Pagina 1 van 1

CFL 3000: zeven stuks te koop

Geplaatst: 04 jan 2021, 12:02
door jpvdveer
Mocht er iemand interesse hebben (zeven stuks in de aanbieding):

https://www.dbresale.com/verkauf/suche- ... 161846.htm

Re: CFL 3000: zeven stuks te koop

Geplaatst: 04 jan 2021, 15:00
door pietje
Ik ben wel benieuwd wie deze gaat aankopen.
De NMBS13/CFL3000 reeksen lijken mij niet het eenvoudigste om te verkopen, zeker sinds zowat overal 4-spannings locs geleased kunnen worden waar je half Europa ineens mee door kunt voor goederen.

Ik was de sheet even aan het bekijken en 1 ding viel mij wel op: de max snelheid is 200 km/h, wat we allemaal al wisten, maar onder ETCS is het maar 180 km/h
Weet er iemand hoe dat juist zit?

Re: CFL 3000: zeven stuks te koop

Geplaatst: 04 jan 2021, 15:17
door Steven
Onder ETCS zou het 160 zijn zover ik opgevangen heb. Komt door het seriematig inbouwen van ETCS in alle locs en motorstellen hier in Belgiƫ. Al het bestaande materieel waar tot nu toe ETCS werd ingebouwd was dan ook hoofdzakelijk materieel dat maar 160 km/u max kan rijden. Kortweg een programmeerfout lijkt mij die ze best rechtzetten bij de eerste beste update van de onboard software. Doch daar deze locomotieven niet meer voorkomen op lijnen waar men 200km/u kan rijden zal de hoogdringendheid daarvan ver te zoeken zijn. Al een geluk werd deze fout niet gemaakt bij de i11 rijtuigen :roll:

PS:
Om dezelfde reden kan het ook zijn dat men er geen etcs wou insteken die 200km/u toelaat natuurlijk.

Re: CFL 3000: zeven stuks te koop

Geplaatst: 04 jan 2021, 15:39
door msts.be
Ik vermoed waarschijnlijk iets voor Akiem, vermits ze hun zusterlocs BB36000 ook al in de Oostbloklanden (met name Hongarije en Kroatiƫ) aan het neerpoten zijn:
https://railcolornews.com/2020/03/03/fr ... al-europe/

Re: CFL 3000: zeven stuks te koop

Geplaatst: 04 jan 2021, 15:55
door JHS2013
Volgens de handleiding ETCS van de 13 (dus voor NMBS-krachtvoertuigen) is de snelheid in ETCS beperkt tot 160km/h omdat de DC-stroomafnemer niet voor hogere snelheden geschikt zou zijn. Dat om te voorkomen dat op de L36N bijvoorbeeld per abuis 200 gereden zou worden onder ETCS