeten rijden.
De treinen met terminus Liège-St-Lambert rijden toch allemaal door naar Liers dus dat lijkt me dan ook het meest logische daar.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

Inderdaad de meeste treinen keren in Liers, daar is een bundel en normaal ook een team poetsers.
4017-4018
Berichten: 592
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door 4017-4018 »

Shrek schreef: 16 aug 2023, 17:15
4017-4018 schreef: 16 aug 2023, 16:48 De trein zou toch niet in ST. Lambert komen (als het een S-trein is Luik-Guillemins - Aachen HBF)?
Het is een S-trein Luik-Aken. Er heeft nooit iemand gezegd dat het een trein Guillemins-Aken ging worden :wink:
Steve schreef: 11 aug 2023, 15:30 En specifieker (want intussen is het antwoord gekomen met het bekendmaken van de details van de nieuwe dienstregeling): het wordt voorlopig HLE 18 + I11, die een nieuwe S-trein Luik-Guillemins - Aachen zal verzorgen. De S uit Spa wordt op hetzelfde moment beperkt tot Verviers-Centraal.
Ik lees daar toch wel een "Guillemins"..
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steve »

My bad, het is wel degelijk Saint-Lambert. Maar dan nog snap ik het verschil niet met de IC Brussel - Namen - Luik die evenzeer tot Saint-Lambert rijdt met z'n 10 rijtuigen. Misschien gaat die dan inderdaad in Liers keren (was mij onbekend - waarom dan trouwens geen commerciële haltes in Herstal en Liers?), maar dat kan deze nieuwe S toch evengoed doen indien nodig?
260689
Berichten: 3353
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door 260689 »

Ik zie niet direct een Frontkering in Aachen-hbf gebeuren want dan moet je iemand van DB betalen om aan/af koppelen. (bij de NJ doen de mannen van Newrest de spanningswissels en aan/af koppelen.)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

260689 schreef: 16 aug 2023, 16:38 Verlopig zijn de stuurrijtuigen I11 nog niet geschikt voor DB netz. Dus het zal kop/staart een 18 worden.
Ik heb opgevangen dat ze er wel mee bezig zijn. Duitsland is op grenstrajecten gelukkig redelijk pragmatisch (in tegenstelling tot bijvoorbeeld onze noorderburen) waardoor het wel eens snel zou kunnen gaan met de toelating van I11Bdx op dat traject.
260689
Berichten: 3353
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 17 aug 2023, 00:09
260689 schreef: 16 aug 2023, 16:38 Verlopig zijn de stuurrijtuigen I11 nog niet geschikt voor DB netz. Dus het zal kop/staart een 18 worden.
Ik heb opgevangen dat ze er wel mee bezig zijn. Duitsland is op grenstrajecten gelukkig redelijk pragmatisch (in tegenstelling tot bijvoorbeeld onze noorderburen) waardoor het wel eens snel zou kunnen gaan met de toelating van I11Bdx op dat traject.
Iemand die zich bezig houd daarmee op de bureau in Brussel heeft mij vorig weekend uitdrukkelijk gezegd dat het zeker nog niet voor het eerste jaar zal zijn. Ze zijn stelselmatig de T18 van andere software voorzien voor Luxemburg en Frankrijk. De T19 zou zijn KVB verliezen daar ze niet echt handig zijn voor naar Frankrijk te rijden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1817
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Portbou »

Dus we zouden in eerste instantie volgende treinsamenstelling krijgen :
18 + 4 rijtuigen + 18

Klopt dat of heb ik niet goed gelezen ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef: 16 aug 2023, 17:32 Nou ja, je kan wel keren maar dan zou je inderdaad een heel stuk tegenspoor moeten rijden.
De treinen met terminus Liège-St-Lambert rijden toch allemaal door naar Liers dus dat lijkt me dan ook het meest logische daar.
Neen hoor, de S52xx keren vandaag in St Lambert.
Vermits er geen bijkomende rijpaden St-Lambert - Liers voorzien zijn zal ook de S naar Aken daar moeten keren.
Terminus
Berichten: 1129
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Terminus »

Portbou schreef: 17 aug 2023, 13:48 Dus we zouden in eerste instantie volgende treinsamenstelling krijgen :
18 + 4 rijtuigen + 18

Klopt dat of heb ik niet goed gelezen ?
Ik denk dat er nog geen zekerheid is over het aantal rijtuigen.
Wel wordt nog onderzocht of een voor fietsentransport aangepaste I10 kan worden toegevoegd.
Klassiekje
Berichten: 554
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Klassiekje »

Shrek schreef: 17 aug 2023, 16:26
Klassiekje schreef: 16 aug 2023, 17:32 Nou ja, je kan wel keren maar dan zou je inderdaad een heel stuk tegenspoor moeten rijden.
De treinen met terminus Liège-St-Lambert rijden toch allemaal door naar Liers dus dat lijkt me dan ook het meest logische daar.
Neen hoor, de S52xx keren vandaag in St Lambert.
Vermits er geen bijkomende rijpaden St-Lambert - Liers voorzien zijn zal ook de S naar Aken daar moeten keren.
Ah ok, maar daar heb je dan maar een nuttige lengte van 115m.
Wat niet meer toelaat dan HLE18 + 3 I11.
Plaats reactie