Ice verbinding Brussel Duitsland

FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door FLV-FGSP »

ovspotter_be schreef: 02 feb 2022, 10:47 Is dit zeer laat bekend gemaakt, of is eind 2022 niet iets te vroeg voor eerste inzet in reizigersdienst?
Eerder werden al 30 ICEneo voor binnenlands gebruik besteld. Als alles goed gaat, zullen we de eerste exemplaren vanaf eind 22 tussen het Roergebied en München aantreffen. De bestelling van gisteren is een grote vervolgorder. Ik vermoed dat het nog een jaar of 3 tot 4 gaat duren voordat we de meerspannige versie bij ons in actie zullen zien.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steve »

rvdborgt schreef: 02 feb 2022, 18:16
Steve schreef: 02 feb 2022, 17:41 Een frequentere ICE is sowieso een goede zaak, maar dat sluit een IC naar Keulen voor mij nog steeds niet uit. Ook binnen Duitsland zal die ongetwijfeld succes hebben, je hebt nu meestal immers maar één snelle verbinding per uur van Aken naar Keulen, de drie andere zijn stoptreinen.
Er zijn 2 RE's per uur van Aken naar Keulen. Dat zijn zeker geen stoptreinen: er worden behoorlijk wat stations overgeslagen, vooral tussen Düren en Keulen.

Groetjes,
Rian
Ze stoppen inderdaad niet letterlijk overal - ook al omdat je vanaf Düren in het vaarwater komt van het Keulse S-netwerk - maar de situatie blijft dat je maar één echt snelle en directe verbinding per uur hebt, die dan ook nog eens goed gevuld is en niet even toegankelijk als een klassieke IC. Je kunt Aken - Keulen eigenlijk goed vergelijken met Gent - Brussel, zowel qua inwoneraantal van beide steden als qua onderlinge afstand (en waar Aalst dan zelfs als een soort Düren kan gelden). Wat zie je daar: 4 snelle en vlot toegankelijke IC's per uur en twee "RE's" (in casu de IC's via Aalst), plus een sloot stoptreinen op deeltrajecten. Een IC tussen Aken en Keulen lijkt me dus zeker welkom voor de Duitsers en zorgt er ook nog eens voor dat half België een goede en rechtstreekse verbinding met Duitsland terugkrijgt. Doen!
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door desirootje »

Ik heb dat ook altijd gedacht over die ICE zonder IC, als alle IC's tussen Brussel en Gent via L50 reden en er een Thalys over L50A reed, zouden er een pak mensen voor betalen.
Vandaar dat ik het een tijdje geleden had over het mogelijks afschaffen van de stop in Aachen op die ICE na de komst van die IC, aangezien die IC denk ik toch een redelijk aantal reizigers zal opvreten van de ICE en in mindere mate de RE's.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door stijn »

desirootje schreef: 02 feb 2022, 23:59 Vandaar dat ik het een tijdje geleden had over het mogelijks afschaffen van de stop in Aachen op die ICE na de komst van die IC, aangezien die IC denk ik toch een redelijk aantal reizigers zal opvreten van de ICE en in mindere mate de RE's.
Volgens mij moeten de meeste instappers op de ICE in Aachen niet in Keulen zijn maar in Frankfurt of mits overstap nog verder. DB gaat die stop nooit opgeven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 03 feb 2022, 07:54
desirootje schreef: 02 feb 2022, 23:59 Vandaar dat ik het een tijdje geleden had over het mogelijks afschaffen van de stop in Aachen op die ICE na de komst van die IC, aangezien die IC denk ik toch een redelijk aantal reizigers zal opvreten van de ICE en in mindere mate de RE's.
Volgens mij moeten de meeste instappers op de ICE in Aachen niet in Keulen zijn maar in Frankfurt of mits overstap nog verder. DB gaat die stop nooit opgeven.
Het heeft ook geen enkele zin om niet te stoppen in Aken, wat zou je erbij kunnen winnen? Je kan toch maar aan een slakkengangetje doorheen het station rijden en zolang de bovenleiding niet omgebouwd is moet je sowieso stoppen.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door stijn »

Wat ik me wel al een paar jaar afvraag...

Waarom op vrijdag en zondagavond niet proberen een ICE te verlengen naar Oostende of Knokke? Ieder weekend verhuist er redelijk wat volk van NRW naar daar... kan ook een boost zijn voor toerisme in Gent en Brugge...

Misschien nu dat er extra materiaal besteld is heeft men er de capaciteit voor?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

stijn schreef: 03 feb 2022, 08:47 Wat ik me wel al een paar jaar afvraag...

Waarom op vrijdag en zondagavond niet proberen een ICE te verlengen naar Oostende of Knokke? Ieder weekend verhuist er redelijk wat volk van NRW naar daar... kan ook een boost zijn voor toerisme in Gent en Brugge...

Misschien nu dat er extra materiaal besteld is heeft men er de capaciteit voor?
Je zou misschien enkele ICE's daarheen kunnen verlengen, m.n. de in België beginnende en eindigende stellen. Maar hoeveel overstappers zijn er dan eigenlijk in die richting?

Groetjes,
Rian
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

Steve schreef: 02 feb 2022, 15:36 Dat valt te bekijken, met Thalys en ICE samen heb je nu al (bijna) elk uur een HST Brussel - Keulen en toch blijft er voldoende animo voor een IC die minstens tot Aken zou gaan. Naar Nederland heb je ook (bijna) elk uur een HST en een grotendeels gelijklopende IC, plus zelfs een plan voor nog een extra IC.
Heeft Thalys nog een coronadienstregeling of zijn die überhaupt niet zo klokvast? Vandaag rijden er maar twee Thalyssen naar Keulen, morgen zie ik er 5. Maar daarvan rijden er een aantal niet vanaf volgende week tot half maart.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door stijn »

rvdborgt schreef: 03 feb 2022, 10:55 Je zou misschien enkele ICE's daarheen kunnen verlengen, m.n. de in België beginnende en eindigende stellen. Maar hoeveel overstappers zijn er dan eigenlijk in die richting?
Ik denk niet veel! Maar als je een rechtstreekse verbinding hebt kan je er meer marketing rond maken...

En richting Knokke is de aansluiting dan ook nog eens niet "perfect": 54min. Naar Oostende al beter: 29min.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

stijn schreef: 03 feb 2022, 07:54
desirootje schreef: 02 feb 2022, 23:59 Vandaar dat ik het een tijdje geleden had over het mogelijks afschaffen van de stop in Aachen op die ICE na de komst van die IC, aangezien die IC denk ik toch een redelijk aantal reizigers zal opvreten van de ICE en in mindere mate de RE's.
Volgens mij moeten de meeste instappers op de ICE in Aachen niet in Keulen zijn maar in Frankfurt of mits overstap nog verder. DB gaat die stop nooit opgeven.
Inderdaad, op de ICE's die ik neem (naar DL 's ochtends, naar BE 's avonds), stappen er in Aken veel meer mensen op (richting Keulen & Frankfürt) en af (komende van Keulen & Frankfürt) dan er meerijden naar/van België. Aken kan echt niet afgeschaft worden vanuit commercieel oogpunt (en ook niet vanuit technisch oogpunt). Als er één stop is die afgeschaft kan worden op de ICE Brussel - Keulen, is het Luik. Daar stappen nooit meer dan een 10 mensen op en af.

Dit bevestigt natuurlijk het idee dat een IC tussen Aken en Keulen potentieel heeft, maar of dat dan een IC moet zijn die uit België komt, daar heb ik mijn vragen bij. Ik had ook ergens gelezen dat DB van het IC concept af wil (de ICs langs de Rijn zouden tegen 2030 allemaal ICEs worden, wellicht als er voldoende ICE3neo's zijn geleverd).
Het zou me ook niet verwonderen dat een IC Brussel-Keulen door DB als RE zouden worden geklasseerd, net als de Luxemburg - Düsseldorf.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

maarten schreef: 03 feb 2022, 11:10
Steve schreef: 02 feb 2022, 15:36 Dat valt te bekijken, met Thalys en ICE samen heb je nu al (bijna) elk uur een HST Brussel - Keulen en toch blijft er voldoende animo voor een IC die minstens tot Aken zou gaan. Naar Nederland heb je ook (bijna) elk uur een HST en een grotendeels gelijklopende IC, plus zelfs een plan voor nog een extra IC.
Heeft Thalys nog een coronadienstregeling of zijn die überhaupt niet zo klokvast? Vandaag rijden er maar twee Thalyssen naar Keulen, morgen zie ik er 5. Maar daarvan rijden er een aantal niet vanaf volgende week tot half maart.
Pre-corona waren er 5 THA per dag (5 DE - BE, 5 BE - DE), 2 's ochtends, 1 's middags, 2 's avonds - redelijk slecht gespreid dus. Op dit moment moet THA het vooral hebben van toeristen, de zakenreizigers zijn nog niet terug (en wellicht komt dit niet meer terug op het pre-corona niveau). Die toeristen rijden op vrijdag uit NRW en Luik naar Parijs, en terug op zondag. Op die dagen kan men nog 5 Thalyssen vullen, doordeweeks niet meer. En zelfs de beperkte dienstregeling wordt niet volledig gereden (niet duidelijk of dit komt door gebrek aan boekingen, of een gebrek aan personeel).
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 03 feb 2022, 11:41 Als er één stop is die afgeschaft kan worden op de ICE Brussel - Keulen, is het Luik. Daar stappen nooit meer dan een 10 mensen op en af.
Dan gebruik je andere ICE's dan ik. Ik zie vaak enkele tientallen in/uitstappers, van wie er relatief veel van/naar Leuven reizen.
rdv schreef: 03 feb 2022, 11:41 Dit bevestigt natuurlijk het idee dat een IC tussen Aken en Keulen potentieel heeft, maar of dat dan een IC moet zijn die uit België komt, daar heb ik mijn vragen bij. Ik had ook ergens gelezen dat DB van het IC concept af wil (de ICs langs de Rijn zouden tegen 2030 allemaal ICEs worden, wellicht als er voldoende ICE3neo's zijn geleverd).
Het zou me ook niet verwonderen dat een IC Brussel-Keulen door DB als RE zouden worden geklasseerd, net als de Luxemburg - Düsseldorf.
Welk label de langeafstandstreinen van DB hebben, is hier niet zo relevant. Relevanter is, wie de treinen organiseert. Als dat NVR is, dan zullen ze in Duitsland hoogstwaarschijnlijk RE heten (net zoals bij wijlen IR q). Als DB ze zelf organiseert, dan zullen ze het dan van toepassing zijnde label voor langeafstandstreinen krijgen.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef: 03 feb 2022, 10:55
stijn schreef: 03 feb 2022, 08:47 Wat ik me wel al een paar jaar afvraag...

Waarom op vrijdag en zondagavond niet proberen een ICE te verlengen naar Oostende of Knokke? Ieder weekend verhuist er redelijk wat volk van NRW naar daar... kan ook een boost zijn voor toerisme in Gent en Brugge...

Misschien nu dat er extra materiaal besteld is heeft men er de capaciteit voor?
Je zou misschien enkele ICE's daarheen kunnen verlengen, m.n. de in België beginnende en eindigende stellen. Maar hoeveel overstappers zijn er dan eigenlijk in die richting?

Groetjes,
Rian
Op vrijdagavond de aankomende ICEs verlengen naar de kust geeft haalbare aankomsttijden (aankomst iets voor 21u en iets voor 23u), maar het vertrek op zondagavond is zeer moeilijk in te passen. Op zondag- of maandagochtend kan een vertrek om 5:00 of 7:00, ik denk niet dat daar iemand op zit te wachten). Een bijkomend vertrek in Oostende op zondagavond kan niet ingepland worden zonder de omloop drastisch om te gooien.
De bijkomende shifts voor het personeel wegen wellicht ook niet op tegen de beperkte bijkomende inkomsten - ik zie niet veel mensen de overstap maken (wat je wel merkt als je bvb een overstap van EUR op de ICs richting Brugge maakt).
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef: 03 feb 2022, 11:51 rdv schreef: ↑03 feb 2022, 12:41
Als er één stop is die afgeschaft kan worden op de ICE Brussel - Keulen, is het Luik. Daar stappen nooit meer dan een 10 mensen op en af.
Dan gebruik je andere ICE's dan ik. Ik zie vaak enkele tientallen in/uitstappers, van wie er relatief veel van/naar Leuven reizen.
ICE met vertrek om 6:25 of 8:25 in FBMZ, aankomsten om 18:35 of 20:35 in FBMZ.

Mss dat de ICE beter in Leuven zou stoppen dan, ipv in Luik ;) (onrealistisch natuurlijk, ook omdat er in Luik overstappen zijn naar Namen en Maastricht).
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Steve schreef: 02 feb 2022, 22:10
rvdborgt schreef: 02 feb 2022, 18:16
Steve schreef: 02 feb 2022, 17:41 Een frequentere ICE is sowieso een goede zaak, maar dat sluit een IC naar Keulen voor mij nog steeds niet uit. Ook binnen Duitsland zal die ongetwijfeld succes hebben, je hebt nu meestal immers maar één snelle verbinding per uur van Aken naar Keulen, de drie andere zijn stoptreinen.
Er zijn 2 RE's per uur van Aken naar Keulen. Dat zijn zeker geen stoptreinen: er worden behoorlijk wat stations overgeslagen, vooral tussen Düren en Keulen.
Ze stoppen inderdaad niet letterlijk overal - ook al omdat je vanaf Düren in het vaarwater komt van het Keulse S-netwerk - maar de situatie blijft dat je maar één echt snelle en directe verbinding per uur hebt, die dan ook nog eens goed gevuld is en niet even toegankelijk als een klassieke IC. Je kunt Aken - Keulen eigenlijk goed vergelijken met Gent - Brussel, zowel qua inwoneraantal van beide steden als qua onderlinge afstand (en waar Aalst dan zelfs als een soort Düren kan gelden). Wat zie je daar: 4 snelle en vlot toegankelijke IC's per uur en twee "RE's" (in casu de IC's via Aalst), plus een sloot stoptreinen op deeltrajecten. Een IC tussen Aken en Keulen lijkt me dus zeker welkom voor de Duitsers en zorgt er ook nog eens voor dat half België een goede en rechtstreekse verbinding met Duitsland terugkrijgt. Doen!
De Duitse ICs zijn qua toegankelijkheid en prijszetting eerder te vergelijken met de ICEs, niet met onze ICs.
Zolang de IC België-Keulen via L37 rijdt, blijft die ongeveer 30 minuten trager dan de ICE. Er is wellicht nog wat winst te boeken eens de werken op L37 afgerond zijn, en door een paar stops over te slaan. Vraag is hoeveel reizigers een langere reistijd willen accepteren om een overstap uit te sparen (en mss een goedkoper ticket te hebben).
De REs vanaf Aken zijn op dit moment redelijk stipt, omdat ze kop maken in Aken. De IC zal vertragingsgevoeliger zijn (meedragen van vertragingen uit België).
Plaats reactie