Klassieke treinen Aken-België

trainlovertje
Berichten: 2364
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

Steven schreef: 24 okt 2022, 23:20 Ook dat zal maar een tijdelijke situatie zijn, veel zal afhangen van het leveren van de HLE17, De ombouw van de I11 stuurrijtuigen is ook nog belangrijk om te weten wat wanneer zal gebeuren.
Dat besef ik, maar alsnog is dit voor mij een (tijdelijke) verslechtering tov vandaag. En zoals je zegt hangt veel af van de levering van de levering van de nieuwe HLE 17. Als dat even 'vlot' gaat als met de M7's wordt het al snel 2030...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

De M7 is een meer op maat gemaakt product dan de HLE17. Deze locomotieven zijn een opvolging van de traxx die we al kennen want de HLE28 = Traxx 2 daar waar de HLE17 = traxx 3, daar heb ik dus iets meer vertrouwen in om deze sneller op punt te krijgen. De HLE17 is een loc die al een tijdje in productie, eerst onder de vlag van Bombardier, nu onder de Alstom vlag.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 24 okt 2022, 22:31
FLV-FGSP schreef: 24 okt 2022, 22:21 Het plan waarbij AM66 op de verbinding naar Aken wordt vervangen door iets moderners is nu publiek: https://sdnet.nvr.de/sdnetrim/UGhVM0hpd ... 6-2022.pdf
Helaas heeft de NMBS ervoor gekozen de trein Verviers - Aken te koppelen aan de huidige S41, waardoor reizigers uit Oostende, Brugge, Gent en Leuven een langere reistijd krijgen.
Aan de reistijden te zien zou er niet eens aansluiting bestaan met de reeks 4xx Kortrijk - Welkenreadt. Vooral dat stemt me zeer ongelukkig. Hopelijk worden die plannen nog herbekeken.
Ook betekent dit dat het alternatief RE/S41/IC bij uitval van een ICE langzamer zal worden dan nu het geval is (vanuit Koeln): een overstaptijd van 53 minuten in Aachen (nu 22 minuten), en langer onderweg tussen Aken en Luik en Brussel.
Positief is natuurlijk wel dat er meer capaciteit en meer comfort zal zijn op de alternative trein.
delta
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door delta »

Zou dit betekenen dat Spa - Pepinster weer een losse pendeltrein wordt? Ook wel een achteruitgang voor dat lijntje.
FLV-FGSP
Berichten: 1889
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door FLV-FGSP »

delta schreef: 25 okt 2022, 10:02 Zou dit betekenen dat Spa - Pepinster weer een losse pendeltrein wordt? Ook wel een achteruitgang voor dat lijntje.
Het wordt Spa - Verviers vv.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door thejay »

rdv schreef: 25 okt 2022, 09:00 Ook betekent dit dat het alternatief RE/S41/IC bij uitval van een ICE langzamer zal worden dan nu het geval is (vanuit Koeln): een overstaptijd van 53 minuten in Aachen (nu 22 minuten), en langer onderweg tussen Aken en Luik en Brussel.
Positief is natuurlijk wel dat er meer capaciteit en meer comfort zal zijn op de alternative trein.
Toch geen 53 minuten? De RE1 en RE9 zorgen samen voor een quasi-halfuurdienst tussen Köln en Aachen. De overstap op de RE1 wordt dan .22 -> .51
en richting België .07 -> .36
Niet beter dan nu, maar toch geen uur wachten. En de stiptheid van de RE1/RE9 is nu ook niet echt om heel vrolijk van te worden.
Als die uren natuurlijk hetzelfde blijven.

De RE4 richting Mönchengladbach is wel een slecht verhaal, deze vertrekt nu exact op het uur dat de nieuwe trein zou toekomen.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rdv »

thejay schreef: 25 okt 2022, 15:08
rdv schreef: 25 okt 2022, 09:00 Ook betekent dit dat het alternatief RE/S41/IC bij uitval van een ICE langzamer zal worden dan nu het geval is (vanuit Koeln): een overstaptijd van 53 minuten in Aachen (nu 22 minuten), en langer onderweg tussen Aken en Luik en Brussel.
Positief is natuurlijk wel dat er meer capaciteit en meer comfort zal zijn op de alternative trein.
Toch geen 53 minuten? De RE1 en RE9 zorgen samen voor een quasi-halfuurdienst tussen Köln en Aachen. De overstap op de RE1 wordt dan .22 -> .51
en richting België .07 -> .36
Niet beter dan nu, maar toch geen uur wachten. En de stiptheid van de RE1/RE9 is nu ook niet echt om heel vrolijk van te worden.
Als die uren natuurlijk hetzelfde blijven.

De RE4 richting Mönchengladbach is wel een slecht verhaal, deze vertrekt nu exact op het uur dat de nieuwe trein zou toekomen.
De ICE gaat in Keulen om .43, de RE om .47. Dus bij uitval van de ICE kan je quasi op hetzelfde moment met de RE vertrekken.
De RE komt aan om .43, en het klassiekje gaat om .04. Er zit dus wat buffer op deze aansluiting.
De aansluiting in Welkenraedt is nu wat krap, maar lukt meestal wel richting Brussel (komende uit Brussel is het iets anders).

Met de nieuwe plannen gaat de S-trein in Aachen om .36. Als je dan met de trein van .47 uit Keulen aankomt, is er 53 minuten wachttijd.
Er rijdt inderdaad nog een tweede trein, die aankomt om .09, maar dan moeten de reizigers in Keulen wachten.
Het gelinkte document spreekt niet van grote wijzigingen in de cadans, dus ik verwacht geen grote veranderingen in uren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Het is inderdaad niet beter voor het opvangen van uitgevallen ICE's. Maar dat moet toch helemaal niet? Die ICE's moeten gewoon rijden zodat de doorgaande reizigers Brussel-Aken/Keulen vlot geraken waar ze moeten zijn. Het stoppertje dient voor de lokale bediening, die wordt nu beter voor mensen uit Luik en de regio Trooz/Chaudfontaine. De bedoeling van dit stoppertje is om hen te helpen, niet om een derde sneltrein Brussel-Aken te creëren.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door groentje »

Zou moeten, maar je voelt toch ook wel dat het met de ICE3M niet gaat lukken...
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rdv »

Je bedoelt een tweede sneltrein ;)?

De combinatie IC+L/S is er ook voor mensen die geen zin/geld hebben om een ICE of THA ticket te kopen nmbm. Doorgaande reizigers uit Oostende, Brugge, Gent, Brussel en Leuven hoeven toch niet allemaal met de ICE/THA? Op dit moment is de tijdswinst tot in Aken heel miniem, en gaat deze tijdswinst voor mensen met een Rail Pass, Go Pass, 65+ ticket of ander voordeeltarief niet op tegen de bijkomende kosten, zeker als je onvoorzien op korte termijn moet reizen en er geen voordeeltickets meer beschikaar zijn voor ICE/THA (op dit moment zijn sommige treinen al weken op voorhand uitverkocht).

En laat met toe om met deze nieuwe regeling de uitspraken "NMBS doet er alles aan om de gestrande ICE-reizigers te helpen" met een korreltje zout te nemen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 25 okt 2022, 16:38 Je bedoelt een tweede sneltrein ;)?
Zowel Thalys als ICE beschouw ik toch als sneltreinen :wink:
rdv schreef: 25 okt 2022, 16:38 De combinatie IC+L/S is er ook voor mensen die geen zin/geld hebben om een ICE of THA ticket te kopen nmbm. Doorgaande reizigers uit Oostende, Brugge, Gent, Brussel en Leuven hoeven toch niet allemaal met de ICE/THA? Op dit moment is de tijdswinst tot in Aken heel miniem, en gaat deze tijdswinst voor mensen met een Rail Pass, Go Pass, 65+ ticket of ander voordeeltarief niet op tegen de bijkomende kosten, zeker als je onvoorzien op korte termijn moet reizen en er geen voordeeltickets meer beschikaar zijn voor ICE/THA (op dit moment zijn sommige treinen al weken op voorhand uitverkocht).
Als je persé goedkoop wilt reizen is de bijkomende reistijd iets dat je er maar bij moet nemen. Dat segment is duidelijk veel minder belangrijk dan pendelaars of dagjestoeristen uit de provincie Luik die naar Aken willen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 25 okt 2022, 16:33 Zou moeten, maar je voelt toch ook wel dat het met de ICE3M niet gaat lukken...
Moet je dan echt de dienstregeling gaan omgooien en het lokale cliënteel benadelen omdat DB zijn treinen niet deftig onderhoudt? Ik vind alvast van niet...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 25 okt 2022, 16:54
rdv schreef: 25 okt 2022, 16:38 Je bedoelt een tweede sneltrein ;)?
Zowel Thalys als ICE beschouw ik toch als sneltreinen :wink:
Dat kan je beter als 1 aanbod beschouwen aangezien ze nooit in elkaars buurt rijden, altijd met een uur verschil, het is ofwel ICE ofwel THA, nooit beide samen in hetzelfde uur.
delta
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door delta »

Shrek schreef: 25 okt 2022, 16:54
rdv schreef: 25 okt 2022, 16:38 De combinatie IC+L/S is er ook voor mensen die geen zin/geld hebben om een ICE of THA ticket te kopen nmbm. Doorgaande reizigers uit Oostende, Brugge, Gent, Brussel en Leuven hoeven toch niet allemaal met de ICE/THA? Op dit moment is de tijdswinst tot in Aken heel miniem, en gaat deze tijdswinst voor mensen met een Rail Pass, Go Pass, 65+ ticket of ander voordeeltarief niet op tegen de bijkomende kosten, zeker als je onvoorzien op korte termijn moet reizen en er geen voordeeltickets meer beschikaar zijn voor ICE/THA (op dit moment zijn sommige treinen al weken op voorhand uitverkocht).
Als je persé goedkoop wilt reizen is de bijkomende reistijd iets dat je er maar bij moet nemen. Dat segment is duidelijk veel minder belangrijk dan pendelaars of dagjestoeristen uit de provincie Luik die naar Aken willen.
Uiteraard, maar je zou de aansluiting in Verviers en/of Welkenraedt ook kunnen optimaliseren tussen IC uit Brussel en regionale trein naar Aken. Daarvoor heb je waarschijnlijk een langere stop nodig in Verviers (inhaling) of Welkenreadt (inwachten en afwachten tot wanneer IC achter de stoptrein is aangekomen), maar dat soort constructies zou je ook kunnen bedenken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

delta schreef: 25 okt 2022, 17:01 Uiteraard, maar je zou de aansluiting in Verviers en/of Welkenraedt ook kunnen optimaliseren tussen IC uit Brussel en regionale trein naar Aken. Daarvoor heb je waarschijnlijk een langere stop nodig in Verviers (inhaling) of Welkenreadt (inwachten en afwachten tot wanneer IC achter de stoptrein is aangekomen), maar dat soort constructies zou je ook kunnen bedenken.
Dat kan je zeker bedenken, maar dan benadeel je dus de lokale reizigers. Ze hebben daar ooit een HSL gebouwd net zodat de doorgaande treinen de lokale bediening niet zou hinderen en men het aanbod kan uitbreiden. Dat wil men nu dus doen met de tweede S-trein tussen Luik en Verviers die dan verlengd wordt tot Aken.
Je kan natuurlijk alles bekijken vanuit een Brusselse bril, maar er zijn ook mensen die in de provincie Luik wonen en die verdienen ook een goede bediening. Ik ben zeker dat Hergenrath, Dolhain-Gileppe en Verviers-Palais een stevige reizigersgroei zullen kennen eens er een rechtstreekse trein naar Luik komt.
Plaats reactie