Ice verbinding Brussel Duitsland

dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Defecte en afgeschafte ICE's vanuit België en Nederland

Bericht door dovaere »

Dit is het voorlopig lijstje van de geannuleerde ICE-ritten van/naar België en Nederland van vandaag:

DB en NS (met hun samenwerking onder de naam ICE international) hebben duidelijk enkele ICE 3M's tekort om hun dienstregeling te rijden:

ICE 13 Brussel - Frankfurt (11:31) , geannuleerd tussen Keulen (10:24+9) en Frankfurt (reden"Reparatur am Zug")
een uur later neemt ditzefde treinstel Hannover een andere rit over waarvoor geen treinstel is:
ICE 16 Frankfurt 10u26 - Brussel 13u35: geannuleerd tussen Frankfurt en Keulen (11:43) "Reparatur am Zug"

ICE 314 Frankfurt 12:28 - Brussel 15:35 volledig geannuleerd (reden "Reparatur am Zug") 2 uur vooraf bekendgemaakt
ook de terugrit is volledig geannuleerd:
ICE 317 Brussel 16u22 - Frankfurt (19:31)

ICE 17 Brussel 14:25 - Frankfurt (17:40) , geannuleerd tussen Köln (16:15) en Frankfurt

ICE 10 Frankfurt 18u28 - Brussel 21u35: geannuleerd tussen Frankfurt en Keulen (19:40) "Reparatur am Zug"

ICE 121 Amsterdam 6:38 - Frankfurt 10:31: annulatie tussen Düsseldorf (8:54) en Frankfurt, vooraf aangekondigd
met deze trein is duidelijk niets mis maar hij moet stoppen om de rit deels over te nemen van deze rit waarvoor een trein ontbreekt:
ICE 220 Frankfurt 7u28 - Amsterdam 11u29: geannuleerd tussen Frankfurt en Düsseldorf (9:08)

ICE 128 Frankfurt 9u26 - Amsterdam 13u29: geannuleerd tussen Frankfurt en Frankfurt Flughafen (10:14), 20 minuten vooraf aangekondigd

ICE 123 Amsterdam 10:38 - Frankfurt: annulatie tussen Düsseldorf (12:46) en Frankfurt, een paar uur vooraf aangekondigd
met deze trein is duidelijk niets mis maar hij moet stoppen om de rit deels over te nemen van deze rit waarvoor een trein ontbreekt:
ICE 126 Frankfurt 11u26 - Amsterdam 15u29: geannuleerd tussen Frankfurt en Düsseldorf (13:08)

ICE 125 Amsterdam 12:38 - Frankfurt 16:31: annulatie tussen Düsseldorf (14:50) en Frankfurt, een paar uur vooraf aangekondigd
met deze trein is duidelijk niets mis maar hij moet stoppen om de rit deels over te nemen van deze rit waarvoor een trein ontbreekt:
ICE 124 Frankfurt 13u26 - Amsterdam 17u29: geannuleerd tussen Frankfurt en Düsseldorf (15:12), de ÖBB-app kondigde dit maar om 13:06 aan.

ICE 127 Amsterdam 14:38 - Frankfurt 18:31: annulatie tussen Köln Messe (17:16) en Frankfurt, een paar uur vooraf aangekondigd
met deze trein is duidelijk niets mis maar hij moet stoppen om de rit deels over te nemen van deze rit waarvoor een trein ontbreekt:
ICE 122 Frankfurt 16u28 - Amsterdam 20u29, geannuleerd tussen Frankfurt en Köln Hbf (17:46)

Gisteren (zondag 13/11) was o.a. ICE 16 afgeschaft van Keulen tot Brussel, en de terugweg (ICE 17) heeft helemaal niet gereden.

ZUgfinder is trouwens niet volledig: hij zegt "on time" voor de ICE 13 van vandaag. terwijl bahn.expert wel aangeeft, net zoals DB, dat deze geannuleerd is vanaf Keulen.
Dan stel ik me ook vragen bij de stiptheid van 55% die Zugfinder aankondigt voor ICE13, als hij de treinen die zoals vandaag België zelfs niet bereikt hebben, ook meetelt bij deze die "op tijd" zijn...
https://www.zugfinder.net/en/train-ICE_13
Laatst gewijzigd door dovaere op 14 nov 2022, 15:36, 5 keer totaal gewijzigd.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Gisteren reed (of vertrok?) ICE314 met +44 in Köln hbf, om dan in Luik te stranden met brandgeur en met +66.
(Heel wat mensen misten de aansluiting met de THA9364)

Er staan nu wellicht ongepland 2 ICE3M stellen in de loods (de uitgebrande en diegene met brandgeur), vandaar de uitval.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

Ik had ergens gezien dat er dit weekend ook eentje was gestrand met smeulende kabels.
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Reuel »

Best opvallend dat er stellen op zo'n korte tijd met brandgerelateerde zaken uitvallen. Einde levensduur van bepaalde onderdelen?

Nu, annulaties tussen Frankfurt en Keulen zijn nog behapbaar. Het blijft vervelend, maar er zijn voldoende alternatieven op voorhanden. Annulaties Brussel/Amsterdam zijn een pak vervelender.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

ovspotter_be schreef: 14 nov 2022, 13:08 Ik had ergens gezien dat er dit weekend ook eentje was gestrand met smeulende kabels.
Dat zal die gestrande in Luik met brandgeur zijn geweest.
Reuel schreef: 14 nov 2022, 14:25 Best opvallend dat er stellen op zo'n korte tijd met brandgerelateerde zaken uitvallen. Einde levensduur van bepaalde onderdelen?
Kan ook zijn dat personeel en reizigers veel sneller alarm slaan na de brand op vrijdag.
Reuel schreef: 14 nov 2022, 14:25 Nu, annulaties tussen Frankfurt en Keulen zijn nog behapbaar. Het blijft vervelend, maar er zijn voldoende alternatieven op voorhanden. Annulaties Brussel/Amsterdam zijn een pak vervelender.
Er zijn inderdaad veel frequenter treinen tussen Keulen en Frankfurt, maar anderzijds zijn er ook veel meer reizigers, zeker tijdens de spits.
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

Reuel schreef: 14 nov 2022, 14:25 Nu, annulaties tussen Frankfurt en Keulen zijn nog behapbaar. Het blijft vervelend, maar er zijn voldoende alternatieven op voorhanden. Annulaties Brussel/Amsterdam zijn een pak vervelender.
Inderdaad, annulaties Brussel-Keulen leveren twee uur vertraging op voor de reiziger met een ICE-ticket richting Frankfurt en verder (en propvolle treintjes), en zijn dus vervelender.

Maar over de afhandeling van die "gewone" annulaties tussen Keulen en Frankfurt:
Moet je dan aan de ICE-treinbegeleider een bewijs vragen om verder te kunnen reizen in andere treinen in Duitsland met je doorgaande ticket met treinbinding? Of moet je aanschuiven in het station in een lange rij van reizigers met hetzelfde probleem?
Stempelt die iets op je papieren ticket? Wat bij een elektronisch ticket?
Kun je daarna flexibel het advies van de reisplanner (van DB) volgen richting je bestemming? Als die bijvoorbeeld een andere ICE voorstelt over Stuttgart wanneer de ICE over Nürnberg niet meer kan gehaald worden wegens de annulatie?
Je hebt dan sowieso geen zitplaatsreservatie meer, maar als je meekan met het beste alternatief is dat toch al iets
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

Neen, je hoeft echt niet altijd om een stempel 'Zugbindung aufgehoben' bij de DB infostand te gaan; dat doe ik al jaren niet meer gezien het al maar frequenter voorkomt. Je neemt gewoon de volgende trein richting je bestemming en je legt het uit aan de Zugchef. Nooit heeft iemand daar een probleem van gemaakt.
Alleen moet je er wel op letten dat indien je een ticket hebt waarmee je op je geboekte traject initieel enkel IC-treinen zou nemen, dat je dan niet zomaar mee mag met de eerstvolgende ICE, want je hebt dan een ticket gekocht aan IC-tarief. Dan moet je een nieuw (ICE-)ticket aankopen en achteraf de gemaakte onkosten terugvorderen via de Fahrgastrechte-dienst.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door stijn »

Heb het een aantal keer gehad dat de trein Brussel Frankfurt beperkt was tot Keulen en heb dan altijd maar m'n plan getrokken... (Om in Frankfurt de laatste trein naar Nürnberg te kunnen halen).

Er heeft nooit iemand moeilijk gedaan als je een andere trein nam omdat jou trein afgelast was... Had altijd wel een print screen klaar om dit te bewijzen.
Je plaats reservatie was je wel altijd kwijt...

BTW Een opgeladen smartphone doet dan wonderen...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

Het klopt dat de uitval Köln-Frankfurt minder problematisch is dan de uitval Brussel-Köln.

Misschien moet men dat maar systematisch doen en geen enkele trein meer inplannen op Köln-Frankfurt.
Ideaal dan na Köln Hbf nog doorrijden tot Deutz omdat daar ook goede aansluitingen richting Frankfurt zijn.

En als het nog erger wordt misschien de weinige rijdende BR406 enkel nog gebruiken tussen Brussel en Aachen.
En dan andere ICE-treintypes inzetten op Aachen-Köln-(Frankfurt).
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 14 nov 2022, 16:53 Neen, je hoeft echt niet altijd om een stempel 'Zugbindung aufgehoben' bij de DB infostand te gaan; dat doe ik al jaren niet meer gezien het al maar frequenter voorkomt. Je neemt gewoon de volgende trein richting je bestemming en je legt het uit aan de Zugchef. Nooit heeft iemand daar een probleem van gemaakt.
Alleen moet je er wel op letten dat indien je een ticket hebt waarmee je op je geboekte traject initieel enkel IC-treinen zou nemen, dat je dan niet zomaar mee mag met de eerstvolgende ICE, want je hebt dan een ticket gekocht aan IC-tarief. Dan moet je een nieuw (ICE-)ticket aankopen en achteraf de gemaakte onkosten terugvorderen via de Fahrgastrechte-dienst.
Dat is nergens voor nodig; dat staat ook nergens in de voorwaarden. Gewoon de eerstvolgende trein nemen, ook als het een ICE is. Nooit problemen mee gehad.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef:
trainlovertje schreef: 14 nov 2022, 16:53 Neen, je hoeft echt niet altijd om een stempel 'Zugbindung aufgehoben' bij de DB infostand te gaan; dat doe ik al jaren niet meer gezien het al maar frequenter voorkomt. Je neemt gewoon de volgende trein richting je bestemming en je legt het uit aan de Zugchef. Nooit heeft iemand daar een probleem van gemaakt.
Alleen moet je er wel op letten dat indien je een ticket hebt waarmee je op je geboekte traject initieel enkel IC-treinen zou nemen, dat je dan niet zomaar mee mag met de eerstvolgende ICE, want je hebt dan een ticket gekocht aan IC-tarief. Dan moet je een nieuw (ICE-)ticket aankopen en achteraf de gemaakte onkosten terugvorderen via de Fahrgastrechte-dienst.
Dat is nergens voor nodig; dat staat ook nergens in de voorwaarden. Gewoon de eerstvolgende trein nemen, ook als het een ICE is. Nooit problemen mee gehad.

Groetjes,
Rian
https://assets.static-bahn.de/dam/jcr:2 ... 242308.pdf
In deze brochure, die ik meestal gebruik, staat:
Bei einer zu erwartenden Verspätung von mindestens 20 Minuten am Zielbahnhof der Fahrkarte kann der Fahrgast einen anderen, nicht reservierungspflichtigen Zug nutzen. Der Fahrgast muss eine eventuell erforderliche Fahrkarte/den Produktübergang zunächst bezahlen und kann die Kosten anschließend geltend machen.
Daaruit begrijp ik dus dat je bij een IC/EC-vervoerbewijs geen recht hebt om een ICE te nemen, aangezien de ICE een hogere 'Produktklasse' is.
Maar in de algemene voorwaarden (eveneens te downloaden via https://www.bahn.de/agb) staat dan weer:
A.9 Fahrgastrechte
9.1 Weiterbeförderung/Fahrpreiserstattung
9.1.1 Muss vernünftigerweise davon ausgegangen werden, dass der Reisende am Zielbahnhof gemäß Beförderungsvertrag mindestens 20 Minuten verspätet ankommen wird, hat er, auch mit einer zuggebundenen Fahrkarte, unverzüglich die Wahl zwischen (i) der Fortsetzung der Fahrt oder der Weiterreise mit geänderter Streckenführung bis zum Zielbahnhof bei nächster Gelegenheit oder (ii) der Fortsetzung der Fahrt oder der Weiterreise mit geänderter Streckenführung bis zum Zielbahnhof zu einem späteren Zeitpunkt. Er kann dabei auch den Zug einer höherwertigen Produktklasse benutzen. Die Benutzung eines reservierungspflichtigen Zugesoder eines Sonderzuges ist allerdings nicht gestattet.
Laten we ervan uitgaan dat dit laatste steeds zal doorwegen, want dit zal steeds als basisreglement gehanteerd worden.
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 14 nov 2022, 16:53 Neen, je hoeft echt niet altijd om een stempel 'Zugbindung aufgehoben' bij de DB infostand te gaan; dat doe ik al jaren niet meer gezien het al maar frequenter voorkomt. Je neemt gewoon de volgende trein richting je bestemming en je legt het uit aan de Zugchef. Nooit heeft iemand daar een probleem van gemaakt.
Maar lukt dat ook nog twee treinen verder, als daar al een andere vervoerder is dan DB?
Bijvoorbeeld op een railjet München-Salzburg die ook op mijn doorgaand ticket staat, maar dan wel bijvoorbeeld een uur te laat.
Aanvaarden zij mijn uitleg en schermafdruk van het probleem bij de ICE van DB, zonder stempel?
Ik zal ongetwijfeld niet kunnen veranderen van vervoerder. Of is er iets afgesproken bij de regionaal aanbestede treinvervoerders zoals de RE van Bayerische RegioBahn?
stijn schreef: 14 nov 2022, 16:57 Er heeft nooit iemand moeilijk gedaan als je een andere trein nam omdat jou trein afgelast was... Had altijd wel een print screen klaar om dit te bewijzen.
BTW Een opgeladen smartphone doet dan wonderen...
Die schermafdruk, dat zal mij wel lukken.
Maar het lijkt me een grote drempel voor de gewone reiziger: je moet weten dat je snel moet zijn en je weg in de app kennen, want in de DB-app en de website zijn die vertragingen niet meer zichtbaar een uur later.
En dan moet je wellicht nog best een schermafdruk maken van de omleidingsroute? Bijvoorbeeld om aan te tonen waarom je opeens op een trein naar Stuttgart zit als de route over Nürnberg niet meer het beste alternatief is. (Die omleidingsroute kun is ook enkel op het moment zelf zien in de app, niet achteraf).
Of is voor zo'n alternatieve route meer nodig als bewijs?
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Defecte en afgeschafte ICE's vanuit België en Nederland

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 14 nov 2022, 12:15 Dit is het voorlopig lijstje van de geannuleerde ICE-ritten van/naar België en Nederland van vandaag:

DB en NS (met hun samenwerking onder de naam ICE international) hebben duidelijk enkele ICE 3M's tekort om hun dienstregeling te rijden:
De (gedeeltelijke) afschaffingen zijn er vandaag terug, zeker voor de ICE Amsterdam - Düsseldorf - Frankfurt.
Volledige afschaffingen zijn er vandaag op:
ICE 315 Brussel 12u22 - Frankfurt 15:31
ICE 12 Frankfurt 16u28 - Brussel 19u35
ICE 122 Frankfurt 16u28 - Amsterdam 20u29
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

DB is de vervoerder van de Railjet binnen Duitsland. Er is dan ook DB-personeel dat de tickets controleert. Het komt er eigenlijk op neer dat je enkel geen Flixtrain, Thalys of andere treinen met verplichte reservering mag nemen om je reis verder te zetten, alle andere treinen wel (incl regionale treinen zoals die van de BRB).

Je hebt overigens helemaal geen schermafdruk nodig. Het personeel aan boord kan zelf opzoeken of jouw aansluiting gemist werd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

Er staat in ICE in Vorst rijtuigen, in dienst, die niet is buiten gereden deze ochtend. Het bizarre is namelijk dat er deze ochtend niet 2 maar 3 ICE treinen stonden te wachten om gebruikt te worden. Dat was ook een eerste keer dat ik zoiets te zien kreeg.
Plaats reactie