Ice verbinding Brussel Duitsland

trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

railtravelmanager schreef: 02 sep 2022, 12:56 en nu hoor ik dat blijkbaar als je ICE uitvalt je niet zomaar via Welkenraedt mag reizen je moet op de volgende wachten ... lijkt me zeer onlogisch.
Dat lijkt me gewoonweg onjuist; je mag altijd een andere/snellere trein nemen als het er aar uitziet dat je meer dan 20 minuten later op je bestemming zal aankomen.
Wie heeft dat gezegd overigens?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Nog nooit opmerkingen gehad op het gebruik van een ICE ticket op de RE/L/IC combinatie, de scanners geven geen fout o.i.d.

Als er beperkingen zouden gelden, zou ik dat eerder verwachten op een THA ticket dan op een ICE ticket, maar een TBG die hierop een opmerking maakt, toont zich van zijn klantonvriendelijkste kant.

Van de 4 ICE treinen Brussel - Bonn die ik en mijn collega deze week boekten, waren er 3 afgeschaft. Onze baas wil nu dat we met de auto komen i.p.v. met de trein.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

railtravelmanager schreef: fout duidelijk bij DB zij hebben de 7 dagelijkse ICE treinen geladen voor verkoop in het systeem ... wetende dat er treinen zullen uitvallen ...
De directe fout ligt bij DB ja.
Maar NMBS doet al jaren aan schuldig verzuim.

Als DB er niet was hadden we tot op vandaag nog altijd niets meer dan de peperdure Thalys als optie gehad.

Want NMBS zit gewoon in de zetel te wachten op buitenlandse operatoren om te zorgen dat ons land via treinen met normale prijzen verbonden blijft met Duitsland en schijnt te vinden dat ze daar zelf geen rol in te spelen heeft.

830 miljoen Euro heeft HSL 3 gekost aan ons land… en dat voor een lijn die de nationale spoorwegoperator uiteindelijk niet gebruikt.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door DR-fan »

Portbou schreef: 02 sep 2022, 16:37 De directe fout ligt bij DB ja.Maar NMBS doet al jaren aan schuldig verzuim.
Dus: de NMBS vervoert de reizigers van een andere operator zonder extra kosten met haar eigen treinen en zet haar personeel in om de reizigers van die klungelende operator te helpen. Schuldig verzuim? Sommige mensen hebben rare opvattingen.
Portbou schreef: 02 sep 2022, 16:37Als DB er niet was hadden we tot op vandaag nog altijd niets meer dan de peperdure Thalys als optie gehad.
Want NMBS zit gewoon in de zetel te wachten op buitenlandse operatoren om te zorgen dat ons land via treinen met normale prijzen verbonden blijft met Duitsland en schijnt te vinden dat ze daar zelf geen rol in te spelen heeft.
Aangezien de operator instaat voor ALLE kosten van de internationale diensten (Europa zij dank) is het niet meer dan normaal dat een klein spoorwegbedrijf als de NMBS haar beperkte middelen inzet om het binnenlands verkeer te verbeteren. Daar is nog meer dan genoeg werk aan. De DB investeert tot in de Emiraten en Zuid-Amerika terwijl het Duitse spoorwegnet het langzaam begeeft. Misschien hadden ze beter wat langer in de zetel gezeten om eerst eens goed na te denken over de risico's en de gevolgen.
Portbou schreef: 02 sep 2022, 16:37830 miljoen Euro heeft HSL 3 gekost aan ons land… en dat voor een lijn die de nationale spoorwegoperator uiteindelijk niet gebruikt.
Waarom zou de NMBS die lijn gebruiken? Ik denk niet dat een HST Luik - Hergenrath een groot succes zou zijn. OK, je zou een IC Brussel - Keulen via L3 kunnen inleggen, maar ik vrees dat het een te dure grap zou worden. Niet vergeten: rijpaden kosten meer op een HSL, de tunnel van Soumagne vereist extra veiligheidssystemen en de hellingen zijn niet mis. Bovendien laat je een stad als Verviers dan letterlijk links liggen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Ik stel me idd ook vragen bij L3: 20 minuten tijdswinst voor 24 treinen per dag.

Wat voor extra kosten heeft NMBS bij uitval? Wordt er extra personneel ingezet voor reizigersbegeleiding?

Er is wel het extra volume terugbetalingen en omboekingen, worden er hiervoor extra mensen ingezet?
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Ducktape »

Zou de bouw van L3 en L4 niet gewoon wafelijzerpolitiek geweest zijn? Vlaanderen krijgt L4, Wallonië L3. Ze zijn immers gelijktijdig geopend.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

DR-fan schreef: 02 sep 2022, 17:42
Portbou schreef: 02 sep 2022, 16:37 De directe fout ligt bij DB ja.Maar NMBS doet al jaren aan schuldig verzuim.
Dus: de NMBS vervoert de reizigers van een andere operator zonder extra kosten met haar eigen treinen en zet haar personeel in om de reizigers van die klungelende operator te helpen. Schuldig verzuim? Sommige mensen hebben rare opvattingen.
Het gaat me niet zozeer om de manier waarop NMBS omgaat met ICE-reizigers die vandaag slachtoffer zijn van de problemen. Op dat punt kan ik NMBS niet veel verwijten behalve dan passiviteit : eerder in deze thread ging het al over de inzet van vervangtreinen, ik zal dat niet heropenen.

Wel verzuimt de NMBS om ons land op een deftige manier te verbinden met Duitsland én maakt het andere operatoren moeilijk om het in hun plaats te doen.
Aangezien de operator instaat voor ALLE kosten van de internationale diensten (Europa zij dank) is het niet meer dan normaal dat een klein spoorwegbedrijf als de NMBS haar beperkte middelen inzet om het binnenlands verkeer te verbeteren.
En wat moeten mensen dan doen die naar het buitenland willen ? Verplicht de auto nemen ? Waarom staat er in jullie denken nog steeds die muur tussen binnenland en buitenland terwijl we al decennia lang in Europa leven.
Waarom zou de NMBS die lijn gebruiken?
Als het voor de NMBS niet nodig was, waarom dan 830 miljoen belastinggeld erin gestoken ?
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door pmuy »

DR-fan schreef: 02 sep 2022, 17:42 Dus: de NMBS vervoert de reizigers van een andere operator zonder extra kosten met haar eigen treinen en zet haar personeel in om de reizigers van die klungelende operator te helpen. Schuldig verzuim? Sommige mensen hebben rare opvattingen.
De NMBS is de officiële vervoerder van de ICE op Belgisch grondgebied (in tegenstelling tot Thalys, bijvoorbeeld). Men is bijgevolg volledig aansprakelijk voor het aanbieden van oplossingen voor reizigers, inclusief het betalen van hotelovernachtingen. Misschien verrekent men dat achteraf met DB, maar dat maakt voor de reiziger niet meteen iets uit.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

pmuy schreef: 02 sep 2022, 21:39
DR-fan schreef: 02 sep 2022, 17:42 Dus: de NMBS vervoert de reizigers van een andere operator zonder extra kosten met haar eigen treinen en zet haar personeel in om de reizigers van die klungelende operator te helpen. Schuldig verzuim? Sommige mensen hebben rare opvattingen.
De NMBS is de officiële vervoerder van de ICE op Belgisch grondgebied (in tegenstelling tot Thalys, bijvoorbeeld). Men is bijgevolg volledig aansprakelijk voor het aanbieden van oplossingen voor reizigers, inclusief het betalen van hotelovernachtingen.
Toen de ICE pas naar Brussel reed, was het een klassieke coöperatietrein waarbij DB in Duitsland en NMBS in België de vervoerder was. Na een paar jaar wilde de NMBS dat niet meer en werd alleen DB commercieel verantwoordelijk. Sindsdien zijn er aparte TCV-series voor DB-tarief van Aachen Süd(Gr) naar Luik en Brussel. Dat zijn dan ook de grenstariefpunten met de NMBS. Op een ICE-ticket van Brussel of Luik naar Duitsland staat dan ook geen NMBS meer als vervoerder maar alleen DB.
De ICE rijdt in België denk ik wel op het veiligheidsattest van de NMBS en DB betaalt de NMBS daarvoor. Welke afspraken DB en NMBS hebben gemaakt over bijstand aan reizigers, dat weet ik niet precies, maar ik heb al gehoord van NMBS-personeel in Brussel-Zuid dat een DB-jas aantrok om ICE-reizigers te gaan informeren. Verder was er tot voor deze zomer een vast scenario bij uitval van een ICE vanaf Brussel. Op werkdagen werden de reizigers op IC12 gezet tot Verviers en daar was dan een bus naar Aken. Dat heb ik in IC428 meermaals meegemaakt als de 19 uitvalt, incl. omroepberichten in de 428 over de vervangende verbinding. Dat impliceert ook afspraken tussen DB en NMBS daarover.

Groetjes,
Rian
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door DR-fan »

Portbou schreef: 02 sep 2022, 20:54 Het gaat me niet zozeer om de manier waarop NMBS omgaat met ICE-reizigers die vandaag slachtoffer zijn van de problemen. Op dat punt kan ik NMBS niet veel verwijten behalve dan passiviteit : eerder in deze thread ging het al over de inzet van vervangtreinen, ik zal dat niet heropenen.
Vervangtreinen? Waar moeten die vandaan komen?
Portbou schreef: 02 sep 2022, 20:54Wel verzuimt de NMBS om ons land op een deftige manier te verbinden met Duitsland én maakt het andere operatoren moeilijk om het in hun plaats te doen.
En hoe maakt de NMBS hun dat moeilijk? Wie homologeert buitenlands materieel? Wie levert de licenties voor het personeel van de operatoren af? Wie verkoopt de rijpaden? Een tip: het is in geen van die gevallen de NMBS. Wie internationale treinen wil laten rijden, kan dat doen door alle loodzware stappen te volgen.

Portbou schreef: 02 sep 2022, 20:54En wat moeten mensen dan doen die naar het buitenland willen ? Verplicht de auto nemen ? Waarom staat er in jullie denken nog steeds die muur tussen binnenland en buitenland terwijl we al decennia lang in Europa leven.
"Ons" denken? Sorry dat ik je moet teleurstellen, maar ik ben geen CEO van de NMBS en nog minder werkzaam bij de Europese Commissie. Persoonlijk vind ik het ook een drama dat internationaal verkeer zo moeilijk is, maar in tegenstelling tot sommige liefhebbers heb ik geen oogkleppen op en weet ik dat de huidige regelgeving het gewoon onmogelijk maakt voor kleine spelers om veel initiatief te nemen.

Laten we ook de voornaamste oorzaak niet uit het oog verliezen: de huidige staat van de DB die gewoon beschamend is voor een land als Duitsland. De problemen met de ICE's zijn daar een uitloper van, maar lees eens wat Duitse bronnen en je denkt in een horrorverhaal terecht te komen: tientallen achtergelaten goederentreinen wegens geen personeel, 600 km spoor in één klap buiten dienst wegens uiteenvallende betonnen dwarsliggers, dagelijks tientallen geschrapte IC's en ICE"s.... Ook niet vergeten dat er tenminste nog een uurdienst naar Aachen rijdt. Probeer eens de Franse grens over te steken ten oosten van Lille. Hier heeft de NMBS initiatief genomen en dat werd alweer professioneel gekelderd door de SNCF.
Portbou schreef: 02 sep 2022, 20:54Als het voor de NMBS niet nodig was, waarom dan 830 miljoen belastinggeld erin gestoken ?
Politieke deal met Duitsland. Die lijn is zo gebouwd dat de NMBS er met de beste wil van de wereld niets mee kan aanvangen.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door pmuy »

rvdborgt schreef: 02 sep 2022, 22:10
pmuy schreef: 02 sep 2022, 21:39
DR-fan schreef: 02 sep 2022, 17:42 Dus: de NMBS vervoert de reizigers van een andere operator zonder extra kosten met haar eigen treinen en zet haar personeel in om de reizigers van die klungelende operator te helpen. Schuldig verzuim? Sommige mensen hebben rare opvattingen.
De NMBS is de officiële vervoerder van de ICE op Belgisch grondgebied (in tegenstelling tot Thalys, bijvoorbeeld). Men is bijgevolg volledig aansprakelijk voor het aanbieden van oplossingen voor reizigers, inclusief het betalen van hotelovernachtingen.
Toen de ICE pas naar Brussel reed, was het een klassieke coöperatietrein waarbij DB in Duitsland en NMBS in België de vervoerder was. Na een paar jaar wilde de NMBS dat niet meer en werd alleen DB commercieel verantwoordelijk. Sindsdien zijn er aparte TCV-series voor DB-tarief van Aachen Süd(Gr) naar Luik en Brussel. Dat zijn dan ook de grenstariefpunten met de NMBS. Op een ICE-ticket van Brussel of Luik naar Duitsland staat dan ook geen NMBS meer als vervoerder maar alleen DB.
De ICE rijdt in België denk ik wel op het veiligheidsattest van de NMBS en DB betaalt de NMBS daarvoor. Welke afspraken DB en NMBS hebben gemaakt over bijstand aan reizigers, dat weet ik niet precies, maar ik heb al gehoord van NMBS-personeel in Brussel-Zuid dat een DB-jas aantrok om ICE-reizigers te gaan informeren. Verder was er tot voor deze zomer een vast scenario bij uitval van een ICE vanaf Brussel. Op werkdagen werden de reizigers op IC12 gezet tot Verviers en daar was dan een bus naar Aken. Dat heb ik in IC428 meermaals meegemaakt als de 19 uitvalt, incl. omroepberichten in de 428 over de vervangende verbinding. Dat impliceert ook afspraken tussen DB en NMBS daarover.

Groetjes,
Rian
De aanwezigheid van NMBS-personeel en afwezigheid van DB-ondersteuning in België deden mij vermoeden dat dit nog steeds het geval was, maar goed om te horen dat de verbinding ondertussen volledig onder DB-verantwoordelijk valt. Hoe zit dit overigens met de TGV's naar Frankrijk? Ik dacht daar zelfs ooit eens een treinbegeleider in NMBS-uniform gezien te hebben die tickets controleerde tussen Brussel en Rijsel, al is dat al even geleden.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door DR-fan »

Ducktape schreef: 02 sep 2022, 19:55 Zou de bouw van L3 en L4 niet gewoon wafelijzerpolitiek geweest zijn? Vlaanderen krijgt L4, Wallonië L3. Ze zijn immers gelijktijdig geopend.
Het heeft nog lang geduurd voor er weer iemand een communautair complot in zag. Néé dus, L3 is gebouwd wegens een politiek akkoord met Duitsland én omdat L37 niet direct geschikt is om snel te rijden. Wallonië was eerst zelfs tegen omdat Verviers niet werd aangesloten.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door DR-fan »

rvdborgt schreef: 02 sep 2022, 22:10 De ICE rijdt in België denk ik wel op het veiligheidsattest van de NMBS en DB betaalt de NMBS daarvoor. Welke afspraken DB en NMBS hebben gemaakt over bijstand aan reizigers, dat weet ik niet precies, maar ik heb al gehoord van NMBS-personeel in Brussel-Zuid dat een DB-jas aantrok om ICE-reizigers te gaan informeren. Verder was er tot voor deze zomer een vast scenario bij uitval van een ICE vanaf Brussel. Op werkdagen werden de reizigers op IC12 gezet tot Verviers en daar was dan een bus naar Aken. Dat heb ik in IC428 meermaals meegemaakt als de 19 uitvalt, incl. omroepberichten in de 428 over de vervangende verbinding. Dat impliceert ook afspraken tussen DB en NMBS daarover.
Groetjes,
Rian
Het is zo dat het informeren en begeleiden van de ICE-reizigers werd uitbesteed aan de NMBS. Concreet meldt de DB uitgevallen treinen aan de NIM (National Incident Manager) van de NMBS die er voor zorgt dat klassieke treinen worden vrijgegeven en dat er eventueel bussen worden ingelegd. De laatste week stonden er zelfs constant twee bussen stand-by in Verviers om overbezetting van de stoptrein naar Aachen te vermijden. Er werd me verteld dat die bussen door de DB werden betaald.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

Voor welk materieel heeft NMBS de laatste jaren al een homologatieprocedure opgestart in Duitsland, @DR-fan? Waarom moeten we nog steeds met die klassiekjes naar Aken? We kunnen discussiëren over de rol van NMBS op de langere afstanden naar het buitenland, maar op z'n minst in het regionale grensoverschrijdende verkeer verwacht ik meer en is België ronduit teleurstellend. Dat ligt niet enkel aan NMBS, maar erg veel initiatief vanuit de Hallepoort zie ik ook niet.
Dat België te klein zou zijn is nonsens, ÖBB ontwikkelt actief het Europeese nachttreinnet, ČD blijft investeren in hun Railjets en EC's, CFL kocht motorstellen voor Koblenz... Net omdat we zo'n klein land zijn, zou het buitenland geen ver-van-ons-bedshow mogen zijn.
Ondertussen blijft Kortrijk-Rijsel een trein der traagheid, is er amper geschikt materieel dat naar Roosendaal, Maastricht of Aken kan, keert de stadsbus van Valenciennes letterlijk op de grens, anderhalve km van het station van Quiévrain, rijdt er niet eens een rechtstreekse bus van Noord-Limburg naar Eindhoven, etc. België is daar niet uniek in, maar we moeten ons echt niet willen spiegelen aan de Portugals, Bosniës, Litouwens of Griekenlanden van deze wereld. Ik vind de frustratie van Portbou over het totale gebrek aan ambitie bij zowel NMBS als de federale en gewestelijke regeringen volkomen gerechtvaardigd.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door DR-fan »

groentje schreef: 02 sep 2022, 23:46 Voor welk materieel heeft NMBS de laatste jaren al een homologatieprocedure opgestart in Duitsland, @DR-fan? Waarom moeten we nog steeds met die klassiekjes naar Aken? We kunnen discussiëren over de rol van NMBS op de langere afstanden naar het buitenland, maar op z'n minst in het regionale grensoverschrijdende verkeer verwacht ik meer en is België ronduit teleurstellend. Dat ligt niet enkel aan NMBS, maar erg veel initiatief vanuit de Hallepoort zie ik ook niet.
Dat België te klein zou zijn is nonsens, ÖBB ontwikkelt actief het Europeese nachttreinnet, ČD blijft investeren in hun Railjets en EC's, CFL kocht motorstellen voor Koblenz... Net omdat we zo'n klein land zijn, zou het buitenland geen ver-van-ons-bedshow mogen zijn.
Ondertussen blijft Kortrijk-Rijsel een trein der traagheid, is er amper geschikt materieel dat naar Roosendaal, Maastricht of Aken kan, keert de stadsbus van Valenciennes letterlijk op de grens, anderhalve km van het station van Quiévrain, rijdt er niet eens een rechtstreekse bus van Noord-Limburg naar Eindhoven, etc. België is daar niet uniek in, maar we moeten ons echt niet willen spiegelen aan de Portugals, Bosniës, Litouwens of Griekenlanden van deze wereld. Ik vind de frustratie van Portbou over het totale gebrek aan ambitie bij zowel NMBS als de federale en gewestelijke regeringen volkomen gerechtvaardigd.
Eerst en vooral zie ik niet in wat ontbrekende busdiensten met de spoorwegen in het algemeen - en de NMBS in het bijzonder - te doen hebben. Je moet niet alles op één hoop gooien. Toch dit: de busmarkt is volledig geliberaliseerd, dat er geen bussen worden aangeboden betekent dus misschien wel dat er onvoldoende vraag is.

Specifiek voor Aachen wordt er al minstens 10 jaar gesproken over het verdwijnen van de 3 kV in Aachen. Zoalng dat dossier niet is afgerond, is het pure geldverspilling om binnenlands materieel om te bouwen en te laten homologeren. Ter herinnering: voor de tweespannige Desiro's duurde het 5 of 6 jaar om ze te homologeren voor de CFL en dat is dan nog een "ruimdenkend" spoorwegnet en geen bureaucratische schildpad zoals Duitsland en Frankrijk. Ja, je hebt gelijk als je zegt dat het te lang duurt, maar misschien kunnen de DB en Infrabel eindelijk eens een beslissing nemen zoadat de operatoren weten waar ze aan toe zijn. Ondertussen werd de reeks 17 besteld voor verkeer naar Duitsland, dus er zijn wel degelijk plannen in die richting.

Dat de OBB fors investeert in nachttreinen is juist, maar ook in Oostenrijk is daar kritiek op. Bovendien ligt Oostenrijk letterlijk in het midden van Europa, wat het uitbouwen van een net iets eenvoudiger maakt. België ligt aan de westrand en ondanks het belang van Brussel voor de EU betekent dat toch een 'doodlopend spoor' dat aftakt van de overheersende Noord-Zuidverbindingen. Vergeet ook niet dat de OBB fors gesteund wordt door de Oostenrijkse staat en je kan je toch echt wel vragen stellen over de rentabiliteit van die nachttreinen. Als die zo rendabel zijn vraag ik me af waarom zowat alle private initiatieven schipbreuk lijden of niet eens verder komen dan wat persaankondigingen (zoals in België). Dat zelfs de nachttrein Salzburg - Westerland (Sylt) het halfweg het zomerseizoen opgeeft, zou een aanwijzing moeten zijn dat het toch niet zo eenvoudig is als sommigen graag willen geloven.

Je hebt gelijk voor wat de CFL betreft, maar vermeld dan wel dat dit gebeurde in samenwerking met de DB. Of de CFL dat alleen gedaan zou hebben betwijfel ik. Voor lokaal grensoverschrijdend verkeer is het heel eenvoudig: it takes two to tango! Regionaal vervoer wordt gesubsidieerd en besteld. Als dat in één van beide landen niet gebeurt omdat de (regionale) overheid er geen heil in ziet, is het uit met de pret. Mons - Valenciennes moest inderdaad al lang weer open zijn, maar wie blokkeert het dossier? Er is deze zomer alweer een zoveelste studie besteld aan Franse kant...
Hetzelfde stel je vast met Hamont - Weert. Zolang de politiek geen beslissing neemt, zal daar geen trein rijden. Is dat dan de schuld van de NMBS? Volgens mij niet.

Dat alles is soms frustrerend ja, maar richt dan je pijlen waar het probleem ligt: voor de ICE-problemen bij de DB en voor de ondermaatse regionale grenspunten bij de politieke kortzichtigheid en de bureaucratische moloch.
Plaats reactie