Ice diesel stellen

Plaats reactie
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Ice diesel stellen

Bericht door 4017-4018 »

Dag.
Weet er iemand wat er aan de hand is met de ice TD?
Ik heb op Wikipedia gelezen dat ze aan de kant staan.
Daar vind ik enkel route's waarop ze in het verleden dienst hebben gedaan, meer niet.
Zullen ze verkocht worden?
Ciao Ciao
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice diesel stellen

Bericht door trainlovertje »

Enkele stellen zijn momenteel in dienst als Advanced Train Lab (https://de.wikipedia.org/wiki/Advanced_TrainLab), de overigen zijn/worden gesloopt door gebrek aan opkopers.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ice diesel stellen

Bericht door 4017-4018 »

trainlovertje schreef: 21 aug 2020, 18:00 Enkele stellen zijn momenteel in dienst als Advanced Train Lab (https://de.wikipedia.org/wiki/Advanced_TrainLab), de overigen zijn/worden gesloopt door gebrek aan opkopers.
A dus ze worden nu niet voor reizegers ingezet, maar om technologie uit te testen?
Ciao Ciao
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice diesel stellen

Bericht door trainlovertje »

4017-4018 schreef: 21 aug 2020, 18:40
trainlovertje schreef: 21 aug 2020, 18:00 Enkele stellen zijn momenteel in dienst als Advanced Train Lab (https://de.wikipedia.org/wiki/Advanced_TrainLab), de overigen zijn/worden gesloopt door gebrek aan opkopers.
A dus ze worden nu niet voor reizegers ingezet, maar om technologie uit te testen?
Inderdaad
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ice diesel stellen

Bericht door jan_olieslagers »

.. en dan altijd nog maar eentje he, plus nog een op reserve. Terwijl er toch 20 stellen werden gebouwd.
Ik vind het een beetje vreemd dat men ze nergens kwijt geraakte, ik zag wel mogelijkheden in Oost-Europa, waar de electrificatie niet zo ver gevorderd is. Maar daar is het dan natuurlijk weer 1520 mm, geen standaardspoor.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice diesel stellen

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:.. en dan altijd nog maar eentje he, plus nog een op reserve. Terwijl er toch 20 stellen werden gebouwd.
Ik vind het een beetje vreemd dat men ze nergens kwijt geraakte, ik zag wel mogelijkheden in Oost-Europa, waar de electrificatie niet zo ver gevorderd is. Maar daar is het dan natuurlijk weer 1520 mm, geen standaardspoor.
De elektrificatie van spoorwegen in oost-Europa neemt de laatste jaren wel toe hoor. Dat is dan ook iets waar de EU maar al te graag subsidies voor geeft.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Ice diesel stellen

Bericht door wbrm »

En ondanks dat ze in Denemarken waren toegelaten heeft DSB, die lang nood had aan dieselmaterieel, ze niet overgenomen. Ik weet niet hoe hard DB het spelletje toen gespeeld heeft maar evengoed was het nooit een sterke serie...
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ice diesel stellen

Bericht door 4017-4018 »

Ze werden toch ingezet tussen Duitsland en Denemarken? Waarom zijn ze er nu mee gestopt?
Nog een vraag: als ze nu aan de kant staan, weet iemand waar ongeveer?
Ciao Ciao
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice diesel stellen

Bericht door trainlovertje »

4017-4018 schreef: 21 aug 2020, 20:33 Ze werden toch ingezet tussen Duitsland en Denemarken? Waarom zijn ze er nu mee gestopt?
Omdat ze te weinig capaciteit boden op de verbinding tussen Hamburg en Kopenhagen en ze niet gekoppeld konden rijden, omdat ze dan niet op de veerboot tussen beide landen paste. Daarom werden ze vervangen door IC3 van de DSB, waarvan er twee stellen op de veerboot konden.
Ook deze rijden momenteel helaas niet meer tussen beide steden...
En ik gok dat ze in Mukran op het eiland Rügen staan.
Laatst gewijzigd door trainlovertje op 22 aug 2020, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ice diesel stellen

Bericht door 4017-4018 »

Zou de veerboot eigenlijk niet vervallen worden? Ze gingen toch een spoorwegtunnel bouwen?
Ciao Ciao
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice diesel stellen

Bericht door AlexNL »

trainlovertje schreef: 21 aug 2020, 22:12 Omdat ze te weinig capaciteit boden op de verbinding tussen Hamburg en Kopenhagen en ze niet gekoppeld konden rijden, omdat ze dan niet op de veerboot tussen beide landen paste. Daarom werden ze vervangen door IC3 van de DSB, waarvan er twee stellen op de veerboot konden.
Het ligt iets anders: de Deense spoorwegen (DSB) huurden deze treinstellen van DB. En hoewel het de bedoeling was dat de huur t/m 2021 zou doorlopen, is het huurcontract in 2015 voortijdig opgezegd door DB. Daarom kwamen daar de IC3-treinstellen te rijden.

Tegenwoordig rijden de IC3-stellen nog steeds op de verbinding Kopenhagen - Hamburg, al gaat deze niet meer via de veerboot. Tegenwoordig wordt er geheel over het vasteland gereden, terwijl er tussen Puttgarden en Rødby gewerkt wordt aan de bouw van de Fehmarntunnel.
Plaats reactie