Ice verbinding Brussel Duitsland

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

rdv schreef: 23 jun 2022, 20:24 Ik vrees dat we veel van deze verhalen gaan lezen deze zomer: Treinreis naar Wenen verandert in nachtmerrie voor koppel uit Waterloo: defect, vertragingen en fikse boete bovenop.
Hoe zit het nu eigenlijk precies met die HOTNAT (Hop On The Next Available Train) -regeling ?

Zowel Thalys als ICE zitten toch in dit systeem ?
https://www.railteam.eu/nl/voor-uw-reis ... -services/

Waarom rekende Thalys hier dan een boordtarief van 455€ aan ?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Thalys verlangt dat je eerst een stempel gaat halen aan het loket die bewijst dat je recht hebt op HOTNAT. Op momenten dat alles in de soep draait in en rond Keulen kan je dan eerst een half uur in de rij gaan staan.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

rdv schreef: 23 jun 2022, 22:00 Thalys verlangt dat je eerst een stempel gaat halen aan het loket die bewijst dat je recht hebt op HOTNAT. Op momenten dat alles in de soep draait in en rond Keulen kan je dan eerst een half uur in de rij gaan staan.
Lege doos dus... :-(
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Idd.
Soms zal de THA train manager je op de Thalys laten zonder stempel, maar dan moet je het wel treffen en moeten er vrije zetels zijn.
Maar ik ben nog nooit toegelaten geweest zonder stempel, zelfs mensen met een aansluiting op de laatste EUR in Brussel werden geweigerd (tenzij ze een nieuw ticket kochten, aan boordtarief).
In ons bureau raden we iedereen ten stelligste af om de THA te nemen tussen Brussel en Keulen (en dat zijn tientallen ritten per jaar) omwille van de inflexibiliteit bij Thalys.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 4017-4018 »

rdv schreef: 23 jun 2022, 22:00 Thalys verlangt dat je eerst een stempel gaat halen aan het loket die bewijst dat je recht hebt op HOTNAT. Op momenten dat alles in de soep draait in en rond Keulen kan je dan eerst een half uur in de rij gaan staan.
Dus als je een ICE ticket hebt, en je mist je trein of die wordt afgeschaft moet je een stempel halen bij de loket en dan mag je met die ICE ticket mee op de Thalys (zonder iets extra te betalen)?
Ciao Ciao
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

4017-4018 schreef: 24 jun 2022, 21:13 Dus als je een ICE ticket hebt, en je mist je trein of die wordt afgeschaft moet je een stempel halen bij de loket en dan mag je met die ICE ticket mee op de Thalys (zonder iets extra te betalen)?
Inderdaad, toch wanneer je de ICE mist door de fout van DB, dan krijg je een stempel.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

Heb nu even de tijd kunnen nemen om me in te lezen in dat HOTNAT-verhaal en de doos is zelfs nog leger dan ik aanvankelijk dacht.

Behalve de stempel wordt er namelijk ook nog eens gezegd dat overstappen op een volgende trein alleen mag in het station waar oorspronkelijk zou worden ingestapt.

Bvb. je reserveert op een ICE van Köln naar Brussel en die ICE wordt afgeschaft. Dan ga je naar het loket om een stempel en dan mag je een uur later de Thalys gebruiken voor je reis (gesteld dat je aan het loket aan de beurt bent voor dat uur voorbij is...)

Maar als je gereserveerd hebt op een ICE van Frankfurt naar Brussel en die ICE wordt afgeschaft... dan kan je alleen maar wachten op de volgende ICE (voor zover er die dag nog één is).
Want je kan weliswaar zonder formaliteit met een andere ICE van Frankfurt naar Köln reizen... maar in Köln kan je niet overstappen op Thalys want in je oorspronkelijke reisweg was geen in- of overstap in Köln voorzien.

Zo begrijp ik althans :
railteam schreef: HOTNAT is alleen van toepassing op het station waar de passagier eigenlijk wilde overstappen, in geval van een vertraagde of niet-rijdende trein.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

Vanmorgen met ICE 13 naar Duitsland vertrokken, dewelke werd afgeschaft vanaf Keulen. Er werd wel een extra stop gemaakt te Messe/Deutz om reizigers naar Frankfurt niet twee maal in Keulen te moeten laten overstappen.

Maar helaas, ook dat verliep niet zoals gepland: een bijna overvol perron te Deutz, terwijl ICE 623 naar München slechts uit 1 ipv 2 BR403-stellen bestond. Gangpaden goed gevuld, en tot mijn verbazing moest niemand de trein weer verlaten om veiligheidsredenen, zoals in Duitsland wel vaker gebeurt. Gelukkig had ik een reservering op de daaropvolgende trein op datzelfde perron en hoefde ik niet mee.

Maar ook mijn ICE 917 naar Stuttgart is nu met een uur vertraging onderweg, door het te wachten op de reizigers die met ICE 625 naar München zouden reizen. Ook deze laatste werd afgeschaft.

Nog meer vertraging was er te Köln Hbf bij quasi alle andere treinen naar het Zuiden: ICE 105 naar Basel met een honderdtal minuten onderweg (beperkt tot Karlsruhe om die reden), IC 2013 naar Oberstdorf afgeschaft. EC 9 naar Zürich reed dan weer wel, met een vertraging van slechts 20 minuten.

Een geweldige capaciteitsvermindering dus tussen Keulen en Frankfurt dezevoormiddag . Reden? Het onverwacht uitvallen van boordeprsoneel. Klinkt me bekend in de oren... Blijkbaar bestaat dit probleem dus niet enkel in de Benelux. En zo hebben we een directe brug naar een ander topic gebouwd.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Dat lijkt me een eerder normale dag in Duitsland :(. Om zeker te zijn van je aansluiting moet je eigenlijk overal een buffer van min. 60 minuten inbouwen.

Ik was woensdagavond op de terugweg uit Zürich via Stuttgart naar Bonn, en in Mannheim stonden meerdere treinen (uit N en Z) op het bord met +100 of meer. Wij reden gelukkig min of meer op tijd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 26 jun 2022, 13:31 Ik was woensdagavond op de terugweg uit Zürich via Stuttgart naar Bonn, en in Mannheim stonden meerdere treinen (uit N en Z) op het bord met +100 of meer. Wij reden gelukkig min of meer op tijd.
Ook door gebrek aan boordpersoneel?
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door jpvdveer »

Ik heb enkele weken geleden EC6 uit Basel naar Köln genomen, en kwam met een uur vertraging in Köln aan. Sindsdien kijk ik voor de aardigheid bijna elke dag in de DB Navigator app hoe het met de trein staat. Sinds mijn reis enkele weken geleden is er, afgezien van vandaag, geen enkele dag geweest (op de dagen waarop ik gekeken heb) waar de trein met minder dan 30 minuten vertraging in Köln is aangekomen. Vandaag lijkt het er op dat de trein met "slechts" +11 in Koblenz zal arriveren dus wie weet blijft de schade vandaag beperkt.

Een bloemlezing uit de oorzaken:

* vertraging uit het buitenland (ICEs worden veelvuldig tot Basel beperkt waardoor de EC in Basel op aansluitende reizigers moet wachten)
* Reparatur am Zug
* Reparatur an der Strecke
* inzet hulpdiensten
* personeel is met vertraging van een andere trein gekomen
* vertraging bij het klaarzetten van de trein
* vertraging bij een eerdere trein

En dat nog voordat de echte zomerhitte is losgebarsten.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 26 jun 2022, 17:17
rdv schreef: 26 jun 2022, 13:31 Ik was woensdagavond op de terugweg uit Zürich via Stuttgart naar Bonn, en in Mannheim stonden meerdere treinen (uit N en Z) op het bord met +100 of meer. Wij reden gelukkig min of meer op tijd.
Ook door gebrek aan boordpersoneel?
Redenen heb ik niet gecheckt.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Vandaag weer 3 ICE omlopen die gecancelled zijn tussen Aken en Brussel vv. Een omloop was preventief gecancelled (ICE10), de andere twee "on the spot". 3 van de 8 voorziene treinen gecancelled dus.
Op 10u tijd heeft er één ICE (12) gereden, de andere (314, 14, 10) waren geschrapt. Het klassiekje tussen Aken en Welkenraedt heeft zijn best moeten doen, en minstens een van de ICs tussen Welkenraedt en Brussel die als oplossing diende voor de gecancelde ICEs is ook uitgevallen.

De ICEs die het wel Brussel gehaald hebben, reden met 24 tot 45 minuten vertraging.

Ook voor morgen zijn er al 2 vertrekken uit Brussel geannuleerd (11, 317) en wellicht volgen er nog meer.

DB biedt volgens mij geen vervangende bussen meer aan.

DB gaat toch eens serieus uit zijn pijp moeten komen om hier oplosssingen te voorzien.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

Ik heb het een beetje mee opgevolgd vandaag en kan alleen maar besluiten dat het wederom een triestige bedoening was. Ook de laatste ICE naar Brussel staat momenteel stil met een defect tussen Luik en Ans. Deze trein had dan wel reeds 45 minuten vertraging uit Duitsland meegebracht, waarschijnlijk door het wachten op andere vertraagde aansluitingen in Keulen.
Je zal maar eens gerekend hebben op een overstap naar late trein/tram/bus in Brussel die ongetwijfeld niet wacht...

Ikzelf heb alvast besloten geen trips per ICE richting Duitsland meer te maken deze zomervakantie. Meestal verbetert de situatie weer vrij snel na de zomervakantie, al blijft het een storingsgevoelige verbinding.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Hagelander »

Maar als er zoveel storingen, problemen, vertragingen en dergelijke zijn, dan is dat toch ook enorm schadelijk voor de reputatie bij de reizigers? Is het dan misschien niet beter om (tijdelijk) minder verbindingen te organiseren, maar dan wel met volledig in orde treinen met voldoende en goed opgeleid personeel aan boord, zodat er opnieuw een degelijke service aangeboden wordt?
Plaats reactie