Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland

LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland

Bericht door LML »

Dat zou evt. een ideale Eloc zijn (200 km/u-versie) om bvb. een IC Antwerpen-Breda-Eindhoven-Venlo-Duisburg te rijden met vrijgekomen I11-rijtuigen?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Shrek »

LML schreef:Dat zou evt. een ideale Eloc zijn (200 km/u-versie) om bvb. een IC Antwerpen-Breda-Eindhoven-Venlo-Duisburg te rijden met vrijgekomen I11-rijtuigen?
Qua materieel zou dat gaan, maar de sporen liggen er nog niet.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 22 apr 2020, 14:58
LML schreef:Dat zou evt. een ideale Eloc zijn (200 km/u-versie) om bvb. een IC Antwerpen-Breda-Eindhoven-Venlo-Duisburg te rijden met vrijgekomen I11-rijtuigen?
Qua materieel zou dat gaan, maar de sporen liggen er nog niet.
Welke sporen bedoel je dan?
Heeft NS trouwens plannen voor een trein Eindhoven - Duisburg? Ik dacht enkel een Eindhoven - Aken (via Heerlen)
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door jan_olieslagers »

Ik kan me ook niet goed voorstellen wie er nu naar Duisburg zou willen reizen, of all places. Ter plekke is er weinig tot niets te beleven, buiten de Kerstmarkt :) en als overstappunt kan het niet raken aan Köln of zelfs Aachen. Meeste reizigers zouden nog kunnen komen van de grote binnenhaven, vanuit Antwerpen moet er daarvoor wel enige belangstelling zijn. Maar die belangsteling bestaat al lang, en wordt dus al lang op een of andere manier ingevuld - niet zo eenvoudig om mensen van gewoonte te doen veranderen.

Iedere dienst die (Brussel)-Antwerpen-Breda omvat zou wel een prima argument bieden om de Benelux niet meer te laten kop maken in Breda.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:
Shrek schreef: 22 apr 2020, 14:58
LML schreef:Dat zou evt. een ideale Eloc zijn (200 km/u-versie) om bvb. een IC Antwerpen-Breda-Eindhoven-Venlo-Duisburg te rijden met vrijgekomen I11-rijtuigen?
Qua materieel zou dat gaan, maar de sporen liggen er nog niet.
Welke sporen bedoel je dan?
Heeft NS trouwens plannen voor een trein Eindhoven - Duisburg? Ik dacht enkel een Eindhoven - Aken (via Heerlen)
Venlo-Duisburg gaat toch niet rechtstreeks vandaag?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door groentje »

Je moet inderdaad kopmaken in Viersen, momenteel, maar er is schijnbaar ruimte gereserveerd om een spoorboog te installeren net ten noorden van Viersen die kopmaken overbodig maakt. Als dan ook de lijn van Kaldenkirchen naar Dülken eindelijk 2-sporig wordt (en er is weer iets meer hoop dat dat sneller zal gebeuren sinds DB de lijn overbelast verklaarde), zie ik dat nog wel goedkomen. Nog een optie zou kunnen zijn om de lijn van de S28 te verlengen van Kaarster See naar Viersen, ook daar is sprake van, een beslissing was voorzien dit jaar, geloof ik. Op korte termijn zit dat er wel nog niet in, maar doortrekken tot Endhoven of Venlo zou al een hele vooruitgang zijn, maar ik weet niet of we het benodigde materieel hebben dat toegelaten is in Nederland. Noch NMBS noch NS lijken erg gehaast om het nodige geschikte materieel aan te kopen voor een verbinding die niet de Benelux is..
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 22 apr 2020, 17:03
trainlovertje schreef:
Shrek schreef: 22 apr 2020, 14:58 Qua materieel zou dat gaan, maar de sporen liggen er nog niet.
Welke sporen bedoel je dan?
Heeft NS trouwens plannen voor een trein Eindhoven - Duisburg? Ik dacht enkel een Eindhoven - Aken (via Heerlen)
Venlo-Duisburg gaat toch niet rechtstreeks vandaag?
Nee, maar Venlo - Düsseldorf wel, met kopmaken in Mönchengladbach.
De treindienst Eindhoven - Düsseldorf zal worden aanbesteed voor de periode vanaf 2025 (dec. 2024 bij mijn weten):
https://www.treinreiziger.nl/directe-tr ... 25-eerder/
In dit artikel staat ook iets over een eventuele treindienst van NS die dan al eerder zou gaan rijden maar daarover is sindsdien helemaal niets meer vernomen. NS is nooit echt enthousiast geweest over treinen via Venlo (toch niet sinds die destijds zijn ingekort tot Eindhoven - Keulen) dus veel verwacht ik niet daarvan, behalve misschien als NS aan de aanbesteding meedoet en die wint.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 22 apr 2020, 22:24 Nee, maar Venlo - Düsseldorf wel, met kopmaken in Mönchengladbach.
Dan kan ik Jan enkel bijtreden: dit is helemaal niet interessant voor België, dus irrelevant voor de NMBS.
Voor België houdt het belang op bij een directe Antwerpen-Breda-Eindhoven.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland

Bericht door groentje »

kopmaken kost veel tijd, als je het kan vermijden, krijg je een aantrekkelijker verbinding, vandaar dat ik betwijfel dat de doorgaande verbinding vanuit Antwerpen er snel zal komen. Toch zou ik de vraag vanuit Antwerpen richting Roergebied niet onderschatten, DB heeft niet voor niets een IC-bus van Düsseldorf naar Antwerpen. Een IC zou aantrekkelijker zijn dan een bus, welk logo die ook draagt, en hoewel doorgaande reizigers zeker aandacht verdienen, een doorgaande trein levert heel wat rechtstreekse verbindingen op, Antwerpen-Venlo, Antwerpen-Roergebied, Breda-Roergebied...
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door ianryckewaert13 »

jan_olieslagers schreef:Ik kan me ook niet goed voorstellen wie er nu naar Duisburg zou willen reizen, of all places. Ter plekke is er weinig tot niets te beleven, buiten de Kerstmarkt :) en als overstappunt kan het niet raken aan Köln of zelfs Aachen. Meeste reizigers zouden nog kunnen komen van de grote binnenhaven, vanuit Antwerpen moet er daarvoor wel enige belangstelling zijn. Maar die belangsteling bestaat al lang, en wordt dus al lang op een of andere manier ingevuld - niet zo eenvoudig om mensen van gewoonte te doen veranderen.

Iedere dienst die (Brussel)-Antwerpen-Breda omvat zou wel een prima argument bieden om de Benelux niet meer te laten kop maken in Breda.
En in Breda zijn er uit Rotterdam al genoeg treinen
Amsterdam Schiphol Rotterdam noorderkempen Antwerpen Mechelen Brussels airport Brussel
En 2 de verbinding (Charleroi) Brussel Antwerpen noorderkempen Breda
Zou mooi zijn of er zou met de stellen ICNGB sneller kom gemaakt kunnen worden
Nu moeten ze de locs afsluiten en opnieuw opstarten en dat duurt te lang
Als er zelfde systeem als bij disero kop kan gemaakt worden kan je op minimum 5 tal minuten keren in Breda


Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland

Bericht door Steven »

Sorry wij sluiten op de Traxx niets af in Breda. Alles blijft in dienst net als bij een desiro. Wij moeten gewoon de stuurpost in ‘niet actieve’ toestand achterlaten. Maar dat doe je op een desiro ook.
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland

Bericht door ianryckewaert13 »

Steven schreef:Sorry wij sluiten op de Traxx niets af in Breda. Alles blijft in dienst net als bij een desiro. Wij moeten gewoon de stuurpost in ‘niet actieve’ toestand achterlaten. Maar dat doe je op een desiro ook.
Met afsluiten bedoelde ik in niet actief zetten. De panto's moeten toch zakken ? Of niet.

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland

Bericht door Steven »

Neen, alles blijft in dienst, stroomafnemers tegen de bovenleiding. In tegenstelling tot een hle18 kan de hle28 (Traxx) wel in dienst blijven.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 21 mei 2020, 14:51 Neen, alles blijft in dienst, stroomafnemers tegen de bovenleiding. In tegenstelling tot een hle18 kan de hle28 (Traxx) wel in dienst blijven.
Het verbaast me dat dat bij een 18 niet kan. Dat zou toch standaard moeten zijn, als je efficiënt wilt kunnen werken. Hoe lang duurt kopmaken dan minimaal bij een 18?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein Antwerpen-Eindhoven-Venlo-Duitsland

Bericht door Steven »

Standaard kan een hle18 dat wel. Maar om 1 of andere technische reden heeft men dat uitgezet. Allicht te wijten aan de opbouw van de stuurrijtuigen die ook communiceren met de loc en met het systeem mux.

Het kopmaken met 1 bestuurder heeft vooral te maken met de lengte van de trein. Een trein van 6 of 12 rijtuigen scheelt al heel wat. Etcs neemt ook een tijd in beslag. Op een loc heb je meer gegevens in te voeren tov een desiro (bij deze zijn de vaste gekende parameters vooraf ingevuld). Elke keer je een stuurpost actief maakt als stuurpost die gaat leiden geef je etcs gegevens in. Verder dient er een kleine werkingsproef gedaan te worden van de rem. Een desiro heeft maar 1 dienstrem. Een loc heeft 2 soorten rem te testen (de automatische doorgaande rem en de rechtstreekse rem).
Plaats reactie