Klassieke treinen Aken-België

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 02 jul 2021, 07:27 Ik heb het eens zitten opzoeken. LZB gebruikt 36 en 56 KHz, een Euroloop 13,475 MHz. Dat gaat inderdaad niet lukken met dezelfde antenne...
Je bedoelt eurobakens in plaats van euroloop? Niemand gebruikt die loops.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door maarten »

En dan nog, LZB is een continusysteem met inductieloop, ETCS/Eurobalise is een puntsysteem met een transponder. Vereist dat niet een totaal andere antenne?
Eurobalise gebruikt trouwens 27,095 MHz als signaaldrager met 3,951 MHz en 4,516 MHz in FSK in de uplink. Dus nog altijd veel hoger dan LZB.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door K V B »

maarten schreef: 02 jul 2021, 09:55 En dan nog, LZB is een continusysteem met inductieloop, ETCS/Eurobalise is een puntsysteem met een transponder. Vereist dat niet een totaal andere antenne?
Eurobalise gebruikt trouwens 27,095 MHz als signaaldrager met 3,951 MHz en 4,516 MHz in FSK in de uplink. Dus nog altijd veel hoger dan LZB.
De ETCS specificatie bevat ook de EuroLoop. En die gebruikt dezelfde antennes. Je kan dus met een enkele antenna zowel de informatie van eurobalises als euroloops ontvangen. Wel dienen de loops niet geactiveerd te worden.

Een antenne die zowel goed ontvangt in het MHz, als in het KHz bereik, dat is echter inderdaad lastig. Daar werk je beter met twee antennes. Dus LZB en Euroloops/Eurobalises met dezelfde antenna zal wel niemand doen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 02 jul 2021, 08:08
K V B schreef: 02 jul 2021, 07:27 Ik heb het eens zitten opzoeken. LZB gebruikt 36 en 56 KHz, een Euroloop 13,475 MHz. Dat gaat inderdaad niet lukken met dezelfde antenne...
Je bedoelt eurobakens in plaats van euroloop? Niemand gebruikt die loops.
In Zwitserland liggen er anders wel een hoop...
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

materieel Spa-Géronstère - Aachen

Bericht door desirootje »

De klassiekjes moeten vanaf 2025 verdwijnen van ons net vanwege het feit dat er geen ETCS in in wordt gebouwd en TBL1+ tegen dan verdwijnt (als infrabel goed doorwerkt). Is er al ander materieel (buiten HLE18) dat in Duitsland mag rijden of zijn ze al bezig met het plannen van homologatie's naar Duitsland voor dat materieel.
Want dat zou toch eventjes moeten duren om te homologeren dacht ik.
Wat zouden ze gebruiken, met de spanningssluis aan die aan de grens moet komen lijkt een desiro die relatief gemakkelijk aangepast zou kunnen worden tot een twee spanningsstel 3kV DC en 15 kV AC een goede optie of anders desnoods MW41's.
Of we kunnen de sluis negeren voor een aantal jaar en er met ouder materieel op rijden, breaks, varkensneuzen of duikbrillen...
is er hier intern nieuws over of hebben jullie zelf ideeën over wat de NMBS zelf het best doet?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: materieel Spa-Géronstère - Aachen

Bericht door Steve »

Er is al een paar jaar sprake van een IC naar Aken (waarbij het doortrekken/omleiden van de huidige IC's naar Welkenraedt en Eupen het meest voor de hand ligt) en daar wordt zelfs de aankoop van een speciale locomotievenreeks voor voorbereid die 15 kV lust, want Duitsland zou niet te lang meer willen wachten om Aken helemaal onder die spanning te brengen. Ik mag aannemen dat dat tegen 2025 wel rond is; in dat geval kan er gewoon "binnenlands" materieel à la MS08 rijden naar Spa-Géronstère en kan de verbinding aan de andere kant beperkt worden tot Welkenraedt of misschien doorgetrokken tot Eupen als extra verbinding. De vraag is vooral wat er met station Hergenrath zal gebeuren in die situatie...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door groentje »

Als het echt begint te nijpen, zou men nog kunnen overwegen om enkele treinstellen van de Drielandentrein te leasen, laat ons hopen dat die tegen dan toch eindelijk z'n toelating voor België op zak heeft... En dan die trein in een driehoek laten rijden :mrgreen:
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door DDietzen »

Leasen? Méér bestellen, zal het dan zijn. Er zijn maar 8 multicourante Flirts in Limburg en die zijn allemaal nodig voor de drielandentrein. Immers, het plan is een uursdienst op het hele traject (4 omlopen) en een aanvullende uursdienst Herzogenrath-Eijsden (2 omlopen). Dan heb je hoogstens 1 stel over voor elders, want er moet ook nog reserve zijn.

Zelfs als Arriva dat stel niet zelf wil gebruiken (bv. voor een halfuursdienst op het hele traject of een verlenging naar Herstal/Liers) en bereid is om het te laten leasen, kan je er hoogstens een miezerig pendeltje Aken-Welkenraedt van maken; op en neer naar Verviers haal je waarschijnlijk net niet in een uur tijd. Daar gaat de reiziger echt niet op vooruit.

Ik verwacht zelf 'gewoon' MW41. NMBS weet toch al niet waar ze die dieseltjes moeten steken met alle elektrificaties links en rechts, dus dan is de boemel naar Aken een logische bestemming ervoor.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

Die MW41 zie ik niet onmiddellijk een homologatie krijgen voor Duitsland. Ik denk niet dat de Duitsers treinen gaan toelaten zonder de nodige veiligheid. De NMBS zal er waarschijnlijk geen geld insteken om ze daarvoor aan te passen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 29 aug 2021, 21:40 Die MW41 zie ik niet onmiddellijk een homologatie krijgen voor Duitsland. Ik denk niet dat de Duitsers treinen gaan toelaten zonder de nodige veiligheid. De NMBS zal er waarschijnlijk geen geld insteken om ze daarvoor aan te passen.
Tegen 2025 zou er ETCS in Aken moeten liggen, tot dan zal er TBL1+ blijven. Dus qua beveiligingssysteem is er geen probleem.

Een tankplaats vinden in de buurt zal echter een ander paar mouwen zijn :)
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door TimJ36 »

DDietzen schreef: 29 aug 2021, 12:42 Ik verwacht zelf 'gewoon' MW41. NMBS weet toch al niet waar ze die dieseltjes moeten steken met alle elektrificaties links en rechts, dus dan is de boemel naar Aken een logische bestemming ervoor.
Ik denk dat er niet veel animo is om dieseltreinen op volledig geëlektrificeerde trajecten te laten rijden. Als er teveel zouden zijn, kunnen ze altijd verkocht worden, maar ze zouden volgens mij wel van pas kunnen komen op andere lijnen (maar dat is wellicht een andere discussie).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door groentje »

zouden de dieseltjes ook voldoende power hebben om de stevige klim uit Aken aan te kunnen?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steve »

Ze hebben op papier in ieder geval meer vermogen dan de klassieke stelletjes die daar nu rijden, dus dat lijkt me niet meteen een issue. Ze hebben ook al kilometers versleten op onder meer de Athus-Meuse, waar je toch ook vrij veel reliëf hebt.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door HVHTB »

Shrek schreef: 29 aug 2021, 21:47 Tegen 2025 zou er ETCS in Aken moeten liggen, tot dan zal er TBL1+ blijven. Dus qua beveiligingssysteem is er geen probleem.

Een tankplaats vinden in de buurt zal echter een ander paar mouwen zijn :)
Als je in Montzen aan de tankinstallatie 30 meter spoor bij legt, dan kunnen daar wel 41'ers tanken volgens mij. :-) Nu past er immers maar 1 loc op.
TimJ36 schreef: 29 aug 2021, 22:11 Ik denk dat er niet veel animo is om dieseltreinen op volledig geëlektrificeerde trajecten te laten rijden. Als er teveel zouden zijn, kunnen ze altijd verkocht worden, maar ze zouden volgens mij wel van pas kunnen komen op andere lijnen (maar dat is wellicht een andere discussie).
Verkoop van oude diesel motorwagens is niet simpel. Zo heeft de NS heel wat problemen gehad om van de DM90 af te geraken. Nu staat er op de 41'ers wel ETCS, maar ik vraag me af in hoeverre dat pakweg in Oost-Europa een belangrijk argument is.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door AlexNL »

Dat zal afhangen van hoe ver de uitrol van ERTMS is in het land van een potentiële koper. Ook in oost-Europa wordt er volop geïnvesteerd in modernisering en upgrades van het netwerk.
Plaats reactie