Ice verbinding Brussel Duitsland

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 10 aug 2022, 08:28 Dan zou het mooi zijn als NMBS kon organiseren dat de IC-12 naar Aken wordt doorgetroken. Daarmee heb je IMHO een redelijk volwaardig alternatief (al zal de reis uiteraard een langer duren).
Dat zou inderdaad mooi zijn, maar ook zeer kostelijk.
Dan heb ik liever dat de NMBS dat geld gebruikt voor de binnenlandse reizigers extra service te geven ipv de Duitsers te gaan depanneren omdat zij teveel treinen ingepland hebben.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Davy »

Shrek schreef: 10 aug 2022, 08:41
maarten schreef: 10 aug 2022, 08:28 Dan zou het mooi zijn als NMBS kon organiseren dat de IC-12 naar Aken wordt doorgetroken. Daarmee heb je IMHO een redelijk volwaardig alternatief (al zal de reis uiteraard een langer duren).
Dat zou inderdaad mooi zijn, maar ook zeer kostelijk.
Dan heb ik liever dat de NMBS dat geld gebruikt voor de binnenlandse reizigers extra service te geven ipv de Duitsers te gaan depanneren omdat zij teveel treinen ingepland hebben.
Het bekende enggeestige cijfertjesdenken. De wereld die ophoudt bij Essen, Visé, Welkenraedt en Arlon.
Die er o.a. voor zorgt dat internationaal treinreizen onaantrekkelijk blijft, volgende keer maar weer met de auto dan maar.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door pmuy »

Kan HLE18+I11 op de HSL3 rijden? Indien dit het geval is, moet het toch mogelijk zijn de ICE tussen Brussen en Aken hierdoor te vervangen zonder een substantieel langere reistijd. NMBS heeft hiervoor, voor zover ik weet, voldoende materieel dat men aan DB kan verhuren. Vervolgens zou DB tussen Aken en Frankfurt, in tegenstelling tot nu, de normale ICE-diensten kunnen verzorgen. Dit deeltraject lijkt mij ook belangrijk gezien er toch altijd veel opstappers zijn in Aken.

Of hoe zit het eigenlijk qua financiering wat betreft de ICE in België? Valt deze ten laste van de NMBS of DB?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

Davy schreef: 10 aug 2022, 10:18 Het bekende enggeestige cijfertjesdenken. De wereld die ophoudt bij Essen, Visé, Welkenraedt en Arlon.
Die er o.a. voor zorgt dat internationaal treinreizen onaantrekkelijk blijft, volgende keer maar weer met de auto dan maar.
Inderdaad cijfertjesdenken. De NMBS legt deze zomer duidelijk de prioriteit bij kusttreinen. Nog nooit waren er zo veel plaatsen, nog nooit waren de treinen zo comfortabel. Hiermee zijn ze een geweldig goede beurt aan het maken en gaan ze veel meer reizigers winnen dan er met die ICE-noodoplossing ooit zouden kunnen komen.
Mensen richting De Panne of Blankenberge uit hun auto halen is even belangrijk als die richting Aken hoor, en het zijn er nog een pak meer ook.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

JHS2013 schreef: 10 aug 2022, 07:41
Dat zou de I11-en verklaren, daarmee tot Emmerich en dan overstappen.
"de I11'en (...) tot Emmerich"??
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

pmuy schreef: 10 aug 2022, 10:24 Kan HLE18+I11 op de HSL3 rijden? Indien dit het geval is, moet het toch mogelijk zijn de ICE tussen Brussen en Aken hierdoor te vervangen zonder een substantieel langere reistijd. NMBS heeft hiervoor, voor zover ik weet, voldoende materieel dat men aan DB kan verhuren. Vervolgens zou DB tussen Aken en Frankfurt, in tegenstelling tot nu, de normale ICE-diensten kunnen verzorgen. Dit deeltraject lijkt mij ook belangrijk gezien er toch altijd veel opstappers zijn in Aken.

Of hoe zit het eigenlijk qua financiering wat betreft de ICE in België? Valt deze ten laste van de NMBS of DB?
Sinds wanneer zijn er HLE18 op overschot?
Er zijn er net te weinig...
Voor jouw oplossing zouden er permanent 4 stuks moeten zijn (reken maar niet op een loc omzetten elke 2 uur in Aken). 4 stuks kan de NMBS er niet zomaar missen hoor. Of er moesten alsnog enkele HLE21/27 die op de schrootlijst staan een extra revisie krijgen, maar dat is heel kostelijk natuurlijk.

De enige realistische, snelle piste voor een rechstreekse Brussel-Aken zijn de MS66/MS70. Daarvan staan er in de zomer een aantal langs de kant die snel inzetbaar zijn.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Davy »

Ja want die ICE's rijden leeg natuurlijk...
Ik denk al dat ik weet waar het schoentje wringt: het willen vermijden dat de niet-HSL route een te goed alternatief zou zijn. Je hebt al vaak genoeg laten blijken dat je internationale reizigers de HSL inwil. Kan dit niet, dan liever geen trein dan een alternatief via een oude/langzamere route.

En HLE18 te weinig? Daarom rijden er dus 4 naar de Panne in de EXP's: 2 sandwichstammen met slechts een 7-tal rijtuigen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

Davy schreef: 10 aug 2022, 10:36 Ja want die ICE's rijden leeg natuurlijk...
Ik denk al dat ik weet waar het schoentje wringt: het willen vermijden dat de niet-HSL route een te goed alternatief zou zijn. Je hebt al vaak genoeg laten blijken dat je internationale reizigers de HSL inwil. Kan dit niet, dan liever geen trein dan een alternatief via een oude/langzamere route.
Bij mij knelt het schoentje bij het feit dat er binnenlands verschillende uitdagingen zijn die de NMBS met relatief kleine investeringen zou kunnen aanpakken, alleen zijn voor treinfans die niet zo interessant, die zien liever speciallekes op de grenzen natuurlijk.
En die ICE's rijden inderdaad niet leeg, maar het gaat wel maar over een relatief kleine hoeveelheid reizigers in vergelijking met de binnenlandse vraag. Onevenredig veel geld in enkele honderden ICE-reizigers stoppen zou bijzonder oneerlijk zijn voor de tienduizenden binnenlandse reizigers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

Davy schreef: 10 aug 2022, 10:36 En HLE18 te weinig? Daarom rijden er dus 4 naar de Panne in de EXP's: 2 sandwichstammen met slechts een 7-tal rijtuigen.
Op de De Panne-treinen zit meer volk dan op de ICE's. Dus ik zie de HLE18 liever daar ja.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door pmuy »

Shrek schreef: 10 aug 2022, 10:43
Davy schreef: 10 aug 2022, 10:36 En HLE18 te weinig? Daarom rijden er dus 4 naar de Panne in de EXP's: 2 sandwichstammen met slechts een 7-tal rijtuigen.
Op de De Panne-treinen zit meer volk dan op de ICE's. Dus ik zie de HLE18 liever daar ja.
Ik ken de capaciteit van deze treinen niet, maar de ICE's zitten deze zomer toch vaak overvol, naar mijn (beperkte) ervaring. En dat met goed betalende passagiers die bepaalde kwaliteitsverwachtingen hebben. Komen er door de instroom van M7Bmx, hoewel langzaam, ook geen HLE18 vrij?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

pmuy schreef: 10 aug 2022, 10:47 Ik ken de capaciteit van deze treinen niet, maar de ICE's zitten deze zomer toch vaak overvol, naar mijn (beperkte) ervaring. En dat met goed betalende passagiers die bepaalde kwaliteitsverwachtingen hebben. Komen er door de instroom van M7Bmx, hoewel langzaam, ook geen HLE18 vrij?
Ook naar De Panne zit het goed vol, vandaar de extra treinen.
De kwaliteitsverwachtingen van de ICE-reizigers worden niet ingevuld op het moment dat het ICE-stel niet rijdt. De rest is een noodoplossing die als belangrijkste eigenschap moet hebben dat het geen andere reizigers benadeeld. Over kwaliteit moet je dan niet gaan zagen, ook met andere transportmodi zijn de noodoplossingen bijna altijd een stuk minder aangenaam.

En ja, er komen HLE18 vrij met de instroom van M7BMx, maar die vrijgekomen locs moeten onmiddelijk HLE21/27 vervangen die einde kilometers zijn en geen revisie meer krijgen.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Davy »

Nouja het is duidelijk, en verdere discussie is verder zinloos.
Eigenlijk komt het erop neer dat die ICE-reizigers (waaronder ook veel landgenoten om even in het enge denken te blijven) de boom inkunnen als om 1 of andere reden die treinen niet kunnen rijden.
Maar dan moet je na een tijdje ook niet verbaasd zijn dat steeds meer reizigers dit soort treinen links zullen laten liggen, ook de Thalys trouwens.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Klassiekje »

Duitsland laat toch al jaren alleen de oudste klassieke stellen met JH binnen voor dat korte grensoverschrijdende traject?
Dan lijkt het me sterk dat ze zich nu op korte termijn opeens wel flexibel zouden tonen.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door pmuy »

Shrek schreef: 10 aug 2022, 10:53 De kwaliteitsverwachtingen van de ICE-reizigers worden niet ingevuld op het moment dat het ICE-stel niet rijdt. De rest is een noodoplossing die als belangrijkste eigenschap moet hebben dat het geen andere reizigers benadeeld.
Dat is niet iets zeldzaams tegenwoordig. ICE11, die ik zelf ook vaak neem, is volgens Zugfinder de laatste 30 dagen 7 keer afgeschaft, en bereikte ook op andere dagen Aken meestal met vertraging (>5 min.). Eigenlijk kun je een dergelijk product niet aan reizigers aanbieden. Uiteraard kunnen op de zeer korte termijn geen goede oplossingen bedacht worden, maar de instroom van nieuwe stellen is niet voor binnenkort. Een bijkomend probleem is ook veel mensen een gereserveerde zitplaats hebben op deze treinen, en vaak nog (soms lange) verdere reizen maken, voor treinen waarvoor men ook gereserveerde zitplaatsen heeft.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

Davy schreef: 10 aug 2022, 11:04 Nouja het is duidelijk, en verdere discussie is verder zinloos.
Eigenlijk komt het erop neer dat die ICE-reizigers (waaronder ook veel landgenoten om even in het enge denken te blijven) de boom inkunnen als om 1 of andere reden die treinen niet kunnen rijden.
Maar dan moet je na een tijdje ook niet verbaasd zijn dat steeds meer reizigers dit soort treinen links zullen laten liggen, ook de Thalys trouwens.
Voor een deel ben ik het wel met Shrek eens: de vervoerder moet voor vervoer zorgen, en dus ook voor vervangend vervoer als er iets niet werkt. Als de vervoerder DB is, waarom moet de NMBS dan een vervangende trein verzorgen. Dat kunnen ze natuurlijk wel doen "in opdracht van".

Ik weet niet hoeveel van de drukte nu is doordat er treinen uitvallen, doordat mensen opeens meer reizen omdat ze mogen, omdat er een goedkope interrailactie was of door een echt langdurige reizigersgroei, maar je ziet eigenlijk wel op meer internationale verbindingen (IC Amsterdam - Brussel, IC Amsterdam - Berlijn, ICE Amsterdam - Frankfurt, ICE Brussel - Frankfurt) een reizigersgroei die niet opgevangen kan worden vanwege #redenen en dat op die verbindingen een verdubbeling van de frequentie al zo'n beetje verantwoord is.

Hopelijk zien de vervoerders dat ook zo en wordt er gekeken voorbij "we maken winst op de verbinding, het is wel goed".
Plaats reactie