Klassieke treinen Aken-België

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Davy schreef: 27 mei 2022, 23:12 Dat men niet ieder lijntje snel met ETCS uitrust is logisch. Maar men zou toch wel wat hoofdassen kunnen doen waar internationale treinen komen.
Uiteraard ben ik ook grote voorstander van ETCS, maar ik kan de DB of SNCF réseau wel heel goed begrijpen. In die landen is er immers zeer weinig voordeel voor de reizigers/goederenvervoerders met de uitrol van ETCS. Zij kunnen niet zoals ons op relatief korte termijn hun oude systemen uitfaseren of de onboard installaties van treinen vereenvoudigen, daarvoor moet immers quasi 100% uitgerust zijn. Ook de veiligheid is in Duitsland of Frankrijk om te beginnen al een stuk beter. Als zij dan kunnen kiezen tussen al die miljarden investeren in ETCS of in andere infrastructuur die de reizigers/goederen ten goede komt dan is het heel begrijpelijk dat ze de ETCS-budgetten beperken.
Het belangrijkste is dat alle nieuwe lijnen en alle nieuwe treinen ETCS krijgen, dan komt het op termijn vanzelf wel in orde.

Trouwens: voor de klassieke treinen naar Aken speelt ETCS geen rol, de TBL1+ infra tussen de grens en Aken HBf zorgt dat Belgische treinen tot daar geraken zolang er geen ETCS ligt. Het grote probleem is de "exotische" bovenleidingsspanning die de DB-vrienden willen installeren. Als zij zouden beslissen de omschakelbare bovenleiding in Aken te vernieuwen is het probleem opgelost en kunnen de Belgische IC's probleemloos tot daar.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 30 mei 2022, 18:46 Als zij dan kunnen kiezen tussen al die miljarden investeren in ETCS of in andere infrastructuur die de reizigers/goederen ten goede komt dan is het heel begrijpelijk dat ze de ETCS-budgetten beperken.
Het belangrijkste is dat alle nieuwe lijnen en alle nieuwe treinen ETCS krijgen, dan komt het op termijn vanzelf wel in orde.
En een klein beetje protectionisme ten voordele van de legacy operator zal er ook wel wat mee te maken hebben... Laat ons het de nieuwe buitenlandse operatoren vooral niet te makkelijk maken...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Portbou »

stijn schreef: 30 mei 2022, 21:13 En een klein beetje protectionisme ten voordele van de legacy operator zal er ook wel wat mee te maken hebben... Laat ons het de nieuwe buitenlandse operatoren vooral niet te makkelijk maken...
Dit is dus waar Europa sinds 1952 tegen had kunnen optreden met regelgeving...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 30 mei 2022, 21:13 En een klein beetje protectionisme ten voordele van de legacy operator zal er ook wel wat mee te maken hebben... Laat ons het de nieuwe buitenlandse operatoren vooral niet te makkelijk maken...
Neen, dat zijn fictieve complotten die velen van jullie hier graag zien.
In Frankrijk bijvoorbeeld zijn ze echt voorstander van ETCS en bouwen ze zoveel als realistisch mogelijk is. Alleen zijn daar de kostenanalyses enkel positief zijn als je meteen de hele seininrichting mee vernieuwt. En dat doen ze dan ook. LGV SE krijgt nieuwe seininrichting, dus automatisch ETCS. Marseille-Ventimiglia wordt vernieuwd => ook ETCS.
Maar in een land waar amper geld is om het bestaande net in stand te houden zou lijnen opofferen om andere van ETCS te voorzien een verkeerde keuze zijn.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door groentje »

Vandaag wel, maar de opmerking van Stijn interpreteer ik vooral als waarom men met die standaardisatie niet al decennia terug begon. Voor de SNCF TVM en KVB had, en DB PZB/LZB. In de huidige omstandigheden begrijp ik ook waarom het zo lang duurt, maar fijn is het niet.
Laatst gewijzigd door groentje op 31 mei 2022, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door 260689 »

groentje schreef: 31 mei 2022, 05:02 Vandaag wel, maar de opmerking van Stijn interpreteer ik vooral als waarom men met die standaardisatie niet al decennia terug begon. Voor de SNCF TVM had, en DB KVB. In de huidige omstandigheden begrijp ik ook waarom het zo lang duurt, maar fijn is het niet.
#groentje: SNCF heeft idd TVM en KVB, Maar DB heeft PZB/LZB.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door stijn »

groentje schreef: 31 mei 2022, 05:02 Vandaag wel, maar de opmerking van Stijn interpreteer ik vooral als waarom men met die standaardisatie niet al decennia terug begon. Voor de SNCF TVM en KVB had, en DB PZB/LZB. In de huidige omstandigheden begrijp ik ook waarom het zo lang duurt, maar fijn is het niet.
Dat was eerlijk gezegd niet wat ik bedoelde... ik bedoelde dat enig protectionisme onze Zuiderburen niet vreemd is. Ik meen me ook te herinneren dat dat ook de reden is dat rijpaden in Frankrijk zeer duur zijn. Wat de oorzaak is dat alles richting Zwitserland via de Montzen route en Duitsland gaat i.p.v. via de kortere Athus Meuse Luxemburg Frankrijk route... Al zal de vlakkere route door Duitsland daar ook wel niet vreemd aan zijn...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

Portbou schreef: 30 mei 2022, 21:23
stijn schreef: 30 mei 2022, 21:13 En een klein beetje protectionisme ten voordele van de legacy operator zal er ook wel wat mee te maken hebben... Laat ons het de nieuwe buitenlandse operatoren vooral niet te makkelijk maken...
Dit is dus waar Europa sinds 1952 tegen had kunnen optreden met regelgeving...
Ik denk niet dat het pakket spoorwegen inbegrepen was sinds 1952, zelfs het aantal lidstaten was in die beginfase totaal anders dan dat ze nu is. Dus een beetje kort door de bocht denken. Als je nu zou zeggen sinds eind jaren 80 of begin jaren 90 zou ik zeggen dat het al wat logischer is. Het begon met een unie voor kolen en staal. De rest kwam later, veel later.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 31 mei 2022, 08:39
groentje schreef: 31 mei 2022, 05:02 Vandaag wel, maar de opmerking van Stijn interpreteer ik vooral als waarom men met die standaardisatie niet al decennia terug begon. Voor de SNCF TVM en KVB had, en DB PZB/LZB. In de huidige omstandigheden begrijp ik ook waarom het zo lang duurt, maar fijn is het niet.
Dat was eerlijk gezegd niet wat ik bedoelde... ik bedoelde dat enig protectionisme onze Zuiderburen niet vreemd is. Ik meen me ook te herinneren dat dat ook de reden is dat rijpaden in Frankrijk zeer duur zijn. Wat de oorzaak is dat alles richting Zwitserland via de Montzen route en Duitsland gaat i.p.v. via de kortere Athus Meuse Luxemburg Frankrijk route... Al zal de vlakkere route door Duitsland daar ook wel niet vreemd aan zijn...
Wat groentje interpreteerde is wel juist, men had er beter allemaal wat vroeger aan begonnen. Wat jij zegt is echter uit de lucht gegrepen. Denk zelf eens na hoeveel ETCS Frankrijk zou moeten bouwen om een buitenlandse trein zonder KVB aan boord een nuttig traject door Frankrijk te laten rijden (en daar te komen concurreren). Je ziet toch ook dat dat over enorm lange afstanden gaat die enorm veel geld kosten. Maarja, complottheorieën zijn natuurlijk altijd sexier dan de saaie waarheid.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 31 mei 2022, 09:50 ... Wat jij zegt is echter uit de lucht gegrepen ...
Het gaat om lange afstanden ja... ze hebben op vele lijnen al een veilig systeem ja... maar het is dan ook een groter land met een grotere overheid en een groter budget...

Volgens wat ik als amateur kan vinden...

Heeft Frankrijk enkel op nieuwe hsl, van L tot Thionville en van B tot Longuyon ETCS uitgerold... voor de rest is men blijkbaar echt niet gehaast... Volgens dit kaartje zijn er trouwens ook nog redelijk wat lijnen waar er geen TVM of KVB ligt... https://www.sncf-reseau.com/sites/defau ... itesse.pdf
Je mag toch hopen dat "le grand pays" een "plan" heeft om ETCS uit te rollen op minstens de vracht corridors...

Vergelijking... Duitsland, dat toch ook een goed werkend systeem heeft, plant heel de Rijn corridor op ETCS level 2 te brengen. Er is ten minste een plan...

Het bestaan van KVB en TVM + de grootte van het land zal er ook wel mee te maken hebben, maar ik geloof niet dat dit de enige redenen zijn dat er quasi niets gebeurt... Frankrijk houdt van z'n nationale kampioenen en zal niet talmen om ze te steunen en te beschermen.

Overigens... de meeste grote Europese landen redeneren zo... Vrije handel ja, maar als het er op aan komt maakt men toch een uitzondering voor de grote landen. Vergelijk Sabena maar met Alitalia...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jan_olieslagers »

Je mag toch hopen dat "le grand pays" een "plan" heeft om ETCS uit te rollen op minstens de vracht corridors...
Reeds meer dan eens heb ik hier mogen lezen dat vrachttrafiek helemaal geen prioriteit is in Frankrijk; veeleer zullen de Fransen eerst de HSL onder ETCS brengen, en daar is zeker ook iets voor te zeggen. Bv. Renfe en Trenitalia zullen best content zijn als ze met standaardmateriaal kunnen bollen in Frankrijk.

En ik weet dat het gemakkelijk is om complotten te zien, en ik geef toe dat ik geen enkele concrete indicatie heb, toch kan ik niet laten me af te vragen of het de Fransen niet goed uitkomt dat er zoveel goederenverkeer is op de weg, dat brengt een aardige cent in het péagelaatje. Ze hebben trouwens ook het wegverkeer rond hun steden, zelfs de kleinere, zo georganiseerd dat het vrachtverkeer niet anders kan dan de betalende snelweg te gebruiken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 31 mei 2022, 09:00
Portbou schreef: 30 mei 2022, 21:23
stijn schreef: 30 mei 2022, 21:13 En een klein beetje protectionisme ten voordele van de legacy operator zal er ook wel wat mee te maken hebben... Laat ons het de nieuwe buitenlandse operatoren vooral niet te makkelijk maken...
Dit is dus waar Europa sinds 1952 tegen had kunnen optreden met regelgeving...
Ik denk niet dat het pakket spoorwegen inbegrepen was sinds 1952, zelfs het aantal lidstaten was in die beginfase totaal anders dan dat ze nu is. Dus een beetje kort door de bocht denken. Als je nu zou zeggen sinds eind jaren 80 of begin jaren 90 zou ik zeggen dat het al wat logischer is. Het begon met een unie voor kolen en staal. De rest kwam later, veel later.
Sinds de jaren '80 had er ook al één en ander kunnen gebeuren. Maar er was duidelijk geen politieke wil, liever bleef iedereen baas in eigen land.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door FLV-FGSP »

Het plan waarbij AM66 op de verbinding naar Aken wordt vervangen door iets moderners is nu publiek: https://sdnet.nvr.de/sdnetrim/UGhVM0hpd ... 6-2022.pdf
Helaas heeft de NMBS ervoor gekozen de trein Verviers - Aken te koppelen aan de huidige S41, waardoor reizigers uit Oostende, Brugge, Gent en Leuven een langere reistijd krijgen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

FLV-FGSP schreef: 24 okt 2022, 22:21 Het plan waarbij AM66 op de verbinding naar Aken wordt vervangen door iets moderners is nu publiek: https://sdnet.nvr.de/sdnetrim/UGhVM0hpd ... 6-2022.pdf
Helaas heeft de NMBS ervoor gekozen de trein Verviers - Aken te koppelen aan de huidige S41, waardoor reizigers uit Oostende, Brugge, Gent en Leuven een langere reistijd krijgen.
Aan de reistijden te zien zou er niet eens aansluiting bestaan met de reeks 4xx Kortrijk - Welkenreadt. Vooral dat stemt me zeer ongelukkig. Hopelijk worden die plannen nog herbekeken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

Ook dat zal maar een tijdelijke situatie zijn, veel zal afhangen van het leveren van de HLE17, De ombouw van de I11 stuurrijtuigen is ook nog belangrijk om te weten wat wanneer zal gebeuren.
Plaats reactie