ICNG stellen voor inzet in Nederland

Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door Lynx »

Het idee was inderdaad om vanaf april met reizigers te gaan rijden in een proefbedrijf. Het proefbedrijf zonder reizigers zou al eerder van start moeten gaan. Echter weet ik niet hoe het laatste afleveringsschema voor de ICNG-B eruit ziet en daarmee ook de planning voor het proefbedrijf met en zonder reizigers.
Het is goed mogelijk dat het proefbedrijf met reizigers inmiddels opgeschoven is naar juni om wat meer speling te hebben, maar dat deze treinritten nog niet uit de planner verwijderd zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door Steven »

Gewoon afwachten, als ze weer uit de planner verdwijnen tegen dan weten we het wel.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door dentheo »

Anderzijds had ik ergens gelezen dat men meer treinen wilde inplannen tussen Amsterdam en Brussel om het wegvallen van de Eurostar, tijdens ombouw Amsterdam, te compenseren. De vroegere Thalys en de Benelux zouden die extra reizigers naar Brussel niet aankunnen. Die reizigers moeten idd allemaal van/naar Midi...
Theo
Groeten vanop de Heide
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door Commendatore »

Maar voor regulier gebruik is het wel erg onhandig als ze niet in Noord en Centraal stoppen.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door desirootje »

Eten ze ook niet extra capaciteit op door sneller door de NZV te gaan?
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 263
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door DDietzen »

De snelle ICNG-ritten gebruiken exact hetzelfde rijpad als de Eurostars, dus ervan uitgaand dat dat pad de hele dag elk (half)uur beschikbaar is, eten ze in ieder geval niet *extra* capaciteit op. Mogelijk zou dat juist wél het geval zijn als je wél een stop in Noord en/of Centraal inlast, omdat je dan later pas de NZV in kunt, de volgende trein niet strak erachter kan vertrekken uit Noord en/of je op een ander moment overkruist ten noorden van het Zuidstation.

Daarnaast zou ik het ietwat vreemd vinden als NS extra ritten moet optrommelen om een capaciteitsprobleem van Eurostar op te lossen; dat zijn immers twee verschillende bedrijven die tot op zekere hoogte elkaar beconcurreren.
Bovendien, was het plan niet juist dat de Eurostar Blue in vergelijkbare frequentie zou blijven rijden, enkel in de richting Amsterdam->Londen met een knip in Brussel voor alle checks, zoals tot oktober 2020 het geval was toen de Nederlandse terminals nog niet open waren? Dan zou er geen capaciteitsprobleem moeten zijn. Eerder een capaciteitsoverschot, zou ik denken, want een Eurostar Blue kan straks van Amsterdam tot Brussel weer tot de nok gevuld worden; nu rijden alle treinen meer dan de helft leeg omdat de krappe terminals in Amsterdam (250 pax) en Rotterdam (165 pax) niet zijn bemeten voor meer reizigers.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door rvdborgt »

DDietzen schreef: 11 jan 2024, 03:30 Daarnaast zou ik het ietwat vreemd vinden als NS extra ritten moet optrommelen om een capaciteitsprobleem van Eurostar op te lossen; dat zijn immers twee verschillende bedrijven die tot op zekere hoogte elkaar beconcurreren.
Eurostar (beide smaken) wordt in Nederland geëxploiteerd door NS. Dat zie je ook op het ticket. Verder kan ik me heel goed voorstellen dat NS en Eurostar hierover afspraken maken.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door railtravelmanager »

Lynx schreef: 06 jan 2024, 11:37 Het idee was inderdaad om vanaf april met reizigers te gaan rijden in een proefbedrijf. Het proefbedrijf zonder reizigers zou al eerder van start moeten gaan. Echter weet ik niet hoe het laatste afleveringsschema voor de ICNG-B eruit ziet en daarmee ook de planning voor het proefbedrijf met en zonder reizigers.
Het is goed mogelijk dat het proefbedrijf met reizigers inmiddels opgeschoven is naar juni om wat meer speling te hebben, maar dat deze treinritten nog niet uit de planner verwijderd zijn.
pas van midden juni 2024 zouden de ICNG stellen gaan rijden, is wel nog hoogst onzeker ... wordt pas een snelle Benelux geen stops in Centraal, Noord, Airport, Mechelen, Berchem, Noorderkempen, Breda :)

benieuwd of een kaartje dan duurder wordt tegenover de huidige sandwich treinen met 28/186 + IC rijtuigen

Erwin
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door HLE18 »

Als die zoals de Eurostar stapvoets door Mechelen gaat dan kunnen ze er evengoed stoppen.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door ovspotter_be »

Doorheen Mechelen rijd de Eurostar al vlotjes indien ze over sporen 11 of 12 worden gestuurd, worden ze over spoor 7/8 gestuurd gaat het inderdaad wat trager.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door Steven »

Sporen 7 en 8 = 40 km/u voor alle treinen of ze nu stoppen of niet.
Spoor 11 kan je tegen 90 berijden met het idee dat je moet afremmen naar 60 km/u om de wissel te nemen nabij Nekkerspoel. Om na die wissel terug te versnellen naar 90/140/160 . Spoor 12 gebruiken om naar Antwerpen te rijden zal men niet snel doen.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door wbrm »

Vandaag zag ik iets voor 16u een ICNG in Antwerpen-Centraal op spoor 5. Geeft men ook opleiding op zondag?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door Steven »

Zowel gisteren als vandaag zijn er ritten om praktijkervaring te geven aan machinisten. Gisteren was ikzelf onder meer van de partij.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door Steve »

Ik heb het misschien gemist, maar wat wordt eigenlijk de voorziene inzet van de ICNG's? 1 of 2 stellen? In het eerste geval lijkt het me toch een achteruitgang in capaciteit in vergelijking met de huidige ICR-stammen (van grofweg 480 naar 430?) in een context waar er veeleer capaciteit tekort dan te veel is, in het tweede geval weet ik niet of die samenstelling overal aan de perrons zal passen.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Bericht door groentje »

Je kan ze dacht ik wel koppelen, en zouden we ook geen 2 treinen per uur gaan rijden, de Benelux van vandaag, met I11, en deze voor een snellere Benelux, die o.a de luchthaven en Breda overslaat?
Plaats reactie