Pagina 14 van 15

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 02 dec 2022, 16:42
door 4017-4018
Ik vraag me af of die "tragere" verbinding ook met 200 km/h zal rijden (op de HSL dan)

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 02 dec 2022, 16:43
door jpvdveer
Zie ook onderstaand artikel - de eerste inzet van ICNG in de binnenlandse dienst in Nederland loopt nogmaals een jaar vertraging op en wordt nu pas in 2023 verwacht. Oorzaak hier: de laskwaliteit van Alstom laat te wensen over.

https://www.treinreiziger.nl/icng-pas-l ... em-vormen/

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 02 dec 2022, 17:04
door Lynx
Het is gelukkig geen volledig jaar uitstel ten opzichte van de eerdere uitgestelde levering, maar 'slechts' enkele maanden. In Q2 moet de trein formeel in dienst gesteld gaan worden, en voor die tijd moet er ook nog proefgereden gaan worden met reizigers.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 02 dec 2022, 17:06
door Steven
4017-4018 schreef: 02 dec 2022, 16:42 Ik vraag me af of die "tragere" verbinding ook met 200 km/h zal rijden (op de HSL dan)
Ja HLE17 en i11 mogen 200 km/u

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 02 dec 2022, 19:33
door giuseppe
Wel jammer dat deze niet Eindhoven ipv Rotterdam als eindbestemming krijgt. Maja misschien ooit…

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 02 dec 2022, 19:39
door DDietzen
Hoezeer ik dat idee ook genegen ben (wellicht een nawee van 3 jaar studeren in Eindhoven? :lol: ) vermoed ik dat dat ook op middellange termijn niet realistisch is gezien de grote hoeveelheid trafiek over het traject Breda-Tilburg. Daar kan eigenlijk pas fatsoenlijk een extra trein langs eer de uitbouw van Emmerich-Oberhausen is voltooid en de grote goederentreinenpolonaise (4 rijpaden per uur bij mijn weten) niet meer door Brabant heen hoeft te karren. Al zal die vrijkomende ruimte dan gauw worden opgevuld door 2 extra stoptreinen en 2 extra IC's per uur, als ik me de toekomstplannen goed herinner, dus ook dan blijft het proppen.

Op Rotterdam-Breda is beduidend meer plaats.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 02 dec 2022, 20:27
door Portbou
DDietzen schreef: 02 dec 2022, 19:39 Hoezeer ik dat idee ook genegen ben (wellicht een nawee van 3 jaar studeren in Eindhoven? :lol: ) vermoed ik dat dat ook op middellange termijn niet realistisch is gezien de grote hoeveelheid trafiek over het traject Breda-Tilburg. Daar kan eigenlijk pas fatsoenlijk een extra trein langs eer de uitbouw van Emmerich-Oberhausen is voltooid en de grote goederentreinenpolonaise (4 rijpaden per uur bij mijn weten) niet meer door Brabant heen hoeft te karren. Al zal die vrijkomende ruimte dan gauw worden opgevuld door 2 extra stoptreinen en 2 extra IC's per uur, als ik me de toekomstplannen goed herinner, dus ook dan blijft het proppen.

Op Rotterdam-Breda is beduidend meer plaats.
Er zijn eigenlijk al veel treinen tussen Rotterdam en Breda.
Ik zou evengoed vrede hebben met terminus Breda voor de "trage" Benelux.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 03 dec 2022, 13:26
door FLV-FGSP
Ik vraag me vooral af hoe ze deze nieuwe treinserie er op lijn 25 nog tussen gaan wringen ...
Wat ook nog niet duidelijk is: mogen binnenlandse reizigers Antwerpen - Brussel deze trein gaan gebruiken?

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 03 dec 2022, 13:34
door ovspotter_be
Er is naar mijn mening nog wel plaats op lijn 25, op sommige momenten zitten er grote gaten in de treindienst, in Mechelen bijvoorbeeld tussen xx:44 en xx:58.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 03 dec 2022, 13:51
door jan_olieslagers
Daar kan eigenlijk pas fatsoenlijk een extra trein langs eer de uitbouw van Emmerich-Oberhausen is voltooid en de grote goederentreinenpolonaise (4 rijpaden per uur bij mijn weten) niet meer door Brabant heen hoeft te karren.
Huh, waarom heeft men dan de Betuwelijn aangelegd?

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 03 dec 2022, 14:31
door AlexNL
Het probleem met de Betuweroute is dat men in Duitsland heel lang heeft getreuzeld met de uitbouw van capaciteit tussen Emmerich-Grens en Oberhausen. De Betuweroute is al 15 jaar open, maar veel goederentreinen rijden nog altijd via Venlo omdat het via Emmerich niet past.

DB Netze is (eindelijk) bezig met een project om een derde spoor aan te leggen, waarmee de capaciteit van 110 goederentreinen per dag wordt verhoogd naar 160 per dag. Volgens ProRail gaat dit nog tot 2030 duren.

In Nederland zit men intussen ook niet stil, bij Meteren wordt de Zuidwestboog gebouwd zodat goederentreinen die vanuit Rotterdam richting Venlo willen rijden dit deels via de Betuweroute kunnen doen. En ten zuiden van 's-Hertogenbosch komt een extra spoor.

Op de Brabantroute zelf gaat ook het nodige gebeuren: Tilburg krijgt een 4e perronspoor (realisatie is bezig), Gilze-Rijen wordt aangepakt om een paar overwegen op te heffen, er zal seinoptimalisatie plaatsvinden en tegen 2031 zou de hele route tot aan Venlo moeten zijn voorzien van ERTMS.

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 04 dec 2022, 21:18
door AlexNL
En daar is de eerste ICNG-B in de nieuwe 'Flow'-huisstijl van NS. :D

https://www.youtube.com/watch?v=LwsFfh2uOH0

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 31 jan 2023, 23:07
door Klassiekje
AlexNL schreef: 04 dec 2022, 21:18 En daar is de eerste ICNG-B in de nieuwe 'Flow'-huisstijl van NS. :D

https://www.youtube.com/watch?v=LwsFfh2uOH0
Doet op dit moment een testrit in Leuven

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 20 apr 2023, 14:10
door 4017-4018
Instroom vertraagd van de ICNG-stellen voor BE:

https://treinbestuurder.be/nieuws/read.php?id=10548

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Geplaatst: 20 apr 2023, 16:54
door Steve
Intussen hebben de "binnenlandse" stellen gisteren wel hun eerste ritten met reizigers gereden tussen Amsterdam en Rotterdam: https://nieuws.ns.nl/nieuwe-ns-intercit ... rotterdam/