Klassieke treinen Aken-België

maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door maarten »

Steven schreef: 29 okt 2022, 10:34
Ik ken nog 1 grote uitzondering en dat is station Basel. Maar daar heeft de sncf zijn eigen sporen die fysiek gescheiden zijn van de sbb sporen waar alle 15 kV treinen stoppen.
Basel is in feite niet veel anders dan andere stations. Ja, er zijn een paar sporen met 25 kV, maar er zijn ook doorgaande treinen (TGV Parijs - Zürich) en die schakelen dus ook al rijdend om.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 31 okt 2022, 13:35
Steven schreef: 29 okt 2022, 10:34
Ik ken nog 1 grote uitzondering en dat is station Basel. Maar daar heeft de sncf zijn eigen sporen die fysiek gescheiden zijn van de sbb sporen waar alle 15 kV treinen stoppen.
Basel is in feite niet veel anders dan andere stations. Ja, er zijn een paar sporen met 25 kV, maar er zijn ook doorgaande treinen (TGV Parijs - Zürich) en die schakelen dus ook al rijdend om.
De combinatie van die twee maakt Basel net een heel uniek station :wink: Zoiets kan je in Aken bijvoorbeeld nooit gebouwd krijgen met de beschikbare ruimte daar.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

maarten schreef: 31 okt 2022, 13:35
Steven schreef: 29 okt 2022, 10:34
Ik ken nog 1 grote uitzondering en dat is station Basel. Maar daar heeft de sncf zijn eigen sporen die fysiek gescheiden zijn van de sbb sporen waar alle 15 kV treinen stoppen.
Basel is in feite niet veel anders dan andere stations. Ja, er zijn een paar sporen met 25 kV, maar er zijn ook doorgaande treinen (TGV Parijs - Zürich) en die schakelen dus ook al rijdend om.
Ze hebben daar 1 doorgaand spoor tussen beide spanningen maar in het midden bevindt zich een stuk bovenleiding die schakelbaar is. Er hangt een display op die aangeeft welke spanning er op dat stuk staat. Werd vroeger heel veel omgeschakeld in tijden dat onze EC’s nog naar/door Zwitserland gingen. Telkens bij het wisselen tussen een Franse en Zwitserse locomotief.
dovaere
Berichten: 298
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door dovaere »

Larch schreef: 28 okt 2022, 02:15 Het materieel staat al vast: HLE17 en I11.
[...]
Er wordt steeds vaker gezegd dat de markt van vrijetijdsreiziger meer zou moeten worden bespeeld...dit lijkt mij een ideale case.
Ik hoop dat er behalve I11 ook een rijtuig aanhangt met meer toegankelijkheid o.a. meer fietsplaatsen (in het seizoen).
Deze stoptrein Verviers-Welkenraedt-Aken is de enige verbinding met Duitsland die kan gebruikt worden voor fietsreizigers die met de trein terugkeren van een fietsreis richting Duitsland.
Op de ICE 3 en de huidige Thalys PBKA die momenteel op Brussel - Keulen (- Frankfurt) rijden, zijn fietsen niet toegelaten, ze dateren van lang voor de huidige Duitse (en Franse) wettelijke verplichting van 8 fietsplaatsen.

Sommigen zullen dat een onbelangrijk luxeprobleem vinden.
OK, de vele woon-werkreizigers zijn natuurlijk belangrijker, maar als we als samenleving een verschuiving willen van vliegverkeer naar duurzame (vrijetijds)verplaatsingen, dan moeten we toch toejuichen dat mensen vanuit hun eigen land op fietsvakantie vertrekken en niet met het vliegtuig willen terugkeren van pakweg Berlijn of Wenen.
(Binnen Duitsland en Oostenrijk zijn fietsen op de ICE en Railjet trouwens heel goed mogelijk.)
Dit is geen persoonlijke vraag voor mezelf, onze zomerse ICE-reis is zonder fietsen. Maar ik heb toch absoluut geen goede herinneringen aan de terugkeer 10 jaar geleden (noodgedwongen) op de boemeltrein vanuit Aken.
PS. Een fiets huren voor een fietstocht enkele rit België-Polen of België-Oostenrijk kan niet. Verwachten dat een fietsverhuurder die 'eventjes met een bestelwagen komt oppikken is al helemaal absurd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

De ICE 3 neo, die vanaf 2024 ingezet zou worden naar Brussel, heeft 8 fietsplaatsen aan boord. De meeste binnenlandse ICE's hebben nog steeds geen fietsplaatsen.
En op de nieuwe Thalys Ruby zijn er ook een aantal fietsplaatsen dacht ik.
dovaere
Berichten: 298
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 01 nov 2022, 17:47En op de nieuwe Thalys Ruby zijn er ook een aantal fietsplaatsen dacht ik.
Inderdaad, twee, dat is welgekomen en veel beter dan de huidige nul. Maar aan het tempo van één gerenoveerde Thalys PBKA per jaar duurt het nog vele jaren vooraleer ze deze plaatsen openstellen naar Duitsland...

Daarom mijn vraag naar bijkomende fietsplaatsen bij de i11-rijtuigen op de enige verbinding naar Duitsland waar fietsen momenteel mee mogen.

Want ICE 3neo tegen 2024: is dat december? Is dat de verwachte datum voor toelating voor België? Is dat de datum van voldoende beschikbaar om inzet op pakweg de ICE13 en ICE15, en terug (ICE14 en ICE12) te garanderen? En tegelijk ook de inzet vanuit Nederland?
De meeste binnenlandse ICE's hebben nog steeds geen fietsplaatsen.
Er zijn zoveel Duitse ICE's met fietsplaatsen dat je zonder problemen in de reisplanner een tiental snelle reizen per dag met binnenlandse ICE's met fietsplaatsen kunt vinden voor elk van deze verbindingen:
Berlijn-Keulen in 6 uur of zelfs ongeveer om de twee uur een rechtstreekse ICE in 4u20,
Wenen-Keulen: onder de 9 uur reistijd, zelfs ongeveer om de twee uur een rechtstreekse ICE.
Heel wat anders dan het "prutsen" voor de reiziger die terug wil raken in België met de fiets op de internationale trein vanuit Keulen of Parijs, en de stoptreinen / TER-treinen aan elkaar moet rijgen...
Maar dat was dus maar een terzijde bij mijn eigenlijke vraag hierboven.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Larch »

Maar dat was dus maar een terzijde bij mijn eigenlijke vraag hierboven.
Een i10 fietsrijtuig in de samenstelling zou mooi zijn.
Mer de fiets+trein door Europa reizen is helaas zo ingewikkeld dat er blijkbaar een markt voor is.
https://www.fiets-mee.nl/
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Rww »

Leuk dat gedroom over een verbinding oostende-aachen maar hoe ga je eupen op peil houden??

Er is qua passagiers geen ruimte voor een extra IC.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door LML »

IC Oostende-Eupen wordt dan een IC Oostende-Aachen (evt. naar Köln), IC Kortrijk-Welkenraedt naar Eupen verlengen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door BlackEagle »

Was er trouwens geen plan om het station van Eupen aan te passen met een tweede lang perron, zodat er twee IC-treinen per uur zouden kunnen eindigen?
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door thejay »

BlackEagle schreef: 05 nov 2022, 15:51 Was er trouwens geen plan om het station van Eupen aan te passen met een tweede lang perron, zodat er twee IC-treinen per uur zouden kunnen eindigen?
Dat perron ligt er al, enig nadeel is dat het enkel maar via de andere kant van het viaduct Aachener Straße te bereiken is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

BlackEagle schreef: 05 nov 2022, 15:51 Was er trouwens geen plan om het station van Eupen aan te passen met een tweede lang perron, zodat er twee IC-treinen per uur zouden kunnen eindigen?
Er zijn twee perrons, maar ik zie eerder een S-trein tot daar rijden dan een tweede IC.
dovaere
Berichten: 298
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door dovaere »

Larch schreef: 03 nov 2022, 08:03
dovaere schreef: 01 nov 2022, 19:37 Daarom mijn vraag naar bijkomende fietsplaatsen bij de i11-rijtuigen op de enige verbinding naar Duitsland waar fietsen momenteel mee mogen.
Een i10 fietsrijtuig in de samenstelling zou mooi zijn.
Met de fiets+trein door Europa reizen is helaas zo ingewikkeld dat er blijkbaar een markt voor is.
https://www.fiets-mee.nl/
Ik ben niet de enige die hiermee worstelt. Ik kwam toevallig op Twitter dezelfde vraag tegen:
De overstap in Welkenraedt is voldoende vervelend om de meest volhardende vakantiefietser te ontmoedigen.
[...]
in Verviers kan je op hetzelfde perron blijven. Maar het zou veel helpen mocht op dit lijntje een lagevloertrein worden ingezet, met enigszins plaats voor fietsen. Het is tenslotte de ENIGE mogelijkheid om in Duitsland te geraken vanuit België.
https://mobile.twitter.com/FrederikDepo ... 8326852608
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door overweg13 »

Je kunt natuurlijk ook fietsen...
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jan_olieslagers »

overweg13 schreef: 22 nov 2022, 18:49 Je kunt natuurlijk ook fietsen...
Wel eens gefietst daar in de streek, ten westen van Aachen? Behoorlijk heuvelig, hoor. Niet toevallig dat de hoogste cols van Nederland daar in de buurt liggen :)

En ook (n.a.v. het bericht hieronder): ieder diertje zijn pleziertje, uiteraard, maar ik kan me heel goed voorstellen dat niet iedereen de treinreis wil onderbreken om eventjes een uurtje of twee stevig te trappen. Mensen uit mijn omgeving zijn de afgelopen zomer gaan fietsen op de grens tussen Tsjechie en Oostenrijk, die waren (alle vijf!) stevig afgepeigerd op hun terugreis.

Trouwens: een jaar of 45 geleden was ik zelf met de fiets in Tirol, waar ik dan (lichtjes) ziek werd. Terugreis met de fiets op de trein was probleemloos. Waar is de vooruitgang?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 22 nov 2022, 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie