Internationale nachttreinen Nederland - België - Frankrijk jaren '90

Plaats reactie
michiel80
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2020, 22:14
Locatie: Almere, Nederland

Internationale nachttreinen Nederland - België - Frankrijk jaren '90

Bericht door michiel80 »

Beste forumleden,

In de jaren '90 reden er een drietal reguliere nachttreinen van Nederland via België naar Frankrijk en (soms) verder.
* Int 288/289 Parijs
* Int 1186/1181 Ventimiglia
* Int 1286/1281 Port-Bou

Ik ben heel nieuwsgierig waar de locwissels plaats vonden. Daarnaast ben ik benieuwd wanneer de Corail+ -rijtuigen in de Int 288/289 terecht kwamen. Veel foto's heb ik er niet van en het lijkt alsof er pas vanaf eind jaren '90 af en toe een rijtuig in zat in deze kleurstelling. Dat terwijl de rijtuigen vanaf 1995 gereviseerd op de baan kwamen.

Achtergrond van deze vraag:
Voor mijn modelspoorbaan ben ik mij een jaar of 3 terug gaan verdiepen in treinsamenstellingen. Ondertussen heb ik er een groot aantal rondrijden. De informatie deelde ik op het Nederlandse Beneluxspoor.net en uiteindelijk ben ik gevraagd of ik er niet een boek over uit kon brengen.
Zodoende ben ik nu zo'n 2 jaar bezig met research en ben ik begonnen met schrijven. Overigens een veel grotere klus dan ik mij van te voren had kunnen bedenken.

Informatie zou heel welkom zijn. Ik heb er zelf wat aan omdat ik nieuwsgierig ben, maar ben ook heel eerlijk. Ik wil er een stukje over opnemen in een boek.

Vast ontzettend bedankt vanuit Nederland.
Voor nu een goede nacht.

Groet,

Michiel
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Internationale nachttreinen Nederland - België - Frankrijk jaren '90

Bericht door dentheo »

Ik heb ooit het verhaal "gehoord" dat de rijtuigen met gesloten ramen er kwamen om het verspreiden van pakjes wit poeder langs de route moeilijk te maken.... Anecdote voor wat het waard is. :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie