Klassieke treinen Aken-België

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door overweg13 »

Ik woon zelf aan een helling die gerekend wordt tot de 1000 zwaarste beklimmingen van België. In mijn gloriejaren reed ik die 2 keer per dag op om boven de heuvel weerwaarnemingen (vnl. wind) te doen. Ze is 800m lang, de stijging gaat van 49 naar 110 m boven de zeespiegel. Nu ik de fiets aan de haak heb gehangen, bestijg ik deze helling toch nog enkele keren per week te voet, want De Lijn wil me nog niet voor de deur oppikken...
Met vriendelijke groet

overweg13
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door dovaere »

overweg13 schreef: 22 nov 2022, 18:49 Je kunt natuurlijk ook fietsen...
Dat is geen antwoord op de oorspronkelijke vraag ...
dovaere schreef: 01 nov 2022, 17:00 ...als we als samenleving een verschuiving willen van vliegverkeer naar duurzame (vrijetijds)verplaatsingen, dan moeten we toch toejuichen dat mensen vanuit hun eigen land op fietsvakantie vertrekken en niet met het vliegtuig willen terugkeren van pakweg Berlijn of Wenen.
[...]
fietstocht enkele rit België-Polen of België-Oostenrijk
...van mensen die hun vakantie al fietsend van thuis doorheen Duitsland, Polen, Oostenrijk of een nog verder doel willen doorbrengen, en van wie hun vakantie zoals iedereen in tijd beperkt is, en dus vlot willen terugkeren en zich niet bezighouden met de koterijen van de spoorwegen.
Als elk klein spoorweggebiedje zou reageren zoals @overweg13, en het normaal vinden dat zijn stuk grens extra moeilijk te nemen is met de trein, dan kom je uit bij de huidige situatie dat het vliegtuig de enige goede oplossing is, en de trein een hopeloze zaak.

Mijn vrouw en ik zijn rond 2005 met de fiets op het vliegtuig (Ryanair) teruggekeerd uit Venetië, en een jaar later uit Genève, telkens na een heenrit met gewone fietsen (met bergversnellingen) vanuit België.
Ik heb vooraf nog geïnformeerd om met de trein terug te keren. Achteraf gezien had het wel gekund, maar dat is voor de gewone reiziger een onneembare horde.
TKR
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Welk materieel naar Aachen?

Bericht door TKR »

Als ik me het goed herinner wordt de MS66 eind dit jaar buiten dienst gesteld?

Welk materieel zou men dan gebruiken om de lijn Luik - Pepinster - Welkenraedt - Aachen te voorzien?
Of wordt deze route afgelast en moet men maar met de Limax over Maastricht naar Aachen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Welk materieel naar Aachen?

Bericht door Steven »

De bedoeling is om met HLE18 en I11 te rijden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Welk materieel naar Aachen?

Bericht door Steve »

En zou de route dan ook meteen aangepast worden (en misschien IC-/IR-achtig worden?), of zou dat HSL-geschikt materieel "domweg" van en naar Spa ingezet op de bestaande stoptrein?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Welk materieel naar Aachen?

Bericht door Steven »

Geen idee. Ik weet enkel dat men dit materieel wil gebruiken omdat er geen andere keuze is dan dat. Van all belgische krachtvoertuigen mag enkel nog de HLE18 Aachen binnen eens de klassiekjes verdwijnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Welk materieel naar Aachen?

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 10 feb 2023, 13:07 En zou de route dan ook meteen aangepast worden (en misschien IC-/IR-achtig worden?), of zou dat HSL-geschikt materieel "domweg" van en naar Spa ingezet op de bestaande stoptrein?
De route zal op termijn aangepast worden, maar dan naar een stoptrein naar Luik ipv Spa.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steve »

Dat plan had ik ook al gehoord, maar de "op termijn" en de nakende schrapping van de MS66 suggereert toch dat er aan het einde van dit jaar (?) dus 18 en HLE 11 in Spa te zien zal zijn. Nogal... apart en tekenend voor het gebrek aan voorzienigheid/middelen/materieel, zeker als je bedenkt dat pakweg een Luik-Luxemburg het intussen met Desiro's moet stellen.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door JHS2013 »

De HLE27’en mogen toch ook nog tot Aken? Of zijn die inmiddels verbannen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

In de toekomst komt de HLE17 en die zal dan de nodige veiligheden hebben om ook eventueel verder te rijden dan Aachen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 10 feb 2023, 14:41 De HLE27’en mogen toch ook nog tot Aken? Of zijn die inmiddels verbannen?
Een oplossing uitwerken met locomotieven die einde levensduur zijn is ook geen langdurige oplossing. De HLE27 gaan er volgend jaar ook met bosjes uit gaan.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door overweg13 »

Het zal wel niet mogen, maar zou dit eigenlijk geen ideale verbinding zijn om de overtollige mw41 in te zetten? Alhoewel die waarschijnlijk wel versleten zullen zijn voor ze gehomologeerd zijn...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steve »

Dat "niet mogen" zal hier wel de kern van het probleem zijn en het zou me verbazen dat de MW41 toegestaan is op dat traject. Technisch gezien zou een Desiro of MS80 perfect tot Aken kunnen (de HLE 18 kan ook enkel maar z'n 3 kV gebruiken daar, heeft geen 15 kV), alleen zal daar wel weer wat papierwerk voor ontbreken. En laat voor de HLE 18 nu juist al een toelating bestaan vanwege de Nightjet... #leveeuropa
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jan_olieslagers »

En men gaat er ook geen moeite voor doen want de reeks 41 staan op de eerste rij om te worden afgevoerd.
#leveeuropa
Zeg dat wel! Vanuit de vliegerij bekeken is dit puur Absurdistan. Maar misschien is het niet zozeer de fout van "Europa" dat diverse nationale entiteiten koppig vasthouden aan hun alleenzeggenschap?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 10 feb 2023, 15:59 #leveeuropa
Wat heeft europa hiermee te maken? De NMBS kan volledig autonoom kiezen welk materieel ze aanbieden voor homologatie hoor.
Plaats reactie