ICE Brussel-Berlijn

rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door rdv »

jan_olieslagers schreef: 08 dec 2020, 20:07 Inderdaad. Berlijn-Brussel kan een goed aanbod zijn, maar dan vooral voor politici/ambtenaren en misschien voor zakenlui. Die nemen vooralsnog liever het vliegtuig, hoe stom en onverantwoord ook, economisch en ecologisch.
Duitse ambtenaren moeten minder vliegen, dus er is op termijn mss wel meer vraag vanuit die hoek (zo worden vanaf komende maandag een aantal ICEs Berlijn-Köln verlengd naar Bonn, waar er nog heel wat ministeries zijn). Maar ook bij Eurocraten en alles wat er zich rond beweegt, is er een wil om meer met de trein te gaan (daarom ook de NJ vanuit Wenen). Als het nodige materiaal beschikbaar komt, en er meer kilometer HSL afgewerkt geraakt tussen Berlijn en Köln, is er wel potentieel voor een verlenging van een aantal Berlijn - Köln naar Brussel denk ik.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Maar ook bij Eurocraten en alles wat er zich rond beweegt, is er een wil om meer met de trein te gaan
Hm, ik krijg al eens een dienstmededeling te zien aangaande eurocraten - beroepshalve af en toe in die kringen circulerende - maar in die zin heb ik nog niets zien voorbijkomen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door wbrm »

De huidige IC Amsterdam - Berlijn neemt in Nederland ook de plaats in van een binnenlandse trein (lees geen significante extra kost of extra rijpad). Dit zou niet van toepassing zijn op het Belgische stuk van een ICE Brussel - Berlijn neem ik aan.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door rdv »

jan_olieslagers schreef: 08 dec 2020, 21:02
Maar ook bij Eurocraten en alles wat er zich rond beweegt, is er een wil om meer met de trein te gaan
Hm, ik krijg al eens een dienstmededeling te zien aangaande eurocraten - beroepshalve af en toe in die kringen circulerende - maar in die zin heb ik nog niets zien voorbijkomen.
Ik had het eerder over het "pendelverkeer" (op vrijdag van Brussel naar Duitsland, op zondag terug, cfr de NJ richting Wenen) dan over dienstreizen. Binnen de EC geldt blijkbaar nog dat het goedkoopste vervoermiddel moet gekozen worden (zouden ze dan allemaal met Flixbus gaan ;) ), maar heel wat koepelorganisaties en lobby-organisaties bepalen hun eigen regels (en zijn niet noodzakelijk verplicht het goedkoopste transport te kiezen). Mijn contacten binnen de Europese sfeer in Brussel staan ietwat kritisch tegenover al dat vliegen, maar ik zit in een groene sector wat een invloed zal hebben op wat ik hoor.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door rdv »

wbrm schreef: 08 dec 2020, 21:22 De huidige IC Amsterdam - Berlijn neemt in Nederland ook de plaats in van een binnenlandse trein (lees geen significante extra kost of extra rijpad). Dit zou niet van toepassing zijn op het Belgische stuk van een ICE Brussel - Berlijn neem ik aan.
Zou bij ons ook kunnen natuurlijk, maar dan eerder in IC versie (een verlenging van Oostende - Aken tot Berlijn bvb).
In Zwitserland zijn de ICEs en TGVs ook opengesteld voor binnenlands verkeer (en zitten ze mee in de binnenlandse cadens).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door Shrek »

rdv schreef:
wbrm schreef: 08 dec 2020, 21:22 De huidige IC Amsterdam - Berlijn neemt in Nederland ook de plaats in van een binnenlandse trein (lees geen significante extra kost of extra rijpad). Dit zou niet van toepassing zijn op het Belgische stuk van een ICE Brussel - Berlijn neem ik aan.
Zou bij ons ook kunnen natuurlijk, maar dan eerder in IC versie (een verlenging van Oostende - Aken tot Berlijn bvb).
In Zwitserland zijn de ICEs en TGVs ook opengesteld voor binnenlands verkeer (en zitten ze mee in de binnenlandse cadens).
Neen dat kan niet, de capaciteit van die ICE's is daar veel te klein voor.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 08 dec 2020, 21:33
rdv schreef:
wbrm schreef: 08 dec 2020, 21:22 De huidige IC Amsterdam - Berlijn neemt in Nederland ook de plaats in van een binnenlandse trein (lees geen significante extra kost of extra rijpad). Dit zou niet van toepassing zijn op het Belgische stuk van een ICE Brussel - Berlijn neem ik aan.
Zou bij ons ook kunnen natuurlijk, maar dan eerder in IC versie (een verlenging van Oostende - Aken tot Berlijn bvb).
In Zwitserland zijn de ICEs en TGVs ook opengesteld voor binnenlands verkeer (en zitten ze mee in de binnenlandse cadens).
Neen dat kan niet, de capaciteit van die ICE's is daar veel te klein voor.
Natuurlijk kan dat wel. De SBB koppelt bv. waar nodig gewoon een extra TGV-stel aan, bv. sommige treinen Zürich - Bazel.
In het verleden koppelde de NMBS in Luik ook wel eens extra rijtuigen aan of af bij de treinen Keulen - Oostende. Maar in de huidige dienstregelingsstructuur naar Brussel is het volgens mij niet echt nodig om de ICE's toegankelijk te maken voor reizigers met binnenlandse tickets.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 08 dec 2020, 21:41 Natuurlijk kan dat wel. De SBB koppelt bv. waar nodig gewoon een extra TGV-stel aan, bv. sommige treinen Zürich - Bazel.
In het verleden koppelde de NMBS in Luik ook wel eens extra rijtuigen aan of af bij de treinen Keulen - Oostende. Maar in de huidige dienstregelingsstructuur naar Brussel is het volgens mij niet echt nodig om de ICE's toegankelijk te maken voor reizigers met binnenlandse tickets.
Neen dat kan echt niet. Om aan de nodige capaciteit te komen die nodig is voor een IC tussen Luik en Oostende heb je hoge capaciteits dubbeldekkers nodig, geen enkeldeksstellen met ruime zitplaatsen.
De reizigersaantallen van 20 jaar geleden zijn ook in niets te vergelijken met die van vandaag, die vergelijking met de toenmalige Oostende-Keulen loopt compleet mank.
Je hebt wel een punt dat het helemaal niet nodig is om internationaal langeafstandsverkeer te combineren met IC-verkeer, het IC-net is toereikend op die assen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door rdv »

Blijkbaar was ik niet duidelijk, Ik had een IC in gedachte, bvb met 12 i11 of een Duitse equivalent.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 08 dec 2020, 22:12 Blijkbaar was ik niet duidelijk, Ik had een IC in gedachte, bvb met 12 i11 of een Duitse equivalent.
Als je daarmee naar Berlijn moet wordt de reistijd wel heel lang. Dan zal je met een overstap in Keulen van ICE op ICE nog sneller zijn.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door 260689 »

M'n kan ook gewoon in Keulen koppelen en en met 2 stellen naar Brussel rijden? In de omgekeerde richting in Keulen ontkoppelen. 1e deel naar Berlijn, 2e deel naar Frankfurt. Nu al word er soms gekoppeld rijden van Frankfurt tot Keulen. En vandaar een stel naar Amsterdam en een stel naar Brussel-Zuid.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 08 dec 2020, 22:16
rdv schreef: 08 dec 2020, 22:12 Blijkbaar was ik niet duidelijk, Ik had een IC in gedachte, bvb met 12 i11 of een Duitse equivalent.
Als je daarmee naar Berlijn moet wordt de reistijd wel heel lang. Dan zal je met een overstap in Keulen van ICE op ICE nog sneller zijn.
Niet per se. Het verschil tussen ICE en een IC (met 200 km/h) zal niet zo heel groot zijn.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door groentje »

Da's vooral omdat de trajecten waar effectief 300 kan gereden worden, vrij beperkt zijn (en vooral in België liggen). Toch beweegt er op dat vlak toch ook wel wat in Duitsland, lijkt het, met een HSL tussen Hamm en Bielefeld, bijvoorbeeld. Ik zou dus toch opteren voor HST-materieel. Net op dergelijke afstanden maakt dat toch wel een verschil uit.
En Schrek, vandaag kan het op 6u40, mét overstap van een halfuur in Keulen. Alleen al die wachttijd laten vervallen zorgt voor een aanzienlijke reistijdwinst. 6 uur is lang, maar niet onoverkomelijk, tenslotte zijn ook de TGV's naar pakweg Marseille of Montpellier ook behoorlijk populair. En uiteraard, deze verbinding is niet alleen nuttig voor een verbinding tussen de eindpunten, ook vdaartussen zou dit best een hit kunnen worden, denk Aken-Berlijn, of Brussel-Hannover.
Maar toegegeven, zonder genoeg aangepast materieel zal het voorlopig wel bij ideeën blijven.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door K V B »

Ik meen gelezen te hebben dat Duitsland een Parijs - Brussel - Berlijn wel ziet zitten. Men zou wel een paar Thalysen kunnen doortrekken.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 08 dec 2020, 22:08
Neen dat kan echt niet. Om aan de nodige capaciteit te komen die nodig is voor een IC tussen Luik en Oostende heb je hoge capaciteits dubbeldekkers nodig, geen enkeldeksstellen met ruime zitplaatsen.
Op een lange afstands trein als Oostende - Luik heb je juist comfortabel materieel nodig. Niet de S-Bahn stellen die men in België steeds meer ook voor intercities gebruikt. Als een trein niet genoeg capaciteit heeft, dan rijdt je er gewoon twee. Eerst naar een halfuur dienst, en dan pas dubbeldekkers.

Ik vermoed overigens dat twee gekoppelde ICE-3 stellen meer reizigers kunnen vervoeren dan de standaard NMBS dubbeldeks stam...
Plaats reactie