Ice verbinding Brussel Duitsland

railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door railtravelmanager »

er moeten op korte termijn oplossingen komen ipv pingpong tussen NMBS en DB ...
ICE Brussel Frankfurt (en verder) goed product als ze rijden ... het kan inderdaad niet dat maar 5 van de 16 treinstellen rijvaardig zijn momenteel ...

en de malaise zou nog minstens 2 maanden kunnen duren volgens ICE Treff

Gemäß mündlicher Auskunft 08.08.2022 sind nur 5 von 16 ET406 für die ICE-Linien Frankfurt – Amsterdam/Brüssel verfügbar, gemäß NS dauert dieser Zustand wohl bis mindestens 16.10.2022.

akkoord er zijn al wat treinen geschrapt niet meer boekbaar maar andere ICE zitten overvol je kan zelfs geen plaats reserveren dus dat wordt voor velen nomaden spelen zoeken achter vrije plaats of rechtstaan in Bordbistro .... dagelijks klachten van klanten op ons zakenreisbureau ... niet leuk ... een collega van mij kwam 6/8 terug 3 rijtuigen uitgevallen airco, zij moesten de trein af meesten wilden dit niet want andere naar Keulen zat overvol ... gevolg ordediensten/veiligheidsdiensten erbij in Frankfurt Flughafen en Köln Hbf trein reed gelukkig tot Brussel met 1 uur vertraging.

de technische problemen zijn er vermoedelijk door de vele spanningssluizen eerst NMBS dan HSL2 andere spanning niet dan terug stukje L 37 dan terug HSL3 op dan terug L37 en dan LZB tot Aachen ... das al minstens 4 keer schakelen (Bierbeek, Ans, Chenée, Walhorn) ...

spoorse groeten, Erwin
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door pmuy »

maarten schreef: 10 aug 2022, 12:03 Voor een deel ben ik het wel met Shrek eens: de vervoerder moet voor vervoer zorgen, en dus ook voor vervangend vervoer als er iets niet werkt. Als de vervoerder DB is, waarom moet de NMBS dan een vervangende trein verzorgen. Dat kunnen ze natuurlijk wel doen "in opdracht van".
Maar is de NMBS in België niet de vervoerder voor de ICE (in tegenstelling tot Thalys en Eurostar, die zelfstandig opereren)? Zeker ben ik dit echter niet. Los daarvan heb ik wel de indruk dat men bij DB actief aan oplossingen werkt op de verbinden naar Nederland: een treinwissel in Emmerich, de eventuele inzet van I11... Mij lijken de operationele uitdagingen voor alternatieven in Nederland nog groter dan hier: de NS heeft amper/geen internationaal materieel, en eigenlijk al nauwelijks genoeg materieel voor binnenlandse ritten, de ondergrond laat maar snelheden van 100 km/h toe voor "zwaardere" getrokken samenstellingen, capaciteitsbeperkingen... Dat terwijl we hier bij wijze van spreken morgen een alternatieve verbinding kunnen starten.
Laatst gewijzigd door pmuy op 10 aug 2022, 13:36, 2 keer totaal gewijzigd.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

En dan heb je ook nog eens die spanningssluis en het ETCS-gebied tussen Zevenaar en Emmerich, waardoor vrijwel al het NS-materieel niet meer in Emmerich kán komen.

Het enige materieel dat daar de grens over kan zijn de ICE 3M, en de FLIRTs van Vias (RE 19) en Eurobahn (RB 61). En geen van allen is dat materieel ten overvloede beschikbaar.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Inzet I11

Bericht door Steven »

Omdat er dan te weinig locomotieven zijn jammer genoeg.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door pietje »

railtravelmanager schreef: 10 aug 2022, 12:50 er moeten op korte termijn oplossingen komen ipv pingpong tussen NMBS en DB ...
ICE Brussel Frankfurt (en verder) goed product als ze rijden ... het kan inderdaad niet dat maar 5 van de 16 treinstellen rijvaardig zijn momenteel ...

en de malaise zou nog minstens 2 maanden kunnen duren volgens ICE Treff

Gemäß mündlicher Auskunft 08.08.2022 sind nur 5 von 16 ET406 für die ICE-Linien Frankfurt – Amsterdam/Brüssel verfügbar, gemäß NS dauert dieser Zustand wohl bis mindestens 16.10.2022.

akkoord er zijn al wat treinen geschrapt niet meer boekbaar maar andere ICE zitten overvol je kan zelfs geen plaats reserveren dus dat wordt voor velen nomaden spelen zoeken achter vrije plaats of rechtstaan in Bordbistro .... dagelijks klachten van klanten op ons zakenreisbureau ... niet leuk ... een collega van mij kwam 6/8 terug 3 rijtuigen uitgevallen airco, zij moesten de trein af meesten wilden dit niet want andere naar Keulen zat overvol ... gevolg ordediensten/veiligheidsdiensten erbij in Frankfurt Flughafen en Köln Hbf trein reed gelukkig tot Brussel met 1 uur vertraging.

de technische problemen zijn er vermoedelijk door de vele spanningssluizen eerst NMBS dan HSL2 andere spanning niet dan terug stukje L 37 dan terug HSL3 op dan terug L37 en dan LZB tot Aachen ... das al minstens 4 keer schakelen (Bierbeek, Ans, Chenée, Walhorn) ...

spoorse groeten, Erwin
OK, er moet een oplossing komen, maar aangezien de problemen volledig bij DB liggen (ze bieden een dienst aan die ze niet kunnen leveren), zijn zij het die eerst voor een oplossing moeten zorgen.
Indien zij de NMBS betalen om een alternatief te voorzien, vermoed ik dat het snel geregeld gaat zijn.
Maar indien DB verwacht dat op momenten dat hun internationale trein het laat afweten, de NMBS dit spontaan en gratis gaat oplossen, vrees ik toch dat ze bedrogen uitkomen, wat we nu ook zien.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

railtravelmanager schreef: 10 aug 2022, 12:50 er moeten op korte termijn oplossingen komen ipv pingpong tussen NMBS en DB ...
Ik heb persoonlijk niet echt de indruk dat er tussen NMBS en DB gepingpongd wordt, maar wel dat er hier op het forum gepingpongd wordt.
pmuy schreef:
maarten schreef: 10 aug 2022, 12:03 Voor een deel ben ik het wel met Shrek eens: de vervoerder moet voor vervoer zorgen, en dus ook voor vervangend vervoer als er iets niet werkt. Als de vervoerder DB is, waarom moet de NMBS dan een vervangende trein verzorgen. Dat kunnen ze natuurlijk wel doen "in opdracht van".
Maar is de NMBS in België niet de vervoerder voor de ICE (in tegenstelling tot Thalys en Eurostar, die zelfstandig opereren)? Zeker ben ik dit echter niet. , de eventuele inzet van I11... Mij lijken de
De treinen mogen dan wel onder NMBS-licentie rijden, wie welke verplichtingen omtrent vervangend vervoer moet nakomen staat hoogstwaarschijnlijk in de overeenkomst die beide bedrijven gemaakt hebben. Het is dus niet omdat het probleem zich in België voordoet (of nog beter: dat de Duitsers zeggen "we stoppen aan de grens"), dat de NMBS dan zelf een alternatieve dienst tot Aken moet organiseren. Gelukkig is er wel altijd de boemeltrein...
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door DDietzen »

AlexNL schreef: 10 aug 2022, 13:31 En dan heb je ook nog eens die spanningssluis en het ETCS-gebied tussen Zevenaar en Emmerich, waardoor vrijwel al het NS-materieel niet meer in Emmerich kán komen.

Het enige materieel dat daar de grens over kan zijn de ICE 3M, en de FLIRTs van Vias (RE 19) en Eurobahn (RB 61). En geen van allen is dat materieel ten overvloede beschikbaar.
Lusten die Flirts van de RB61 dan ETCS en 25kV AC? Dat was mij niet bekend, en zou me ook bijzonder lijken aangezien ze dat in hun normale inzetgebied nergens tegenkomen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

De FLIRTs van de RB61 zijn technisch gelijk aan die van de RE19.

Ik vermoed dat dat met opzet zo is gedaan zodat dit materieel altijd terug naar Duitsland kan, ook als er een langdurige storing is bij Bad Bentheim bijvoorbeeld.

De meerspannings-FLIRTs van Arriva Limburg hebben geen 25 kV-uitrusting, maar zij hebben dit ook niet nodig om bij Herzogenrath en Venlo over de grens te kunnen.
Laatst gewijzigd door AlexNL op 10 aug 2022, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 10 aug 2022, 10:41 die zien liever speciallekes op de grenzen natuurlijk.
Een treinverbinding van Brussel (> 1 milj inw) naar Luik (200k inw) naar Aachen (250k inw) naar Köln (> 1 milj inw) is dus niet meer dan “een specialleke voor treinfreaks.”
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 10 aug 2022, 15:36
Shrek schreef: 10 aug 2022, 10:41 die zien liever speciallekes op de grenzen natuurlijk.
Een treinverbinding van Brussel (> 1 milj inw) naar Luik (200k inw) naar Aachen (250k inw) naar Köln (> 1 milj inw) is dus niet meer dan “een specialleke voor treinfreaks.”
Neen helemaal niet, dat is een hoofdas die een deftige HST-verbinding vereist. Maar speciale treinen gaan opzij houden om in geval van problemen een beetje tijd te winnen, dat zijn speciallekes.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

De DB verzuipt in de problemen deze zomer. De Brussel-Frankfurt miserie is er maar ééntje van.

Is er bij NMBS/Infrabel dan niemand die hierin een commerciële opportuniteit ziet en spontaan een offerte voor vervangtreinen richting DB stuurt.

Kans is toch groot dat DB hierop toehapt zonder veel vervelende vragen te stellen ? Ze bloeden op die verbinding momenteel dood aan taxis, hotels en compensaties.
Laatst gewijzigd door Portbou op 10 aug 2022, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 10 aug 2022, 15:39
Portbou schreef: 10 aug 2022, 15:36
Shrek schreef: 10 aug 2022, 10:41 die zien liever speciallekes op de grenzen natuurlijk.
Een treinverbinding van Brussel (> 1 milj inw) naar Luik (200k inw) naar Aachen (250k inw) naar Köln (> 1 milj inw) is dus niet meer dan “een specialleke voor treinfreaks.”
Neen helemaal niet, dat is een hoofdas die een deftige HST-verbinding vereist. Maar speciale treinen gaan opzij houden om in geval van problemen een beetje tijd te winnen, dat zijn speciallekes.
Niet opzij houden.
Nu direct planmatig inzetten !

2-uut dienst tussen Brussel en Aachen
zodat ICE binnen Duitsland kan blijven.

Zo maken we terug een betrouwbare dienst die weliswaar wat langzamer is en een overstap in Aachen noodzakelijk maakt.

Maar alles beter dan de huidige chaos toch ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef: 10 aug 2022, 14:01 dat de NMBS dan zelf een alternatieve dienst tot Aken moet organiseren.
Moeten misschien niet
Maar ze zouden het wel kunnen doen
DB zou er volgens mij graag voor betalen.

Wat zegt de voogdijminister van de spoorwegen eigenlijk over de passieve en afwachtende houding die Belgie aanneemt ? Hij zegt toch overal dat de trein een geloofwaardig alternatief moet zijn voor de vluchten tussen Brussel en Frankfurt.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door JHS2013 »

Portbou schreef: 10 aug 2022, 15:43
Shrek schreef: 10 aug 2022, 15:39
Portbou schreef: 10 aug 2022, 15:36

Een treinverbinding van Brussel (> 1 milj inw) naar Luik (200k inw) naar Aachen (250k inw) naar Köln (> 1 milj inw) is dus niet meer dan “een specialleke voor treinfreaks.”
Neen helemaal niet, dat is een hoofdas die een deftige HST-verbinding vereist. Maar speciale treinen gaan opzij houden om in geval van problemen een beetje tijd te winnen, dat zijn speciallekes.
Niet opzij houden.
Nu direct planmatig inzetten !

2-uut dienst tussen Brussel en Aachen
zodat ICE binnen Duitsland kan blijven.

Zo maken we terug een betrouwbare dienst die weliswaar wat langzamer is en een overstap in Aachen noodzakelijk maakt.

Maar alles beter dan de huidige chaos toch ?
Als het doel zou zijn een toegankelijke en betrouwbare treindienst aan te bieden zou dit een logischere stap zijn (al betwijfel ik of het op korte termijn haalbaar is). Maar dat is het doel helemaal niet sinds de liberalisering. Het is dan ook begrijpelijk dat de NMBS de DB niet uit de brand gaat helpen, dat is haar taak niet.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

JHS2013 schreef: 10 aug 2022, 16:15 Het is dan ook begrijpelijk dat de NMBS de DB niet uit de brand gaat helpen, dat is haar taak niet.
Prachtige illustratie waarom het nooit niets wordt met de dienstverlening op de Europese Spoorwegen.

Nogmaals vraag ik me af wat de voogdijminister vindt van de huidige chaos en of die ook vindt dat DB het allemaal maar moet doen.
Plaats reactie