Klassieke treinen Aken-België

jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door jan_olieslagers »

Danku, @Steven. Welke voedingsspanningen zou die dan moeten aankunnen?
15 kV~ 25 kV~ al zeker. Allicht ook 3kV=, en ook 1,5kV=?

Maarre, wellicht relevanter: waarom zou men nieuwe locomotieven aanschaffen? Mij lijkt het huidige park behoorlijk bij de tijd, en ook kwa aantallen best voldoende? Zou men de reeks 13 stilaan willen uitfaseren, misschien? [[nabedenking : is dit eigenlijk niet min of meer een Traxx-bis die men aan het heruitvinden is? ]]
Mits wat logisch denken kan je u al inbeelden dat de Vectron van Siemens daarvoor een heel geschikte kandidaat zou zijn.
Het lijkt me onvermijdelijk dat Alsthom en Bombardier ook wel een zinnig voorstel zouden kunnen doen; tenslotte is een E-loc een E-loc, en welk ontwerp er ook als basis wordt gekozen, er zullen toch aanpassingen nodig zijn voor deze specifieke vraag. Als ze er komt, uiteraard, inderdaad.
Hergenrath zal dan waarschijnlijk sluiten, maar dat is een kleine prijs voor een goede IC-verbinding.
Plaatselijke politici zullen dat wellicht anders zien - en hadden die al niet altijd nogal wat invloed in het beslissingsproces? Trouwens, het sluiten van stations is niet aan de orde, heden ten dage. Er zijn er al veel te veel opgedoekt geworden geweest.

Overigens zie ik geen conflict: er is vandaag een intercity Oostende-Brussel-Aachen, en een lokale dienst tussen Oost-België en Aachen. Waarom zou het morgen minder moeten zijn?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door groentje »

De NMBS huurt Traxxen voor de Benelux, maar heeft verder geen locomotieven die 15 kV lusten. De Traxxen zijn bovendien beperkt tot 160, we gaan de IC-verbinding via de HSL2 nu ook niet downgraden, integendeel. Nieuwe treinen blijven dus een must. En het locomotievenpark heeft ook nog een hoop oude knarren, hoor, denk aan de hle 21 en 27. Hle 13 heeft ook geen 15 kV-installatie, en is sowieso niet geschikt voor Duitsland, eenmaal de spanninssluis er ligt.
Als er een aanbesteding komt, zal Alstom (die Bombardier net heeft opgekocht) wellicht ook wel een voorstel doen, misschien zelfs Škoda, die ook ervaring hebben met multicourante locs.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 15 feb 2021, 15:58 Danku, @Steven. Welke voedingsspanningen zou die dan moeten aankunnen?
15 kV~ 25 kV~ al zeker. Allicht ook 3kV=, en ook 1,5kV=?

Maarre, wellicht relevanter: waarom zou men nieuwe locomotieven aanschaffen? Mij lijkt het huidige park behoorlijk bij de tijd, en ook kwa aantallen best voldoende? Zou men de reeks 13 stilaan willen uitfaseren, misschien? [[nabedenking : is dit eigenlijk niet min of meer een Traxx-bis die men aan het heruitvinden is? ]]
Omdat NMBS geen enkele E-loc bezit die de vier spanningen lust bezit. Enkel de Traxx'en, die geleased worden, vallen hieronder. En de HLE21/27 nadert ook z'n einde, al dient gezegd te worden dat ook de M4's eruit gaan en deels vervangen worden door M7's die deels op eigen tractie rijden.
PS: groentje was me hier al voor...
jan_olieslagers schreef: 15 feb 2021, 15:58
Hergenrath zal dan waarschijnlijk sluiten, maar dat is een kleine prijs voor een goede IC-verbinding.
Plaatselijke politici zullen dat wellicht anders zien - en hadden die al niet altijd nogal wat invloed in het beslissingsproces? Trouwens, het sluiten van stations is niet aan de orde, heden ten dage. Er zijn er al veel te veel opgedoekt geworden geweest.

Overigens zie ik geen conflict: er is vandaag een intercity Oostende-Brussel-Aachen, en een lokale dienst tussen Oost-België en Aachen. Waarom zou het morgen minder moeten zijn?
Hergenrath sluiten zal inderdaad heel gevoelig liggen. Ik denk dat twee treinen per uur naar Aken even waarschijnlijk is als Hergenrath sluiten. Kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkeling tussen Aken en Nederland. Daar blijft de huidige Arriva-trein rijden en komt er binnenkort een IC naar Eindhoven (en verder?) bij. Men kan voor België ongeveer hetzelfde gaan doen. Het verschil blijft wel dat er reeds HST's van Aken naar België rijden...
Edit: voorwaarde dat de stoptrein blijft rijden, is wel dat er materieel beschikbaar zou zijn. En daar vrees ik op dit moment wel voor.
Laatst gewijzigd door trainlovertje op 15 feb 2021, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 15 feb 2021, 15:58
Hergenrath zal dan waarschijnlijk sluiten, maar dat is een kleine prijs voor een goede IC-verbinding.
Plaatselijke politici zullen dat wellicht anders zien - en hadden die al niet altijd nogal wat invloed in het beslissingsproces? Trouwens, het sluiten van stations is niet aan de orde, heden ten dage. Er zijn er al veel te veel opgedoekt geworden geweest.

Overigens zie ik geen conflict: er is vandaag een intercity Oostende-Brussel-Aachen, en een lokale dienst tussen Oost-België en Aachen. Waarom zou het morgen minder moeten zijn?
In principe zit daar iets in, maar met amper 43 (!) reizigers per dag in 2019 - hoewel het station al sinds 2007 opnieuw open is - is de business case uiterst zwak, vrees ik.

Er is vandaag een intercity Oostende-Eupen, niet Oostende-Aachen. Als er een IC naar Aachen komt, neemt die nagenoeg alle lokale én nationale verplaatsingen richting Aachen over (met haltes in Verviers en Welkenraedt) en zou de bediening van een station met 43 reizigers per dag de enige motivatie zijn om nog een parallelle stoptrein in te zetten, waar dan ook nog eens aangepast materieel voor nodig is. Ik zie het niet meteen gebeuren.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door groentje »

Hergenrath afschaffen zou ik persoonlijk ook betreuren, maar is inderdaad altijd al serieus tegengevallen als station. Het dorp zelf is eerder klein en het idee dat het station ook Kelmis en Eynatten of Hauset zouden bedienen, heeft zich niet waargemaakt, die plaatsen hebben een rechtstreekse buslijn naar Aachen die veel populairder is. Ik vrees dus dat het bij een IC-verbinding einde verhaal zal zijn voor het tweede Duitstalige station in België...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door jan_olieslagers »

De huidige stopdienst bedient toch heel wat meer stations dan enkel Hergenrath? Iets zal er daar toch moeten blijven bollen, als de politiek nog een klein beetje geloofwaardig wil blijven. Of het stationnetje van Hergenrath dan blijft bediend worden dan wel afgeschaft kan nog bekeken worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 15 feb 2021, 17:49 De huidige stopdienst bedient toch heel wat meer stations dan enkel Hergenrath? Iets zal er daar toch moeten blijven bollen, als de politiek nog een klein beetje geloofwaardig wil blijven. Of het stationnetje van Hergenrath dan blijft bediend worden dan wel afgeschaft kan nog bekeken worden.
Voor 40 reizigers per dag ga je geen trein van 300m lang laten stoppen. Alleen al met de energiekost kan je de taxis betalen om die mensen naar Welkenraedt te vervoeren.
Ik zie persoonlijk ook niets ongeloofwaardig aan een halte sluiten waar bijna niemand opstapt, dat is gewoon goed huisvaderschap. Zeker als ze tegelijk ergens anders een nuttige halte zouden openen (Kumtich, Schepdaal, Liège-Chartreuse, Wandres,...). Ik kan tientallen haltes bedenken waar je meer reizigers kan vervoeren dan vanuit Hergenrath.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jan_olieslagers »

Niemand heeft verlangd dat die trein 300m lang zou moeten zijn :) Een stelletje 41 is toch een meter of 50-60, dacht ik? Meer dan genoeg.

Maar ik zie uw punt wel, uiteraard, daarom stelde ik ook dat die sluiting niet a priori uitgesloten is.

Anderszijds: als de stoptrein daar toch passeert - en dat lijkt me toch wel noodzakelijk - wat is dan de meerprijs om ook effectief te stoppen? Misschien nog vooral de onderhoudskost van station en perrons? Maar wat zijn de alternatieven? Station laten bestaan zonder treindienst? Belachelijk. Station afbreken? Nog meer belachelijk, zo kort na de heropening. Nogmaals, vooral voor de politiek.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 16 feb 2021, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 15 feb 2021, 17:49 De huidige stopdienst bedient toch heel wat meer stations dan enkel Hergenrath?
Uiteraard, maar de trein van Spa naar Aken zou dan gewoonweg een trein Spa - Welkenraedt kunnen worden. En dat omwille van gebrek van materieel dat 15kV verdraagt, onder meer.
Als dit station zou sluiten, wordt station Eupen weer het enige in Ostbelgien. Ergens lijkt het er ook op dat men daar het OV veel minder gebruikt dan op vele andere plaatsen in België. Ja, het is een erg landelijk gebied, maar dan nog zelfs. Waarschijnlijk omdat de mensen meer afhankelijk zijn van Duitsland dan België zelf en die (bus)verbindingen naar Duitsland zijn er al helemaal niet op de 14 en de 24 na...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 15 feb 2021, 18:19
jan_olieslagers schreef: 15 feb 2021, 17:49 De huidige stopdienst bedient toch heel wat meer stations dan enkel Hergenrath?
Uiteraard, maar de trein van Spa naar Aken zou dan gewoonweg een trein Spa - Welkenraedt kunnen worden. En dat omwille van gebrek van materieel dat 15kV verdraagt, onder meer.
Als dit station zou sluiten, wordt station Eupen weer het enige in Ostbelgien. Ergens lijkt het er ook op dat men daar het OV veel minder gebruikt dan op vele andere plaatsen in België. Ja, het is een erg landelijk gebied, maar dan nog zelfs. Waarschijnlijk omdat de mensen meer afhankelijk zijn van Duitsland dan België zelf en die (bus)verbindingen naar Duitsland zijn er al helemaal niet op de 14 en de 24 na...
Er is daar nog wel redelijk wat vervoersvraag richting Verviers en Luik hoor, de IC's rijden zeker niet leeg rond.
Het station van Eupen wordt intussen aangepast zodat er twee treinen kunnen keren, dus naast de Kortrijk zou ook de Spa gerust tot daar kunnen rijden.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door msts.be »

jan_olieslagers schreef: 15 feb 2021, 15:23 Maar men gaat toch niet een apart handjevol stelletjes aankopen speciaal voor deze ene dienst?
Dan is een bijzondere reeks Desiro's, hetzij met batterijen, hetzij met 15kV-voeding, nog minder ongelukkig.
Maar dat idee van de reeks 41 is nog niet zo gek, nu er toch gaan vrijkomen in Neerpelt.
Ik dacht ook aan een serie aangepaste Desiro's voor 15kV. Als men dat avontuur niet wil opgaan, staat het de AVV nog altijd vrij een eigen uitschrijving te doen. Helaas opent men dan wel de doos van Pandora voor de privé: reken er maar op dat Arriva en Abellio zullen inschrijven met Flirts (ervanuitgaande dat ze tegen dan hun Belgische toelating hebben).
Voordeel is misschien dat als de dienst niet meer onder NMBS-beheer valt, er opnieuw een doortrekking naar Luik (of Liers?) kan komen..
Als men de paden mooi spreidt kan dat dan op termijn tot een kwartierdienst op Luik-Verviers (i.c.m IC, die daar ook stoppen), en een halfuurdienst Luik-Welkenraedt komen..
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

msts.be schreef: 15 feb 2021, 20:31 Ik dacht ook aan een serie aangepaste Desiro's voor 15kV. Als men dat avontuur niet wil opgaan, staat het de AVV nog altijd vrij een eigen uitschrijving te doen. Helaas opent men dan wel de doos van Pandora voor de privé: reken er maar op dat Arriva en Abellio zullen inschrijven met Flirts (ervanuitgaande dat ze tegen dan hun Belgische toelating hebben).
Voordeel is misschien dat als de dienst niet meer onder NMBS-beheer valt, er opnieuw een doortrekking naar Luik (of Liers?) kan komen..
Als men de paden mooi spreidt kan dat dan op termijn tot een kwartierdienst op Luik-Verviers (i.c.m IC, die daar ook stoppen), en een halfuurdienst Luik-Welkenraedt komen..
De halfuurdienst Luik-Welkenraedt is er vandaag al en dat beantwoordt mooi aan de vraag, meer treinen daar zijn overkill. Op Luik-Verviers daarentegen zie ik op termijn wel 2 stoptreinen rijden, dat zit ook in de lange termijnplannen van de NMBS.
Gemengde lijnen privé-NMBS, dat zal natuurlijk nooit gebeuren. Oftewel wordt de lijn aanbesteed oftewel blijft ze NMBS. Het kan natuurlijk dat (zoals Arriva naar Maastricht) het AVV in België onder NMBS-vlag wil rijden, maar dat betwijfel ik ten zeerste.
Het belangrijkste lijkt mij dat het allemaal oplossingen zijn voor problemen die zich niet stellen. Als de IC uit Oostende verlengd wordt tot Aken wordt de reizigersbehoefte ingevuld en is die stoptrein naar Aken helemaal niet meer nodig. Niemand, noch NMBS, noch AVV, noch een privémaatschappij gaat daar dan nog in willen investeren.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door trainlovertje »

msts.be schreef: 15 feb 2021, 20:31 Ik dacht ook aan een serie aangepaste Desiro's voor 15kV. Als men dat avontuur niet wil opgaan, staat het de AVV nog altijd vrij een eigen uitschrijving te doen. Helaas opent men dan wel de doos van Pandora voor de privé: reken er maar op dat Arriva en Abellio zullen inschrijven met Flirts (ervanuitgaande dat ze tegen dan hun Belgische toelating hebben).
Voordeel is misschien dat als de dienst niet meer onder NMBS-beheer valt, er opnieuw een doortrekking naar Luik (of Liers?) kan komen..
Als men de paden mooi spreidt kan dat dan op termijn tot een kwartierdienst op Luik-Verviers (i.c.m IC, die daar ook stoppen), en een halfuurdienst Luik-Welkenraedt komen..
Wacht eens even, want volgens mij haal je twee zaken door elkaar. De AVV (eigenlijk gebeurt dat door de NVR) kan een aanbesteding maken, juist, maar dat enkel en alleen voor het Duitse gedeelte (dus van Aachen Hbf tot Aachen Süd(Grenze)) als je steun en medewerking vanuit België wil. Dus dan moet er steeds overeengestemd worden met NMBS. In België zouden die treinen dus onder NMBS-licentie rijden. Anderzijds, als NVR een aanbesteding zou opstellen voor de gehele verbinding Aken - Luik, want dat kan binnen de Europese Unie gezien het internationale verkeer volledig geliberaliseerd is, dan zal de Belgische overheid hoogstwaarschijnlijk geen rooie cent aan subsidies daarvoor toekennen en krijg je eigenlijk toestanden à la ICE/Thalys tussen Aken en Luik waarbij ook andere tarieven zullen gelden. Zo'n aanbesteding behoort trouwens niet tot het takenpakket van de NVR, lijkt mij
Maar waarom zou men dit eigenlijk ondernemen als er ooit een trein Aken - Oostende zal komen? Of suggereerde je dit in veronderstelling dat er geen trein Aken - Oostende zou komen? Want met die IC heb je dus wel die rechtstreekse verbinding Aken - Luik aan binnenlands tarief waar je over sprak. En daarvoor heb je helemaal geen Desiro's aan 15 kV nodig, maar wel een nieuwe E-loc.

Ook begrijp ik niet waarom er meer treinen zouden gaan rijden als NMBS een toekomstige concessie niet zou winnen, want het is de overheid die het aantal treinen per uur op een verbinding vastlegt. NMBS biedt nu al meer treinen aan dan de vorige - en wegens gebrek aan een nieuwe dus ook huidige - beheersovereenkomst voorziet. Dat zullen de privé-maatschappijen alleszins nooit doen, want daar gaat het enkel en alleen om winst boeken, of toch zo weinig mogelijk verlies maken...
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door ReisThijs »

trainlovertje schreef: 15 feb 2021, 17:11Hergenrath sluiten zal inderdaad heel gevoelig liggen. Ik denk dat twee treinen per uur naar Aken even waarschijnlijk is als Hergenrath sluiten. Kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkeling tussen Aken en Nederland. Daar blijft de huidige Arriva-trein rijden en komt er binnenkort een IC naar Eindhoven (en verder?) bij.
Binnenkort? Er wordt al heel lang over gesproken, maar er is nog altijd niets besloten. Als het aan NS ligt, kan het nog 10 jaar duren voor een IC van Eindhoven naar Aken rijdt. NS: voorlopig geen intercity naar Aken (pas in 2031?)
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Iain Dobson »

Steven schreef: 05 mar 2021, 10:34 Als het om hle28 van de Benelux gaat mogen die Duitsland niet binnen. Daarvoor hebben ze de verkeerde software aan boord. Enkel België en Nederland met de software 9.4.
The word is that Aachen is to be rebuilt without 3kV DC power sometime in the future and that NMBS/SNCB intend to buy dual voltage 3kV DC / 15kV AC trains and operate Oostende - Koln again.

The word also was that SNCB/NMBS were planning some HLE 17s both to run in Germany and the Nederlands.

There will be a lot of spare Class 186 TRAXX very soon. All the Lineas ones are fitted with SW7J and can run in Belgium and Germany. It is easy to retrofit 7J. It will be fairly simple to create a Software Version that can run in Belgium and Germany as well as on Lines 2 and 3. The problem is that the TRAXX can only run at 160 km/h but there is a TRAXX bogie version that does allow faster speeds.

With Line 162 going to M7 and Oostende - Eupen also going M7, this will throw up a lot of I11 coaches and an Oostende - Koln service with a TRAXX could work. Quality vehicles for a quality connection.
Plaats reactie