Ice verbinding Brussel Duitsland

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 25 jul 2022, 21:15 Nochtans rijden er tussen Amsterdam en Dusseldorf opmerkelijk meer ICEs, terwijl deze met dezelfde subserie gereden worden. In Watergraasfsmeer kan men om met een ICE. Kleine defecten kan men daar oplossen, terwijl hier de treinen eerst naar Keulen moeten worden afgesleept.
Watergraafsmeer is een onderhoudspost voor de ICE, Brussel is dat helemaal niet. Dat is ook niet iets wat je in 1-2-3 kan veranderen, er is immers ook in Vorst personeel te weinig.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Dat is nu net mijn punt. Er overnachten twee ICEs per nacht in Vorst. NMBS Technics heeft de vraag gekregen om ook ICE onderhoud te doen. Men heeft er voor gekozen om dat niet te doen. Zou dat er wel zijn, zouden een deel(tje) van de problemen sneller opgelost zijn.
Maar in de huidige situatie zou het niet alles opgelost hebben. En akkoord dat niet in 1 2 3 kan opgelostt worden.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Eèn ICE (315) is vandaag uit Brussel in Duitsland geraakt, weliswaar met 2u vertraging. 6 treinen afgeschaft.

In de andere richting was het beter, 4 zijn er in Brussel geraakt, met 1 tot 40 minuten vertraging. Twee anderen beperkt tot Aachen.
Voor morgen is het iets beter, 10 en 12 zijn in Brussel, dus hopelijk minstens twee vertrekken morgenvroeg. Geen verdere geplande annulaties morgen tussen Brussel en Keulen.

De vakantie in NRW is afgelopen, dus hopelijk zijn er weer wat meer technici aan het werk in de werkplaatsen.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 25 jul 2022, 15:41
rdv schreef: 25 jul 2022, 11:55Problem is dat die stam niet op L3 mag volgens mij, dus bijna een uur tijdsverlies. Een ICE3 die pendelt tussen Aken en Brussel lijkt me een oplossing, maar daar zijn ook 2 stellen voor nodig.
De weg via L37 neemt geen uur langer in beslag hoor, hooguit 20 minuten als je onderweg geen stops maakt.
Akkoord, ik vergeleek de routeplanners met en zonder ICE, dat is 1u25 extra tot in Keulen.
Bovenop de extra tijd via L37, komt extra overstaptijd in Aachen, en de extra rittijd van 15 min met de RE.

Dank voor de correctie ook over L4, had idd L3 moeten zijn.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

jens123 schreef: 25 jul 2022, 12:33 Op de TGV's richting Frankrijk hebben we ook dagelijks 'overlast' van reizigers die een aansluitende TGV missen door vertraging of uitvallen van een ICE.
Deze zomer zitten praktisch alle TGV's vol. Vorige week kregen we er met de 9830 bv 40 extra reizigers bij die de 9826 hadden gemist door een uitgevallen ICE. Onze 9830 was reeds volledig vol en sommige reizigers hebben dan tot in Lyon mogen rechtstaan of de rit op een klapstoel doorbrengen terwijl ze dure 1e klasse tickets hadden. Velen hebben aangegeven NOOIT meer met de trein te reizen vanuit Duitsland richting Frankrijk.
Goed dat TGV deze reizigers meeneemt. Hebben ze dan een HOTNAT stempel nodig?
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Portbou schreef: 25 jul 2022, 17:59
rdv schreef: 25 jul 2022, 17:51
jens123 schreef: 25 jul 2022, 12:33 Op de TGV's richting Frankrijk hebben we ook dagelijks 'overlast' van reizigers die een aansluitende TGV missen door vertraging of uitvallen van een ICE.
Deze zomer zitten praktisch alle TGV's vol. Vorige week kregen we er met de 9830 bv 40 extra reizigers bij die de 9826 hadden gemist door een uitgevallen ICE. Onze 9830 was reeds volledig vol en sommige reizigers hebben dan tot in Lyon mogen rechtstaan of de rit op een klapstoel doorbrengen terwijl ze dure 1e klasse tickets hadden. Velen hebben aangegeven NOOIT meer met de trein te reizen vanuit Duitsland richting Frankrijk.
SNCF (TGV) en NMBS zijn de belangrijkste aandeelhouders van Thalys. Mss moeten ze bij THA aandringen op meer coulance voor mensen met doorgaande verbindingen?
Ik weet dat ik al schreef dat er een HOTNAT-stempel gegeven moet worden en dat THA de getroffen reizigers moet meenemen...
Maar bij het soort uitval van de laatste dagen en weken kan Thalys alleen het eigenlijk ook niet oplossen. Er kan onmogelijk voldoende plaats zijn op hun treinen om 3 à 4 uitgevallen treinen per dag op te nemen.
HOTNAT staat voor "Hop On The Next Available Train". Als de trein vol is, beschouwt Thalys die trein niet als "available". Bovendien is het niet eenvoudig om aan zo een stempel te geraken: in Koeln kan je gemakkelijk een half uur moeten aanschuiven aan het Reisecentrum, en in Aachen sluit het Reisecentrum vroeg. En zelfs met een HOTNAT stempel wordt je soms geweigerd op de THA.
Mijn idee is dat THA mensen met aansluitingen op THA, TGV of EUR in Brussel zou moeten meenemen, ook al betekent dit dat deze mensen moeten rechtstaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 25 jul 2022, 22:37 Mijn idee is dat THA mensen met aansluitingen op THA, TGV of EUR in Brussel zou moeten meenemen, ook al betekent dit dat deze mensen moeten rechtstaan.
Treinen gaan overladen is geen goed idee. Niet voor de veiligheid, niet voor het comfort van de gestrande reizigers en niet voor het comfort van de reizigers van Thalys die hier eigenlijk niets mee te maken hebben.

Er zijn geen eenvoudige oplossingen voor deze problematiek. Iedereen die beweert een makkelijke oplossing te hebben, dwaalt.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 25 jul 2022, 18:57
rdv schreef: 25 jul 2022, 17:57 Ik vermoedde dit antwoord al :). Ik bedoelde geen directe kost in EUR. Soms gaat het maar om een paar minuten wachttijd, dat moet toch lukken?

Welke oplissingen stel jij voor Shrek? Oprechte vraag.
Ik bedoelde ook geen kosten in € maar in hinder voor binnenlandse reizigers. Je gaat nu eenmaal geen duizenden IC-reizigers in de kou laten staan voor enkele honderden ICE-reizigers.

Wat ik zou voorstellen? De frequentie van de ICE's verlagen en reserveringsplicht, totdat BR408 er is. Alleen op die manier kan je degenen die aan een ticket geraken een aanvaarbaar klein risico op miserie bezorgen.

Als er dan toch een trein zou uitvallen kunnen de bussen van Rian als noodoplossing wel dienen.
Dankjewel. Ik snap niet hoe een reservatieverplichting helpt om deze miserie kan oplossen. Op dit moment weet DB hoeveel mensen ze verwachten (de belasting per trein wordt weergegeven,), en kan je je abonneren op updates over de trein. Alleen merk ik de laatste weken dat notificaties veel minder verstuurt worden.
De meeste mensen rijden nog steeds met Sparpreis, en dus treinbinding, en ook bij flexpreis is je booking voor een bepaalde trein (maar kan je wel een andere trein nemen).
De ervaringen met de reservatieplicht tussen Denemarken en Duitsland zijn ook niet zo positief. En met de huidige chaos in Duitsland (niet alleen deze zomer, eigenlijk al jaren) zou je een reservatie void alle ICES moeten invoeren om het echt te laten werken.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 25 jul 2022, 19:11
Portbou schreef: 25 jul 2022, 18:33
Shrek schreef: 25 jul 2022, 17:08 Richting Luik moet je dan de IC richting Kortrijk gaan opzadelen met vertraging, wat dan weer een heleboel binnenlandse reizigers benadeelt.
Het is richting Oostende maar ik vermoed dat dat niet veel verandert.

Zou er geen soort tijdelijke toelating mogelijk zijn om de IC tot Aachen toe te laten ?

Een 18 mag met de Nightjet tot Aachen maar blijkbaar niet met andere rijtuigen ?
Wat mankeert er precies aan de rijtuigen ?
En is het belangrijk genoeg om zo'n tijdelijke toelating tegen te houden gegeven de huidige omstandigheden met ICE ?
De NMBS stuurt de ICE-reizigers nogthans structureel naar de Kortrijk-Welkenraedt, zo is de overstap een stuk zekerder.
Een 18 met I11 die in Aken wordt rondgezet zou perfect morgen al kunnen. Alleen zijn die machines en rijtuigen nodig om binnenlands verkeer te voorzien. Of wil jij die duizenden kustreizigers liever in sprinters of MS75 zien bakken dan in I11?
En DB geeft als alternatief de Eupen. Als je mensen tijdig verwittigt, kan je hen nog in de vorige IC naar Eupen krijgen, met onmiddellijke aansluiting ( hopelijk) in Welkenraedt. Zo kan je de vertraging nog een beetje beperken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 25 jul 2022, 22:51 Dankjewel. Ik snap niet hoe een reservatieverplichting helpt om deze miserie kan oplossen. Op dit moment weet DB hoeveel mensen ze verwachten (de belasting per trein wordt weergegeven,), en kan je je abonneren op updates over de trein. Alleen merk ik de laatste weken dat notificaties veel minder verstuurt worden.
De meeste mensen rijden nog steeds met Sparpreis, en dus treinbinding, en ook bij flexpreis is je booking voor een bepaalde trein (maar kan je wel een andere trein nemen).
De ervaringen met de reservatieplicht tussen Denemarken en Duitsland zijn ook niet zo positief. En met de huidige chaos in Duitsland (niet alleen deze zomer, eigenlijk al jaren) zou je een reservatie void alle ICES moeten invoeren om het echt te laten werken.
Reservatieverplichting in combinatie met minder ritten (pakweg 3 HT per dag) zorgt ervoor dat er veel minder mensen gaan reizen met de ICE.
Want dat is -totdat er nieuwe treinen zijn- de enige echte oplossing.
Het probleem is dat DB meer tickets verkoopt dan ze kan waarmaken. Als meer treinen waarmaken niet lukt moet je dan zorgen voor minder reizigers.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 25 jul 2022, 22:44
rdv schreef: 25 jul 2022, 22:37 Mijn idee is dat THA mensen met aansluitingen op THA, TGV of EUR in Brussel zou moeten meenemen, ook al betekent dit dat deze mensen moeten rechtstaan.
Treinen gaan overladen is geen goed idee. Niet voor de veiligheid, niet voor het comfort van de gestrande reizigers en niet voor het comfort van de reizigers van Thalys die hier eigenlijk niets mee te maken hebben.

Er zijn geen eenvoudige oplossingen voor deze problematiek. Iedereen die beweert een makkelijke oplossing te hebben, dwaalt.
Honderden mensen per trein gaan dat niet zijn he.
Er zijn mensen die 12u tot 24u vertraging hebben opgelopen, dat weegt m.i. toch ook door.

ICE stelt zijn treinen vlotjes open voor gestrande Thalys reizigers, de ICE reizigers wordt dan ook niet eerst gevraagd of ze daarmee akkoord zijn.

Ik zie ook niet in waarom een overladen ICE, klassiekje of IC trein wel veilig zouden zijn, en een overladen Thalys niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 25 jul 2022, 23:06 Honderden mensen per trein gaan dat niet zijn he.
Er zijn mensen die 12u tot 24u vertraging hebben opgelopen, dat weegt m.i. toch ook door.

ICE stelt zijn treinen vlotjes open voor gestrande Thalys reizigers, de ICE reizigers wordt dan ook niet eerst gevraagd of ze daarmee akkoord zijn.

Ik zie ook niet in waarom een overladen ICE, klassiekje of IC trein wel veilig zouden zijn, en een overladen Thalys niet.
Geen enkele internationale trein rijdt overvol. Je kan enkele posts terug nog lezen hoe de ICE van Portbou werd tegengehouden totdat er voldoende reizigers waren afgestapt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22540
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

Een HST die overladen is mag normaal niet zijn volle snelheid rijden. Daar zijn regels rond voorzien.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 26 jul 2022, 00:28 Een HST die overladen is mag normaal niet zijn volle snelheid rijden. Daar zijn regels rond voorzien.
Is dat de reden waarom wij vanmiddag met ICE315 over L37 ipv L3 gestuurd werden ?
Want er waren na lang aandringen dan wel wat mensen afgestapt in Luik maar trein uiteraard nog steeds vrij vol met heel wat staande reizigers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22540
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

Daar heb ik geen idee van of ze om die reden een omleiding zouden doen.
Plaats reactie