Eerste zelfrijdende trein in Europa

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door Steven »

Er is nog heel veel geld nodig voor zoiets algemeen goed zal zijn. Een testtrein is nog niet hetzelfde als een heel spoornet met dergelijke treinen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door AlexNL »

Eerste zelfrijdende trein in Europa? Thameslink, de Docklands Light Railway en verschillende metrosystemen willen een woordje spreken met die journalist. ;)

ProRail en de operatoren zijn zulke proeven nu aan het doen omdat men in Nederland op een aantal baanvakken een zeer intensieve dienstregeling wil gaan rijden zonder de infrastructuur uit te breiden.

Enkele tijd geleden zijn er al proeven gedaan met een 'zelfrijdende goederentrein' over de Betuweroute (ATO level 2 die handelt op basis van ETCS-data), en is er een nachtelijke proefrit geweest op de Hanzelijn met een SNG van NS die ook via ATO-over-ETCS reed.

Nu wordt er in Arrivaland opnieuw getest met ATO-over-ATB-NG, aangezien ATB-NG voldoende informatie kan geven aan de boordapparatuur. Bij deze proeven zijn ook reizigers betrokken om hun ervaringen te peilen. "Hoe rijdt een automatische machinist voor de reiziger?"
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door Shrek »

Zelfs in België heeft er al een zelfrijdende trein gereden... Niets nieuws onder de zon dus.
De echte nieuwigheid zou zijn dat men er een reële businesscase voor vindt en het grootschalig uitrolt :wink:
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door AlexNL »

Ik denk dat dat in Nederland nog wel gaat lukken. Er zijn daar straks de nodige corridors waarop heel veel treinen per uur moeten gaan rijden op niet zo heel veel infrastructuur.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door trainlovertje »

Even tussendoor: https://www.youtube.com/watch?v=FCCd1rs8qVQ
Deze interessante video gaat over de stand van zaken rondom zelfrijdende treinen en metro's in Frankrijk, gemaakt ter gelegenheid van de ingebruikname van het nieuwe, noordelijke deel van de automatische metrolijn 14 in Parijs (Gare de St Lazare - Mairie de Saint-Ouen).

Maar eigenlijk ik vind deze hele reeks "Parigo" best interessant. Elke week wordt er een kwartiertje gesproken over mobiliteit in en rond Parijs op France 3 Paris/Ile-de-France. Ook te bekijken op Youtube dus.
Mede door deze reeks heb ik heel wat van m'n vrije tijd - die ik niet beter wist te besteden tijdens de tweede coronagolf - benut om me te verdiepen in projecten zoals EOLE, CDG Express, Grand Paris Express en de aanleg van tramways in de Parijse voorsteden.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door joverwimp »

Vanaf december zullen vier zelfrijdende treinen sporen op het treinnetwerk rond Hamburg. De kostprijs van het project om de stedelijke 'S-Bahntreinen' te moderniseren, bedraagt 60 miljoen euro.
De trein maakt gebruik van dezelfde sporen als reguliere treinen en heeft dus geen eigen netwerk nodig. Wanneer de trein binnenkort passagiers zal vervoeren, zal een machinist om veiligheidsredenen aanwezig zijn, maar de trein voert alle manoeuvres autonoom uit.
Met het nieuwe systeem willen de Duitsers 30 procent meer passagiers vervoeren, maar tegelijk ook 30 procent minder energie verbruiken, aldus Roland Busch van Siemens.
Ook Frankrijk plant om zelfrijdende treins in gebruik te nemen. Samen met bedrijven Alstom, Bosch en Thales hoopt de Franse spoorwegmaatschappij SNCF om in 2023 met een prototype naar buiten te komen.
Voor de metro lijkt dit gemakkelijker: die van Lille bv heeft nooit een bestuurder gehad.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door jan_olieslagers »

treins
??
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door FLV-FGSP »

Ruim tien jaar geleden heb ik eens enquêtes afgenomen op de lijn Gent - Ronse. Ik heb daar geleerd dat het meervoud van trein "treins" luidt en dat van wagon "wagonnen". Het is maar dat je het weet :-)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door Steve »

In de lokale dialecten is het de normaalste zaak van de wereld, in het nabijgelegen (en aan dialectcontinuüm onderhevige) West-Vlaanderen is het "e treng" en "twie trengs".
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 18 okt 2021, 19:29
treins
??
Oost- en West-Vlaams dialect, me dunkt :)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door stijn »

Het is al niet fonetisch geschreven... komt tegenwoordig ook al veel voor...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door Steven »

Ok tot daar bet stukje Vlaams dialect, terug naar de zelfrijdende treinen aub.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door Adler »

Meer informatie over de test op de S21 in Hamburg:

https://digitale-schiene-deutschland.de ... hn-Hamburg :
Infografik-S-Bahn-Hamburg-Digital.jpg
Infografik-S-Bahn-Hamburg-Digital.jpg (62.9 KiB) 2958 keer bekeken
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door Shrek »

Dat doet Thameslink toch al jaren? Ik zie hier geen groot nieuws eerlijk gezegd.
Plaats reactie