ICE Brussel-Berlijn

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

ICE Brussel-Berlijn

Bericht door Shrek »

Vertonghe schreef: 08 dec 2020, 11:33 Nog verre toekomstmuziek, maar Brussel zou in 2023 een rechtstreekse nachttrein krijgen naar Berlijn (en Parijs).
Kan een meer ervaren forumlid me eigenlijk vertellen waarom Brussel nu nog geen (frequente) dagverbinding richting Berlijn heeft, terwijl Amsterdam deze wel heeft? Heeft het te maken met de vlotte overstapmogelijkheden in Keulen? Of met het tekort aan meerspannig materieel?

Bron: https://www.hln.be/reizen/brussel-krijg ... ~a12af34e/
Een rechtstreekse ICE Brussel-Berlijn is niet zo belangrijk, die reistijd is te lang om aantrekkelijk te zijn. Je trekt veel meer volk door de ICE's Brussel-Keulen naar Frankfurt door te trekken zoals vandaag gebeurt, daar is immers wel een grote markt voor. Voor die paar reizigers die Brussel-Berlijn doen zijn er dan inderdaad overstapmogelijkheden in Keulen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 08 dec 2020, 12:08
Vertonghe schreef: 08 dec 2020, 11:33 Nog verre toekomstmuziek, maar Brussel zou in 2023 een rechtstreekse nachttrein krijgen naar Berlijn (en Parijs).
Kan een meer ervaren forumlid me eigenlijk vertellen waarom Brussel nu nog geen (frequente) dagverbinding richting Berlijn heeft, terwijl Amsterdam deze wel heeft? Heeft het te maken met de vlotte overstapmogelijkheden in Keulen? Of met het tekort aan meerspannig materieel?

Bron: https://www.hln.be/reizen/brussel-krijg ... ~a12af34e/
Een rechtstreekse ICE Brussel-Berlijn is niet zo belangrijk, die reistijd is te lang om aantrekkelijk te zijn. Je trekt veel meer volk door de ICE's Brussel-Keulen naar Frankfurt door te trekken zoals vandaag gebeurt, daar is immers wel een grote markt voor. Voor die paar reizigers die Brussel-Berlijn doen zijn er dan inderdaad overstapmogelijkheden in Keulen.
Ik vraag me af of dat waar is, Shrek. Is daar een marktonderzoek naar gebeurd? Berlijn is een behoorlijk populaire bestemming voor zowel zakenreizigers als toeristen, en naar Berlijn kan in een vergelijkbare snelheid als naar pakweg Marseille. zeker als die verplichte overstap met halfuur wachttijd in Keulen zou vervallen. Naar Marseille rijden in normale tijden meerdere rechtstreekse treinen per dag. Een tweeuursdienst zoals de IC Berlijn-Amsterdam zit er wellicht niet in, maar 2 of 3 retours lijken me wel haalbaar.
Het probleem is vooral dat DB te weinig geschikt materieel heeft om op België en Nederland te rijden, vrees ik.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Vertonghe schreef: 08 dec 2020, 11:33 Kan een meer ervaren forumlid me eigenlijk vertellen waarom Brussel nu nog geen (frequente) dagverbinding richting Berlijn heeft, terwijl Amsterdam deze wel heeft? Heeft het te maken met de vlotte overstapmogelijkheden in Keulen? Of met het tekort aan meerspannig materieel?
Amsterdam - Berlijn is een IC, met (voorlopig nog) een lokwissel aan de grens. Brussel - Berlijn heeft het meeste baat bij een ICE (de reistijd met IC-materieel zou wellicht te lang zijn), en DB heeft nu al te weinig ICE-stellen om de Brussel/Amsterdam-Keulen-Frankfurt op een betrouwbare manier uit te voeren.

Of er te weinig potentieel is voor Brussel - Berlijn per ICE trek ik een beetje in twijfel. Deze aansluiting wordt steeds omgeroepen bij aankomst in Köln Hbf, het lijkt ook een soort van gegarandeerde aansluiting te zijn (hoewel ze niet zeer robuust is). Door een rechtstreekse Berlijn-Brussel in te voeren, zou het aantrekkelijker worden voor doorgaande reizigers.

Als Thalys zou stoppen met Brussel - Ruhrgebiet, zou een Brussel - Köln - Ruhrgebieet - Berlin een interessante ICE route kunnen zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Een rechtstreekse ICE Brussel-Berlijn is niet zo belangrijk, die reistijd is te lang om aantrekkelijk te zijn.
Hoezo? Mij lijkt het percies de goede afstand (slordige 1000 km, toch) om een nacht vol te maken. Men wil toch niet vertrekken (of aankomen) om 1 of 2 uur 's nachts? Trouwens Berlijn is net iets minder ver dan Wenen, dat blijkbaar wel een goede bestemming is, potentieel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:
Een rechtstreekse ICE Brussel-Berlijn is niet zo belangrijk, die reistijd is te lang om aantrekkelijk te zijn.
Hoezo? Mij lijkt het percies de goede afstand (slordige 1000 km, toch) om een nacht vol te maken. Men wil toch niet vertrekken (of aankomen) om 1 of 2 uur 's nachts? Trouwens Berlijn is net iets minder ver dan Wenen, dat blijkbaar wel een goede bestemming is, potentieel.
De vraag ging over dagtreinen, voor nachttreinen is de verbinding inderdaad ideaal.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 08 dec 2020, 13:01 Ik vraag me af of dat waar is, Shrek. Is daar een marktonderzoek naar gebeurd? Berlijn is een behoorlijk populaire bestemming voor zowel zakenreizigers als toeristen, en naar Berlijn kan in een vergelijkbare snelheid als naar pakweg Marseille. zeker als die verplichte overstap met halfuur wachttijd in Keulen zou vervallen. Naar Marseille rijden in normale tijden meerdere rechtstreekse treinen per dag. Een tweeuursdienst zoals de IC Berlijn-Amsterdam zit er wellicht niet in, maar 2 of 3 retours lijken me wel haalbaar.
Het probleem is vooral dat DB te weinig geschikt materieel heeft om op België en Nederland te rijden, vrees ik.
Er zijn sowieso veel treinen Keulen-Frankfurt en Keulen-Berlijn, de vraag is maar welke 7 ervan je doortrekt tot Brussel.
Dan lijkt mij de keuze voor 7x Frankfurt logischer dan pakweg 5x Frankfurt en 2x Berlijn. Zo creëer je met Frankfurt immers een zeer hoogwaardige verbinding die heel aantrekkelijk is, wat we ook zien in de reizigerscijfers. Daar een rechtstreekse mogelijkheid laten wegvallen (en dus een optie voor zakenreizigers om terug te keren) jaagt naar mijn gevoel meer reizigers weg op de verbinding van 3u dan een rechtstreekse Berlijn kan winnen op een verbinding van 6-7u.
Het hele Berlijn-verhaal lijkt mij dus de afbreuk aan Frankfurt-capaciteit absoluut niet waard.
Als we natuurlijk spreken van het doortrekken van de Dortmund-verbinding (ongeacht welke operator die doet) wordt het al iets helemaal anders, dan verlies je niks op de huidige verbindingen en wordt het relatief beperkte aantal doorgaande Brussel-Berlijn reizigers ruim goedgemaakt door het contingent dat naar Dusseldorf, Essen en dergelijke moet. Gooi er dan nog Hamm, Bielefeld, Hannover en Wolfsburg bij en dan lijkt het mij een rendabele verbinding, maar je zal niet in recordtijd in Berlijn staan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door Steven »

Berlijn is maar een 780 km hoor. Dus als DB voldoende geschikt materieel zou hebben zou dat perfect kunnen. Doch dat geschikt materieel is nu het grootste probleem.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 08 dec 2020, 18:58 Berlijn is maar een 780 km hoor. Dus als DB voldoende geschikt materieel zou hebben zou dat perfect kunnen. Doch dat geschikt materieel is nu het grootste probleem.
Technisch kan dat inderdaad perfect, daar twijfelt niemand aan denk ik. De grote vraag is echter hoe je die verbinding organiseert zodat het allemaal de moeite is. Zomaar één van de Frankfurt-treinen naar Berlijn sturen lijkt mij niet de goede oplossing.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door Steven »

Ik zeg niet dat je Frankfurt moet offeren voor Berlijn, doet niemand hier. Eerder een aanvulling op, dat lijkt mij logischer. Doch kan heden niet door de krapte aan rollend materieel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 08 dec 2020, 19:04 Ik zeg niet dat je Frankfurt moet offeren voor Berlijn, doet niemand hier. Eerder een aanvulling op, dat lijkt mij logischer. Doch kan heden niet door de krapte aan rollend materieel.
Maar stel dat je onbeperkt materieel had, hoe zou je het dan aanpakken? Hoe zou die verbinding eruit zien?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door rdv »

Uit mijn eigen observaties tussen Brussel en Keulen
1. De meeste opstappers in Brussel gaan tot Aken of Keulen (eventueel verder dan Köln met overstap), een minderheid gaat naar Frankfurt (maar mss bewijzen de data anders?)
2. Tussen Brussel en Frankfurt is er grote concurrentie van het vliegtuig (ieder uur een vlucht), hoewel ik er niet van overtuigd ben dat dit (veel) sneller is.
3. In Aken stappen meer reizigers op dan in Brussel (Luik is nog veel minder populair), maar vooral in Keulen stappen er heel veel mensen op richting Frankfürt
4. DB heeft heel veel laag-frequente, maar lange verbindingen (bvb Hamburg - Zwitserland, of de IC-verbindingen van Ruhrgebied naar Oostenrijk). Die zitten toch altijd redelijk vol, ook al rijden ze maar een paar keer per dag (of soms maar één keer).

Het gebrek aan ICE's voor België (en Nederland) maakt een keuze voor Frankfürt logischer: Keulen - Frankfürt is 1u10 (versus 4u20 voor Köln - Berlijn), dus gemakkelijker te doen met een beperkte vloot.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door jan_olieslagers »

[[ mag weg ]]
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door jpvdveer »

Shrek schreef: 08 dec 2020, 19:26 Maar stel dat je onbeperkt materieel had, hoe zou je het dan aanpakken? Hoe zou die verbinding eruit zien?
Eén of meer van de huidige ICE's Berlijn - Keulen zouden kunnen worden doorgetrokken naar Brussel. Berlijn - Keulen is 4u25 en Keulen - Brussel 1u50, dus je komt in totaal op een reistijd van zo'n 6u30. De IC's Amsterdam - Berlijn zijn 6u22 onderweg. Als de politieke wil er zou zijn dan is een rechtstreekse verbinding dus niet ondenkbaar. Of de markt er groot genoeg voor is, is een tweede. Gezien de reistijd is de verbinding vooral voor toeristen interessant, en Brussel haalt het hier als bestemming niet bij Amsterdam. Moeilijk dus om de trein in beide richtingen te vullen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad. Berlijn-Brussel kan een goed aanbod zijn, maar dan vooral voor politici/ambtenaren en misschien voor zakenlui. Die nemen vooralsnog liever het vliegtuig, hoe stom en onverantwoord ook, economisch en ecologisch.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICE Brussel-Berlijn

Bericht door Shrek »

jpvdveer schreef: 08 dec 2020, 20:03 Eén of meer van de huidige ICE's Berlijn - Keulen zouden kunnen worden doorgetrokken naar Brussel. Berlijn - Keulen is 4u25 en Keulen - Brussel 1u50, dus je komt in totaal op een reistijd van zo'n 6u30. De IC's Amsterdam - Berlijn zijn 6u22 onderweg. Als de politieke wil er zou zijn dan is een rechtstreekse verbinding dus niet ondenkbaar. Of de markt er groot genoeg voor is, is een tweede. Gezien de reistijd is de verbinding vooral voor toeristen interessant, en Brussel haalt het hier als bestemming niet bij Amsterdam. Moeilijk dus om de trein in beide richtingen te vullen.
Gezien de reistijd is het voor toeristen vooral interessant om die nieuwe nachttrein te nemen denk ik dan. Heb je dan nog wel de ICE nodig?
En zomaar een Berlijn-Keulen doortrekken naar Brussel klinkt wel gemakkelijk, maar als die vlak na een Frankfurt-Brussel rijdt zal daar niet al te veel volk opzitten na Keulen denk ik.
Plaats reactie