Ice verbinding Brussel Duitsland

260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

rdv schreef: 16 dec 2022, 11:31 Waar is de vertraging opgelopen?
Grenscontrole in Passau?
We waren al half uur te laat voor we Passau arriveerde. Geen idee vanwaar de vertraging kwam want we waren stipt op tijd vertrokken uit Wien, en onderweg niet noemenswaardig traag gereden enzo.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

rdv schreef: 16 dec 2022, 11:46 ICE26 rijdt via de LinkeRheinStrecke (Mainz-Koblenz-Bonn) ipv via de HSL. Had je ICE 514 genomen in Frankfurt Flughafen, dan had je mss zelfs nog bus 14 in Aachen kunnen halen, en dan IC545 naar Oostende. Onder voorbehoud van beperkte vertragingen natuurlijk.
Dat gaat allemaal, maar dan moet je zelf nog een busticket kopen en neem het mij niet kwalijk, ik heb voor de trein gekozen, niet voor een lijnbus (TEC). Als ze nu gewoon 5min hadden gewacht konden zowel de mensen naar België als Nederland mee (die moesten dan overstappen in Köln waar hun ICE stond te wachten). ICE 514 en 102 ze reden allemaal met vertraging!
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Begrijp ik en inderdaad sterk afhankelijk van hoe sterk andere vertragingen zijn.
DB zou ook je busticket terugbetaald hebben.

Tenzij ICE26 en ICE10 aan hetzelfde perron stonden, was ICE10 met minimum +10 minuten kunnen vertrekken. Planmatig ging de overstap van spoor 6 naar spoor 19, sommige reizigers zitten helemaal aan het einde van de trein, etc.
Let op, ik vind ook dat men ICE10 had kunnen tegenhouden, maar het zou meer dan 5 minuten geweest zijn.
(Volgens NMBS vertragingsattest is ICE10 in Köln met +13 aangekomen).

Zowiezo is een overstap van 52 minuten op deze verbinding, en wetende dat dit de laatste trein naar Brussel is, heel risicovol jammergenoeg.

Goed te weten dat DB vlot voor een hotel zorgt, mss moet ik het de volgende keer wel proberen ipv het vliegtuig te nemen.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

rdv schreef: 16 dec 2022, 12:18 Begrijp ik en inderdaad sterk afhankelijk van hoe sterk andere vertragingen zijn.
DB zou ook je busticket terugbetaald hebben.

Tenzij ICE26 en ICE10 aan hetzelfde perron stonden, was ICE10 met minimum +10 minuten kunnen vertrekken. Planmatig ging de overstap van spoor 6 naar spoor 19, sommige reizigers zitten helemaal aan het einde van de trein, etc.
Let op, ik vind ook dat men ICE10 had kunnen tegenhouden, maar het zou meer dan 5 minuten geweest zijn.
(Volgens NMBS vertragingsattest is ICE10 in Köln met +13 aangekomen).

Zowiezo is een overstap van 52 minuten op deze verbinding, en wetende dat dit de laatste trein naar Brussel is, heel risicovol jammergenoeg.

Goed te weten dat DB vlot voor een hotel zorgt, mss moet ik het de volgende keer wel proberen ipv het vliegtuig te nemen.
Ik zou het zeker doen! Zowel DB als ÖBB zijn spoorwegmaatschappijen die niet moeilijk doen over een hotel als je een gemiste aansluiting van de dag hebt.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door DDietzen »

Het lijkt voor mijn gevoel haast routine dat er in Frankfurt Hbf geen aansluitingen worden vastgehouden bij vertraging. Ik stond eerder dit jaar 25 minuten vast in ICE 622 vlak voor Frankfurt, terwijl mijn aansluiting op ICE 120 (de laatste naar Amsterdam, wegens werkzaamheden waren er bovendien geen alternatieven met regionale treinen) 24 minuten was. Het treinpersoneel heeft nog gebeld naar de verkeersleiding om te vragen de 120 even vast te houden voor de overstap, maar kreeg tot hun woede nul op het rekest; door het raam zag ik 'm wegrijden precies toen we Frankfurt Hbf binnenreden. Vervolgens heeft de 120 wel ruim een halfuur in Düsseldorf gewacht om daar alsnog onze overstappers mee te nemen; die wachttijd was mede zo lang omdat de 622 nog moest kopmaken, en tevens overal stopte langs de HSL (in tegenstelling tot de 120).

Met wachten in Frankfurt Hbf op de overstappers was de vertraging voor de 120 een halfuur korter geweest. Schijnbaar wil men koste wat kost treinen stipt uit Frankfurt Hbf laten vertrekken.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

Frankfurt Hbf lijkt nog het meeste op een gigantische sjoelbak, ik kan me zo voorstellen dat ze daar het liefst zo weinig mogelijk vertraging hebben omdat het al snel zorgt voor een domino-effect.

Dat zie je ook wel terug in een project als Stuttgart 21: men gaat van 16 kopsporen bovengrond, naar 8 doorrijdsporen ondergronds.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

Inderdaad, in Frankfurt Hbf heb ik inderdaad nog nooit een aansluiting weten garanderen. In de luchthaven daarentegen wel, waar je dan meestal slechts het perron dient over te steken. Wel vreemd dat ze die aansluiting daar dan niet verzekerde, maar pas in Düsseldorf.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

De 11 en de 13 zijn vandaag dus in Luik gestart. De 18 (1e ICE uit Duitsland, ook de eerste die weer naar Brussel zou rijden) is in Leuven gestrand en hield daar een uur ofzo spoor 2 bezet (wat overigens in het weekend geen probleem is). De 15, de kerende trein, is volgens de NMBS met +10 uit Brussel-Zuid vertrokken maar volgens DB tussen Brussel en Keulen opgeheven.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

Weet iemand hoe lang op voorhand Deutsche Bahn hun dienstregeling aanpast bij werkzaamheden?
Ik wil namelijk op 25 februari van Interlaken naar België (via de Linke Rheinstrecke met de EC8 in het panoramarijtuig), maar de website verteld nu onderaan als waarschuwing dat wegens werkzaamheden de trein tot een uur vroeger vertrekt en extra stopt te Rheydt.
Maar ik wil wel graag weten of ik deze trein dan nog haal vanuit de EC8 of dat het toch de volgende wordt.
Schermafbeelding 2022-12-18 192320.png
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 18 dec 2022, 19:25 Weet iemand hoe lang op voorhand Deutsche Bahn hun dienstregeling aanpast bij werkzaamheden?
Ik wil namelijk op 25 februari van Interlaken naar België (via de Linke Rheinstrecke met de EC8 in het panoramarijtuig), maar de website verteld nu onderaan als waarschuwing dat wegens werkzaamheden de trein tot een uur vroeger vertrekt en extra stopt te Rheydt.
Maar ik wil wel graag weten of ik deze trein dan nog haal vanuit de EC8 of dat het toch de volgende wordt.
DB zal die dienstregeling binnenkort wel aanpassen. Mogelijk al in de nacht van dinsdag op woensdag. Als een aankomst 1 tot 2 uur later geen probleem is, zou ik zeggen: gewoon boeken en dan compensatie claimen na de reis.

Groetjes,
Rian
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

rvdborgt schreef: 18 dec 2022, 19:51 DB zal die dienstregeling binnenkort wel aanpassen. Mogelijk al in de nacht van dinsdag op woensdag. Als een aankomst 1 tot 2 uur later geen probleem is, zou ik zeggen: gewoon boeken en dan compensatie claimen na de reis.
Ik reis per Interrail, dus ik vrees dat dat niet zal lukken.
Eerder deze week heb ik voor de EC8 wel al zitplaatsreservaties geboekt in het panoramarijtuig met de gratis 2 reservaties die je kreeg als je je aanmelde voor de ÖBB nieuwsbrief.
Ik heb al gezien dat er 5min. later ook een optie per regionale treinen gaat via Aachen en Welkenraedt, dan is de aankomst wel ineens al rond 21:50 ipv 20:20.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 18 dec 2022, 19:25 Weet iemand hoe lang op voorhand Deutsche Bahn hun dienstregeling aanpast bij werkzaamheden?
Ik wil namelijk op 25 februari van Interlaken naar België (via de Linke Rheinstrecke met de EC8 in het panoramarijtuig), maar de website verteld nu onderaan als waarschuwing dat wegens werkzaamheden de trein tot een uur vroeger vertrekt en extra stopt te Rheydt.
Maar ik wil wel graag weten of ik deze trein dan nog haal vanuit de EC8 of dat het toch de volgende wordt.
Schermafbeelding 2022-12-18 192320.png
Die trein zal idd een uur vroeger vertrekken in Keulen, daar mag je met bijna 100% zekerheid vanuit gaan. Wanneer de effectieve dienstregeling in de planner verschijnt bij werken/omleidingen, is zeer variabel. Soms maanden, soms dagen op voorhand.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 18 dec 2022, 20:03
rvdborgt schreef: 18 dec 2022, 19:51 DB zal die dienstregeling binnenkort wel aanpassen. Mogelijk al in de nacht van dinsdag op woensdag. Als een aankomst 1 tot 2 uur later geen probleem is, zou ik zeggen: gewoon boeken en dan compensatie claimen na de reis.
Ik reis per Interrail, dus ik vrees dat dat niet zal lukken.
Dan is er compensatie via Interrail:
https://www.interrail.eu/nl/support/delay-compensation
ovspotter_be schreef: 18 dec 2022, 20:03 Ik heb al gezien dat er 5min. later ook een optie per regionale treinen gaat via Aachen en Welkenraedt, dan is de aankomst wel ineens al rond 21:50 ipv 20:20.
De dienstregeling tussen Keulen en Aken lijkt me nog niet aangepast. Als de ICE's worden omgeleid is er meestal een stuk verbust maar dat zie ik nu nog niet. Volgens de werkzaamhedeninfo van DB worden de sporen vernieuwd tussen Langerwehe en Rothe Erde dus dat zal vermoedelijk ook dan weer zo zijn.

Groetjes,
Rian
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

rvdborgt schreef: 18 dec 2022, 20:48 Dan is er compensatie via Interrail:
https://www.interrail.eu/nl/support/delay-compensation
Hoe werkt dit precies? Want als de dienstregeling wordt aangepast is er toch geen vertraging, de trein rijdt volgens plan, alleen vroeger waardoor er geen aansluiting is vanop de EC8.
Het beloofd nog leuk te worden om thuis te geraken.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 18 dec 2022, 21:02
rvdborgt schreef: 18 dec 2022, 20:48 Dan is er compensatie via Interrail:
https://www.interrail.eu/nl/support/delay-compensation
Hoe werkt dit precies? Want als de dienstregeling wordt aangepast is er toch geen vertraging, de trein rijdt volgens plan, alleen vroeger waardoor er geen aansluiting is vanop de EC8.
Je plant je reis nu en de dienstregeling tijdens je reis is anders dan tijdens de planning. Als je de rail planner app gebruikt, kun je bv. die reis nu alvast in My Trip opslaan en op de reisdag dan aan je pas toevoegen. Dat is voldoende om je planning aan te tonen. Je kunt ook nu een screenshot nemen van de DB-planner.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie