ICNG stellen voor inzet richting Brussel

4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door 4017-4018 »

Ik vraag me af of die "tragere" verbinding ook met 200 km/h zal rijden (op de HSL dan)
Ciao Ciao
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door jpvdveer »

Zie ook onderstaand artikel - de eerste inzet van ICNG in de binnenlandse dienst in Nederland loopt nogmaals een jaar vertraging op en wordt nu pas in 2023 verwacht. Oorzaak hier: de laskwaliteit van Alstom laat te wensen over.

https://www.treinreiziger.nl/icng-pas-l ... em-vormen/
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Lynx »

Het is gelukkig geen volledig jaar uitstel ten opzichte van de eerdere uitgestelde levering, maar 'slechts' enkele maanden. In Q2 moet de trein formeel in dienst gesteld gaan worden, en voor die tijd moet er ook nog proefgereden gaan worden met reizigers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Steven »

4017-4018 schreef: 02 dec 2022, 16:42 Ik vraag me af of die "tragere" verbinding ook met 200 km/h zal rijden (op de HSL dan)
Ja HLE17 en i11 mogen 200 km/u
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door giuseppe »

Wel jammer dat deze niet Eindhoven ipv Rotterdam als eindbestemming krijgt. Maja misschien ooit…
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door DDietzen »

Hoezeer ik dat idee ook genegen ben (wellicht een nawee van 3 jaar studeren in Eindhoven? :lol: ) vermoed ik dat dat ook op middellange termijn niet realistisch is gezien de grote hoeveelheid trafiek over het traject Breda-Tilburg. Daar kan eigenlijk pas fatsoenlijk een extra trein langs eer de uitbouw van Emmerich-Oberhausen is voltooid en de grote goederentreinenpolonaise (4 rijpaden per uur bij mijn weten) niet meer door Brabant heen hoeft te karren. Al zal die vrijkomende ruimte dan gauw worden opgevuld door 2 extra stoptreinen en 2 extra IC's per uur, als ik me de toekomstplannen goed herinner, dus ook dan blijft het proppen.

Op Rotterdam-Breda is beduidend meer plaats.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Portbou »

DDietzen schreef: 02 dec 2022, 19:39 Hoezeer ik dat idee ook genegen ben (wellicht een nawee van 3 jaar studeren in Eindhoven? :lol: ) vermoed ik dat dat ook op middellange termijn niet realistisch is gezien de grote hoeveelheid trafiek over het traject Breda-Tilburg. Daar kan eigenlijk pas fatsoenlijk een extra trein langs eer de uitbouw van Emmerich-Oberhausen is voltooid en de grote goederentreinenpolonaise (4 rijpaden per uur bij mijn weten) niet meer door Brabant heen hoeft te karren. Al zal die vrijkomende ruimte dan gauw worden opgevuld door 2 extra stoptreinen en 2 extra IC's per uur, als ik me de toekomstplannen goed herinner, dus ook dan blijft het proppen.

Op Rotterdam-Breda is beduidend meer plaats.
Er zijn eigenlijk al veel treinen tussen Rotterdam en Breda.
Ik zou evengoed vrede hebben met terminus Breda voor de "trage" Benelux.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door FLV-FGSP »

Ik vraag me vooral af hoe ze deze nieuwe treinserie er op lijn 25 nog tussen gaan wringen ...
Wat ook nog niet duidelijk is: mogen binnenlandse reizigers Antwerpen - Brussel deze trein gaan gebruiken?
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door ovspotter_be »

Er is naar mijn mening nog wel plaats op lijn 25, op sommige momenten zitten er grote gaten in de treindienst, in Mechelen bijvoorbeeld tussen xx:44 en xx:58.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door jan_olieslagers »

Daar kan eigenlijk pas fatsoenlijk een extra trein langs eer de uitbouw van Emmerich-Oberhausen is voltooid en de grote goederentreinenpolonaise (4 rijpaden per uur bij mijn weten) niet meer door Brabant heen hoeft te karren.
Huh, waarom heeft men dan de Betuwelijn aangelegd?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door AlexNL »

Het probleem met de Betuweroute is dat men in Duitsland heel lang heeft getreuzeld met de uitbouw van capaciteit tussen Emmerich-Grens en Oberhausen. De Betuweroute is al 15 jaar open, maar veel goederentreinen rijden nog altijd via Venlo omdat het via Emmerich niet past.

DB Netze is (eindelijk) bezig met een project om een derde spoor aan te leggen, waarmee de capaciteit van 110 goederentreinen per dag wordt verhoogd naar 160 per dag. Volgens ProRail gaat dit nog tot 2030 duren.

In Nederland zit men intussen ook niet stil, bij Meteren wordt de Zuidwestboog gebouwd zodat goederentreinen die vanuit Rotterdam richting Venlo willen rijden dit deels via de Betuweroute kunnen doen. En ten zuiden van 's-Hertogenbosch komt een extra spoor.

Op de Brabantroute zelf gaat ook het nodige gebeuren: Tilburg krijgt een 4e perronspoor (realisatie is bezig), Gilze-Rijen wordt aangepakt om een paar overwegen op te heffen, er zal seinoptimalisatie plaatsvinden en tegen 2031 zou de hele route tot aan Venlo moeten zijn voorzien van ERTMS.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door AlexNL »

En daar is de eerste ICNG-B in de nieuwe 'Flow'-huisstijl van NS. :D

https://www.youtube.com/watch?v=LwsFfh2uOH0
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Klassiekje »

AlexNL schreef: 04 dec 2022, 21:18 En daar is de eerste ICNG-B in de nieuwe 'Flow'-huisstijl van NS. :D

https://www.youtube.com/watch?v=LwsFfh2uOH0
Doet op dit moment een testrit in Leuven
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door 4017-4018 »

Instroom vertraagd van de ICNG-stellen voor BE:

https://treinbestuurder.be/nieuws/read.php?id=10548
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel

Bericht door Steve »

Intussen hebben de "binnenlandse" stellen gisteren wel hun eerste ritten met reizigers gereden tussen Amsterdam en Rotterdam: https://nieuws.ns.nl/nieuwe-ns-intercit ... rotterdam/
Plaats reactie