Ice verbinding Brussel Duitsland

260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

trainlovertje schreef: 30 apr 2023, 15:42
AlexNL schreef: 30 apr 2023, 15:22
4017-4018 schreef: 30 apr 2023, 14:54 Langs waar worden die omgeleid eigenlijk?
Volgens de reisinformatie bij NMBS Europe wordt er gestopt in Angleur i.p.v. Luik-Guillemins, ik vermoed dat de ICEs over spoorlijn 36, 36A, 37/1 en 37 gaan.
Vanaf Angleur gaan ze gewoon verder via HSL 3 naar Duitsland.
Richting Duitsland gaan ze idd gewoon L3 op. Richting binnenland is zoals hierboven werd beschreven. L36A/L125/1?L36.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

260689 schreef: 30 apr 2023, 15:48
trainlovertje schreef: 30 apr 2023, 15:42
AlexNL schreef: 30 apr 2023, 15:22

Volgens de reisinformatie bij NMBS Europe wordt er gestopt in Angleur i.p.v. Luik-Guillemins, ik vermoed dat de ICEs over spoorlijn 36, 36A, 37/1 en 37 gaan.
Vanaf Angleur gaan ze gewoon verder via HSL 3 naar Duitsland.
Richting Duitsland gaan ze idd gewoon L3 op. Richting binnenland is zoals hierboven werd beschreven. L36A/L125/1?L36.
Maar dus niet over lijn 37, zoals werd aangehaald (tenzij een heel klein stukje natuurlijk).
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

Hij gaat over lijn 37... tussen 37/1 en 3 :D
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door jan_olieslagers »

Portbou schreef: 30 apr 2023, 14:56
jan_olieslagers schreef: 30 apr 2023, 12:58 Brussel-Noord is al een meer Nederlandstalig station dan Brussel-Zuid
Hoezo is Brussel-Noord meer nederlandstalig ? Omroepen en affiches zijn toch steeds tweetalig ?
Ja, zeker. Maar het lijkt me buiten discussie dat Brussel-Noord een flink groter percentage Nederlandstalige reizigers ziet dan Brussel-Zuid. Voornamelijk wegens de vele pendelaars, weliswaar, forenzen die in de nabijgelegen kantoren werken (Vlaamse en federale overheden, Proximus, Kredietbank, ...) Die hebben niet zoveel met de ICE te maken, weliswaar, maar de sfeer is toch een beetje verschillend. Brussel-Noord is ook meer cosmopolitisch, ik zag daar flink wat meer overstappers naar de luchthaven dan in Brussel-Zuid.

Zo trof ik in Brussel-Noord vaak loketpersoneel en stewards met treffelijk tot zeer goed Nederlands, in Brussel-Zuid was dat al heel wat minder. En ik was met verstomming geslagen die ene keer dat ik in Schuman antwoord (en prima bediening!) kreeg met een sappig West-Vlaams accentje :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

Behalve dat Brussel-Noord hét overstapstation richting Antwerpen is, heb ik eigenlijk net niet de indruk dat het Nederlandstalig zou zijn. In Défigemeente Schaarbeek vlak naast de erg Zuiderse Brabantstraat, overdag heb je er misschien een aanzienlijk aantal Vlaamse pendelaars, maar de Noordwijk is quasi-dood buiten de kantooruren.
Brussel heeft de hele influx van reizigers uit de Vlaanders met ook veel pendelaars, en hoewel historisch de NO en NW van Brussel de meeste Vlamingen had (St-Agatha-Berchem is de laatste Brusselse gemeente geweest met een Vlaamse burgemeester), de grootste groei zit net in het Zuiden, St-Gillis, Vorst, Anderlecht...
Evenmin al veel problemen gehad met Nederlandsonkundig personeel in Zuid, trouwens.
Wat wel een feit is, alle aankondigingen in Brussel zijn tweetalig, en het wordt op een apothekersschaal afgewogen in welke stations eerst een Nederlandse omroep krijgen en welke een Franse. Zuid kreeg Frans, Noord kreeg Nederlands.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef: 01 mei 2023, 14:50 St-Agatha-Berchem is de laatste Brusselse gemeente geweest met een Vlaamse burgemeester
[offtopic]
Wel, ik woon in St Agatha Berchem en een echte Vlaamse burgemeester zou ik hem zeker niet noemen. Hij spreekt naar verluidt wel Nederlands, maar heb hem dat nog nooit horen doen.[/offtopic]
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door jan_olieslagers »

groentje schreef: 01 mei 2023, 14:50 Behalve dat Brussel-Noord hét overstapstation richting Antwerpen is, heb ik eigenlijk net niet de indruk dat het Nederlandstalig zou zijn. In Défigemeente Schaarbeek vlak naast de erg Zuiderse Brabantstraat, overdag heb je er misschien een aanzienlijk aantal Vlaamse pendelaars, maar de Noordwijk is quasi-dood buiten de kantooruren.
Brussel heeft de hele influx van reizigers uit de Vlaanders met ook veel pendelaars, en hoewel historisch de NO en NW van Brussel de meeste Vlamingen had (St-Agatha-Berchem is de laatste Brusselse gemeente geweest met een Vlaamse burgemeester), de grootste groei zit net in het Zuiden, St-Gillis, Vorst, Anderlecht...
Evenmin al veel problemen gehad met Nederlandsonkundig personeel in Zuid, trouwens.
Wat wel een feit is, alle aankondigingen in Brussel zijn tweetalig, en het wordt op een apothekersschaal afgewogen in welke stations eerst een Nederlandse omroep krijgen en welke een Franse. Zuid kreeg Frans, Noord kreeg Nederlands.
Jaja, buiten kantooruren is het maar stillekes rond Brussel-Noord, zeker ten westen van de sporen.
En jawel, een apotekersweegschaal: ik begreep altijd dat in Brussel-Centraal de aankondigingen eerst in het NL gebeurden voor de noordwaartse treinen, en eerst in het FR voor de zuidwaartse. Voor L26, Schuman, Luxemburg &c zijn er ongetwijfeld gelijkaardige compromissen afgewogen, tot op de milligram. Het is die apotekersmentaliteit die mijn vraag inspireerde of er geen klachten gingen komen over het toevoegen van Leuven als ICE-halte. Nu, indien niet, dan zoveel te beter, natuurlijk, Belgie heeft al problemen genoeg.

@trainlovertje: goed lezen, he, er stond wel "geweest", en het zal al wel enkele decennia geleden zijn, intussen, denk ik zo.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

Van 3-19 juli vind ik geen ICE15 (vertrek Brussel 10h25) in de planners.
Zou DB de dienstverlening deze zomer uitdunnen om meer reservemateriaal te hebben ?
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

Portbou schreef: 01 mei 2023, 19:26 Van 3-19 juli vind ik geen ICE15 (vertrek Brussel 10h25) in de planners.
Zou DB de dienstverlening deze zomer uitdunnen om meer reservemateriaal te hebben ?
Toen ik een paar weken geleden een reis wou boeken naar Hamburg stond deze trein (alsook die van 06:25) in de reisplanner met de notitie "This train has been cancelled."
Dus ik vermoed dat, of er zijn ergens werkzaamheden.
Maar moest het voor meer materieel te hebben zijn vind ik het raar dat ze het enkel die 2,5 weken doen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steve »

trainlovertje schreef: 01 mei 2023, 17:58
groentje schreef: 01 mei 2023, 14:50 St-Agatha-Berchem is de laatste Brusselse gemeente geweest met een Vlaamse burgemeester
[offtopic]
Wel, ik woon in St Agatha Berchem en een echte Vlaamse burgemeester zou ik hem zeker niet noemen. Hij spreekt naar verluidt wel Nederlands, maar heb hem dat nog nooit horen doen.[/offtopic]
Groentje verwees ongetwijfeld naar Victor Guns, maar die zijn burgemeesterschap is intussen ook alweer 30 jaar geleden afgelopen.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

Portbou schreef: 01 mei 2023, 19:26 Van 3-19 juli vind ik geen ICE15 (vertrek Brussel 10h25) in de planners.
Zou DB de dienstverlening deze zomer uitdunnen om meer reservemateriaal te hebben ?
Als ik de dienstregelingen van de wel rijdende treinen bekijk denk ik eerder aan werkzaamheden:
  • 3 tot 14 juli wordt er gestopt in Köln-Ehrenfeld ipv Köln Hbf.
  • 15 tot 19 juli krijgen de ICE's een reistijd van 70min. tussen Aachen en Köln, dus ik vermoed een omleiding via Rheydt.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

Op de werkzaamhedenpagina van DB is te vinden:
von Samstag, 1. Juli, 1.00 Uhr bis Freitag, 14. Juli, 21.00 Uhr
  • kein Halt in Köln Hbf und zusätzlicher Halt in Köln-Ehrenfeld
  • Zugausfall Bruxelles-Midi <> Frankfurt (Main) Hbf
  • Umleitung Aachen Hbf <> Köln Hbf sowie veränderte Fahrzeiten
Details zu dieser Fahrplanänderung
  • Mehrere ICE-Züge halten nicht in Köln Hbf. Die Züge halten zusätzlich in Köln-Ehrenfeld.
  • Mehrere ICE-Züge fallen zwischen Bruxelles-Midi und Frankfurt (Main) Hbf aus.
  • Mehrere ICE-Züge werden zwischen Aachen Hbf und Köln-Ehrenfeld umgeleitet. Die Züge in Richtung Süden fahren bis zu 60 Min. später. In der Gegenrichtung fahren die Züge bis zu 60 Min. früher in Frankfurt (Main) Hbf/Köln Hbf ab.
Grund
Weichenerneuerung in Köln Hbf und Köln Messe/Deutz und Brückenarbeiten zwischen Aachen Hbf und Düren Hbf
In het kort: 1 juli t/m 14 juli, door werkzaamheden (vernieuwing van wissels in Keulen, en werkzaamheden aan bruggen tussen Aken en Düren) worden treinen omgeleid en enkele ritten vallen uit.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

E314 heeft een aanrijding van een persoon in Zaventem.

E15 heeft wegens een defect aan de ETCS Leuven ipv Frankfurt als eindbestemming gehad. Reizigers konden mee met de E315 die eveneens stopte in Leuven.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door DDietzen »

Uit nieuwsgierigheid: waarom een ICE met defecte ETCS opheffen in Leuven? Is dat nu werkelijk efficiënter dan omleiden via lijn 36 en 37 waar nog TBL ligt? Goed, zo'n omleiding kost vast een halfuur vertraging, maar voor de reizigers is dat veel beter dan 2 uur wachten op de volgende trein die zelf ook al (groten)deels volgereserveerd is. Voor de omloop overigens ook, want in Frankfurt kan je dan alsnog de volgende rit verzekeren, in plaats van daar een vervangend stel te moeten optrommelen.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

E14 rijd tussen Leuven en Schaarbeek via de L53 tot Hever en vandaar via de Y Prinsenhoek naar Y Weerde de L27 op tot Schaarbeek. Dit ten gevolge de vechtpartij tussen 2 jongerenbendes aan het perron van Zaventem en hierdoor in het spoor zijn beland.
Bijlagen
Screenshot_20230505-172847.png
Plaats reactie