Uiteraard ben ik ook grote voorstander van ETCS, maar ik kan de DB of SNCF réseau wel heel goed begrijpen. In die landen is er immers zeer weinig voordeel voor de reizigers/goederenvervoerders met de uitrol van ETCS. Zij kunnen niet zoals ons op relatief korte termijn hun oude systemen uitfaseren of de onboard installaties van treinen vereenvoudigen, daarvoor moet immers quasi 100% uitgerust zijn. Ook de veiligheid is in Duitsland of Frankrijk om te beginnen al een stuk beter. Als zij dan kunnen kiezen tussen al die miljarden investeren in ETCS of in andere infrastructuur die de reizigers/goederen ten goede komt dan is het heel begrijpelijk dat ze de ETCS-budgetten beperken.
Het belangrijkste is dat alle nieuwe lijnen en alle nieuwe treinen ETCS krijgen, dan komt het op termijn vanzelf wel in orde.
Trouwens: voor de klassieke treinen naar Aken speelt ETCS geen rol, de TBL1+ infra tussen de grens en Aken HBf zorgt dat Belgische treinen tot daar geraken zolang er geen ETCS ligt. Het grote probleem is de "exotische" bovenleidingsspanning die de DB-vrienden willen installeren. Als zij zouden beslissen de omschakelbare bovenleiding in Aken te vernieuwen is het probleem opgelost en kunnen de Belgische IC's probleemloos tot daar.