Corona - NS schrapt spitstreinen

Plaats reactie
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Corona - NS schrapt spitstreinen

Bericht door jpvdveer »

Vanaf morgen minder spitstreinen in Nederland, kennelijk omdat een toenemend aantal ziekmeldingen verwacht wordt.

https://www.ns.nl/reisinformatie/calami ... suren.html

https://www.somda.nl/forum/23240/Opvall ... +13+maart/
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Corona - NS schrapt spitstreinen

Bericht door Zwoopaman »

Dus reizigers moeten nog dichter op elkaar gaan zitten?
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Corona - NS schrapt spitstreinen

Bericht door DDietzen »

Dat zal wel loslopen. In de provincie Noord-Brabant zijn reeds een paar dagen (vrijwel) dezelfde maatregelen van kracht die nu voor het hele land worden ingevoerd. Sindsdien is het OV-gebruik in die provincie met meer dan 10% teruggelopen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Corona - NS schrapt spitstreinen

Bericht door Steven »

Het aantal mensen in treinen daalt inderdaad. Deze morgen een trein tussen Antwerpen en Brussel die anders altijd goed vol zit was nu maar voor 50 % vol.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Corona - NS schrapt spitstreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Er lijkt inderdaad massaal aan thuiswerken te worden gedaan: hier en daar verneem ik dat er VPN/SSL-connecties verzadigd zitten zodat mensen niet meer kunnen connecteren. Hetzij bij gebrek aan bandbreedte of bij gebrek aan licensies.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Corona - NS schrapt spitstreinen

Bericht door rdv »

En volgende week komen de studenten en wellicht scholieren er ook nog bij. Plus meer Netflix etc
Benieuwd of Telenet en co dat aan gaan kunnen.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Corona - NS schrapt spitstreinen

Bericht door CursorX »

rdv schreef: 14 mar 2020, 08:40 En volgende week komen de studenten en wellicht scholieren er ook nog bij. Plus meer Netflix etc
Benieuwd of Telenet en co dat aan gaan kunnen.
Ik moet eerlijk zijn dat ik zelf gewaar werd gisteren dat onze snelheid van de telenetverbinding gigantisch naar beneden ging...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Corona - NS schrapt spitstreinen

Bericht door jan_olieslagers »

De infrastructuuraanbieders hebben al wel geleerd om piekmomenten aan te kunnen, bv. veel betalingsverkeer tijdens de solden of als iedereen de kerstkado's inkoopt; of ook de vele sms tijdens nieuwjaarsnacht.

Wel zijn er inderdaad problemen te voorzien als er veel meer geluid en/of film wordt gedownload, dat vreet nogal wat bandbreedte. Maar of dat gaat gebeuren weet ik niet zo zeker, wie daarin gelooft die doet het al langer en wie er niet in gelooft (zoals ondergetekende) die zal het nu ook niet beginnen doen.

Vooral denk ik dat nogal wat bedrijven/instellingen/organisaties weliswaar voorzieningen hebben voor telewerken, maar dat die maar gedimensioneerd zijn voor bv. 10-20% van het personeel, terwijl nu veel meer mensen gaan thuiswerken. Thuiswerken neemt niet zoveel bandbreedte in beslag, maar men moet al die connecties tegelijkertijd aankunnen. Vooral een kwestie van licensies. er gaat flink verkocht worden in die hoek, de komende dagen en weken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Corona - NS schrapt spitstreinen

Bericht door desperado »

Sorry for English.
I expect that company VPN systems will run out of licenses if more than 20-30% of the staff use them.
Some companies force all traffic to go through the VPN. I guess they are buying more licenses as quickly as they can get a purchase order approved.
Other companies allow basic email & chat to work without the VPN which might take off some of the pressure.
Increasing bandwidth to the VPN system will take time - hopefully not too long.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Corona - NS schrapt spitstreinen

Bericht door profke »

Ik werk voor een financiele instelling. Op de Netwerk & Infra afdeling.
Eigenlijk zit ik met een grijns achter mijn oren, onze oplossing voor noodsituaties werkt, grotendeels, gewoon zoals verwacht.
We draaien momenteel "volledig" op SSL/VPN. Load ligt factor 2.5x hoger dan waarop onze licentielimiet berekend is. We hebben contractueel hiervoor het nodige ingeregeld zodat dit ook zonder meer kan. Links en rechts treden wel enkele kleinere issues op, maar over het algemeen lukt het wel.

Belangrijkste issue: papier. (nee, niet dat op rollen :-) )
Enkele processen doen volautomatisch een blad papier uit de printer rollen via een "Follow Me" print systeem.
En aangezien de medewerker niet met zijn badge naar de printer kan gaan om het eruit te halen, kan de brief niet verstuurd worden...
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Corona - NS schrapt spitstreinen

Bericht door Lynx »

NS rijdt vanaf zaterdag met een speciale "basisdienstregeling". Op elk station stopt alleen nog elk half uur een stoptrein, en op slechts enkele lijnen zal er nog elk half uur een intercity rijden.
Zie https://nieuws.ns.nl/speciale-basisdien ... -zaterdag/
Plaats reactie