Klassieke treinen Aken-België

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

Als je met Trek-duw treinen wil rijden moet het stuurrijtuig aangepast zijn. Kortweg voor Duitsland moet er dan een veiligheid geïnstalleerd worden. Je kan er donder op zeggen dat ze geen nieuw materieel (ongeacht de leeftijd er van) gaan toestaan zonder Duitse veiligheid aan boord. Die klassiekjes hebben nog oude rechten maar die gaat men nooit kunnen doorgeven naar nieuwere treinen. Zeker niet als je tot Keulen wil rijden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 23 mei 2022, 17:51
Me de Desiro komen we nergens he, als je weet dat de bovenleiding 15kV wordt en je hopelijk toch ooit tot Keulen wil rijden.
Nu vraag ik me wel af of de M7 wel met een treinleiding op 16Hz overweg kan.
Tenzij ik ergens iets gemist heb zijn de huidige Desiro's en de huidige M7 evenzeer ongeschikt voor de Duitse standaard 15kV/16,7Hz.
Alleen de (voorlopig nog erg virtuele) HLE17 zou met die voeding kunnen werken - maar die zal nog niet op 1-2-3 gehomologeerd zijn, laat staan in bedrijf.
M7 BMx is inderdaad sowieso niet bruikbaar in Duitsland, toch niet voorbij Aken. De andere (stuurstand)rijtuigen zijn dat wel, als ze ervoor gehomologeerd worden en een locomotief mee op pad krijgen die 15kV AC verdraagt.
Maar er is dus geen enkel stuurstandrijtuig van de NMBS in Duitsland gehomologeerd, als ik het goed heb, ook de I11 niet (mag nog steeds enkel zelf gesleept worden dacht ik). Dat men daar eindelijk eens werk van maakt, want nu kan er zelfs geen enkele trek-duwtrein ingezet worden tot Aken...

Moest die IC-trein Brussel - Aken er komen, dat zou ik al als een hele stap vooruit zien. Die trein tot Keulen hoeft voor mij persoonlijk niet per se, maar daar lijkt de NVR zelf sterk vragende partij (ook opgenomen in Deutschlandtakt-plannen). Een trek-duwstam Spa-Geronstère - Keulen lijkt me overigens helemaal belachelijk: een lange stam om genoeg capaciteit te bieden tussen Keulen en Aken, waarvan nauwelijks 50 - 100 man zal blijven zitten om de grens over te steken, en eens Verviers voorbij zit er uiteraard nog slechts twee man en een paardenkop op.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door overweg13 »

Qua bezetting scoort Verviers - Géronstère echt niet zo slecht.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

overweg13 schreef: 23 mei 2022, 20:16 Qua bezetting scoort Verviers - Géronstère echt niet zo slecht.
Ok, qua bezetting van een klassiekje dan. Maar da's niets in vergelijking met een hele resem I11/M6/M7. En ik had het eigenlijk over de doorgaande reizigers, die van Duitsland naar Spa rijden dus, maar er stappen in Verviers en Pepinster inderdaad ook anderen op.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 23 mei 2022, 20:09 M7 BMx is inderdaad sowieso niet bruikbaar in Duitsland, toch niet voorbij Aken. De andere (stuurstand)rijtuigen zijn dat wel, als ze ervoor gehomologeerd worden en een locomotief mee op pad krijgen die 15kV AC verdraagt.
Er is toch ook iets met de voeding van de rijtuigen? De M6 zou niet omkunnen met de voeding die door de T18 geleverd wordt onder Duitse spanning - ik dacht iets met de frequentie?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door groentje »

overweg13 schreef: 23 mei 2022, 20:16 Qua bezetting scoort Verviers - Géronstère echt niet zo slecht.
Eupen en co zijn inderdaad voorsteden van Aken, en gedragen zich ook zo. Ik zou de potentiële vervoersvraag dus zeker niet onderschatten, lijn 14 rijdt niet voor niks elk halfuur. Voeg daar nog de reizigers vanuit de rest van België naar Duitsland aan toe, en je hebt wat. Het is net door de onaantrekkelijke tarifering en materieel dat de trein er niet echt goed uit de verf komt, ik ben behoorlijk overtuigd dat je, met een aantrekkelijk aanbod en tarieven, echt wel volk kan trekken op deze verbinding die minstens kan concurreren met verbindingen als Antwerpen-Aarschot-Leuven of Geraardsbergen-Denderleeuw.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 23 mei 2022, 20:39
trainlovertje schreef: 23 mei 2022, 20:09 M7 BMx is inderdaad sowieso niet bruikbaar in Duitsland, toch niet voorbij Aken. De andere (stuurstand)rijtuigen zijn dat wel, als ze ervoor gehomologeerd worden en een locomotief mee op pad krijgen die 15kV AC verdraagt.
Er is toch ook iets met de voeding van de rijtuigen? De M6 zou niet omkunnen met de voeding die door de T18 geleverd wordt onder Duitse spanning - ik dacht iets met de frequentie?
Ja dat zei ik toch? Ik vraag me af of die M7 wel 1000v 16Hz aankan.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

Ik dacht dat locs dat eigenlijk altijd konden transformeren naar gelijkstroom. Niet dus?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 23 mei 2022, 23:42 Ik dacht dat locs dat eigenlijk altijd konden transformeren naar gelijkstroom. Niet dus?
Neen dat doen ze inderdaad niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 23 mei 2022, 19:43 Als je met Trek-duw treinen wil rijden moet het stuurrijtuig aangepast zijn. Kortweg voor Duitsland moet er dan een veiligheid geïnstalleerd worden. Je kan er donder op zeggen dat ze geen nieuw materieel (ongeacht de leeftijd er van) gaan toestaan zonder Duitse veiligheid aan boord. Die klassiekjes hebben nog oude rechten maar die gaat men nooit kunnen doorgeven naar nieuwere treinen. Zeker niet als je tot Keulen wil rijden.
Maar de I11BDx gaat ook aangepast worden aan het Duitse systeem, daar zit het probleem dus niet.
HLE17+ .... + I11BDx kan dan perfect tot Keulen rijden. De grote vraag is wat er op die puntjes komt: als het met M7 werkt kan je er een trein naar Oostende of Kortrijk mee bedienen, als het enkel I11/10 zijn ben je al veel beperkter in capciteit.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 23 mei 2022, 23:15
rdv schreef: 23 mei 2022, 20:39
trainlovertje schreef: 23 mei 2022, 20:09 M7 BMx is inderdaad sowieso niet bruikbaar in Duitsland, toch niet voorbij Aken. De andere (stuurstand)rijtuigen zijn dat wel, als ze ervoor gehomologeerd worden en een locomotief mee op pad krijgen die 15kV AC verdraagt.
Er is toch ook iets met de voeding van de rijtuigen? De M6 zou niet omkunnen met de voeding die door de T18 geleverd wordt onder Duitse spanning - ik dacht iets met de frequentie?
Ja dat zei ik toch? Ik vraag me af of die M7 wel 1000v 16Hz aankan.
En de M6 (want daar ging mijn vraag over)?
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Klassiekje »

Onder 3kV DC krijgen de rijtuigen rechtstreeks 3kV DC.

Onder 25kV AC krijgen de rijtuigen 1,5kV 50 Hz AC.

Onder 15kV AC is dit 1000V 16 2⁄3Hz. I11 kan hier mee overweg (RIC-normen), M6 niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef: 24 mei 2022, 14:32 Onder 3kV DC krijgen de rijtuigen rechtstreeks 3kV DC.

Onder 25kV AC krijgen de rijtuigen 1,5kV 50 Hz AC.

Onder 15kV AC is dit 1000V 16 2⁄3Hz. I11 kan hier mee overweg (RIC-normen), M6 niet.
Inderdaad, M6 niet en M7 ook niet ben ik te weten gekomen. Dus enkel de I11 geraakt tot Aken, wat een verlenging van de huidige 2 IC's bij voorbaat onmogelijk maakt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

M rijtuigen hebben dan ook geen internationale ambitie, daarvoor zijn er altijd I rijtuigen aangekocht maar dat is ondertussen ook bijna 30 jaar geleden :roll:
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door jan_olieslagers »

En is er dan al een project of plan voor opvolging? I12?

Overigens dacht ik dat er wel M6 naar Luxemburg rijden, al waren ze daarvoor dan misschien niet bedoeld?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie