ICNG stellen voor inzet richting Brussel

JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door JHS2013 »

Ik heb die verhuizing naar Amsterdam Zuid nooit begrepen. Dat is een station in de middenstrook van een snelweg en metro en in de buurt is helemaal niks behalve enkele grote kantoren. Vergeleken met Centraal is ook de OV-situatie ongunstig. Ja, de NZ-lijn komt daar ook en dan ben je redelijk snel in het centrum maar de rest van de stad is moeilijk bereikbaar vanuit Zuid. Om nog maar te zwijgen over het regionale OV dat zijn knooppunt heeft op het Centraal. Voor die 2 zakenmensen per Benelux lijkt me de verhuizing toch buiten proportie en een achteruigang
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Steve »

Ah kom op, ze gaan toch niet opnieuw de stop in Brussel-Noord schrappen voor die "snelle" IC. Voor alle "aanvoerlijnen" die eerst langs Noord passeren (L36, L50, L60, L161, in sommige situaties ook L25...) betekent het verplicht doorreizen naar Centraal dat je zeker 10 minuten extra overstaptijd moet rekenen en dat is vaak voldoende om de overstap volledig te missen, zéker in het weekend. Totaal incoherent ook met de ICE, die wel in Noord en niet in Centraal stopt.
KlaasjeNL
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2020, 13:32

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door KlaasjeNL »

Gedurende de verbouwing op Amsterdam Centraal zijn daar maar 8 van de 10 perronsporen beschikbaar. Om die reden worden de binnenlandse treinen vanaf de HSL in de stroom naar Zuid geleid en gaan doorrijden richting Lelystad en Amersfoort. Op lange termijn, als station Zuid grootschalig is verbouwd met grotere, meer en luxere perrons is het idee dat ook Thalys en Eurostar die kant op worden geleid.

Amsterdam zuid is overigens vrij goed aangesloten op het lokale en regionale ov. Hier is in de afgelopen jaren veel aan veranderd. Amsterdam Centraal wordt als ov-knoop minder belangrijk. Bussen uit het zuiden worden bij Amsterdam zuid of bij de Amstelveentram afgekapt. Bussen uit het Noorden eindigen tegenwoordig bij de Noordzuidlijn in Amsterdam Noord. Ook zijn alle metrostations van de oude metrolijnen rechtstreeks verbonden met Amsterdam zuid via de metro's 50 en 51.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door groentje »

Voor zakenmensen lijkt Amsterdam-Zuid me inderdaad zo gek nog niet, maar een flink deel van het reizigersverkeer zijn toeristen, en die willen wel nog steeds graag naar Centraal en de Dam...
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door DDietzen »

Ik verwacht dat de meeste toeristen eerst naar hun ho(s)tel of Airbnb willen voordat ze de highlights van Amsterdam gaan verkennen, en andersom op de terugreis vanuit hun slaapplek naar het station reizen. Dan is station Zuid minstens even goed als Centraal.

Natuurlijk zijn er ook toeristen die enkel een dagje Amsterdam doen, die kunnen natuurlijk meteen het toeristische centrum inwandelen, maar die groep lijkt me niet zo groot dat het het bedienen van Centraal noodzakelijk maakt.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door AlexNL »

Dankzij de Noord-Zuidlijn is het nu ook veel makkelijker om bij je bestemming in de binnenstad van Amsterdam te komen.

Punt blijft wel dat Zuid gewoon geen allure heeft, het is een station temidden van een zakendistrict. Een flinke opknapbeurt gaat het wel krijgen, maar als je er op een zaterdagmiddag aankomt blijft het een slapende wijk. Dat is bij Centraal wel anders.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door TimJ36 »

Steven schreef: 11 feb 2022, 18:13 Het volledige schema

De snelle verbinding met ICNG en de trage verbinding met TRAXX (in begin HLE28 en nadien HLE17) en i11 rijtuigen.
Positief is dat 'snelle' trein doorrijdt naar Almere en Lelystad. Alleen jammer dat de 'trage' trein Brussel - Rotterdam niet doorrijdt naar Den Haag Centraal, daar waren ze toch grote voorstander van een rechtstreekse verbinding met Brussel?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door jan_olieslagers »

TimJ36 schreef: 05 mar 2022, 13:28 Positief is dat 'snelle' trein doorrijdt naar Almere en Lelystad.
Dat zal wel een beetje compensatie zijn, zeker, voor het wegvallen van Amsterdam-CS?
Alleen jammer dat de 'trage' trein Brussel - Rotterdam niet doorrijdt naar Den Haag Centraal, daar waren ze toch grote voorstander van een rechtstreekse verbinding met Brussel?
Het grote politieke belang van Den Haag ("des Graven Hage", haha) zou dat inderdaad rechtvaardigen, maar dan zou aan de andere kant wel de Europese wijk moeten bediend worden; dat is nu niet het geval en het lijkt me ook niet zo eenvoudig te realiseren. Overstap in Mechelen of Luchthaven is misschien net niet aantrekkelijk genoeg voor de hoge pieten/pietinnen van de politiek.

Zou het kunnen dat op beide punten de keertijden een rol speelden? "De snelle heeft wat tijd over, we kunnen die net zo goed nog wat laten doorbollen". Daarentegen "Spijtig, maar de trage heeft echt geen tijd genoeg om door te gaan tot Den Haag." Dat laatste zou er anders kunnen gaan uitzien als de "trage" niet meer hoeft kop te maken in Breda, als men er eenmaal toe komt om Breda te bedienen met een verlenging van de lokale Belgische dienst tot Noorderkempen - of zelfs een IC die verder gaat, tot Tilburg, Eindhoven, ...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door DDietzen »

Den Haag kan de komende jaren geen internationale treinen richting België meer ontvangen. Dat ligt niet zozeer aan onwil, als wel aan het feit dat er sinds december 2021 twee extra IC's tussen Rotterdam en Den Haag rijden. Hierdoor is het tweesporige traject Rotterdam-Rijswijk compleet dichtgeplamuurd, en moeten nu al iedere dag vier ritten geschrapt worden tussen Rotterdam en Den Haag (waardoor er een intercitygat van 20 minuten valt) om nog een goederentrein ertussendoor te kunnen persen.
Met een internationale verbinding erbij wordt dat alleen maar erger; vandaar ook dat de Beneluxtrein sindsdien niet meer naar Den Haag rijdt, omdat dat eenvoudigweg niet meer past. (Toegegeven, NS wilde al jaren van die handvol politieke compromistreinen naar Den Haag af, maar dit vind ik toch een heel goede reden om ze af te schaffen.)
Die tienminutentrein is ook hard nodig gezien de drukte op het traject, dus het is verre van reëel om te zeggen "ach, schrap die extra IC's maar weer en geef de internationale trein terug", al helemaal omdat een stam enkeldeks rijtuigen beduidend minder zitplaatsen biedt dan de VIRM-dubbeldekkers die nu de diensten verzorgen daar.

Ergens dit decennium wordt wel een spoorverdubbeling tussen Delft Campus en Rijswijk opgeleverd, maar de capaciteit die dat vrijmaakt wordt volgens mij weer direct opgegeten door de twee extra Sprinters die dan tussen Rotterdam en Den Haag gaan rijden, en mogelijk ook twee extra IC's uit Eindhoven. Zolang de sporenlayout in Rotterdam en Schiedam niet grondig wordt aangepast - daar liggen nu weliswaar vier sporen maar twee daarvan zijn effectief onbruikbaar doordat ze slecht aansluiten op de rest - verwacht ik niet dat daar nog een internationale trein tussen gepropt zal worden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door rvdborgt »

DDietzen schreef: 05 mar 2022, 14:28 (Toegegeven, NS wilde al jaren van die handvol politieke compromistreinen naar Den Haag af, maar dit vind ik toch een heel goede reden om ze af te schaffen.)
[...]
Zolang de sporenlayout in Rotterdam en Schiedam niet grondig wordt aangepast - daar liggen nu weliswaar vier sporen maar twee daarvan zijn effectief onbruikbaar doordat ze slecht aansluiten op de rest - verwacht ik niet dat daar nog een internationale trein tussen gepropt zal worden.
Den Haag krijgt geen trein naar Brussel meer terug. Wat er steevast gebeurde met die treinen: bij aankomst vanuit Brussel in Rotterdam stapte 90% van de reizigers uit. De helft daarvan stapte over op de IC direct naar Amsterdam en de rest bleef in Rotterdam of nam nog een andere trein. Daarna vertrok de Benelux met heel veel lege plaatsen naar Den Haag.

Groetjes,
Rian
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Lynx »

Het toelatingsdossier voor de ICNG-B in België is inmiddels ingediend:
https://www.railjournal.com/news/belgia ... -ns-fleet/

Ook nog wat ander nieuws in het artikel, maar niet direct relevant voor de ICNG-B: NS heeft ook twee prototypes besteld van de ICNG die geschikt zijn voor Duitsland.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Papanero »

Zopas (2 augustus rond 9u30) is weer een ICNG op eigen kracht langsgekomen op lijn 28 (westelijk ringspoor van Brussel) richting noorden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Steven »

Er zijn weer testen in België. Betreft het afregelen van de stroomafnemers als ik mij niet vergis (de eigenlijke homologatie is namelijk in orde).
Momenteel staat 3301 daarvoor ter beschikking in Vorst, normaal zou 3302 ook nog moeten langskomen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door jan_olieslagers »

Ik denk dat ik dat stel in St Ghislain heb zien staan op vrijdagavond 29 juli.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door ostbahnhof »

Gisteren stond er een gekoppeld stel te Leuven.
Klopt het dat ze in 2025 in dienst komen op de Benelux verbinding?
Plaats reactie