Klassieke treinen Aken-België

260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door 260689 »

JHS2013 schreef: 04 jun 2021, 18:59 De TRAXX’en die NMBS nu al least lusten 15kV maar die kunnen niet sneller dan 160km/h wat een probleem is op de L2, dunkt me. Vectrons leasen is bijzonder makkelijk tegenwoordig, zou dat de strategie kunnen zijn?
De Vectrons hebben geen toelating momenteel om 200km/h te rijden in België en bijgevolg ook geen toelating hebben voor de L1, L2, L3, L4. Eveneens mogen ze ook niet in treinschakeling rijden in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 04 jun 2021, 18:59 Vectrons leasen is bijzonder makkelijk tegenwoordig, zou dat de strategie kunnen zijn?
Waarom leasen? Ik hoop toch dat de NMBS er vanuit gaat dat deze verbinding langer dan een paar jaar zal bestaan, dan is aankopen een veel beter plan.
Nieuwe locs met 15kV gaan er trouwens sowieso moeten komen wil men internationale treinen als de Nightjet de grens over krijgen eens de Duitsers het station volledig naar 15kV omschakelen.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door JHS2013 »

De TRAXX’en worden ook al enige tijd geleast. Aan leasen zitten ook voordelen, zoals snelle levertijd, flexibiliteit in tijd etc. Maar inderdaad, meersysteemlocs zijn ook redelijk snel aan te kopen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 04 jun 2021, 22:21 De TRAXX’en worden ook al enige tijd geleast. Aan leasen zitten ook voordelen, zoals snelle levertijd, flexibiliteit in tijd etc. Maar inderdaad, meersysteemlocs zijn ook redelijk snel aan te kopen.
Die traxxen kwamen wel voort uit een tijdelijke situatie (de IC verzorgen tussen de HLE11 en de Fyra), dit gaat over een bestendige situatie.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 04 jun 2021, 21:27 Nieuwe locs met 15kV gaan er trouwens sowieso moeten komen wil men internationale treinen als de Nightjet de grens over krijgen eens de Duitsers het station volledig naar 15kV omschakelen.
De ÖBB kan natuurlijk ook met een eigen loc doorrijden, als de toelating een keer rondkomt.
De ombouw van Aken zou overigens verschoven zijn naar 2028. Ik hoorde trouwens in 2000 voor het eerst over die plannen, die uitgevoerd zouden worden zodra het verkeer BE-DE volledig op HST's zou zijn overgegaan...

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef: 04 jun 2021, 09:48 Nieuw geruchtje: de I11 BDx zou een STM PZB krijgen. Misschien wordt de Oostende-Aken dan toch een Oostende-Keulen?
En LZB? Zonder LZB zullen ze in Duitsland beperkt zijn tot 160 km/u.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door ostbahnhof »

wat is:
stm
pzb
lzb?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rvdborgt »

ostbahnhof schreef: 07 jun 2021, 21:35 wat is:
stm
pzb
lzb?
STM: special transmission module, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/European_ ... rol_System
PZB: Punktförmige Zugbeeinflussung (ook wel Indusi), zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Punktf%C3 ... influssung
LZB: Linienförmige Zugbeeinflussung, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Linienf%C ... influssung

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

AlexNL schreef: 07 jun 2021, 20:23 En LZB? Zonder LZB zullen ze in Duitsland beperkt zijn tot 160 km/u.
Ik denk niet dat dat zoveel minuten gaat kosten. Het gaat slechts om het stukje Düren - Köln-Ehrenfeld, waar er dan 160 ipv 200 zal gereden worden. Ook de Regional Express-treinen rijden daar gewoon 160 km/h.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 07 jun 2021, 20:23
Shrek schreef: 04 jun 2021, 09:48 Nieuw geruchtje: de I11 BDx zou een STM PZB krijgen. Misschien wordt de Oostende-Aken dan toch een Oostende-Keulen?
En LZB? Zonder LZB zullen ze in Duitsland beperkt zijn tot 160 km/u.
De Duitsers praten er wel over om LZB buiten te gooien binnen dit en 10 jaar, dus dat is misschien niet zo'n goede investering. Maar het zou kunnen, ik ken de details niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 04 jun 2021, 22:54
Shrek schreef: 04 jun 2021, 21:27 Nieuwe locs met 15kV gaan er trouwens sowieso moeten komen wil men internationale treinen als de Nightjet de grens over krijgen eens de Duitsers het station volledig naar 15kV omschakelen.
De ÖBB kan natuurlijk ook met een eigen loc doorrijden, als de toelating een keer rondkomt.
De ombouw van Aken zou overigens verschoven zijn naar 2028. Ik hoorde trouwens in 2000 voor het eerst over die plannen, die uitgevoerd zouden worden zodra het verkeer BE-DE volledig op HST's zou zijn overgegaan...
Het is de Duitsers toch echt menens hoor, het zou hoogst onverstandig van de operatoren om daar in hun investeringsplannen nog geen rekening mee te houden.

De Nightjet is natuurlijk maar één voorbeeld, het gaat er gewoon om dat de NMBS in staat moet zijn om "iets" te kunnen afzetten in Aken of Keulen. Nachttrein, Oriënt Express, Balatontrein, skiërs of bedevaarders,... er zal altijd wel iemand rijtuigen naar Duitsland willen sturen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 04 jun 2021, 21:27 Nieuwe locs met 15kV gaan er trouwens sowieso moeten komen wil men internationale treinen als de Nightjet de grens over krijgen eens de Duitsers het station volledig naar 15kV omschakelen.
Locs worden tegenwoordig al een paar decennia standaard als multi=system aangeboden. Het is de NMBS die indertijd expliciet gevraagd heeft om de 15Kv onklaar te maken op de reeks 18...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 07 jun 2021, 22:32 De Duitsers praten er wel over om LZB buiten te gooien binnen dit en 10 jaar, dus dat is misschien niet zo'n goede investering. Maar het zou kunnen, ik ken de details niet.
Maar je kan voor LZB vziw toch dezelfde antennes gebruiken als voor ETCS. Dan is compatibiliteit toch grotendeels enkel een kwestie van software?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 28 jun 2021, 09:21
Shrek schreef: 07 jun 2021, 22:32 De Duitsers praten er wel over om LZB buiten te gooien binnen dit en 10 jaar, dus dat is misschien niet zo'n goede investering. Maar het zou kunnen, ik ken de details niet.
Maar je kan voor LZB vziw toch dezelfde antennes gebruiken als voor ETCS. Dan is compatibiliteit toch grotendeels enkel een kwestie van software?
Neen dat is niet waar, LZB gebruikt een heel ander soort antenne.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 28 jun 2021, 09:35
K V B schreef: 28 jun 2021, 09:21
Shrek schreef: 07 jun 2021, 22:32 De Duitsers praten er wel over om LZB buiten te gooien binnen dit en 10 jaar, dus dat is misschien niet zo'n goede investering. Maar het zou kunnen, ik ken de details niet.
Maar je kan voor LZB vziw toch dezelfde antennes gebruiken als voor ETCS. Dan is compatibiliteit toch grotendeels enkel een kwestie van software?
Neen dat is niet waar, LZB gebruikt een heel ander soort antenne.
Ik heb het eens zitten opzoeken. LZB gebruikt 36 en 56 KHz, een Euroloop 13,475 MHz. Dat gaat inderdaad niet lukken met dezelfde antenne...
Plaats reactie