Ice verbinding Brussel Duitsland

Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Knipex »

260689 schreef: 19 jan 2023, 15:25 Weeral een dagje vol afschaffingen
.....
Voor de E12 = ICE12 Normaal gereden tss Fra en Aachen: Link
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Interrail op ICE

Bericht door Portbou »

Ik begrijp het niet.

De ICE-dienstverlening van Nederland en België naar Duitsland liep bijzonder slecht vorige zomer.
Dit is te wijten aan de technische onbetrouwbaarheid van de ICE3-stellen.

Hoe gaat het weren van Interrail-reizigers iets verbeteren aan de betrouwbaarheid van de ICE3-stellen ?
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Interrail op ICE

Bericht door dovaere »

Portbou schreef: 01 feb 2023, 17:03 Ik begrijp het niet.

De ICE-dienstverlening van Nederland en België naar Duitsland liep bijzonder slecht vorige zomer.
Dit is te wijten aan de technische onbetrouwbaarheid van de.
Akkoord, maar men wil voorkomen dat, zoals vorige zomer verschillende keren gebeurde (tot vragen in de Kamer toe), de ICE station Arnhem, met reizigers met een ticket+reservatie, voorbij reed wegens trein al overvol.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Interrail op ICE

Bericht door JHS2013 »

De oplossing is niet reizigers de auto of het vliegtuig in te jagen maar extra treinen te rijden. De vraag is er overduidelijk, het aanbod moet dan volgen
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Interrail op ICE

Bericht door jan_olieslagers »

Daar stem ik graag mee in! Alleen zijn er daarvoor centen nodig, en die kunnen enkel van de overheid komen, en de overheid heeft langs alle kanten centen nodig en ze heeft er al niet veel. Werkdruk in de zorgsector, energiepremies, wapens voor Oekraine, opvang vluchtelingen en ontheemden, wachtlijsten in de gehandicaptensector... Er valt te vrezen dat de budgetten voor het spoor niet zullen groeien, de eerste paar jaar, eerder integendeel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Interrail op ICE

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 01 feb 2023, 17:57 De oplossing is niet reizigers de auto of het vliegtuig in te jagen maar extra treinen te rijden. De vraag is er overduidelijk, het aanbod moet dan volgen
En het aanbod zal ook volgen, maar zo snel gaat dat helaas niet. De nieuwe treinen worden op dit moment gebouwd en de homologatie gaat beginnen, maar dat zal zich pas over een jaar of twee in het aanbod laten voelen. Tot dan zijn maatregelen om minder reizigers te hebben een logische stap.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door JHS2013 »

Nou, er is een gewoon huurmarkt voor locs en rijtuigen. Het zou gepaster zijn extra treinen in de zomer in te leggen ipv mensen nog wat langer uit de trein te houden.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

De grensovergang bij Emmerich is hier het grootste probleem. Je hebt materieel nodig dat 25 kV en ETCS lust en dat hebben NS en DB niet zo veel.

Vroeger was het eenvoudiger... NS-materieel kon tot in Emmerich komen en aldaar was overstappen op vervangend materieel mogelijk. Das war einmal...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef: 01 feb 2023, 20:00 De grensovergang bij Emmerich is hier het grootste probleem. Je hebt materieel nodig dat 25 kV en ETCS lust en dat hebben NS en DB niet zo veel.
Dat kun je huren.
Het komt niet echt als een verrassing dat die treinen in de zomer vol zijn. Pre-COVID was er al jaren een jaarlijkse groei van 5% of meer en het aantal treinen is in 20 jaar tijd amper gegroeid. NS en DB kennen de vraag maar reageren daarop met het wegjagen van reizigers i.p.v. het opvullen van de gaten in de dienstregeling en eventueel tijdelijk een reserveringsplicht op de drukke momenten.

Groetjes,
Rian
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

rvdborgt schreef: 02 feb 2023, 00:58
AlexNL schreef: 01 feb 2023, 20:00 De grensovergang bij Emmerich is hier het grootste probleem. Je hebt materieel nodig dat 25 kV en ETCS lust en dat hebben NS en DB niet zo veel.
Dat kun je huren.
Het komt niet echt als een verrassing dat die treinen in de zomer vol zijn. Pre-COVID was er al jaren een jaarlijkse groei van 5% of meer en het aantal treinen is in 20 jaar tijd amper gegroeid. NS en DB kennen de vraag maar reageren daarop met het wegjagen van reizigers i.p.v. het opvullen van de gaten in de dienstregeling en eventueel tijdelijk een reserveringsplicht op de drukke momenten.
Ik heb veel respect voor je mening, maar ik zie het hier anders.
Je kunt inderdaad betreuren dat na de levering van de 17 treinstellen BR407 (ICE3 MS) in 2009-2012, DB gewacht heeft om nog meer meerspannige ICE's te kopen, en dat nu "onze" BR406's vroegtijdig einde levensduur blijken, en dat het jaren duurt voor de vervanging ICE 3neo gebouwd en goedgekeurd is.
Maar DB is een bedrijf met schulden, en NS heeft het niet beter. Als ze dure treinen willen bijkopen, moeten die betaald worden met dure prijzen op de piekmomenten waarvoor die extra treinen moeten dienen.
Als je reizigers, die dure tickets gekocht hebben voor een trein vanuit Arnhem op een piekmoment in de vakantie, niet meer kunt laten opstappen wegens oncontroleerbare toevloed op die trein, dan ondergraaf je je eigen financiële draagkracht.
Enkel de "goedkope" reservering van €4,50 verplicht maken, lost ook niet zoveel op. Dan wordt het een klikoorlog waarbij de winnaars de mensen zijn die lang op voorhand hun reservering doen.

Ik vrees dat schaarse plaatsen op piekmomenten enkel kunnen verdeeld worden door mensen te laten betalen voor hun keuze voor een populaire trein en een populair tijdstip, in plaats van een "forfaitprijs" zoals Interrail.

Let wel: ik ben een grote voorstander dat overheden minder drukbezette verbindingen financieel ondersteunen, maar hier gaat het om een meestal drukbezette internationale grensverbinding die soms dreigt te bezwijken onder zijn eigen populariteit,
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

dovaere schreef: 02 feb 2023, 10:22
Ik vrees dat schaarse plaatsen op piekmomenten enkel kunnen verdeeld worden door mensen te laten betalen voor hun keuze voor een populaire trein en een populair tijdstip, in plaats van een "forfaitprijs" zoals Interrail.
Je kunt er dan ook voor kiezen om reserveringen verplicht te maken en reserveringen met interrail duur te maken. Ik weet niet of DB daarop is ingericht, je moet dat dan tijdens de boeking kunnen doen.

Het is zeker geen goede oplossing, maar geen enkele oplossing is een goede, behalve meer treinen. En ik denk niet dat je dat deze zomer kunt verwachten. De beschikbaarheid van BR406 is nog altijd bedroevend, en er kan zelfs nu niet alle treinen (volledig) gereden worden. Wat dat betreft zou ik als DB de noodmaatregel nemen dat alle treinen tot Keulen of zelfs Aken/Duisburg ingekort worden. Dan kun je waarschijnlijk nog iets van een stabiele dienst uitvoeren.
En dan natuurlijk waar mogelijk aansluitende treinen versterken.
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

maarten schreef: 02 feb 2023, 14:04 Je kunt er dan ook voor kiezen om reserveringen verplicht te maken en reserveringen met interrail duur te maken.
Ik vermoed dat "reserveringen met interrail duur maken" het acute probleem dat ze zien aankomen, niet wegneemt. Dan laat je Interrailers wel meer betalen, maar zit iedereen daar straks opnieuw in de problemen (Interrailers + gewone reizigers op een overvolle ICE-trein die de stations Arnhem (en Utrecht) uit veiligheidsredenen opnieuw systematisch moet voorbijrijden...

Een zitplaatsreservatie voor iedereen verplicht maken, is trouwens een even drastische stap als de aangekondigde verplichting om een normaal ticket te kopen ipv. Interrail, of een andere trein te nemen.
Ik reserveer met plezier, maar de mogelijkheid dat een enkeling in hoge nood altijd een (duur) ticket kan kopen (zelfs als hij dan geen zitplaats heeft), is een troef van het Duitse systeem. Zolang het over enkelingen gaat, en geen honderden reizigers die aan elke toevoermaatregel ontsnappen.
Er is nu trouwens al een vorm van verplichte reservering voor de gewone tickets (niet-Interrail): als je wilt genieten van een betaalbaar tarief, ben je verplicht om te kijken naar welke treinen/uren nog betaalbare tickets hebben (dus plaatsen vrij hebben), en je moet je verplicht houden aan de treinbinding van die ene trein. Dat is ook een vorm van reservering, al heet het niet zo.

Dus anders geformuleerd: de enige vorm van "reservering" die werkt is die waarbij de prijs van de tickets drastisch schommelt naargelang de verwachte bezetting, zoals bij de huidige gewone tickets. Daar zit de "reservering" van je plaats op de trein verwerkt in de ticketprijs. De reservering van een zitplaats staat daar los van.
De beschikbaarheid van BR406 is nog altijd bedroevend, en er kan zelfs nu niet alle treinen (volledig) gereden worden. Wat dat betreft zou ik als DB de noodmaatregel nemen dat alle treinen tot Keulen of zelfs Aken/Duisburg ingekort worden.
Inderdaad, dat zullen ze ongetwijfeld ook (opnieuw) doen deze zomer. Beter in je reisplanning opnemen...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door kika »

Hoe is de situatie ondertussen, welke treinen vallen consequent uit op donder- en maandagen?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

kika schreef: 21 feb 2023, 23:36 Hoe is de situatie ondertussen, welke treinen vallen consequent uit op donder- en maandagen?
Er zijn geen treinen die consequent uitvallen; er zit absoluut geen regelmaat in. Mijn laatste ervaringen zijn overigens best positief. Vorige week bijvoorbeeld op skivakantie geweest met de ICE in de regio Zell am See. Over de hele reis geen enkele minuut vertraging gehad. Ik schrok er zelf van...
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Rww »

dovaere schreef: 02 feb 2023, 15:51
maarten schreef: 02 feb 2023, 14:04 Je kunt er dan ook voor kiezen om reserveringen verplicht te maken en reserveringen met interrail duur te maken.
Ik vermoed dat "reserveringen met interrail duur maken" het acute probleem dat ze zien aankomen, niet wegneemt. Dan laat je Interrailers wel meer betalen, maar zit iedereen daar straks opnieuw in de problemen (Interrailers + gewone reizigers op een overvolle ICE-trein die de stations Arnhem (en Utrecht) uit veiligheidsredenen opnieuw systematisch moet voorbijrijden...

Een zitplaatsreservatie voor iedereen verplicht maken, is trouwens een even drastische stap als de aangekondigde verplichting om een normaal ticket te kopen ipv. Interrail, of een andere trein te nemen.
Ik reserveer met plezier, maar de mogelijkheid dat een enkeling in hoge nood altijd een (duur) ticket kan kopen (zelfs als hij dan geen zitplaats heeft), is een troef van het Duitse systeem. Zolang het over enkelingen gaat, en geen honderden reizigers die aan elke toevoermaatregel ontsnappen.
Er is nu trouwens al een vorm van verplichte reservering voor de gewone tickets (niet-Interrail): als je wilt genieten van een betaalbaar tarief, ben je verplicht om te kijken naar welke treinen/uren nog betaalbare tickets hebben (dus plaatsen vrij hebben), en je moet je verplicht houden aan de treinbinding van die ene trein. Dat is ook een vorm van reservering, al heet het niet zo.

Dus anders geformuleerd: de enige vorm van "reservering" die werkt is die waarbij de prijs van de tickets drastisch schommelt naargelang de verwachte bezetting, zoals bij de huidige gewone tickets. Daar zit de "reservering" van je plaats op de trein verwerkt in de ticketprijs. De reservering van een zitplaats staat daar los van.
De beschikbaarheid van BR406 is nog altijd bedroevend, en er kan zelfs nu niet alle treinen (volledig) gereden worden. Wat dat betreft zou ik als DB de noodmaatregel nemen dat alle treinen tot Keulen of zelfs Aken/Duisburg ingekort worden.
Inderdaad, dat zullen ze ongetwijfeld ook (opnieuw) doen deze zomer. Beter in je reisplanning opnemen...
Overstappen op een systeem waarbij je automatisch een zitplek krijgt toegewezen, ongeacht of je online koopt of in de automaat.

Mensen "hoge nood" kunnen tot 5 minuten voor vertrek een ticket uit de automaat trekken, zolang de voorraad strekt.
Plaats reactie