Ice verbinding Brussel Duitsland

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 10 aug 2022, 21:30
trainlovertje schreef: 10 aug 2022, 20:45 Als je ervan uitgaat, dat niemand zin heeft om iets te bereiken bij het spoor, eindigt de discussie voor mij hier.
In the heat of the argument... laat ik me wel eens meeslepen en speel dan onbedoeld de man in plaats van de bal.
Mijn excuses daarvoor.

Ik blijf erbij dat er bij de spoorwegen in het algemeen een gebrek aan ambitie is.
Een zin als "het is waarschijnlijk onmogelijk" illustreert dat nu net.
Dan zal ik als spoorprofessional er even op antwoorden: het is heel zeker onmogelijk met het huidige rollend materieel. Zelfs als je binnenlandse verbindingen wilt opofferen en personeel alle mogelijke reglementeringen en lijnkennis laat op doen: de NMBS heeft gewoon geen enkele trein die verder kan rijden dan Aken. De 15kV en PZB zijn de NMBS vreemd op dit moment. Er loopt een procedure voor de aankoop van HLE17, die zal dat wel kunnen maar die is er nu nog niet.
Maar zelfs met die locs kan je nog steeds niet gaan dromen van Belgische treinen die elk uur aan hoge snelheid naar Frankfurt karren hoor. Daarvoor is nog eens een veelvoud van het geld nodig en dat is er gewoon niet.
Ik vind het ook jammer, maar het is nu eenmaal de realiteit dat spoorwegen geen oneindig budget hebben. Het geld dat er is wordt geïnvesteerd in haalbare projecten, die zijn niet altijd even sexy of flitsend, maar verhogen wel gestaag het aantal reizigers - dat is voor mij al een teken dat de gemaakte keuzes zeker niet compleet fout zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 10 aug 2022, 20:27 Een beetje meer zoals Pippi Langkous denken zou de Spoorwegen zoveel deugd kunnen doen. Afbeelding
Bedoel je dan dat de NMBS moet gaan beginnen luchtkastelen bouwen zoals European Sleeper dat doet? Het verschil is natuurlijk dat European Sleeper geld van privé-investeerders in rook doet opgaan, de NMBS werkt met belastingsgeld dat als een goede huisvader beheerd moet worden. De Pippi Langkous-filosofie lijkt mij niet te rijmen met het begrip goede huisvader.
Ik zou in ieder geval niet de CEO willen zijn die aan de minister moet gaan uitleggen dat er miljoenen € zijn uitgegeven zonder dat er één reiziger beter van geworden is "omdat we dachten dat we het wel konden".
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 10 aug 2022, 23:07 de NMBS heeft gewoon geen enkele trein die verder kan rijden dan Aken.
In de huidige omstandigheden zou Aken al mooi zijn.
Daar overstap op ICE naar Frankfurt.

Tussen Aken en Frankfurt kan DB veel meer ICE-stellen inzetten dan dat handvol dat naar België kan.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door HLE18 »

Shrek schreef: 11 aug 2022, 01:27 de NMBS werkt met belastingsgeld dat als een goede huisvader beheerd moet worden.
Ja die zouden zeker nooit een euro te veel geven aan een project dat na jaren nutteloos blijkt of technisch onmogelijk is en dan de prullenmand in gaat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

HLE18 schreef: 11 aug 2022, 14:26
Shrek schreef: 11 aug 2022, 01:27 de NMBS werkt met belastingsgeld dat als een goede huisvader beheerd moet worden.
Ja die zouden zeker nooit een euro te veel geven aan een project dat na jaren nutteloos blijkt of technisch onmogelijk is en dan de prullenmand in gaat.
Helaas is dat wel al gebeurd, ondanks de nodige voorzichtigheid. Maar met een Pippi langkous- mentaliteit zou dat nog veel vaker voorvallen.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Larch »

Shrek schreef: 11 aug 2022, 14:51
HLE18 schreef: 11 aug 2022, 14:26
Shrek schreef: 11 aug 2022, 01:27 de NMBS werkt met belastingsgeld dat als een goede huisvader beheerd moet worden.
Ja die zouden zeker nooit een euro te veel geven aan een project dat na jaren nutteloos blijkt of technisch onmogelijk is en dan de prullenmand in gaat.
Helaas is dat wel al gebeurd, ondanks de nodige voorzichtigheid. Maar met een Pippi langkous- mentaliteit zou dat nog veel vaker voorvallen.
Ik denk dan direct aan de saga van de nieuwe vertrekprocedure. Voorzichtigheid ...tja. Ik zou toch een ander woord gebruiken.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Larch »

Maar terug on topic.
Voorzichtigheid is wel het woord dat ik zou gebruiken voor het internationaal beleid van de Nmbs.
Ik denk dat er op korte termijn geen grondige oplossingen zijn. Jammer dat de HLE17 niet vroeger besteld is. De belangstelling voor een verbinding Oostende-Aken is niet van gisteren.
Het enigste wat we op korte termijn kunnen verbeteren is de begeleiding van gestrande reizigers, en dat is wel degelijk een Europees probleem.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door desirootje »

Larch schreef: 11 aug 2022, 21:05 Maar terug on topic.
Voorzichtigheid is wel het woord dat ik zou gebruiken voor het internationaal beleid van de Nmbs.
Ik denk dat er op korte termijn geen grondige oplossingen zijn. Jammer dat de HLE17 niet vroeger besteld is. De belangstelling voor een verbinding Oostende-Aken is niet van gisteren.
Het enigste wat we op korte termijn kunnen verbeteren is de begeleiding van gestrande reizigers, en dat is wel degelijk een Europees probleem.
Oostende Aken zal er niet direct komen zolang de I11's de enige rijtuigen zijn die 15kV aankunnen, na de instroom van de M7 kan je het die mensen niet weer afnemen. En M7 om dan eind dit decenium of begin '30 weer te moeten wisselen naar I11 vanwege de tegen dan verlegde (eerder aangelegde) spanningssluis heeft ook geen zin. Er komt pas zoiets wanneer men nieuwe rijtuigen koopt met een hoge capaciteit en die 15 kV lusten, tenzij men een subset van M7's wil en kan omvormen om 15 kV aan te kunnen.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

desirootje schreef: 12 aug 2022, 13:09
Larch schreef: 11 aug 2022, 21:05 Maar terug on topic.
Voorzichtigheid is wel het woord dat ik zou gebruiken voor het internationaal beleid van de Nmbs.
Ik denk dat er op korte termijn geen grondige oplossingen zijn. Jammer dat de HLE17 niet vroeger besteld is. De belangstelling voor een verbinding Oostende-Aken is niet van gisteren.
Het enigste wat we op korte termijn kunnen verbeteren is de begeleiding van gestrande reizigers, en dat is wel degelijk een Europees probleem.
Oostende Aken zal er niet direct komen zolang de I11's de enige rijtuigen zijn die 15kV aankunnen, na de instroom van de M7 kan je het die mensen niet weer afnemen. En M7 om dan eind dit decenium of begin '30 weer te moeten wisselen naar I11 vanwege de tegen dan verlegde (eerder aangelegde) spanningssluis heeft ook geen zin. Er komt pas zoiets wanneer men nieuwe rijtuigen koopt met een hoge capaciteit en die 15 kV lusten, tenzij men een subset van M7's wil en kan omvormen om 15 kV aan te kunnen.
Men heeft verlopig ook I10 + I6 die 15KV aankunnen.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door kika »

railtravelmanager schreef: 05 aug 2022, 12:44 opnieuw meerdere ICE treinen afgeschaft tot 26 augustus, hopelijk bieden ze terug alle treinen aan vanaf september 2022 :o

Tot 26/08: gewijzigde dienst voor de ICE Brussel-Keulen-Frankfurt
Tot en met 26 augustus moet Deutsche Bahn de treinfrequentie op het traject Brussel-Keulen-Frankfurt verlagen.
Deze inperking van het vervoersplan heeft gevolgen voor de onderstaande treinen.
Van 13 juli t.e.m. 8 augustus
Van België naar Duitsland:
• ICE 13 (Brussel-Zuid 8:23 - Köln Hbf 10:15 - Frankfurt Hbf 11:31): wordt elke dag beperkt tot Köln Hbf - het traject tussen Köln Hbf en Frankfurt am Main Hbf wordt niet bediend
• ICE 317 (Brussel-Zuid 16:22 - Köln Hbf 18:15 - Frankfurt Hbf 19:31): van maandag tot zaterdag beperkt tot Köln Hbf - het gedeelte tussen Köln Hbf en Frankfurt am Main Hbf wordt niet bediend
• ICE 19 (Brussel-Zuid 18:25 - Köln Hbf 20:15 - Frankfurt Hbf 21:31): volledig geannuleerd op zondag
Van Duitsland naar België:
• ICE 16 (Frankfurt Hbf 10:16 - Köln Hbf 11:43 - Brussel-Zuid 13:35) vertrekt dagelijks vanuit Köln Hbf - het gedeelte tussen Frankfurt am Main Hbf en Köln Hbf wordt niet bediend
• ICE 10 (Frankfurt Hbf 18:26 - Köln Hbf 19:40 - Brussel-Zuid 21:35): zal van maandag tot zaterdag vertrekken vanuit Köln Hbf - het gedeelte tussen Frankfurt am Main Hbf en Köln Hbf wordt geannuleerd
• ICE 10 (Frankfurt Hbf 18:26 - Köln Hbf 19:40 - Brussel-Zuid 21:35): volledig geannuleerd op zondag
Van 9 augustus t.e.m. 26 augustus:
Van België naar Duitsland:
• ICE 15 (Brussel-Zuid 10:25 - Köln Hbf 12:15 - Frankfurt Hbf 13:31): wordt elke dag afgeschaft
• ICE 317 (Brussel-Zuid 16:25 - Köln Hbf 18:15 - Frankfurt Hbf 19:31): wordt elke dag afgeschaft
• ICE 19 (Brussel-Zuid 18:25 - Köln Hbf 20:15 - Frankfurt Hbf 21:31): wordt op zondag beperkt tot Köln Hbf i.p.v. Frankfurt
Van Duitsland naar België:
• ICE 14 (Frankfurt Hbf 14:26 - Köln Hbf 15:40 - Brussel-Zuid 17:35): wordt elke dag afgeschaft
• ICE 18 (Frankfurt Hbf 6:26 - Köln Hbf 7:40 - Brussel-Zuid 9:28): wordt elke dag afgeschaft
• ICE 318 (Frankfurt Hbf 8:16 - Köln Hbf 9:40 - Brussel-Zuid 11:28): vertrekt op zondag vanuit Köln Hbf i.p.v. Frankfurt
Van 13 juli t.e.m. 8 augustus: is er al een update? De 314 reed ok, maar overvult in Keulen en we geraken niet verder. Werkelijk iedere stoel is gereserveerd, en nu ook nog wat kapotte airco en mensen die moeten uitstappen. Benieuwd hoe het verder gaat
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

kika schreef: 12 aug 2022, 13:51 Van 13 juli t.e.m. 8 augustus: is er al een update? De 314 reed ok, maar overvult in Keulen en we geraken niet verder. Werkelijk iedere stoel is gereserveerd, en nu ook nog wat kapotte airco en mensen die moeten uitstappen. Benieuwd hoe het verder gaat
Van 9 augustus t.e.m. 26 augustus:

Van België richting Duitsland:
  • ICE 15 (Brussel-Zuid 10:25 - Köln Hbf 12:15 - Frankfurt Hbf 13:31): wordt elke dag afgeschaft.
  • ICE 317 (Brussel-Zuid 16:25 - Köln Hbf 18:15 - Frankfurt Hbf 19:31): wordt elke dag afgeschaft.
  • ICE 19 (Brussel-Zuid 18:25 - Köln Hbf 20:15 - Frankfurt Hbf 21:31): wordt op zondag beperkt tot Köln Hbf i.p.v. Frankfurt
Van Duitsland richting België:
  • ICE 14 (Frankfurt Hbf 14:26 - Köln Hbf 15:40 - Brussel-Zuid 17:35): wordt elke dag afgeschaft
  • ICE 18 (Frankfurt Hbf 6:26 - Köln Hbf 7:40 - Brussel-Zuid 9:28): wordt elke dag afgeschaft
  • ICE 318 (Frankfurt Hbf 8:16 - Köln Hbf 9:40 - Brussel-Zuid 11:28): vertrekt op zondag vanuit Köln Hbf i.p.v. Frankfurt
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

desirootje schreef: 12 aug 2022, 13:09 Oostende Aken zal er niet direct komen zolang de I11's de enige rijtuigen zijn die 15kV aankunnen, na de instroom van de M7 kan je het die mensen niet weer afnemen. En M7 om dan eind dit decenium of begin '30 weer te moeten wisselen naar I11 vanwege de tegen dan verlegde (eerder aangelegde) spanningssluis heeft ook geen zin. Er komt pas zoiets wanneer men nieuwe rijtuigen koopt met een hoge capaciteit en die 15 kV lusten, tenzij men een subset van M7's wil en kan omvormen om 15 kV aan te kunnen.
Heb je om vandaag naar Aken te geraken rijtuigen nodig die 15 kV lusten ? Is toch 3 kV tot op spoor 9 daar ?
Zodra de spanningssluis verlegd is naar de Hammerbrücke kan dat natuurlijk niet meer.

Maar mogen we dan echt niet hopen dat de nieuwe ICE's die alles oplossen tegen het einde van dit decennium in dienst zullen zijn ?
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

Portbou schreef: 12 aug 2022, 15:13
desirootje schreef: 12 aug 2022, 13:09 Oostende Aken zal er niet direct komen zolang de I11's de enige rijtuigen zijn die 15kV aankunnen, na de instroom van de M7 kan je het die mensen niet weer afnemen. En M7 om dan eind dit decenium of begin '30 weer te moeten wisselen naar I11 vanwege de tegen dan verlegde (eerder aangelegde) spanningssluis heeft ook geen zin. Er komt pas zoiets wanneer men nieuwe rijtuigen koopt met een hoge capaciteit en die 15 kV lusten, tenzij men een subset van M7's wil en kan omvormen om 15 kV aan te kunnen.
Heb je om vandaag naar Aken te geraken rijtuigen nodig die 15 kV lusten ? Is toch 3 kV tot op spoor 9 daar ?
Zodra de spanningssluis verlegd is naar de Hammerbrücke kan dat natuurlijk niet meer.

Maar mogen we dan echt niet hopen dat de nieuwe ICE's die alles oplossen tegen het einde van dit decennium in dienst zullen zijn ?
Zijn de T27 nog toegelaten in Aachen-HBF?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 12 aug 2022, 15:13 Heb je om vandaag naar Aken te geraken rijtuigen nodig die 15 kV lusten ? Is toch 3 kV tot op spoor 9 daar ?
Zodra de spanningssluis verlegd is naar de Hammerbrücke kan dat natuurlijk niet meer.
Een trein bestaande uit I11+HLE 18 of klassieke stelletjes zou vandaag al een rechtstreekse Brussel-Aken kunnen doen. Het probleem is niet dat het niet kan, het probleem is dat het weinig zoden aan de dijk zet en toch een pak geld kost (voor die HLE18 dan toch).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 11 aug 2022, 02:52
Shrek schreef: 10 aug 2022, 23:07 de NMBS heeft gewoon geen enkele trein die verder kan rijden dan Aken.
In de huidige omstandigheden zou Aken al mooi zijn.
Daar overstap op ICE naar Frankfurt.

Tussen Aken en Frankfurt kan DB veel meer ICE-stellen inzetten dan dat handvol dat naar België kan.
En waarom niet omgekeerd? Beperk de ICE's Brussel-Frankfurt tot Aken en laat de DB het van daar oplossen met hun andere ICE's.
Dan kom je met 2 BR406 voor Brussel-Aken toe.
Plaats reactie