FlixTrain Aachen - Berlin - Leipzig

groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: FlixTrain Aachen - Berlin - Leipzig

Bericht door groentje »

Hadden ze om reglementaire redenen niet één bus zelf? Of er ook mee gereden werd is een andere zaak, natuurlijk.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: FlixTrain Aachen - Berlin - Leipzig

Bericht door msts.be »

Ze zijn ondertussen wel kampioen in het inzetten van het oudste materieel in Duitsland: hun rijtuigen (voormalige InterRegio-rijtuigen van de DB) worden nogmaals omgebouwd, nu met 99 of 100 (nog niet helemaal duidelijk) zitplaatsen. De effectieve stoelen lijken busstoelen te zijn, wat natuurlijk logisch is als je al in dat segment actief bent.

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 02,9338743

De InterRegio-rijtuigen werden vanaf 1988 omgebouwd uit voormalige UIC-X rijtuigen van de DB (Bm 234 voor Bimz & Bimdz, ABm 225 voor de BistroCafe's en Am 203 voor de Aimz-rijtuigen). De eerste schijven van die rijtuigen gaan terug tot 1963 voor de Am 203.
Dat betekent dat de kast van sommige rijtuigen reeds 50 jaar en ouder is !
Ja, er zijn nog voorbeelden te vinden van nog ouder materieel dat nog steeds dienst doet (Zwitserland op sommige van de smalspoor-spoorwegen), maar toch alleszins niet voor een dienst die de strijd aangaat met de IC's van de DB !

Historisch materieel, zoals CIWL/VSOE-rijtuigen die dateren uit de jaren '20 (maar wel volledig gerenoveerd in 2005-2007 met nieuwe draaistellen, airco etc.) telt niet mee. Die doen maar een beperkt aantal ritten voor een zeer specifiek cliënteel, en rijden niet dagelijks samen met courant materieel op de meest drukste lijnen van het land.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: FlixTrain Aachen - Berlin - Leipzig

Bericht door ostbahnhof »

Heb het altijd straf gevonden dat DB in de jaren 50 reeds met kortgekoppelde rijruigen reed. Wij moesten wachten tot de jaren 80 om de M4 te zien verschijnen. Een harmonica overlopen bij 120 per uur had ook wel iets....
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: FlixTrain Aachen - Berlin - Leipzig

Bericht door Joris »

Wat is er mis met oude rijtuigkasten te hergebruiken? Als die nog in goede staat zijn en goed lopen.... Het lijkt me veel groener en milieubewuster te zijn dan ook nog eens de hele kast te verschroten en opnieuw te bouwen. Rij groen, nietwaar? :wink:
In de IC's van DB zitten die wagens trouwens eveneens nog, er zijn dacht ik nog een handvol Bimzen in dienst (al worden die nu wel erg zeldzaam), en de Bordbistro's zijn er ook nog, die zijn trouwens nog gemoderniseerd in het laatste programma.
De oudste in dienst zijnde wagens zijn denk ik de WLAB30, waarvan de kasten terug gaan tot 1955 (65 jaar oud dus!). Die zijn wel alleen nog aan te treffen in seizoensverkeer, maar toch...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: FlixTrain Aachen - Berlin - Leipzig

Bericht door Joris »

Snalltaget in Zweden gaat de concurrentie met de SJ trouwens eveneens aan met herbouwde UIC-X ex-DB. Die hadden geen IR verbouwing gekregen, maar hadden bij de NS als IC-K dienst gedaan. Maar de kasten gaan terug op dezelfde bouwseries.
Afbeelding
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: FlixTrain Aachen - Berlin - Leipzig

Bericht door rdv »

Vanaf 23 juli wordt de verbinding Köln - Berlijn opnieuw opgestart door Flixtrain.

https://www.flixtrain.de/streckennetz-updates
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: FlixTrain Aachen - Berlin - Leipzig

Bericht door kika »

Shrek schreef: 15 mei 2020, 01:51 Flixtrain is net een fenomeen dat bestreden moet worden.
Mag ik het een beetje met je eens zijn? Zie Oostenrijk waar bvb. Graz-Linz door de ÖBB werd geschrapt, maar dan toch terug werd ingevoerd omwille van dreigende concurrentie. Gezien de gemotiveerde politiek om er dicht op te zitten en op te letten dat de NMBS ook internationaal fatsoenlijke verbindingen aanbiedt en ook dusdanig geld krijgt… enfin, je kent het riedeltje wel. Blijkbaar moet er links en rechts af en toe wat druk gezet worden.
AlexNL schreef: 12 mei 2020, 00:24 FlixMobility heeft het contract met de exploitant, BahnTouristikExpress, verscheurd.

Verscheurd? Eenzijdig? Ik heb iets gemist geloof ik, wat was er aan de hand?
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: FlixTrain Aachen - Berlin - Leipzig

Bericht door AlexNL »

kika schreef: 01 jul 2020, 00:19 Verscheurd? Eenzijdig? Ik heb iets gemist geloof ik, wat was er aan de hand?
Toen FlixTrain de dienstverlening staakte als gevolg van covid-19, besloot FlixMobility dat dat een goed moment was om het reeds bestaande partnerschap met BTE te herzien. Hierbij stelde FM nieuwe voorwaarden voor, waar BTE niet mee akkoord kon gaan.

https://www.railjournal.com/passenger/m ... rtnership/
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: FlixTrain Aachen - Berlin - Leipzig

Bericht door msts.be »

Joris schreef: 20 jun 2020, 00:11 Wat is er mis met oude rijtuigkasten te hergebruiken? Als die nog in goede staat zijn en goed lopen.... Het lijkt me veel groener en milieubewuster te zijn dan ook nog eens de hele kast te verschroten en opnieuw te bouwen. Rij groen, nietwaar? :wink:
Men had ook anders mijn voorstel vanuit de Draaischijf kunnen nemen: volgend jaar gaan de eerste ICRmh-rijtuigen in NL aan de kant wegens instroom IC-NG.
Die hebben al airco, automatische buitendeuren en uitrusting voor op meerdere spanningen (buitenland-inzet!) te rijden. En ze komen eveneens van het huis waar nu Flix zijn rijtuigen laat opkalefateren: Talbot Aken...
Enige nadelen zijn hun afwijkende techniek (Oerlikon-remmen, Y32 draaistellen), hun vmax van 160 km/u en het ontbreken van EP-remmen..
Maar daarvoor wel iets jonger, zelfs als men de oudste rijtuigen neemt komt men aan bouwjaar 1980 (ipv 1965 zoals sommige nu)..

Andere mogelijkheid zouden Corails van de SNCF kunnen zijn, die met automatische deuren (sub-type VTU-82/83), maar daar heeft men af te rekenen met dezelfde nadelen. Plus dat SNCF nooit materieel verkoopt, tenzij naar Marokko (al veel ex-SNCF materieel of gelijkende reeksen in dienst) of Roemenië (ver genoeg van Frankrijk om geen concurrentie aan te doen..).
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: FlixTrain Aachen - Berlin - Leipzig

Bericht door AlexNL »

De ICRmh-rijtuigen van NS komen nog helemaal niet volgend jaar ter beschikking: door covid-19 is de levering van ICNG vertraagd (met een risico dat toeleveranciers omvallen). Ook heeft NS lessen getrokken uit het Fyra-debacle, wanneer nu nieuw materieel wordt geleverd wordt het bestaande materieel nog enige tijd als warme reserve achter de hand gehouden.

Zoals het er nu naar uitziet kan er pas tegen 2023 een binnenlandse dienstregeling worden gereden op basis van ICNG, waarbij dus geen ICR meer wordt ingezet. De inzet van ICR in de IC Brussel / IC Nederland is nog voorzien tot 2025.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: FlixTrain Aachen - Berlin - Leipzig

Bericht door Rww »

AlexNL schreef: 16 mei 2020, 15:16
Joris schreef: 16 mei 2020, 04:33 Of tot Flix zelf vervoerder wordt?
Niet onmogelijk, maar niet waarschijnlijk. FlixMobility is een verkoopplatform, de daadwerkelijke exploitatie wordt gedaan door allerlei onderaannemers. Ze rijden zelf geen enkele bus, bijvoorbeeld.
Bij de bussen lijkt dat goed te gaan, bij flixtrains hebben ze constant gedoe met onderaanemers. Nooit begrepen dat ze locomore niet hebben gekocht.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: FlixTrain Aachen - Berlin - Leipzig

Bericht door rdv »

rdv schreef: 30 jun 2020, 21:09 Vanaf 23 juli wordt de verbinding Köln - Berlijn opnieuw opgestart door Flixtrain.

https://www.flixtrain.de/streckennetz-updates
Ik reed net door Aachen ri Köln, en op het emplacement net voorbij Aachen Rothe Erde werd de FlixTrain stam in gereedheid gebracht voor vertrek.
Plaats reactie