Pagina 7 van 15

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 22 aug 2020, 00:16
door Shrek
FLV-FGSP schreef: 21 aug 2020, 23:07
ronny schreef: 21 aug 2020, 13:03 Hasselt-Luchthaven zou moeten verbonden worden met de trein naar Knokke. Met de nieuwe snelle verbinding Hasselt-Antwerpen via de bocht van Aarschot is deze verbinding naar Antwerpen echt wel overbodig.
Goed idee! Als Leuvenaar ben ik uiteraard voorstander van overstapvrije verbindingen naar Knokke en Breda.
Helaas bestaat er zoiets als de bijakte bij het Diabolocontract, waarin staat dat Hasselt een overstapvrije verbinding met de Luchthaven moet hebben.
Maar die hebben ze dan ook he, Knokke-Brugge-Brussel-Luchthaven-Leuven-Aarschot-Hasselt wordt dan het traject.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 22 aug 2020, 01:36
door Asterix
FLV-FGSP schreef: 21 aug 2020, 23:07Goed idee! Als Leuvenaar ben ik uiteraard voorstander van overstapvrije verbindingen naar Knokke en Breda.
Het is dan wel te hopen dat er niet te veel Knokse frigoboxtoeristen naar onze prachtige Dijlestad komen!

De verbinding met Breda zou natuurlijk ook vanuit historisch oogpunt prachtig zijn. ICNG-stellen bestickerd met beelden van historische stadscentra als Leuven, [eventueel Brussel-dorp], Mechelen, Antwerpen en Breda. Met wat goede wil zou je dit de Hertogdom Brabant-lijn kunnen noemen, een treinverbinding tussen de kenniscentra van de Lage Landen. Helemaal ideaal wordt de lijn doorgetrokken naar 's Hertogenbosch, dat verzusterd is met Leuven. PR-gewijs zit hier zeker wat in. Ook qua toerisme.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 22 aug 2020, 02:09
door AlexNL
Volgens mij is er helemaal geen inzet van I11 of Traxx nodig.

NS heeft twintig België-geschikte ICNG's besteld. Voor de Benelux van vandaag de dag worden er 11 zevendelige ICRmh-stammen gebruikt (inclusief reserve). Als je het ICR 1-op-1 zou vervangen en daarbij dezelfde reserves aanhoudt, blijf je dan alsnog met een surplus van 9 ICNG-B's zitten.

Een IC Breda-Noorderkempen-Antwerpen-Mechelen-Brussels Airport-Leuven zou dit traject kunnen afleggen in 1u24 (2u48 retour), rekenende met een stop van 3 minuten in de luchthaven en uitgaande van Vmax 160 km/u. Met ICNG dat 200 km/u haalt zou dit nog iets sneller moeten kunnen.

Afhankelijk van hoe je de kering in Breda en Leuven wil hebben heb je voor deze IC slechts 3 (kort) of 4 (lang) treinstellen nodig. Die zouden volgens mij wel beschikbaar moeten zijn.

De bijdrage van NMBS aan deze verbinding zou dan financieel en operationeel van aard kunnen zijn. Bijvoorbeeld dat de trein wordt gereden door NMBS-personeel.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 22 aug 2020, 02:40
door 4017-4018
AlexNL schreef: 22 aug 2020, 02:09 Volgens mij is er helemaal geen inzet van I11 of Traxx nodig.

NS heeft twintig België-geschikte ICNG's besteld. Voor de Benelux van vandaag de dag worden er 11 zevendelige ICRmh-stammen gebruikt (inclusief reserve). Als je het ICR 1-op-1 zou vervangen en daarbij dezelfde reserves aanhoudt, blijf je dan alsnog met een surplus van 9 ICNG-B's zitten.

Een IC Breda-Noorderkempen-Antwerpen-Mechelen-Brussels Airport-Leuven zou dit traject kunnen afleggen in 1u24 (2u48 retour), rekenende met een stop van 3 minuten in de luchthaven en uitgaande van Vmax 160 km/u. Met ICNG dat 200 km/u haalt zou dit nog iets sneller moeten kunnen.

Afhankelijk van hoe je de kering in Breda en Leuven wil hebben heb je voor deze IC slechts 3 (kort) of 4 (lang) treinstellen nodig. Die zouden volgens mij wel beschikbaar moeten zijn.

De bijdrage van NMBS aan deze verbinding zou dan financieel en operationeel van aard kunnen zijn. Bijvoorbeeld dat de trein wordt gereden door NMBS-personeel.
Die 9 stellen ICNG dat op overschot zijn richting Leuven in te zetten zou geen slecht plan zijn.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 22 aug 2020, 08:30
door benimmeg
Misschien kunnen ze dan direct doorrijden tot Luik over lijn 2. Dan heeft Luik eindelijk een rechtstreekse verbinding met de Luchthaven en Antwerpen.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 22 aug 2020, 09:13
door stijn
Shrek schreef: 22 aug 2020, 00:16 Maar die hebben ze dan ook he, Knokke-Brugge-Brussel-Luchthaven-Leuven-Aarschot-Hasselt wordt dan het traject.
Sounds like a plan! Me like!

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 22 aug 2020, 09:26
door trainlovertje
benimmeg schreef: 22 aug 2020, 08:30 Misschien kunnen ze dan direct doorrijden tot Luik over lijn 2. Dan heeft Luik eindelijk een rechtstreekse verbinding met de Luchthaven en Antwerpen.
Of als expresslijn naar Waver - Ottignies - Fleurus - Charleroi. Dan komt er 'directe' verbinding van onder meer Antwerpen naar het toekomstige station van de luchthaven van Charleroi, zijnde Fleurus. Maar rond dat project hoor je ook al even niets meer...

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 22 aug 2020, 14:24
door 4017-4018
Dat met het doortrekken naar Luik is ook een goed plan.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 22 aug 2020, 16:44
door Terminus
AlexNL schreef: 22 aug 2020, 02:09 Volgens mij is er helemaal geen inzet van I11 of Traxx nodig.
Zie enkele pagina's eerder. Er ligt een plan op tafel waarbij NMBS ook voor een deel van het materieel voor de verbinding tussen België en Nederland zou zorgen. Het heeft ook al de vakliteratuur gehaald dat NS door de Corona-crisis de aankoop/inzet van de ICNG-vloot wou herbekijken.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 22 aug 2020, 22:38
door pietje
AlexNL schreef: 22 aug 2020, 02:09 NS heeft twintig België-geschikte ICNG's besteld. Voor de Benelux van vandaag de dag worden er 11 zevendelige ICRmh-stammen gebruikt (inclusief reserve). Als je het ICR 1-op-1 zou vervangen en daarbij dezelfde reserves aanhoudt, blijf je dan alsnog met een surplus van 9 ICNG-B's zitten.
Hebben de ICNG's evenveel zitplaatsen als de huidige ICRmh stammen met telkens 7 rijtuigen?

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 23 aug 2020, 00:09
door 4017-4018
pietje schreef: 22 aug 2020, 22:38
AlexNL schreef: 22 aug 2020, 02:09 NS heeft twintig België-geschikte ICNG's besteld. Voor de Benelux van vandaag de dag worden er 11 zevendelige ICRmh-stammen gebruikt (inclusief reserve). Als je het ICR 1-op-1 zou vervangen en daarbij dezelfde reserves aanhoudt, blijf je dan alsnog met een surplus van 9 ICNG-B's zitten.
Hebben de ICNG's evenveel zitplaatsen als de huidige ICRmh stammen met telkens 7 rijtuigen?
Nee, de ICNG (8 delig) heeft er 417.
Een ICRM eerste klas heeft 50 zitplaatsen, en een tweede klas heeft 80 zitplaatsen.
Dus voor een stam van 7 rijtuigen (2 eerste klas en 5 tweede klas rijtuigen) is het 500 zitplaatsen.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 23 aug 2020, 01:21
door AlexNL
Je bedoelt 500 zitplaatsen. ;)

Overigens hoeft een geringere capaciteit per treinstel niet zo zeer een probleem te zijn voor de bediening over de grens: als er 2×/u een IC bij Meer/Hazeldonk de grens over gaat wordt er per saldo meer capaciteit geboden.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 23 aug 2020, 01:23
door 4017-4018
AlexNL schreef: 23 aug 2020, 01:21 Je bedoelt 500 zitplaatsen. ;)

Overigens hoeft een geringere capaciteit per treinstel niet zo zeer een probleem te zijn voor de bediening over de grens: als er 2×/u een IC bij Meer/Hazeldonk de grens over gaat wordt er per saldo meer capaciteit geboden.
Oeps tel fout.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 23 aug 2020, 01:49
door Shrek
AlexNL schreef:Je bedoelt 500 zitplaatsen. ;)

Overigens hoeft een geringere capaciteit per treinstel niet zo zeer een probleem te zijn voor de bediening over de grens: als er 2×/u een IC bij Meer/Hazeldonk de grens over gaat wordt er per saldo meer capaciteit geboden.
Dat is inderdaad niet erg in dat geval, zolang je er maar voor zorgt dat je geen massa's binnenlandse reizigers aantrekt. Voor een halfuurdienst die via de luchthaven rijdt is 500 perfect :)

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 23 aug 2020, 12:12
door rvdborgt
4017-4018 schreef: 23 aug 2020, 00:09
pietje schreef: 22 aug 2020, 22:38 Hebben de ICNG's evenveel zitplaatsen als de huidige ICRmh stammen met telkens 7 rijtuigen?
Nee, de ICNG (8 delig) heeft er 417.
Een ICRM eerste klas heeft 50 zitplaatsen, en een tweede klas heeft 80 zitplaatsen.
Dus voor een stam van 7 rijtuigen (2 eerste klas en 5 tweede klas rijtuigen) is het 500 zitplaatsen.
De ICRm's met fietsplaatsen hebben volgens mij minder zitplaatsen, al vind ik niet direct hoeveel dan. Een Benelux-stam heeft 1 of 2 van deze rijtuigen.

Groetjes,
Rian