Pagina 26 van 62

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 04 sep 2022, 15:55
door AlexNL
Wat voor bijzondere eisen gelden er om over HSL 3 te mogen rijden, afgezien van ERTMS?

Zou het bijvoorbeeld niet mogelijk zijn om een shuttle te organiseren tussen Brussel/Luik en Aken met een HLE 18 en een sleep I10/I11, zodat er in ieder geval iets rijdt wat nog enigszins in de buurt komt van het ICE-aanbod qua snelheid?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 04 sep 2022, 16:03
door FLV-FGSP
Rijtuigen moeten NBÜ (overbruggingssysteem voor de noodrem) hebben en het NBÜ-systeem van de lok moet hetzelfde zijn als dat van de rijtuigen. Dat is bijv. bij de NightJet niet het geval, vandaar dat die over lijn 37 rijdt.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 04 sep 2022, 18:03
door groentje
Zwoopaman schreef: 04 sep 2022, 15:16 Van de M7 werd dit wel gezegd maar sinds de persmededeling van de bestelling is daar verder geen informatie over verschenen.
Misschien herinner ik het me verkeerd, en waren het de M7 ipv de Desiro.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 05 sep 2022, 09:08
door railtravelmanager
goedemorgen,

iemand enig idee waarom ICE 13 1 uur vertraging heeft ... het stel kwam normaal toe gisterenavond als ICE 12 of 10 :D

Erwin

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 05 sep 2022, 09:26
door Steven
Hij is met 75 min vertraging uit Vorst vertrokken. De reden van vertraging kan ik niet onmiddellijk terugvinden. Dat kan dus zowel technisch zijn maar evengoed iets met planning personeel. Bijvoorbeeld een zieke.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 05 sep 2022, 12:11
door maarten
groentje schreef: 04 sep 2022, 18:03
Zwoopaman schreef: 04 sep 2022, 15:16 Van de M7 werd dit wel gezegd maar sinds de persmededeling van de bestelling is daar verder geen informatie over verschenen.
Misschien herinner ik het me verkeerd, en waren het de M7 ipv de Desiro.
Ik had altijd begrepen dat Desiro met de 1500 V had moeten werken, zij het met minder vermogen (een beetje zoals de klassiekjes ook gewoon werken met 1500 V) maar dat toen dit getest werd bleek dat ze onder een bepaald voltage dat hoger dan 1500 V was uitschakelden. En dat NMBS daar nooit over gereclameerd heeft bij Siemens (misschien hadden ze in het begin genoeg problemen die dringender opgelost moesten worden).

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 06 sep 2022, 22:21
door railtravelmanager
goede score vandaag maar 3 van de 14 ICE treinen afgeschaft vandaag :D

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 07 sep 2022, 04:35
door Shrek
groentje schreef: 04 sep 2022, 06:05 Voor onmiddellijke ingang? Ik eerlijk gezegd ook niet meteen, daarvoor hadden ze al jaren terug in gang moeten schieten. Al zou ik op z'n minst graag standaard een tweede klassiekje aan de Aken-Géronstère hangen, nu al beginnen met kijken welk materieel we gaan inzetten naar Roosendaal, Maastricht en Rijsel, en als die IC naar Aken terug zou komen, dat daar ook materieel voor is. We hebben weinig andere keuze als we nog überhaupt naar Aken willen, zonder op de weinig betrouwbare ICE of een dure Thalys te moeten wachten.
Beginnen kijken gebeurt toch al? Breaks naar Maastricht en varkens naar Roosendaal (als ProRail meewerkt), dat zal niet snel veranderen. Aken krijgt een S-trein uit Luik ipv Spa.
Dat is nu al allemaal gepland, de vraag is wat jij zou veranderen zonder overdreven kosten.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 14 sep 2022, 13:34
door railtravelmanager
deze week gaat het precies beter met de punctualiteit .. iemand die weet of er nog 60% van de Baureihe 406 aan de kant staat met technische defect ?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 14 sep 2022, 15:34
door trainlovertje
railtravelmanager schreef: 14 sep 2022, 13:34 deze week gaat het precies beter met de punctualiteit .. iemand die weet of er nog 60% van de Baureihe 406 aan de kant staat met technische defect ?
E314 is anders zonet in nood verklaard net voorbij Leuven richting Brussel...

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 14 sep 2022, 19:38
door rvdborgt
trainlovertje schreef: 14 sep 2022, 15:34
railtravelmanager schreef: 14 sep 2022, 13:34 deze week gaat het precies beter met de punctualiteit .. iemand die weet of er nog 60% van de Baureihe 406 aan de kant staat met technische defect ?
E314 is anders zonet in nood verklaard net voorbij Leuven richting Brussel...
Die is blijkbaar in Herent gestrand, aldus het Vertragingsattest.

Groetjes,
Rian

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 14 sep 2022, 20:12
door 260689
rvdborgt schreef: 14 sep 2022, 19:38
trainlovertje schreef: 14 sep 2022, 15:34
railtravelmanager schreef: 14 sep 2022, 13:34 deze week gaat het precies beter met de punctualiteit .. iemand die weet of er nog 60% van de Baureihe 406 aan de kant staat met technische defect ?
E314 is anders zonet in nood verklaard net voorbij Leuven richting Brussel...
Die is blijkbaar in Herent gestrand, aldus het Vertragingsattest.

Groetjes,
Rian
Is afgesleept terug naar Leuven, hierdoor is de E17 volledig afgeschaft ook.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 15 sep 2022, 17:08
door msts.be
FLV-FGSP schreef: 04 sep 2022, 16:03 Rijtuigen moeten NBÜ (overbruggingssysteem voor de noodrem) hebben en het NBÜ-systeem van de lok moet hetzelfde zijn als dat van de rijtuigen. Dat is bijv. bij de NightJet niet het geval, vandaar dat die over lijn 37 rijdt.
Rijden de Nightjet-rijtuigen dan onder het DB-NBÜ systeem (via de normale 18-polige treinleiding) ? De HLE18 zal enkel maar NBÜ naar UIC norm 541-5 of 541-6 aankunnen dan (ep-kabel met 9 of 11 aders ipv de normale 4).

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 15 sep 2022, 18:05
door Steven
Zover ik weet is de NBÜ op de HLE18 nog niet in dienst als zijnde « mag nog niet gebruikt worden ». Dus voorlopig nog te beschouwen als onbestaande.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 16 sep 2022, 11:48
door delta
ICE 15 startte vandaag in Luik-Guillemins en was dus opgeheven op het traject Brussel - Luik. Het materieel van deze ICE kwam rond 11:15 aan in Guillemins op spoor 2 uit Duitsland met reizigers, dus een vertraagde ICE uit Duitsland die niet verder reed in Luik.

ICE15 heeft daarna speciaal staan wachten tot de IC uit Kortrijk binnenkwam, die een spoorwijziging kreeg naar spoor 3 om zo reizigers uit Brussel soepel te laten overstappen.

Keurige oplossing.

ICE15 vertrok om 11:41 met bijna een half uur vertraging.