Eerste ice trip richting Duitsland.

Plaats reactie
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Eerste ice trip richting Duitsland.

Bericht door 4017-4018 »

Dag beste forum leden.

Zo als belooft in "ice verbinding Brussel - Duitsland", zal ik nu mijn ervaaring met jullie delen. Veel lees plezier.
Deze bericht is laat geplaatst, maar het wordt wel duidelijk waarom.

Dus ' smorgens vertrokken we vanuit Antwerpen-Centraal om 09:25 met de IC-trein naar Brussel-Noord om daar ice 15 naar Aachen HBF om 10:34 te nemen.
De ic richting Brussel bestond uit een hle 27 en een stam m4, maar op Belux trains werd het materieel aangeduid met een hle 18 + m6.
De rit verloopt rustig, en vrij goed.
Aangekomen in Brussel-Noord hadden we nog een halfuur tot dat de ice zal komen.
Om 10:20 gaan we naar spoor 3, waar onze trein moest aankomen.
En ja hoor, om 10:34 kwam de 4685 aan in Brussel-Noord.
Ik persoonlijk vond het beter dan de Thalys, maar iedereen met zijn eige mening.
De rit verliep goed, zeker nog eens doen.
We komen stipt aan in Aachen hbf.
Daar noteerde ik een nummer: de 642061 (als er iemand weet welke model van trein het was, gerust eens zeggen).

We hadden de ice terug om 18:21, dus we gingen in het stad.

Zo, om 18:00 waren we terug in Aachen hbf.
We gaan naar spoor 9, en we wachten af.
Daar nog eens nummers genoteert: 643206, 643719 (bij deze nummers weet ik ook niks, informatie altijd welkom).
En voila, het is 18:21.
Een klein (of groot) probleempje: de ice is er nog niet.
Duits kunnen we niet, en mijn Engels is zeer beperkt.
Er komt een Thalys naar Dortmoend, dus gaan we aan het personeel van Thalys vragen wat er aan de hand is met onze ice.
Gelukkig vinden we iemand die nederlands kan, en die vertelt dat er een persoonsongeval in Duren is, en dat het treinverkeer door elkaar is.
Tja wat kunnen we doen? Af wachten zeker.
Op de schermen wordt de ice aangekondig op spoor 6, dus we gaan naar spoor 6.
Daar een andere Thalys, en iemand van de personeelsleden vraagt aan ons of we met de Thalys mee moeten.
Wij antwoorden dat we met de ice mee moeten, en die sturen ons terug naar spoor 9.
Daar aangekomen, was er een vriendelijke treinbegelijder, en die zij tegen ons dat we mee met de 660 mee mogsten tot Welkenraedt, en daar kunnen we overstappen.
Voor dat ik het vergeet, de ice werd aangekondigd met 70 minuten vertraging.
Dus we gaan mee met de L-trein.
We stappen daar uit en de TBG stuurt ons naar spoor 5, waar een stam i11 richting Oostende klaar stond.
Hij zij nog dat de trein op ons zal wachten.
Daar aangekomen, waren de deuren dicht.
We gingen naar een TBG van de trein richting Oostende en we zijden dat we op die trein moesten overstappen.
Daar zij de TBG dat hij op geen enkel aansluiting moest wachten, deed zijn deur dicht en te trein vertrok.
Dus nog een uur wachten. Uiteindelijk komt ook de ic van 20=25 aan, een hle 18 + i11 rijtuigen.
Die waren we van plan te nemen richting Leuven.
In Leuven aangekomen (21:30), wist ik dat de ic-trein Aarschot Antwerpen-Centraal om 21:36 vertrok.
Dus snel naar beneden lopen, daar op de borden (aankondegingsschermen) kijke.
Daar bleek dat de ic-trein van 21:36 afgeschaft was.
Snel terug naar boven lopen, en nog snel in de vorige trein stappen (waarmee we vanuit Welkenraedt kwamen).
Net op tijd, want geen 10 seconden later gingen de deuren dicht.
In Brussel aangekone, namen we de ic-trein naar Antwerpen-Noorderdokken.
Die bestond uit desiro's, wij reisde mee met de 08199 tot in Antwerpen-Centraal waar we om 22:35 aankwamen.

Nu heb ik toch een vraag: als we niet de ice terug hebben genomen, kunnen we onze geld terug krijgen? En zo ja, hoe?

We kregen op geen enkel trein controlle, met uitzondering de ice.
Het was een leuke rit met de ice, spijtig van de terug weg.
Maar nadelen hebben ook voordelen: ik heb niet enkel voor het eerst met een ice gereisd, maar ook met een klassiek motorstel.
Het beviel me wel, voorral de snelle optrek van het trein (660).
En voor dat ik het vergeet: in die uur dat we moesten wachten in Welkenraedt, was er op spoor 3 een m6 stam.
Toen de l-trein naar Aachen kwam vroegen we aan de TBG of die trein richting Kortrijk vertrekt.
Hij zij dat het m6 stam over 10 minuten zal vertrekken.
Dus we verplaatsen ons naar spoor 3
Ik vond het al raar dat de trein volledig plat stond, pantos omlaag, lichten gedooft, en zo voort.
Maar wat ik dacht werd werkelijkheid: een personeelslied vertelde ons dat die trein nergens naar toe zal vertrekken.

En dat was mijn treinritten.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Laatst gewijzigd door 4017-4018 op 18 aug 2020, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eerste ice trip richting Duitsland.

Bericht door Steven »

Je vergoeding voor vertraging hangt af van hoeveel vertraging je effectief had.

Je kan hier uw vertraging ingeven.
https://www.b-europe.com/NL/Contact/Klantendienst
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Eerste ice trip richting Duitsland.

Bericht door 4017-4018 »

Steven schreef: 18 aug 2020, 00:41 Je vergoeding voor vertraging hangt af van hoeveel vertraging je effectief had.

Je kan hier uw vertraging ingeven.
https://www.b-europe.com/NL/Contact/Klantendienst
Ik zal morgen eens proberen, maar stel het lukt niet zou ik dat ook telefoonisch kunnen regelen?
Ciao Ciao
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Eerste ice trip richting Duitsland.

Bericht door 4017-4018 »

Ondertussen heb ik ontdekt om welke treinstellen het ging, die met 643 in het begin zijn talent treinstellen, en de andere Duitse desiro's.
Ciao Ciao
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eerste ice trip richting Duitsland.

Bericht door rvdborgt »

4017-4018 schreef: 18 aug 2020, 00:48
Steven schreef: 18 aug 2020, 00:41 Je vergoeding voor vertraging hangt af van hoeveel vertraging je effectief had.

Je kan hier uw vertraging ingeven.
https://www.b-europe.com/NL/Contact/Klantendienst
Ik zal morgen eens proberen, maar stel het lukt niet zou ik dat ook telefoonisch kunnen regelen?
Ik vrees van niet maar je kunt het proberen:
https://www.b-europe.com/NL/Contact/Contact-Center

Het formulier dat Steven noemt is trouwens alleen voor tickets die bij de NMBS zijn gekocht. Als je je ticket bij DB hebt gekocht, is er hier een formulier dat je moet invullen, afdrukken en opsturen:
https://www.bahn.de/wmedia/view/mdb/med ... rmular.pdf

Je had meer dan 2 uur vertraging op je terugreis, dus recht op 50% terug van je terugreis. Dat is 50% van alles wat je betaald hebt voor de terugreis, dus inclusief eventuele reserveringen of boekingskosten.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Eerste ice trip richting Duitsland.

Bericht door rdv »

@rian: DB betaalt de volledige reservatiekost terug als je de trein niet hebt genomen/kunnen nemen.

De terugbetaling verloopt redelijk vlot bij DB, alleen jammer van het archaïsch systeem om de formulieren met de post op te sturen.
4017-4018 schreef: 18 aug 2020, 00:14 de ice werd aangekondigd met 180 minuten vertraging.
Dat is wel heel veel, en enkel mogelijk als de ICE de betrokken trein was. Op de NMBS-site staat dat ICE12 met 70 minuten vertraging in Luik is aangekomen (wat aannemelijk is, de gebruikelijke omleidingsroute via Rheydt is ongeveer één uur extra). Je was dus wellicht beter blijven wachten in Aachen. Met 70 minuten vertraging is de vergoeding beperkt tot 25%.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Eerste ice trip richting Duitsland.

Bericht door 4017-4018 »

Ik had mijn reservatie inderdaad via NMBS geboekt.
En ja ik moest nog blijven wachten, maar ik werd in de war gebracht omdat er gewisselt werd met aankondigen: ice richting brussel +20, +30, +40, +90 en daarna verscheen die +180. We waren bang dat we geen vervoer meer richting België hadden.
rvdborgt schreef: 18 aug 2020, 06:54
4017-4018 schreef: 18 aug 2020, 00:48
Steven schreef: 18 aug 2020, 00:41 Je vergoeding voor vertraging hangt af van hoeveel vertraging je effectief had.

Je kan hier uw vertraging ingeven.
https://www.b-europe.com/NL/Contact/Klantendienst
Ik zal morgen eens proberen, maar stel het lukt niet zou ik dat ook telefoonisch kunnen regelen?
Ik vrees van niet maar je kunt het proberen:
https://www.b-europe.com/NL/Contact/Contact-Center

Het formulier dat Steven noemt is trouwens alleen voor tickets die bij de NMBS zijn gekocht. Als je je ticket bij DB hebt gekocht, is er hier een formulier dat je moet invullen, afdrukken en opsturen:
https://www.bahn.de/wmedia/view/mdb/med ... rmular.pdf

Je had meer dan 2 uur vertraging op je terugreis, dus recht op 50% terug van je terugreis. Dat is 50% van alles wat je betaald hebt voor de terugreis, dus inclusief eventuele reserveringen of boekingskosten.

Groetjes,
Rian
Ik had inderdaad veel vertraging, normaal gezien moest ik rond 20:30 in Antwerpen-Centraal aankomen, uiteindelijk kwam ik om 22:35 aan. Ik ben echt niet gekent met deze situatie (ik weet niet wat ik moet doen), daarom vraag ik het hier.
Ciao Ciao
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eerste ice trip richting Duitsland.

Bericht door rvdborgt »

4017-4018 schreef: 18 aug 2020, 12:09 We waren bang dat we geen vervoer meer richting België hadden.
Vergeet nooit dat de spoorwegen verplicht zijn om je te helpen met ofwel vervangend vervoer ofwel accommodatie voor de nacht. Probeer dus altijd personeel te vinden (in de trein, op het station, via intercom, telefoon enz.) als je niet weet wat je moet doen en vraag vriendelijk en beleefd maar wel dringend om een oplossing. Organiseer pas zelf iets als hulp je wordt geweigerd of als er niemand te vinden is.
Veel reizigers zijn niet op de hoogte van hun rechten (dat is al meermaals uit onderzoek gebleken); je bent dus niet de enige.

Groetjes,
Rian
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Eerste ice trip richting Duitsland.

Bericht door 4017-4018 »

rvdborgt schreef: 18 aug 2020, 18:32
4017-4018 schreef: 18 aug 2020, 12:09 We waren bang dat we geen vervoer meer richting België hadden.
Vergeet nooit dat de spoorwegen verplicht zijn om je te helpen met ofwel vervangend vervoer ofwel accommodatie voor de nacht. Probeer dus altijd personeel te vinden (in de trein, op het station, via intercom, telefoon enz.) als je niet weet wat je moet doen en vraag vriendelijk en beleefd maar wel dringend om een oplossing. Organiseer pas zelf iets als hulp je wordt geweigerd of als er niemand te vinden is.
Veel reizigers zijn niet op de hoogte van hun rechten (dat is al meermaals uit onderzoek gebleken); je bent dus niet de enige.

Groetjes,
Rian
We werden verzocht om de l-trein tot in Welkenraedt te nemen, daar ce ic tot Oostende en of wel overstappen in Brussel-Noord of in Leuven. Maar hadden we nog maar 20 minuten gewacht, konden we de ice nemen.
Ciao Ciao
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Eerste ice trip richting Duitsland.

Bericht door wattman »

Mijn eigen ervaring in Duitsland is dat het stationspersoneel bij zware vertraging of uitvallen van een ICE of IC plotseling 'zoek' is. Navraag bij het inlichtingenloketje geeft een reactie die men voor 1989 toeschreef aan ambtenaren uit de voormalige DDR. Het kan natuurlijk pech zijn, maar dat is wat ik met dit soort gevallen heb meegemaakt. Vandaar dat ik voor de terugreis uit Duitsland maar liever gebruikmaak van locale verbindingen zonder reservatie.
De aankondigingen bij vertragingen / uitval die in een oplopende reeks gaan (tot uiteindelijk "Zug ist ausgefallen") is ook herkenbaar. Het mooiste dat ik heb meegemaakt was in Oberhausen toen die mededeling er in werd gezet nadat 2 minuten eerder van hetzelfde perron de stoptrein naar Arnhem was vertrokken (weer 1 uur wachten...) Dat er iemand maar +180 van maakt heb ik nog nooit meegemaakt, maar past wel in dit beeld. Volgens mij is de houding iets van "Iedereen die een beetje verstand en geld heeft, rijdt Mercedes op de Autobahn".

In elk geval je bent veilig thuisgekomen met een spannende reis met hindernissen. Succes met het terugkrijgen van het geld.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Eerste ice trip richting Duitsland.

Bericht door 4017-4018 »

wattman schreef: 26 aug 2020, 18:52 Mijn eigen ervaring in Duitsland is dat het stationspersoneel bij zware vertraging of uitvallen van een ICE of IC plotseling 'zoek' is. Navraag bij het inlichtingenloketje geeft een reactie die men voor 1989 toeschreef aan ambtenaren uit de voormalige DDR. Het kan natuurlijk pech zijn, maar dat is wat ik met dit soort gevallen heb meegemaakt. Vandaar dat ik voor de terugreis uit Duitsland maar liever gebruikmaak van locale verbindingen zonder reservatie.
De aankondigingen bij vertragingen / uitval die in een oplopende reeks gaan (tot uiteindelijk "Zug ist ausgefallen") is ook herkenbaar. Het mooiste dat ik heb meegemaakt was in Oberhausen toen die mededeling er in werd gezet nadat 2 minuten eerder van hetzelfde perron de stoptrein naar Arnhem was vertrokken (weer 1 uur wachten...) Dat er iemand maar +180 van maakt heb ik nog nooit meegemaakt, maar past wel in dit beeld. Volgens mij is de houding iets van "Iedereen die een beetje verstand en geld heeft, rijdt Mercedes op de Autobahn".

In elk geval je bent veilig thuisgekomen met een spannende reis met hindernissen. Succes met het terugkrijgen van het geld.
Met het aankondige van de trein vond ik het ook niet oké, in België wordt internationale treinen omgeroepen in het Nederlands, Frans, Duits en Engels. In Aachen was het enkel Duits (en ik kan absoluut geen Duits).

Maar we zijn veilig aangekomen, dat wel.

Ik zal zeker nog eens een trip maken, het is niet dat het 1 keer gebeurt dat het altijd gebeurt.

En wat het betreft met geld terug krijgen, we hebben het zo gelaten (geen geld terug).
Ciao Ciao
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eerste ice trip richting Duitsland.

Bericht door rvdborgt »

wattman schreef: 26 aug 2020, 18:52 Mijn eigen ervaring in Duitsland is dat het stationspersoneel bij zware vertraging of uitvallen van een ICE of IC plotseling 'zoek' is. Navraag bij het inlichtingenloketje geeft een reactie die men voor 1989 toeschreef aan ambtenaren uit de voormalige DDR. Het kan natuurlijk pech zijn, maar dat is wat ik met dit soort gevallen heb meegemaakt. Vandaar dat ik voor de terugreis uit Duitsland maar liever gebruikmaak van locale verbindingen zonder reservatie.
De aankondigingen bij vertragingen / uitval die in een oplopende reeks gaan (tot uiteindelijk "Zug ist ausgefallen") is ook herkenbaar. Het mooiste dat ik heb meegemaakt was in Oberhausen toen die mededeling er in werd gezet nadat 2 minuten eerder van hetzelfde perron de stoptrein naar Arnhem was vertrokken (weer 1 uur wachten...) Dat er iemand maar +180 van maakt heb ik nog nooit meegemaakt, maar past wel in dit beeld. Volgens mij is de houding iets van "Iedereen die een beetje verstand en geld heeft, rijdt Mercedes op de Autobahn".
Dergelijke ervaringen heb ik al in verschillende landen gehad, inclusief in België (de "behulpzaamheid" van het (sommig?) personeel in Brussel-Zuid voor gestrande internationale reizigers is berucht). Goede ervaringen ook trouwens bij het afhandelen van een verstoring of assistentie bij stranden. Dat ligt vaak niet aan het land waar je bent maar eerder aan de persoon die voor je staat.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eerste ice trip richting Duitsland.

Bericht door K V B »

wattman schreef: 26 aug 2020, 18:52 Mijn eigen ervaring in Duitsland is dat het stationspersoneel bij zware vertraging of uitvallen van een ICE of IC plotseling 'zoek' is. Navraag bij het inlichtingenloketje geeft een reactie die men voor 1989 toeschreef aan ambtenaren uit de voormalige DDR. Het kan natuurlijk pech zijn, maar dat is wat ik met dit soort gevallen heb meegemaakt. Vandaar dat ik voor de terugreis uit Duitsland maar liever gebruikmaak van locale verbindingen zonder reservatie.
Voordeel is wel dat in Duitsland je vanaf het moment dat het verkeerd gaat gewoon vrij eender welke trein kan nemen. Daar heb je dus geen personeel voor nodig.
In Frankrijk heb ik het mogen meemaken dat ik mocht bijbetalen omdat ik door een vertraagde SNCF trein op een andere SNCF trein zat dan die ik gereserveerd had. De Conducteur liet zich niet overtuigen...
Plaats reactie