Ice verbinding Brussel Duitsland

groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

Ik neem er busdiensten bij omdat dezelfde lankmoedigheid ook bij De Lijn en de Vlaamse overheid te vinden zijn. Het heeft bij momenten geen haar gescheeld, of succesvolle lijnen als Brugge-Breskens waren ook gesneuveld door een gebrek aan interesse en onwil op managementniveau... Maar specifiek met spoorwegen heeft het niet te maken, nee.
We liggen letterlijk tussen Duitsland en Frankrijk in, twee grote landen met behoorlijk wat verkeer tussen. Ze gaan nu een rechtstreekse TGV inliggen tussen Parijs en Berlijn... die over Strasbourg gaat ipv Brussel, hoewel dat korter en wellicht zelfs sneller is. Ook Groot-Brittannië en Nederland zijn (quasi-)buurlanden. Hier valt zoveel meer uit te halen dan dat we doen. Landen als Portugal, Ierland of Noorwegen, die kunnen klagen dat ze aan de rand liggen, wij kunnen dat niet.
Ja, er is ondertussen (eindelijk!) zicht op de komst van de HLE17. Hopelijk zal die klaar zijn om te rijden op moment dat de klassiekjes uit dienst worden genomen, want in 2025 is het er definitief mee gedaan, hé. Dat de stroomsluis zou verhuizen is inderdaad al vele jaren bekend, het is net mede omdat NMBS niet klaar was dat het al een paar keer opnieuw werd uitgesteld. Als het aan DB Netz lag, was de verhuizing naar de grens al sinds 2017 of zo een feit. Duitsland is inderdaad hopeloos bureaucratisch, maar niet onwillig. Bij Frankrijk kan je die redenering nog maken, maar Duitsland is niet onhaalbaar. Sowieso, als je weet dat het jaren in beslag zal nemen, wacht je niet tot 2 jaar met aanvragen vooraleer je niet meer verder kan...
De rechtvaardiging van ÖBB is dat die internationale reizigers niet alleen Oostenrijk zelf op de kaart zetten, maar ook voor extra reizigers zorgen op ÖBB. En ik denk dat ze gelijk hebben. Dat het geen evidente markt is, ga ik niet ontkennen, maar hun voornaamste drempel momenteel, is het gebrek aan materieel, niet aan vraag. Ondanks frequente vertraging loopt de verkoop als een, nuja, trein. Wie deze zomer nog met Nightjet wou reizen en nog een ticket nodig had, was eraan voor de moeite.
Ik heb niets tegen bijvoorbeeld een NMBS-nachttreinnet, maar eerlijk gezegd, daar zit voor mij niet het grootste knelpunt. Wat wel een probleem is voor NMBS én voor België, is de gebrekkige verbinding met Duitsland in de eerste plaats en de problemen met de verbinding (Antwerpen-)Kortrijk-Rijsel. Ook Roosendaal en Maastricht verdienen wat mij betreft beter dan die ene stoptrein met verouderd materieel per uur, en hopelijk rijden er nu weer wat meer treinen rechtstreeks naar Luxemburg. Dat die verbindingen zo lamentabel zijn, doet geen goed aan de reputatie van de NMBS (die klassiekjes in Aken zijn de laughing stock van een groot deel van West-Europa, en de varkensneuzen doen niet veel beter in Roosendaal.)
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

DR-fan schreef: 02 sep 2022, 22:27
rvdborgt schreef: 02 sep 2022, 22:10 De ICE rijdt in België denk ik wel op het veiligheidsattest van de NMBS en DB betaalt de NMBS daarvoor. Welke afspraken DB en NMBS hebben gemaakt over bijstand aan reizigers, dat weet ik niet precies, maar ik heb al gehoord van NMBS-personeel in Brussel-Zuid dat een DB-jas aantrok om ICE-reizigers te gaan informeren. Verder was er tot voor deze zomer een vast scenario bij uitval van een ICE vanaf Brussel. Op werkdagen werden de reizigers op IC12 gezet tot Verviers en daar was dan een bus naar Aken. Dat heb ik in IC428 meermaals meegemaakt als de 19 uitvalt, incl. omroepberichten in de 428 over de vervangende verbinding. Dat impliceert ook afspraken tussen DB en NMBS daarover.
Groetjes,
Rian
Het is zo dat het informeren en begeleiden van de ICE-reizigers werd uitbesteed aan de NMBS. Concreet meldt de DB uitgevallen treinen aan de NIM (National Incident Manager) van de NMBS die er voor zorgt dat klassieke treinen worden vrijgegeven en dat er eventueel bussen worden ingelegd. De laatste week stonden er zelfs constant twee bussen stand-by in Verviers om overbezetting van de stoptrein naar Aachen te vermijden. Er werd me verteld dat die bussen door de DB werden betaald.
Interessante info over die bussen. Vreemd genoeg heb ik geen enkele melding hiervan gezien, noch in de reizigersinfo, noch in Twitter of Facebookberichten. Mss werd het in de treinen omgeroepen?

In de reisplanners wordt de overstap echter in Welkenraedt gesuggereerd, en niet in Verviers. Het is pas deze week dat een tbg me voor de eerste keer suggereerde om de overstap in Verviers te doen, vanwege overstap op zelfde perron en gegarandeerde aansluiting daar. Vreemd genoeg was de aansluiting deze keer in Welkenraedt. Werd in de trein omgeroepen, maar pas nadat de deuren in Verviers al open waren.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

pmuy schreef: 02 sep 2022, 22:21
rvdborgt schreef: 02 sep 2022, 22:10
pmuy schreef: 02 sep 2022, 21:39
De NMBS is de officiële vervoerder van de ICE op Belgisch grondgebied (in tegenstelling tot Thalys, bijvoorbeeld). Men is bijgevolg volledig aansprakelijk voor het aanbieden van oplossingen voor reizigers, inclusief het betalen van hotelovernachtingen.
Toen de ICE pas naar Brussel reed, was het een klassieke coöperatietrein waarbij DB in Duitsland en NMBS in België de vervoerder was. Na een paar jaar wilde de NMBS dat niet meer en werd alleen DB commercieel verantwoordelijk. Sindsdien zijn er aparte TCV-series voor DB-tarief van Aachen Süd(Gr) naar Luik en Brussel. Dat zijn dan ook de grenstariefpunten met de NMBS. Op een ICE-ticket van Brussel of Luik naar Duitsland staat dan ook geen NMBS meer als vervoerder maar alleen DB.
De ICE rijdt in België denk ik wel op het veiligheidsattest van de NMBS en DB betaalt de NMBS daarvoor. Welke afspraken DB en NMBS hebben gemaakt over bijstand aan reizigers, dat weet ik niet precies, maar ik heb al gehoord van NMBS-personeel in Brussel-Zuid dat een DB-jas aantrok om ICE-reizigers te gaan informeren. Verder was er tot voor deze zomer een vast scenario bij uitval van een ICE vanaf Brussel. Op werkdagen werden de reizigers op IC12 gezet tot Verviers en daar was dan een bus naar Aken. Dat heb ik in IC428 meermaals meegemaakt als de 19 uitvalt, incl. omroepberichten in de 428 over de vervangende verbinding. Dat impliceert ook afspraken tussen DB en NMBS daarover.

Groetjes,
Rian
De aanwezigheid van NMBS-personeel en afwezigheid van DB-ondersteuning in België deden mij vermoeden dat dit nog steeds het geval was, maar goed om te horen dat de verbinding ondertussen volledig onder DB-verantwoordelijk valt. Hoe zit dit overigens met de TGV's naar Frankrijk? Ik dacht daar zelfs ooit eens een treinbegeleider in NMBS-uniform gezien te hebben die tickets controleerde tussen Brussel en Rijsel, al is dat al even geleden.
De NMBSers (of NMBSinternationaal personeel?) met DB hesjes staan bij ieder vertrek van een ICE op het perron in Brussel Zuid. In Brussel Noord of Luik dan weer niet.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

groentje schreef: 02 sep 2022, 23:46 Voor welk materieel heeft NMBS de laatste jaren al een homologatieprocedure opgestart in Duitsland, @DR-fan? Waarom moeten we nog steeds met die klassiekjes naar Aken? We kunnen discussiëren over de rol van NMBS op de langere afstanden naar het buitenland, maar op z'n minst in het regionale grensoverschrijdende verkeer verwacht ik meer en is België ronduit teleurstellend. Dat ligt niet enkel aan NMBS, maar erg veel initiatief vanuit de Hallepoort zie ik ook niet.
Het dichtste dat je komt op modern grensoverschrijdend materieel is de FLIRT van Arriva. Hopelijk wordt die snel toegelaten op het spoor in België.
Maar daar zullen er niet genoeg van zijn om zowel de geplande drielandentrein als ook Aken - Welkenraedt/Verviers te doen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 03 sep 2022, 03:03 Dat die verbindingen zo lamentabel zijn, doet geen goed aan de reputatie van de NMBS (die klassiekjes in Aken zijn de laughing stock van een groot deel van West-Europa, en de varkensneuzen doen niet veel beter in Roosendaal.)
Dat laatste is niet waar he. 99% van de Belgen weet niet eens dat er klassiekjes rijden op Spa-Aken of heeft er nog nooit ingezeten. De reputatie van de NMBS staat of valt met die miljoenen binnenlandse reizigers, niet die enkelingen op stoppertjes naar Aken. Vergis de algemene reputatie niet met hetgeen je hoort op fora of onder treinspotters, die zijn zot van speciallekes en vestigen daar graag de aandacht op. De doorsnee reiziger zit op een Desiro of M6 en is tevreden over het rollend materieel, als de trein op tijd aankomt is hij content.
Als je het over reputatie hebt ben ik er trouwens van overtuigd dat je beter niets doet dan halfslachtig te werk gaat. Een reputatie wordt niet gekrenkt door een trein die er niet is (IC Oostende-Aken?), maar wel door treinen die niet goed draaien (Hallo ICE). Dus als de NMBS iets extra wil doen moet het ook meteen goed en relevant zijn. Dan komen we onmiddellijk weer bij een enorm hoog prijskaartje uit en de vraag of dat te verantwoorden is.

De Luxemburgers hebben hun werk goed gedaan: een makkelijk toegankelijk net met 25kV én ETCS zodat de NMBS probleemloos IC's naar daar kan inleggen. Duitsland wilt persé van de 3kV af - en maakt Aken zo een stuk moeilijker bereikbaar, Frankrijk is zo bureaucratisch dat quasi alles moeilijk is en Nederland is incapabel om ETCS of TBL1+ te installeren. Als de andere landen de drempels zo hoog leggen maken ze het de NMBS natuurlijk heel moeilijk om iets te doen. Moeilijk betekent doorgaans duur wat dan weer wil zeggen dat men met hetzelfde geld dat men in een internationale verbinding kon steken in het binnenland veel meer kan doen.
Dan kan je het de NMBS-bazen moeilijk kwalijk nemen dat ze eerder eenvoudige uitbreiding binnenlands doen (met resultaat!) dan dat ze in dure, ingewikkelde uitbreidingen naar het buitenland veel geld steken.
Maar er komt gelukkig wel verbetering aan, ook al is het soms beperkt. De tweede IC naar Nederland, Charleroi-Maubeuge, Luik-Aken, Marbehan-Luxemburg, dat zijn allemaal uitbreidingen die realistisch zijn binnen de budgetten en zeker hun waarde hebben. Laten we daar vooral blij mee zijn.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door railtravelmanager »

rdv schreef: 02 sep 2022, 19:48 Ik stel me idd ook vragen bij L3: 20 minuten tijdswinst voor 24 treinen per dag.

Wat voor extra kosten heeft NMBS bij uitval? Wordt er extra personneel ingezet voor reizigersbegeleiding?

Er is wel het extra volume terugbetalingen en omboekingen, worden er hiervoor extra mensen ingezet?
dat denk ik niet hoor, aanvragen naar NMBS klantendienst zijn verviervoudigd zij krijgen nu 8000 ipv 2000 aanvragen per maand binnen de wachttijd gaat dan ook van 8 tot 16 weken naar 32 tot 64 weken :)

ook voor stations en reisbureaus die aan internationale treinticketing doen (zoals ik) komt daar extra werkdruk bij reizigers informeren, compensaties aanvragen, administratieve verwerking ervan ... het boeken van een ICE biljet is leuk maar zou leuker zijn als op het terrein alles wat vlotter zou verlopen ... Erwin
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Hagelander »

Eigenlijk kan je deze topic op dit moment toch gewoon als volgt samenvatten: de ICE-verbinding België - Duitsland is erg slecht en onbetrouwbaar én het is wachten op een betere oplossing... Toch?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

Hagelander schreef: 03 sep 2022, 17:01 Eigenlijk kan je deze topic op dit moment toch gewoon als volgt samenvatten: de ICE-verbinding België - Duitsland is erg slecht en onbetrouwbaar én het is wachten op een betere oplossing... Toch?
Helaas wel. Al was het nooit eerder zo dramatisch als deze somer, zelfs vorig najaar, toen ze stelselmatig een deel van de ritten beperkten in Keulen. Ik hoop echt dat de nieuwe ICE's het beter gaan doen..
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

@Shrek: ik weet dat Twitter een eigen bubbel is, maar het aantal reacties op onze klassiekjes is geen uitzondering, hoor. Ik denk dat je toch wel het imagoverlies onderschat. Er zijn inderdaad altijd wel een paar nerds die de klassiekjes liefhebben en verdedigen, maar zelfs zij zijn over het algemeen overtuigd dat het eerder quirky dan quaint is.
Mee eens dat je het beter goed dan snel doet, maar hoelang wordt er al niet getalmd met de aankoop van treinen voor het buitenland? De paar aangekondigde nieuwigheden kunnen amper verbergen dat het ambitieniveau laag ligt. En met @Portbou en anderen ben ik ervan overtuigd dat een goede service hier wel eens geld zou kunnen opleveren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 03 sep 2022, 21:45 @Shrek: ik weet dat Twitter een eigen bubbel is, maar het aantal reacties op onze klassiekjes is geen uitzondering, hoor. Ik denk dat je toch wel het imagoverlies onderschat. Er zijn inderdaad altijd wel een paar nerds die de klassiekjes liefhebben en verdedigen, maar zelfs zij zijn over het algemeen overtuigd dat het eerder quirky dan quaint is.
Mee eens dat je het beter goed dan snel doet, maar hoelang wordt er al niet getalmd met de aankoop van treinen voor het buitenland? De paar aangekondigde nieuwigheden kunnen amper verbergen dat het ambitieniveau laag ligt. En met @Portbou en anderen ben ik ervan overtuigd dat een goede service hier wel eens geld zou kunnen opleveren.
Het ambitieniveau ligt inderdaad laag en dat valt alleen maar goed te praten als een hoog ambitieniveau zo kostelijk zou zijn dat het de binnenlandse dienst zou bedreigen.
Dus dan is de vraag natuurlijk: waar kan de NMBS quick wins doen die geen investeringen van tientallen miljoenen vergen en wel een substantiële verbetering zijn?
Ik zie in ieder geval zo geen opportuniteiten zonder verandering van de houding van de buurlanden.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

Voor onmiddellijke ingang? Ik eerlijk gezegd ook niet meteen, daarvoor hadden ze al jaren terug in gang moeten schieten. Al zou ik op z'n minst graag standaard een tweede klassiekje aan de Aken-Géronstère hangen, nu al beginnen met kijken welk materieel we gaan inzetten naar Roosendaal, Maastricht en Rijsel, en als die IC naar Aken terug zou komen, dat daar ook materieel voor is. We hebben weinig andere keuze als we nog überhaupt naar Aken willen, zonder op de weinig betrouwbare ICE of een dure Thalys te moeten wachten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

De hle17 is in dat opzicht de beste oplossing die er aankomt. Geschikt voor België Nederland en Duitsland. Voorzien van de nodige veiligheden. In combinatie met de aangepaste stuurrijtuigen i11 kun je naar die buurlanden dan treinen sturen.
Wat Maastricht betreft zie ik daar vooral een samenwerking met de privé de dienstverlening uitvoeren daar waar nmbs dan weer voor geschikt personeel kan zorgen.
Wat Roosendaal betreft is het wat lastiger kiezen wat men daar juist wil aanbieden. Gaat men blijven bij enkel die stoptrein of overweegt men toch een IC naar Roosendaal te sturen. Eens je dat antwoord kent zal het duidelijker zijn welk materiaal er het best geschikt is.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

Inderdaad, maar dat zijn zaken waarvan ik hoop dat ze er vandaag al over nadenken. Ze hadden ons nog niet zolang geleden beloofd dat de Desiro's ook naar Nederland zouden kunnen, maar dat bleek dus een kwakkel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

Van die belofte heb ik nog nooit gehoord ivm desiro. Ik heb altijd geweten dat ze niet geschikt zijn voor nl.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Zwoopaman »

Van de M7 werd dit wel gezegd maar sinds de persmededeling van de bestelling is daar verder geen informatie over verschenen.
Plaats reactie