Klassieke treinen Aken-België

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 28 okt 2022, 01:10
Steven schreef: 28 okt 2022, 00:13 In mijn ogen kan je richting Duitsland hetzelfde doen als richting Nederland wat gaande is. Je zorgt voor een aantal snelle verbindingen maar evengoed voor een tragere verbinding met meer stops op dezelfde route. Deze zijn niet noodzakelijk concurrentie voor elkaar. De mensen die minder tijd hebben omdat ze uiteindelijk veel verder reizen dan het eindpunt van die snelle trein (of dat nu Thalys of ICE is). Maar evengoed de iets tragere verbinding kan heel wat volk trekken. Deze mensen reizen doorgaan iets lokaler met een beperkter budget waarvoor je dan iets tragere treinen gebruikt (max 200 a 220 km/u). Zo kan je de langeafstandsreiziger wat beter scheiden van de rest en is er voor ieder wat wils. Die trage verbinding tussen een aantal Belgische en Duitse steden is er momenteel niet.
Want ondanks het aanbod van Thalys en Eurostar naar Nederland blijft de Benelux in zijn huidige vorm heel populair. Een gelijkaardige verbinding met Duitsland moet daar ook wel in slagen volgens mij. Het zorgt voor een extra potentieel aan reizigers. Deze trein zou dan perfect Brussel Leuven luik Verviers Aachen Keulen kunnen doen. Op vlak van rijpaden zal dat iets lastiger zijn misschien om zoiets degelijk in te plannen in het reeds drukke Brussel, maar als men wat creatief wil zijn kan er veel.
Dat is mooi in theorie, maar hoe realiseer je zoiets?
Creatief zijn met rijpaden betekent in mijn ogen ofwel een belabberde cadans (niet in de spits rijden), geen passage door de NZV of een koppeling met een bestaande verbinding.
Dan financieel: gaat deze verbinding genoeg reizigers opleveren op de kosten te dekken? Enkele extra reizigers zullen er inderdaad wel zijn, maar het zijn er een pak minder dan naar Nederland.
En dan natuurlijk dè hamvraag: met welk materieel?
Met lef, durf als je alles blijft in vraag stellen kom je nergens, dat is nu eenmaal ondernemen en een risico durven nemen. Als je steeds schrik hebt om te vallen kom je nergens. Dan blijven we men zijn allen thuis. De huidige spoorbedrijven vertonen vooral angst dat hun dure HST’s reizigers gaan verliezen, maar eigenlijk verliezen ze veel meer door alle reizigers die niet met die HST willen/kunnen reizen in de kou te laten. Het is die angst die ze moeten overwinnen. Het gaat dus niet om het ene of het andere, maar over een “en” verhaal. Het feit dat de spoorwegen zo’n klein marktaandeel in het transport hebben maakt dat toch duidelijk.
Maar als zowel politiek als spoorbedrijven geen durf tonen zullen we maar men z’n allen in de auto blijven reizen op die afstanden waar de trein perfect kan winnen.
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 27 okt 2022, 23:50 Maar het grootste probleem is niet het potentieel, er is zeker iets, maar het zijn de Duitsers die met hun 15kV de uitvoering een gigantisch pak duurder maken. Dat maakt dat het sop de kolen niet meer waard is op dit moment
Is het dan een verkeerde Duitse beslissing om de 15 kV-grens ergens te velde te leggen? Was het een optie geweest om de spanningsgrens te houden in Aachen Hbf (en op termijn om te bouwen naar 25kV?) om een "goedkopere" Belgische IC tot in knooppunt Aken Hbf door te kunnen trekken?

Of was dat eerder een tactische beslissing: zo zijn we zeker dat er nooit een goedkope IC door kan rijden tot Aken Hbf (en verzekeren we de inkomsten van de dure hst's)?
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door BlackEagle »

Portbou schreef: 28 okt 2022, 00:58 Het is beloofd : Als de huidige IC Oostende-Eupen zou worden aangepast en vanaf Welkenraedt naar Aachen rijdt zal je me niet horen klagen over een stop in Hergenrath.
Je kan niet stoppen met een IC in Hergenrath, de perrons zijn maar 129 meter lang. Anders was het wel een goede oplossing.

Anderzijds telt Hergenrath ook maar 27 reizigers, dus is het de vraag of je er überhaupt moet stoppen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

dovaere schreef: 29 okt 2022, 08:20
Is het dan een verkeerde Duitse beslissing om de 15 kV-grens ergens te velde te leggen? Was het een optie geweest om de spanningsgrens te houden in Aachen Hbf (en op termijn om te bouwen naar 25kV?) om een "goedkopere" Belgische IC tot in knooppunt Aken Hbf door te kunnen trekken?

Of was dat eerder een tactische beslissing: zo zijn we zeker dat er nooit een goedkope IC door kan rijden tot Aken Hbf (en verzekeren we de inkomsten van de dure hst's)?
Vooral de goedkoopste oplossing. De bestaande bovenleiding is versleten en wil men vervangen. 1 spanning ipv 2 is goedkoper. Dat treinen al rijdend van spanning wisselen is zowat standaard geworden aan alle grenzen. Ik ken nog 1 grote uitzondering en dat is station Basel. Maar daar heeft de sncf zijn eigen sporen die fysiek gescheiden zijn van de sbb sporen waar alle 15 kV treinen stoppen.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door TimJ36 »

BlackEagle schreef: 29 okt 2022, 09:59
Portbou schreef: 28 okt 2022, 00:58 Het is beloofd : Als de huidige IC Oostende-Eupen zou worden aangepast en vanaf Welkenraedt naar Aachen rijdt zal je me niet horen klagen over een stop in Hergenrath.
Je kan niet stoppen met een IC in Hergenrath, de perrons zijn maar 129 meter lang. Anders was het wel een goede oplossing.

Anderzijds telt Hergenrath ook maar 27 reizigers, dus is het de vraag of je er überhaupt moet stoppen...
In stations met te korte perrons wordt meestal omgeroepen dat reizigers niet mogen instappen in specifieke rijtuigen. Voor Hergenrath zou je kunnen vragen aan de reizigers om enkel in het éérste rijtuig in te stappen en dan moet er ook maar één deur open om reizigers in- en uit te laten stappen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jan_olieslagers »

Zo doet men het in Haren (op L26, niet Haren-Zuid op L36): daar is er maar juist perronplaats voor drie bakken, en het meeste dat daar stopt zijn twee stelletjes duikbril. Er mag dan niet uitgestapt worden uit het laatste rijtuig.

Het selectief openen van de deuren is weliswaar niet mogelijk op de duikbrillen - sprinter - MS86, daar is het alles of niets (nuja, aan 1 kant, toch); ik dacht dat enkel de Desiro MS08 die optie bieden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door desirootje »

Ik ga akkoord dat het logisch is om een IC in te voeren tussen Brussel en Aken en die door te trekken tot Keulen, maar dat is momenteel niet mogelijk. I11'en moeten van alle IC's af, tenzij je ze wilt inzetten op IC's zoals Gent-Aalst-Bru Airport-Landen met niet al te veel vraag voor hogere capaciteit.
Ik snap niet hoe er hier mensen zitten te klagen over het feit dat er geen I11'en worden ingezet op Oostende-Eupen. Hebben jullie nog nooit de spits gezien op L50A? Het gebrek aan capaciteit in I11'en of hun broertjes MR96's? Deze kun je niet inzetten op een IC die over 2 van de hoofdassen van het land gaat.
Als je een IC met I11'en wilt inzetten naar Aken dan moet je die beperken tot Luik-Aken of sturen via L36 en L50 om zo ervoor te zorgen dat er geen capaciteitsproblemen zijn. Vreemd genoeg zie ik dat hier niet aangeboden worden door iedereen dat zit te klagen.
Men heeft een onderdeel van de M6'en aangepast voor 200km/h, dus de enige opties die ik zie is zien of (een subsectie van) de M7's aangepast kan worden om 15 kV aan te kunnen als ze getrokken worden door een locomotief, een vervolgorder M7's vragen die dat aankunnen of wachten op de MS30 en hopen dat die 15 kV lusten/er genoeg zijn met batterijen om deze reeks te doen en dat ze PZB krijgen of dat er dan al ETCS ligt tot Keulen, maar door wss een lagere maximum snelheid stuur je die dan via Landen...
Het is niet correct dat die reeks niet bestaat maar dat wil niet zeggen dat we dat op 1, 2, 3 kunnen oplossen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

De spanning om met M6 of M7 te rijden is 1. Hun profiel is een andere zaak, geen idee of in Duitsland past aan het perron.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 28 okt 2022, 13:48 Met lef, durf als je alles blijft in vraag stellen kom je nergens, dat is nu eenmaal ondernemen en een risico durven nemen. Als je steeds schrik hebt om te vallen kom je nergens. Dan blijven we men zijn allen thuis. De huidige spoorbedrijven vertonen vooral angst dat hun dure HST’s reizigers gaan verliezen, maar eigenlijk verliezen ze veel meer door alle reizigers die niet met die HST willen/kunnen reizen in de kou te laten. Het is die angst die ze moeten overwinnen. Het gaat dus niet om het ene of het andere, maar over een “en” verhaal. Het feit dat de spoorwegen zo’n klein marktaandeel in het transport hebben maakt dat toch duidelijk.
Maar als zowel politiek als spoorbedrijven geen durf tonen zullen we maar men z’n allen in de auto blijven reizen op die afstanden waar de trein perfect kan winnen.
Dat zijn allemaal mooie woorden, maar hoe zet je dat in deze situatie om in iets concreet? Dromen van het ideale spoornet kan iedereen, de echte kunst is zaken realiseren met de beschikbare budgetten en in dat kader ben ik dan benieuwd hoe je met lef deze situatie kan verbeteren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

Dat lef moet niet alleen van de firma komen maar ook van de politiek zoals ik in mijn laatste zin duidelijk maakt. Als beide partijen (nmbs en politiek) het echt menen met dat klimaat hebben ze nog wat werk. Anders blijft het gewoon wat mensen pesten met te weinig treinen, LEZ zones en lage snelheden waardoor de mobiliteit in dit land niets meer voorstelt. Noch op het spoor noch op de weg. De Belgische economie zal er de dupe van zijn .
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 29 okt 2022, 08:20 Of was dat eerder een tactische beslissing: zo zijn we zeker dat er nooit een goedkope IC door kan rijden tot Aken Hbf (en verzekeren we de inkomsten van de dure hst's)?
Altijd die complottheorieën, zo zit de spoorwegwereld gelukkig niet in elkaar.
dovaere schreef: 29 okt 2022, 08:20 Is het dan een verkeerde Duitse beslissing om de 15 kV-grens ergens te velde te leggen? Was het een optie geweest om de spanningsgrens te houden in Aachen Hbf (en op termijn om te bouwen naar 25kV?) om een "goedkopere" Belgische IC tot in knooppunt Aken Hbf door te kunnen trekken?
Als je het puur voor Duitsland bekijkt is dat een juiste beslissing: de omschakelbare bovenleiding kost handenvol geld en het weghalen ervan heeft geen enkele impact op de Duitse binnenlandse treindienst.
Internationaal bekeken is het natuurlijk wel een blunder van jewelste omdat daarmee een enorme drempel wordt ingevoerd voor Belgische treinen.
Ombouw naar 25kV zie ik Duitsland niet doen, maar de omschakelbare bovenleiding behouden voor nog enkele decennia was wel een realistische oplossing. Infrabel heeft dit dan ook jarenlang bepleit, maar DB netz koos helaas anders. Hier had de politiek misschien kunnen ingrijpen, maar dat is dus niet gebeurd.
De enige strohalm hoop die er is op een doorgaande IC naar Aken lijkt mij dat de Belgische regering alsnog druk zet om de Duitse plannen te wijzigen, er is immers nog niets op het terrein omgebouwd, er zijn alleen nog maar plannen gemaakt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 29 okt 2022, 18:59 Dat lef moet niet alleen van de firma komen maar ook van de politiek zoals ik in mijn laatste zin duidelijk maakt. Als beide partijen (nmbs en politiek) het echt menen met dat klimaat hebben ze nog wat werk. Anders blijft het gewoon wat mensen pesten met te weinig treinen, LEZ zones en lage snelheden waardoor de mobiliteit in dit land niets meer voorstelt. Noch op het spoor noch op de weg. De Belgische economie zal er de dupe van zijn .
Dat is helemaal juist, maar als je ziet dat in de begroting 2022 er maar een kleine verhoging voor de spoorwegen inzit (waarmee de besparingen van de vorige regering nog lang niet goed gemaakt zijn) ziet het er niet naar uit dat we snel in die situatie gaan zitten. Ik probeer te denken binnen het financiële kader zoals dat er vandaag is en daarin sta ik blijkbaar zo goed als alleen hier.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jan_olieslagers »

Ik probeer te denken binnen het financiële kader zoals dat er vandaag is en daarin sta ik blijkbaar zo goed als alleen hier.
De krapte van de budgetten is wel duidelijk, lijkt mij, voor de meeste deelnemers. Alleen aanvaardt niet iedereen dat als vanzelfsprekend.

We willen vooral niet dat er vanuit de politiek berichten zouden komen in de zin van "in spoorwegmiddens wordt de daling van de budgetten ook niet in vraag gesteld" - een al te gelaten reactie zou daar aanleiding kunnen toe geven.

Wel graag akkoord dat de sleutel in handen is van de politici - dat de spoorbedrijven zelf aandringen op hogere budgetten lijkt me buiten kijf te staan. Probleem is natuurlijk dat god en klein pierken hogere budgetten vragen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door pmuy »

desirootje schreef: 29 okt 2022, 15:15 (...)
Men heeft een onderdeel van de M6'en aangepast voor 200km/h, dus de enige opties die ik zie is zien of (een subsectie van) de M7's aangepast kan worden om 15 kV aan te kunnen als ze getrokken worden door een locomotief, een vervolgorder M7's vragen die dat aankunnen
(...)
Hoe zit dit eigenlijk concreet? Ik was altijd in de veronderstelling dat rijtuigen die rijden in een sandwichopstelling met twee passende locomotieven, relatief gemakkelijk inzetbaar zouden moeten zijn, behoudens hun profiel. Zijn de I11 dan bijvoorbeeld specifiek aangepast aan onder meer 15kV?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

pmuy schreef: 30 okt 2022, 13:32
desirootje schreef: 29 okt 2022, 15:15 (...)
Men heeft een onderdeel van de M6'en aangepast voor 200km/h, dus de enige opties die ik zie is zien of (een subsectie van) de M7's aangepast kan worden om 15 kV aan te kunnen als ze getrokken worden door een locomotief, een vervolgorder M7's vragen die dat aankunnen
(...)
Hoe zit dit eigenlijk concreet? Ik was altijd in de veronderstelling dat rijtuigen die rijden in een sandwichopstelling met twee passende locomotieven, relatief gemakkelijk inzetbaar zouden moeten zijn, behoudens hun profiel. Zijn de I11 dan bijvoorbeeld specifiek aangepast aan onder meer 15kV?
Ja de I-rijruigen zijn aangepast aan de 4 courante bovenleidingsspanningen, de M-rijtuigen zijn dat niet.
Plaats reactie