Shrek schreef: ↑29 apr 2020, 07:24
DR-fan schreef: ↑27 apr 2020, 08:59
Dat je hoopt dat open-accessoperatoren failliet gaan, vind ik nogal sterk. Hebben hun werknemers geen recht op werk?
Dat is nu echt een non-argument. Eender wie de treindienst verzorgt, er zal altijd personeel nodig zijn. Maar dan nog: het doel van spoorwegen moet zijn om een goeie dienstverlening aan te bieden, niet om zoveel mogelijk werkgelegenheid te creëren.
Dat is geen non-argument. Als de DBAG zoals ik schreef bepaalde diensten niet meer wil uitvoeren, benadeelt dat niet alleen de reizigers maar ook het eigen personeel. Een privébedrijf dat in die markt stapt creëert dan extra werkgelegenheid én dienstverlening waar het overheidsbedrijf iedereen in de kou laat staan. Zie ook de noordelijke nevenlijnen in Nederland: zonder liberalisering zouden die allang gesloten zijn door NS. Dankzij de inzet van Arriva boomt het vervoer en wordt er zelfs gedacht aan gedeeltelijke elektrificatie. Als spoorwegliefhebber én spoorman kan ik dat alleen maar toejuichen.
DR-fan schreef: ↑27 apr 2020, 08:59
Moest de SNCF geen winst boeken op TGV's reed er waarschijnlijk al geen enkele IC meer rond in Frankrijk. Trenitalia haalt een groot deel van haar omzet (maar niet haar kosten) uit de HST's en ook bij ons zijn er zeer duidelijke transferts van de IC richting de L-lijnen. Ik zie trouwens geen graten in dat systeem.
De SNCF als voorbeeld aanhalen is toch wel compleet van de pot gerukt. Buiten de TGV''s en de RER van Parijs kan je daar toch niet van enige vorm van dienstverlening spreken? Of die TGV's winstgevend zijn durf ik ook te betwijfelen aangezien men er zelf zegt dat enkel Duplex-stellen kostendekkend zijn. Het is eerder zo dat de tientallen miljarden die in het HST-net werden gestoken er voor gezorgd hebben dat de gewone net er zo slecht aan toe is.
Shrek schreef: ↑29 apr 2020, 07:24 De reële kosten gaan aanrekenen spoorlijn per spoorlijn is compleet onwerkbaar.
Vreemd, dat was altijd al het argument bij de NMBS, DB, SNCF, ÖBB ea om zijlijnen te sluiten. Bedoel je dat de overheidsbedrijven ons belogen hebben om de openbare dienstverlening te kunnen afschaffen?
Shrek schreef: ↑29 apr 2020, 07:24 Uiteraard is het cherry-picking logisch gezien vanuit de open-access operator, maar door de kwalijke gevolgen ervan zou zoiets net verboden moeten worden.
Welke kwalijke gevolgen? Het gaat dan om extra aanbod door een bedrijf dat geen subsidies krijgt. Voor zover ik weet worden reizigers ook niet met geweld gedwongen om die privétreinen te nemen.
Shrek schreef: ↑29 apr 2020, 07:24Ik heb het uiteraard niet over goederenverkeer. Het grote verschil daar is dat in het goederenverkeer de marktwerking de zaken doorgaans in de goede richting duwt daar waar er bij passagiers wel enkele zeer perverse effecten optreden.
Ik herinner me twee jaar van harde vakbondsacties want de liberalisering van het goederenvervoer was slecht voor de veiligheid, het personeel, de dienstverlening en wat weet ik al niet. Ondertussen is wel gebleken dat dit grote onzin was. Ik voorspel hetzelfde bij het reizigersverkeer.
Shrek schreef: ↑29 apr 2020, 07:24Verder snap ik je vergelijking helemaal niet, in België rijdt er immers geen enkele open-access operator, welke invloed zou de NMBS daar dan van ondervonden kunnen hebben?
Fout: Thalys, Eurostar en Nightjet rijden hier wel degelijk als open-accessoperator, zij het soms in samenwerking met de NMBS. Verder mag je de "dreigende" liberalisering niet onderschatten als motivatie om het beter te doen. Dat de NMBS het aanbod plots uitbreidde, gesloten stopplaatsen heropent, massaal nieuw materieel aanschaft... is "heel toevallig" begonnen na het goedkeuren van de Europese spoorwegpaketten. Trouwens, zelfs de CEO heeft het over "het klaarmaken van het bedrijf om de concurrentie aan te gaan". Zij zal wel weten waarover het gaat zeker?