Pagina 3 van 62

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 28 jan 2022, 03:46
door Shrek
trainlovertje schreef: 12 jan 2022, 23:38 De deelstaat NRW heeft een (met meer dan 100) puntenplan gepubliceerd om het regionale treinverkeer in de deelstaat op te waarderen:
https://www.landtag.nrw.de/portal/WWW/d ... 7-6251.pdf
Kijk vooral eens naar de kaartjes op het einde.
Wat voor de meeste forumleden hier interessant zal zijn, zijn de internationale verbindingen, voornamelijk die naar België uiteraard. Er wordt nog steeds gesproken van een IC-trein (Oostende -) Brussel - Aken - Keulen, met stops in Stolberg(Rheinl) en Düren. Daarnaast spreekt men van een halfuurverbinding tussen Eupen en Stolberg Hbf via Raeren, Breinig en Stolberg-Altstadt. Een zekerheid dat dit werkelijkheid wordt, is er niet, maar er is alleszins wel een visie.
Nota bene: ook het Euregiobahn-materiaal zal dan tweespannig moeten worden, want de Euregiobahn wordt weldra geëlektrificeerd. Of zal het station van Eupen één perronspoor onder 15kV AC krijgen? Ik vrees toch dat het hier bij dagdromen zal blijven...
Volgens dit plannetje wordt er een FV19 Brussel-Berlijn gecreëerd, zouden ze het dan toch menen?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 01 feb 2022, 23:16
door FLV-FGSP
Vandaag werd bekend dat DB nog eens 43 ICE3-neo (BR408) bij Siemens bestelt:
https://press.siemens.com/global/de/fea ... ge-von-der
Ze zijn besteld met toelating voor België en Nederland.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 01 feb 2022, 23:45
door groentje
Eindelijk ICE's die ook in België aan 300 gaan kunnen rijden, dan? Mooi!

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 01 feb 2022, 23:58
door Shrek
FLV-FGSP schreef: 01 feb 2022, 23:16 Vandaag werd bekend dat DB nog eens 43 ICE3-neo (BR408) bij Siemens bestelt:
https://press.siemens.com/global/de/fea ... ge-von-der
Ze zijn besteld met toelating voor België en Nederland.
Nog meer goed nieuws, zoals we de laatste dagen wel meer lezen.
Het geld van de Europese Green Deal begint zijn weg naar concrete investeringen duidelijk te vinden.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 02 feb 2022, 10:47
door ovspotter_be
FLV-FGSP schreef: 01 feb 2022, 23:16 Vandaag werd bekend dat DB nog eens 43 ICE3-neo (BR408) bij Siemens bestelt:
https://press.siemens.com/global/de/fea ... ge-von-der
Ze zijn besteld met toelating voor België en Nederland.
Is dit zeer laat bekend gemaakt, of is eind 2022 niet iets te vroeg voor eerste inzet in reizigersdienst?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 02 feb 2022, 10:53
door trainlovertje
ovspotter_be schreef: 02 feb 2022, 10:47
FLV-FGSP schreef: 01 feb 2022, 23:16 Vandaag werd bekend dat DB nog eens 43 ICE3-neo (BR408) bij Siemens bestelt:
https://press.siemens.com/global/de/fea ... ge-von-der
Ze zijn besteld met toelating voor België en Nederland.
Is dit zeer laat bekend gemaakt, of is eind 2022 niet iets te vroeg voor eerste inzet in reizigersdienst?
De eerste BR408 werden een ongeveer half jaar geleden besteld en aangezien ze ontzettend lijken op de BR407, zal de toelating niet lang op zich laten wachten en kan de productie vrij snel gaan, dus ik geloof in eind dit jaar.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 02 feb 2022, 11:24
door ovspotter_be
Kunnen we hier in Belgë dan een eventuele frequentieverhoging verwachten naar 1x/u i.p.v. iedere 2u?
Kan eventueel door iedere 2u naar Frankfurt en iedere 2u de FV19 naar Berlin waar eerder in deze discussie ook al werd over gesproken.
Ze kunnen hiermee eventueel ook gekoppeld rijden, maar passen 16 rijtuigen ICE wel volledig aan de perrons in België?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 02 feb 2022, 11:44
door Shrek
ovspotter_be schreef: 02 feb 2022, 11:24 Kunnen we hier in Belgë dan een eventuele frequentieverhoging verwachten naar 1x/u i.p.v. iedere 2u?
Kan eventueel door iedere 2u naar Frankfurt en iedere 2u de FV19 naar Berlin waar eerder in deze discussie ook al werd over gesproken.
Ze kunnen hiermee eventueel ook gekoppeld rijden, maar passen 16 rijtuigen ICE wel volledig aan de perrons in België?
Dat zal wel 1 keer om de twee uur blijven, wat op zich een mooie frequentie is voor zo'n trein. 16 rijtuigen ICE is geen probleem in de stations op zijn route, die hebben allemaal perrons van 400m.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 02 feb 2022, 15:31
door rdv
Met één ICE Brussel-Keulen per uur zou het nut van een IC Brussel - Keulen ook sterk teruglopen.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 02 feb 2022, 15:36
door Steve
Dat valt te bekijken, met Thalys en ICE samen heb je nu al (bijna) elk uur een HST Brussel - Keulen en toch blijft er voldoende animo voor een IC die minstens tot Aken zou gaan. Naar Nederland heb je ook (bijna) elk uur een HST en een grotendeels gelijklopende IC, plus zelfs een plan voor nog een extra IC.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 02 feb 2022, 16:32
door rdv
akkoord voor Aken, maar ik bedoelde dat het minder zinvol is om de IC-01 door te trekken van Aken naar Keulen als er ieder uur een ICE Brussel-Keulen zou rijden.
De markt voor NL is wellicht groter dan de markt richting Duitsland.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 02 feb 2022, 16:56
door overweg13
rdv schreef: 02 feb 2022, 16:32 akkoord voor Aken, maar ik bedoelde dat het minder zinvol is om de IC-01 door te trekken van Aken naar Keulen als er ieder uur een ICE Brussel-Keulen zou rijden.
Precies, en dat zou de Duitstalige Belgen (en veel Vlaamse toeristen die naar Duitstalig België) reizen erg goed uitkomen!

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 02 feb 2022, 17:41
door Steve
Een frequentere ICE is sowieso een goede zaak, maar dat sluit een IC naar Keulen voor mij nog steeds niet uit. Ook binnen Duitsland zal die ongetwijfeld succes hebben, je hebt nu meestal immers maar één snelle verbinding per uur van Aken naar Keulen, de drie andere zijn stoptreinen. Daarnaast bied je alle andere grotere steden die toevallig niet op het traject van ICE/Thalys liggen (Oostende, Brugge, Gent, Leuven, Verviers...) eindelijk ook weer een rechtstreekse verbinding met Keulen, toch een stad met de grootte van Brussel en toegangspoort naar ongeveer heel Duitsland.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 02 feb 2022, 18:07
door overweg13
Ik heb destijds gewoon een trauma opgelopen met de treinen Oostende - Keulen: te weinig capaciteit, veel vertragingen... Ik probeerde ze altijd te vermijden.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 02 feb 2022, 18:16
door rvdborgt
Steve schreef: 02 feb 2022, 17:41 Een frequentere ICE is sowieso een goede zaak, maar dat sluit een IC naar Keulen voor mij nog steeds niet uit. Ook binnen Duitsland zal die ongetwijfeld succes hebben, je hebt nu meestal immers maar één snelle verbinding per uur van Aken naar Keulen, de drie andere zijn stoptreinen.
Er zijn 2 RE's per uur van Aken naar Keulen. Dat zijn zeker geen stoptreinen: er worden behoorlijk wat stations overgeslagen, vooral tussen Düren en Keulen.

Groetjes,
Rian