Pagina 5 van 6

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 16 mei 2020, 21:16
door Shrek
trainlovertje schreef: 16 mei 2020, 19:56 Als we dan even alles op een rijtje zetten: wat houdt de NMBS eigenlijk op dit eigenste moment nog tegen om tot Aken te rijden? Het ontbreken van de toelating voor het gebruik van de I11-stuurstand in Duitsland waarschijnlijk? Of zijn er nog andere zaken?
Ik denk dat ze daar ook nog niet willen in investeren zolang er geen langetermijn oplossing is.
Nu beginnen rijden en dan over een paar jaar het weer moeten stoppen omdat de Duitsers hun bovenleiding aanpassen heeft ook niet zoveel zin.

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 16 mei 2020, 21:49
door trainlovertje
Shrek schreef: 16 mei 2020, 21:16
trainlovertje schreef: 16 mei 2020, 19:56 Als we dan even alles op een rijtje zetten: wat houdt de NMBS eigenlijk op dit eigenste moment nog tegen om tot Aken te rijden? Het ontbreken van de toelating voor het gebruik van de I11-stuurstand in Duitsland waarschijnlijk? Of zijn er nog andere zaken?
Ik denk dat ze daar ook nog niet willen in investeren zolang er geen langetermijn oplossing is.
Nu beginnen rijden en dan over een paar jaar het weer moeten stoppen omdat de Duitsers hun bovenleiding aanpassen heeft ook niet zoveel zin.
Wat bedoel je met 'geen langetermijn oplossing'? Het niet bezitten van een locomotief die onder 15kV AC kan rijden? En ik dacht dat de bovenleiding aanpassen pas voor ca. 2026 voorzien was, maar dan gaan we nog heel lang mogen wachten, wat zonde van al die jaren zou zijn...

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 16 mei 2020, 22:29
door Shrek
trainlovertje schreef:
Shrek schreef: 16 mei 2020, 21:16
trainlovertje schreef: 16 mei 2020, 19:56 Als we dan even alles op een rijtje zetten: wat houdt de NMBS eigenlijk op dit eigenste moment nog tegen om tot Aken te rijden? Het ontbreken van de toelating voor het gebruik van de I11-stuurstand in Duitsland waarschijnlijk? Of zijn er nog andere zaken?
Ik denk dat ze daar ook nog niet willen in investeren zolang er geen langetermijn oplossing is.
Nu beginnen rijden en dan over een paar jaar het weer moeten stoppen omdat de Duitsers hun bovenleiding aanpassen heeft ook niet zoveel zin.
Wat bedoel je met 'geen langetermijn oplossing'? Het niet bezitten van een locomotief die onder 15kV AC kan rijden? En ik dacht dat de bovenleiding aanpassen pas voor ca. 2026 voorzien was, maar dan gaan we nog heel lang mogen wachten, wat zonde van al die jaren zou zijn...
Als ze over 2 jaar een 15kV-loc hebben kan de dienst dan al beginnen he.

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 17 mei 2020, 14:31
door ianryckewaert13
Shrek schreef:
trainlovertje schreef:
Shrek schreef: 16 mei 2020, 21:16 Ik denk dat ze daar ook nog niet willen in investeren zolang er geen langetermijn oplossing is.
Nu beginnen rijden en dan over een paar jaar het weer moeten stoppen omdat de Duitsers hun bovenleiding aanpassen heeft ook niet zoveel zin.
Wat bedoel je met 'geen langetermijn oplossing'? Het niet bezitten van een locomotief die onder 15kV AC kan rijden? En ik dacht dat de bovenleiding aanpassen pas voor ca. 2026 voorzien was, maar dan gaan we nog heel lang mogen wachten, wat zonde van al die jaren zou zijn...
Als ze over 2 jaar een 15kV-loc hebben kan de dienst dan al beginnen he.
Eerst toelating i11bdx stuurstand tot Aachen en Duitsland
2de 15kv locs voor Aachen Keulen
3de eventueel nieuwe 15kv bovenleiding op de grensovergang

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 17 mei 2020, 14:36
door LML
Eloc 18 is toegelaten voor Aachen (zie locwissel Nightjet ÖBB in Aachen), I11-stuurstand weet ik niet zeker. Tot zolang er 3000V= is in Aachen, kan er een Oostende-Aachen gereden worden. Naar mijn inziens is Aachen ideaal om vanaf daar verder te sporen in Duitsland met DB. Waarom persé doortrekken tot Köln?

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 17 mei 2020, 14:40
door ianryckewaert13
LML schreef:Eloc 18 is toegelaten voor Aachen (zie locwissel Nightjet ÖBB in Aachen), I11-stuurstand weet ik niet zeker. Tot zolang er 3000V= is in Aachen, kan er een Oostende-Aachen gereden worden. Naar mijn inziens is Aachen ideaal om vanaf daar verder te sporen in Duitsland met DB. Waarom persé doortrekken tot Köln?
Uit Keulen meer aansluiting met langeafstandstreinen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 17 mei 2020, 14:43
door LML
ianryckewaert13 schreef: 17 mei 2020, 14:40
LML schreef:Eloc 18 is toegelaten voor Aachen (zie locwissel Nightjet ÖBB in Aachen), I11-stuurstand weet ik niet zeker. Tot zolang er 3000V= is in Aachen, kan er een Oostende-Aachen gereden worden. Naar mijn inziens is Aachen ideaal om vanaf daar verder te sporen in Duitsland met DB. Waarom persé doortrekken tot Köln?
Uit Keulen meer aansluiting met langeafstandstreinen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
... maar een treinserie meer tussen Aachen en Köln, wat nu al een drukke lijn is. Tot Aachen is ideaal.

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 17 mei 2020, 14:51
door ianryckewaert13
LML schreef:
ianryckewaert13 schreef: 17 mei 2020, 14:40
LML schreef:Eloc 18 is toegelaten voor Aachen (zie locwissel Nightjet ÖBB in Aachen), I11-stuurstand weet ik niet zeker. Tot zolang er 3000V= is in Aachen, kan er een Oostende-Aachen gereden worden. Naar mijn inziens is Aachen ideaal om vanaf daar verder te sporen in Duitsland met DB. Waarom persé doortrekken tot Köln?
Uit Keulen meer aansluiting met langeafstandstreinen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
... maar een treinserie meer tussen Aachen en Köln, wat nu al een drukke lijn is. Tot Aachen is ideaal.
De IC oostende kan eventueel doorrijden tot Keulen op de uren dat er geen ice of thalys rijdt

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 17 mei 2020, 14:58
door LML
ianryckewaert13 schreef: 17 mei 2020, 14:51
LML schreef:
ianryckewaert13 schreef: 17 mei 2020, 14:40 Uit Keulen meer aansluiting met langeafstandstreinen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
... maar een treinserie meer tussen Aachen en Köln, wat nu al een drukke lijn is. Tot Aachen is ideaal.
De IC oostende kan eventueel doorrijden tot Keulen op de uren dat er geen ice of thalys rijdt

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Het meest ideale is gewoon een trein om het uur, altijd op dezelfde vertrek- en aankomsttijden. Beginnen met een Franse dienstregeling (dan een trein, 1,5u later weer een trein, 40 min. later opnieuw een trein, 3u later weer een trein ofte 'tirez votre plan'...) is ten stelligste af te raden.

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 17 mei 2020, 15:04
door ianryckewaert13
LML schreef:
ianryckewaert13 schreef: 17 mei 2020, 14:51
LML schreef: ... maar een treinserie meer tussen Aachen en Köln, wat nu al een drukke lijn is. Tot Aachen is ideaal.
De IC oostende kan eventueel doorrijden tot Keulen op de uren dat er geen ice of thalys rijdt

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Het meest ideale is gewoon een trein om het uur, altijd op dezelfde vertrek- en aankomsttijden. Beginnen met een Franse dienstregeling (dan een trein, 1,5u later weer een trein, 40 min. later opnieuw een trein, 3u later weer een trein ofte 'tirez votre plan'...) is ten stelligste af te raden.
Als de DB eventueel een verbinding Brussel Keulen Hannover Berlijn kan verzekeren zou goed zijn.
Of
Aachen Berlijn met ice of IC verbinding
En aansluiting met IC oostende Aachen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 17 mei 2020, 15:06
door LML
ianryckewaert13 schreef: 17 mei 2020, 15:04
LML schreef:
ianryckewaert13 schreef: 17 mei 2020, 14:51 De IC oostende kan eventueel doorrijden tot Keulen op de uren dat er geen ice of thalys rijdt

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Het meest ideale is gewoon een trein om het uur, altijd op dezelfde vertrek- en aankomsttijden. Beginnen met een Franse dienstregeling (dan een trein, 1,5u later weer een trein, 40 min. later opnieuw een trein, 3u later weer een trein ofte 'tirez votre plan'...) is ten stelligste af te raden.
Als de DB eventueel een verbinding Brussel Keulen Hannover Berlijn kan verzekeren zou goed zijn.
Of
Aachen Berlijn met ice of IC verbinding
En aansluiting met IC oostende Aachen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
ICE Brussel-Frankfurt is er al en rijdt (als ik me niet vergis) om de 2u. Ga jij het nodige meerspannig ICE-materieel uit uw mouw schudden om bovenstaande diensten te realiseren? Keep on dreaming...

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 17 mei 2020, 15:08
door ianryckewaert13
LML schreef:
ianryckewaert13 schreef: 17 mei 2020, 15:04
LML schreef: Het meest ideale is gewoon een trein om het uur, altijd op dezelfde vertrek- en aankomsttijden. Beginnen met een Franse dienstregeling (dan een trein, 1,5u later weer een trein, 40 min. later opnieuw een trein, 3u later weer een trein ofte 'tirez votre plan'...) is ten stelligste af te raden.
Als de DB eventueel een verbinding Brussel Keulen Hannover Berlijn kan verzekeren zou goed zijn.
Of
Aachen Berlijn met ice of IC verbinding
En aansluiting met IC oostende Aachen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
ICE Brussel-Frankfurt is er al en rijdt (als ik me niet vergis) om de 2u. Ga jij het nodige ICE-materieel uit uw mouw schudden om bovenstaande diensten te realiseren? Keep on dreaming...
Ice Berlijn Keulen of Berlijn Düsseldorf doortrekken naar Aachen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 17 mei 2020, 15:14
door LML
ianryckewaert13 schreef: 17 mei 2020, 15:08
LML schreef:
ianryckewaert13 schreef: 17 mei 2020, 15:04 Als de DB eventueel een verbinding Brussel Keulen Hannover Berlijn kan verzekeren zou goed zijn.
Of
Aachen Berlijn met ice of IC verbinding
En aansluiting met IC oostende Aachen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
ICE Brussel-Frankfurt is er al en rijdt (als ik me niet vergis) om de 2u. Ga jij het nodige ICE-materieel uit uw mouw schudden om bovenstaande diensten te realiseren? Keep on dreaming...
Ice Berlijn Keulen of Berlijn Düsseldorf doortrekken naar Aachen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Je spreekt over Aachen en niet meer over Brussel. Voor Brussel heb je meerspannig ICE-materieel nodig (en dat is er nauwelijks op overschot). En (te) lange verbindingen zijn ongunstig voor de dienstregeling. Het moet nog allemaal betrouwbaar en overzichtelijk blijven, me dunkt. Akkoord als je zo'n enkele treinen per dag wil inzetten, niet om het uur.

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 17 mei 2020, 15:47
door groentje
Er is inderdaad te weinig meerspannig materieel voor Duitsland, en een uurdienst, of zelfs tweeuursdienst, Brussel-Berlijn is inderdaad dagdromen. Toch geef ik Ian hier wel voor een stuk gelijk, Brussel-Berlijn is een missing link. Mocht DB meer meerspannig materieel aankopen, misschien als supplement op de bestelling voor de IC Amsterdam-Berlijn, ben ik zeker voorstander van minstens één slag tussen de 2 hoofdsteden, eerder dan een extra paar richting Frankfurt. Dat is materieel dat gelijkspanning aan moet kunnen, het is makkelijker om het dan ook 3kV = te laten lusten.
Voor het binnenlands verkeer is doortrekken naar het nabijgelegen buitenland logisch, en eerlijk gezegd, als er concrete plannen zijn voor multicourante locs, zie ik niet echt goed in waarom wachten tot ze in dienst zijn. Hoe sneller je een dienst introduceert, hoe sneller reizigers ermee vertrouwd zijn..

Re: IC Oostende-Aken

Geplaatst: 17 mei 2020, 15:53
door 260689
groentje schreef: 17 mei 2020, 15:47 Er is inderdaad te weinig meerspannig materieel voor Duitsland, en een uurdienst, of zelfs tweeuursdienst, Brussel-Berlijn is inderdaad dagdromen. Toch geef ik Ian hier wel voor een stuk gelijk, Brussel-Berlijn is een missing link. Mocht DB meer meerspannig materieel aankopen, misschien als supplement op de bestelling voor de IC Amsterdam-Berlijn, ben ik zeker voorstander van minstens één slag tussen de 2 hoofdsteden, eerder dan een extra paar richting Frankfurt. Dat is materieel dat gelijkspanning aan moet kunnen, het is makkelijker om het dan ook 3kV = te laten lusten.
Voor het binnenlands verkeer is doortrekken naar het nabijgelegen buitenland logisch, en eerlijk gezegd, als er concrete plannen zijn voor multicourante locs, zie ik niet echt goed in waarom wachten tot ze in dienst zijn. Hoe sneller je een dienst introduceert, hoe sneller reizigers ermee vertrouwd zijn..
Met de Komst van de M7 zullen er een pak I11 vrijkomen. Daarom moeten die treinen niet met 12HV's rondrijden. Maar dat is teminste wel waardig materiaal. Alhoewel ze meer stopcontacten mogen hebben. Materiaal kan 200km/h en krijgen hun internationale waarden terug.