Ice verbinding Brussel Duitsland

rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 03 feb 2022, 12:05
rvdborgt schreef: 03 feb 2022, 11:51 rdv schreef: ↑03 feb 2022, 12:41
Als er één stop is die afgeschaft kan worden op de ICE Brussel - Keulen, is het Luik. Daar stappen nooit meer dan een 10 mensen op en af.
Dan gebruik je andere ICE's dan ik. Ik zie vaak enkele tientallen in/uitstappers, van wie er relatief veel van/naar Leuven reizen.
ICE met vertrek om 6:25 of 8:25 in FBMZ, aankomsten om 18:35 of 20:35 in FBMZ.
Op de heenreis gebruik ik meestal de 6:25, soms de 8:25 of de 18:25. Terug meestal aankomst 21:35 of 19:35 (18:35 en 20:35 zijn Thalys-paden. Geen idee of die momenteel rijden; die zijn tarifair niet interessant en blijven in mijn reisplanning bijna altijd buiten beschouwing). Vooral richting Duitsland is duidelijk te zien hoeveel reizigers er in Luik staan te wachten. Minder dan 10 heb ik nog niet meegemaakt, meestal is het een veelvoud daarvan.

Groetjes,
Rian
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door stijn »

rvdborgt schreef: 03 feb 2022, 11:51 Dan gebruik je andere ICE's dan ik. Ik zie vaak enkele tientallen in/uitstappers, van wie er relatief veel van/naar Leuven reizen.
Waaronder ik regelmatig!
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef: 03 feb 2022, 14:44
rdv schreef: 03 feb 2022, 12:05
rvdborgt schreef: 03 feb 2022, 11:51 rdv schreef: ↑03 feb 2022, 12:41
Als er één stop is die afgeschaft kan worden op de ICE Brussel - Keulen, is het Luik. Daar stappen nooit meer dan een 10 mensen op en af.
Dan gebruik je andere ICE's dan ik. Ik zie vaak enkele tientallen in/uitstappers, van wie er relatief veel van/naar Leuven reizen.
ICE met vertrek om 6:25 of 8:25 in FBMZ, aankomsten om 18:35 of 20:35 in FBMZ.
Op de heenreis gebruik ik meestal de 6:25, soms de 8:25 of de 18:25. Terug meestal aankomst 21:35 of 19:35 (18:35 en 20:35 zijn Thalys-paden. Geen idee of die momenteel rijden; die zijn tarifair niet interessant en blijven in mijn reisplanning bijna altijd buiten beschouwing). Vooral richting Duitsland is duidelijk te zien hoeveel reizigers er in Luik staan te wachten. Minder dan 10 heb ik nog niet meegemaakt, meestal is het een veelvoud daarvan.

Groetjes,
Rian
Sorry, mijn fout, idd de aankomsten om 19:35 of 21:35. Ik stap meestal in Luik over richting Gent (is iets goedkoper). THA vermijdt ik ook totaal wegens te duur, inflexibel en mogelijke problemen bij gemiste overstap in Keulen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

Ik gebruik Thalys nog regelmatig als ik niet verder dan een van de Thalysbestemmingen zelf moet zijn. Of hoogstens nog een regionale trein voor een paar haltes moet nemen. Maar verder Duitsland in, dat is inderdaad zowat systematisch ICE.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

Vandaag werd zowat de helft van de ICE-treinen richting Duitsland afgeschaft wegens verschillende redenen:
- ICE 15 (en ook de heenrit E18) werden afgeschaft door problemen in Duitsland, die trein heeft België niet eens bereikt.
- ICE 17 werd voor vertrek in Brussel afgeschaft wegens technische mankementen.
- ICE 19 om dezelfde reden, maar vanaf Luik.

Waarom zijn die internationale ICE's zo gevoelig voor afschaffingen? Ontbreken van een dépanneur met kennis van de BR406 in België?
We kunnen maar hopen dat de dienstverlening met de toekomstige stellen betrouwbaarder wordt, want de huidige situatie is verre van aanvaardbaar geworden.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door JHS2013 »

De 406’ers (de ICE3 die België en Nederland in mogen) zijn notoir onbetrouwbaar als het aankomt op het gelijkspanningsgedeelte (ik geloof dat dit ook eerder in dit topic aan bod is gekomen) én er is bijna geen reserve in deze vloot. De afgelopen dagen deden zich vergelijkbare problemen in Nederland voor en afschaffingen liggen dan al snel voor de hand. Een depanneerder kan trouwens ook geen wonderen verrichten. In België is er geen mogelijkgeid ICE’s te onderhouden/te repareren, dus voor de meeste defecten moeten ze al direct retour Duitsland.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door jknockaert »

trainlovertje schreef: 22 jun 2022, 21:02 Waarom zijn die internationale ICE's zo gevoelig voor afschaffingen? Ontbreken van een dépanneur met kennis van de BR406 in België?
We kunnen maar hopen dat de dienstverlening met de toekomstige stellen betrouwbaarder wordt, want de huidige situatie is verre van aanvaardbaar geworden.
In Nederland zie ik nogal eens dat de internationale ICE in Amsterdam vertrekt zonder dat er schoongemaakt werd, of met een gesloten restauratie (er wordt dan aangekondigd dat pas in Duisburg de restauratie open gaat), mogelijk omdat er niet aangeleverd werd. Maar de rit wordt in mijn ervaring niet vaak afgeschaft. Creatieve omleidingen heb je dan weer wel vaak door de vele werkzaamheden. En richting Amsterdam zijn die ICE's erg vertragingsgevoelig.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

Het helpt wel mee dat er vlakbij Amsterdam Centraal een werkplaats is waar de 406'en onderhouden worden (Watergraafsmeer), defecten oplossen is dan een stukje eenvoudiger dan wanneer het stel in België de geest geeft.

Maar het klopt wel: de 406'en zijn aan het verouderen en het gelijkspanningsdeel heeft daaronder te lijden. Over een paar jaar worden de nieuwe Baureihe 408s afgeleverd en deze zullen het stokje van de 406'en gaan overnemen. Van de BR408 komen er ook veel meer, dus dat zal de materieelbeschikbaarheid ten goede komen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

Ook bij Thalys beginnen zich ook steeds frequenter problemen voor te doen. Daar er een werkplaats is die centraal ligt in het netwerk zou veel moeten helpen. Doch de grote vertragingen en geregeld afschaffingen zijn de laatste tijd normaal. Natuurlijk is het verhoudingsgewijs opvallender bij ICE. Als daar 1 trein uitvalt heb je op slag een gat van 4u ipv 2u interval wat veel is. Door de hogere frequentie van het Thalys netwerk valt het misschien minder op maar het is er zeker ook een gelijkaardig probleem.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

Het samengaan van Thalys en Eurostar geeft dan wel weer wat mogelijkheden, het zou mij niet verbazen als we t.z.t. e320s op de drukste treinen Amsterdam-Parijs zien verschijnen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door jan_olieslagers »

Natuurlijk wordt het materiaal ouder, en daarmee minder betrouwbaar. Maar zou het kunnen dat ook het onderhoud minder wordt, zowel in kwantiteit als in kwaliteit? Enerzijds wegens - ook daar! - personeelstekort, anderszijds door krimpende budgetten?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

AlexNL schreef: 23 jun 2022, 10:14 Het samengaan van Thalys en Eurostar geeft dan wel weer wat mogelijkheden, het zou mij niet verbazen als we t.z.t. e320s op de drukste treinen Amsterdam-Parijs zien verschijnen.
Dat zal zeker gebeuren. Dat gaat nu al even de ronde hier in Brussel.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Is EUR materiaal daar niet te duur voor in onderhoud om ingezet te worden op een verbinding waar je heel wat van de installaties niet nodig hebt?
En wat met de veiligheid? Stel dat iemand in een rit Parijs-Amsterdam ongewenste zaken achterlaat, en deze trein dan een Amsterdam-London doet?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 22 jun 2022, 21:02 Vandaag werd zowat de helft van de ICE-treinen richting Duitsland afgeschaft wegens verschillende redenen:
- ICE 15 (en ook de heenrit E18) werden afgeschaft door problemen in Duitsland, die trein heeft België niet eens bereikt.
- ICE 17 werd voor vertrek in Brussel afgeschaft wegens technische mankementen.
- ICE 19 om dezelfde reden, maar vanaf Luik.

Waarom zijn die internationale ICE's zo gevoelig voor afschaffingen? Ontbreken van een dépanneur met kennis van de BR406 in België?
We kunnen maar hopen dat de dienstverlening met de toekomstige stellen betrouwbaarder wordt, want de huidige situatie is verre van aanvaardbaar geworden.
Dit is al dagen aan de gang (wellicht sinds de hitte vorige week). Heel veel ICEs tussen Brussel/Amsterdam en Frankfurt rijden niet door naar Frankfurt vanaf Keulen. Op maandag was dat een bijkomende tegenslag voor mensen die door de staking op Brussels Airport naar Frankfurt gestuurd werden. Deze kwamen met meer dan +45 aan in Frankfürt airport.

Ik vrees dat we veel van deze verhalen gaan lezen deze zomer: Treinreis naar Wenen verandert in nachtmerrie voor koppel uit Waterloo: defect, vertragingen en fikse boete bovenop.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

rdv schreef: 23 jun 2022, 20:15 Is EUR materiaal daar niet te duur voor in onderhoud om ingezet te worden op een verbinding waar je heel wat van de installaties niet nodig hebt?
Hangt er vanaf, als je nu treinen hebt waarvoor je twee Thalyssen nodig hebt kun je die weer op een andere manier inzetten.
En wat met de veiligheid? Stel dat iemand in een rit Parijs-Amsterdam ongewenste zaken achterlaat, en deze trein dan een Amsterdam-London doet?
Voordat een trein wordt gebruikt voor een dienst naar Londen zal deze toch eerst gecontroleerd moeten worden op verstekelingen, het zal nooit gebeuren dat een Eurostar-treinstel dat eerst is gebruikt voor een rit buiten/weg van het VK meteen wordt ingezet op een rit naar Londen.
Plaats reactie