Pagina 29 van 62

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 15 nov 2022, 17:11
door dovaere
trainlovertje schreef: 15 nov 2022, 16:21 Het komt er eigenlijk op neer dat je enkel geen Flixtrain, Thalys of andere treinen met verplichte reservering mag nemen om je reis verder te zetten
En Westbahn (München - Salzburg - Wien) wellicht ook niet, want een open access concurrent?
(Daar is wel geen reservatie nodig.)

Bedankt trouwens voor al jullie antwoorden.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 15 nov 2022, 17:25
door trainlovertje
dovaere schreef: 15 nov 2022, 17:11
trainlovertje schreef: 15 nov 2022, 16:21 Het komt er eigenlijk op neer dat je enkel geen Flixtrain, Thalys of andere treinen met verplichte reservering mag nemen om je reis verder te zetten
En Westbahn (München - Salzburg - Wien) wellicht ook niet, want een open access concurrent?
(Daar is wel geen reservatie nodig.)

Bedankt trouwens voor al jullie antwoorden.
Juist, Westbahn is inderdaad ook een private langeafstandsvervoerder. Daar mag je dus ook niet in met een DB-ticket. Zo zijn er misschien nog wel enkele in Duitsland, maar ze zijn alsnog vrij zeldzaam.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 16 nov 2022, 18:44
door rdv
Vandaag - tijdens de "viering" van 20 jaar ICE Brussel - Duitsland, is aangekondigd dat "vanaf 2024" de ICE 3neo naar Brussel zou komen.
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... n-9134890#
Onduidelijk of dit Dienstregeling 2024 (dus vanaf Dec 2023) of vanaf December2024 is.

In de ICE3neo zijn ook 8 fietsplaatsen.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 16 nov 2022, 18:50
door 4017-4018
Zijn er al van die NEO-stellen gebouwd? Voor eventuele testritten of zo?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 16 nov 2022, 19:11
door trainlovertje
4017-4018 schreef: 16 nov 2022, 18:50 Zijn er al van die NEO-stellen gebouwd? Voor eventuele testritten of zo?
Vanaf volgende maand worden ze ingezet op commerciële diensten binnen Duitsland (ik dacht voornamelijk tussen Dortmund en München). Testritten zijn dus aan de gang.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 16 nov 2022, 19:18
door FLV-FGSP

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 16 nov 2022, 20:03
door Portbou
Schaamteloos dit...
Er valt helemaal niets te vieren.

Al jaren - en met name de laatste maanden - een rot-dienstverlening afleveren en vandaag op je borst staan kloppen en champagne drinken.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 16 nov 2022, 22:13
door rvdborgt
rdv schreef: 16 nov 2022, 18:44 Vandaag - tijdens de "viering" van 20 jaar ICE Brussel - Duitsland, is aangekondigd dat "vanaf 2024" de ICE 3neo naar Brussel zou komen.
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... n-9134890#
Onduidelijk of dit Dienstregeling 2024 (dus vanaf Dec 2023) of vanaf December2024 is.
Waarschijnlijk eind 2024, zie ook:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... g-10260866

Groetjes,
Rian

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 16 nov 2022, 22:14
door VDL Sitea
Zullen alle stellen van deze serie naar België kunnen rijden, of maar een deel er van (net als bij de ICE3M)?
Zullen ze ook naar Nederland rijden?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 16 nov 2022, 22:20
door rvdborgt
VDL Sitea schreef: 16 nov 2022, 22:14 Zullen alle stellen van deze serie naar België kunnen rijden, of maar een deel er van (net als bij de ICE3M)?
Zullen ze ook naar Nederland rijden?
Ze zullen ook naar Nederland rijden. Als ik het goed begrijp, zullen ze allemaal hetzelfde zijn, dus met 4-spanningstypen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/ICE_3#ICE_3neo
De huidige 406'en zullen hoogstwaarschijnlijk dan alleen nog maar in Duitsland rijden.

Groetjes,
Rian

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 16 nov 2022, 22:27
door ovspotter_be
rvdborgt schreef: 16 nov 2022, 22:13 Waarschijnlijk eind 2024, zie ook:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... g-10260866
Zoals vermeld in de Drehscheide-thread zou het inderdaad wel handig zijn als ze deze extra treinstellen kunnen gebruik tijdens het EK in 2024, er zal dan wel veel reizigersvraag zijn op de routes tussen de speelsteden (Hamburg, paar steden in het Ruhrgebied, Berlijn, Leipzig, Frankfurt, Stuttgart en München).
Mij zou het ook mooi lijken, en er zal zeker wel vraag naar zijn, om de ICE ieder uur te laten rijden, of misschien een extra ICE iedere 2u naar een andere bestemming, bijvoorbeeld Berlijn.
Ik weet natuurlijk niet hoe voel de Thalys-treinen zitten die in het andere uur op het traject Brussel - Köln doen.
Maar ze moeten natuurlijk eerst de huidige problemen met de 406'en oplossen, of tenminste een deftige en goede oplossing bedenken, zoals (hierboven al aangekaart) een inkorting tot Köln of een overstap in Aachen, binnen Duitsland hebben ze veel meer ICE-materieel dat de taak kan volbrengen, zeker nu er volop ICE 4 en ICE 3neo treinstellen worden geleverd.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 16 nov 2022, 22:54
door VDL Sitea
Als ik het dus goed begrijp, zullen ze uiterlijk er uit zien net als de BR407?
Ook 8-delig?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 nov 2022, 00:00
door AlexNL
Ja, deze treinen zijn een vervolgbestelling van hetzelfde ontwerp - daarom konden ze relatief snel besteld en geleverd worden. De tweede tranche van de BR408 krijgt een nieuw interieur.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 nov 2022, 08:54
door rdv
Reuel schreef: 14 nov 2022, 14:25 annulaties tussen Frankfurt en Keulen zijn nog behapbaar. Het blijft vervelend, maar er zijn voldoende alternatieven op voorhanden. Annulaties Brussel/Amsterdam zijn een pak vervelender.
De alternatieven zijn toch redelijk beperkt. Bvb bij uitval van ICE12 of ICE10 (vertrek in Frankfurt Hbf om :28) is er een alternatief om :09 en om :42 (met overstap op de luchthaven). De ICE12 en ICE10 zitten vaak vol tussen Frankfurt en Köln, en ook de alternatieven zijn flink bezet. Heel wat reizigers moeten dus rechtstaan, of kunnen niet mee. Klopt dat het naar Brussel of Amsterdam 2u wachten is, maar zeker naar Brussel geeft he alternatief met de RE+L+IC +75 minuten.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 nov 2022, 08:56
door rdv
AlexNL schreef: 17 nov 2022, 00:00 Ja, deze treinen zijn een vervolgbestelling van hetzelfde ontwerp - daarom konden ze relatief snel besteld en geleverd worden. De tweede tranche van de BR408 krijgt een nieuw interieur.
De vraag is natuurlijk hoe snel deze gehomologeerd zullen worden in België. Ik heb nog geen berichten gezien over de start van de homologatie voor BE, dat op 2 jaar rond krijgen lijkt me ambitieus.