Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door kika »

rdv schreef: 19 mar 2019, 20:41De ICE tussen Brussel en Frankfürt Luchthaven doet er niet iets te lang over(2u45) om te concurreren met de trein naar mijn mening. Voor verplaatsingen naar het centrum zal de ICE wellicht sneller zijn, maar als je nog moet overstappen (en alle procedures moet doorlopen) wordt de tijd wellicht te lang.
Ik vind de trein tussen Frankfurt en België uitstekend concurrentieel. Wanneer je er nog eens 15 minuten bijdoet door naar Zaventem te rijden, wordt het al wat minder. Maar 45' trager voor veel meer comfort, meer bagage, meer flexibiliteit in de vertrekuren, alle extra reismogelijkheden om onderweg uit- of over te stappen? Er zijn geen rechtstreekse vluchten meer naar Brussel vanuit de dichtsbijzijnde luchthaven hier (vogelvlucht 500km, 620 met de auto). Frankfurt Flughafen is inclusief overstap 3u met de trein. Als ik reservetijd, overstaptijd en procedures optel zit je ook snel aan minstens 2u. Als ik verder vlieg vanuit Brussel wordt het natuurlijk een ander verhaal, dat hier al door andere mensen wordt verteld.

Wat ik wel merk is dat het niet hebben van een rechtstreekse vlucht niet betekend dat ik dan maar via Amsterdam/Parijs of Frankfurt zou vliegen. Als je 2-3u extra onderweg bent, met een significant hogere reisprijs, worden er heel wat reisjes, werkbesprekingen etc. opgespaard of worden niet uitgevoerd. Andere mensen, zeker zonder Bahncard, nemen dan bvb. een vlucht via Wenen of Istanbul, dat is vaak goedkoper. Snoepreisweekendje voor een maandagvergadering wordt er zo extra aangerijgt.

Ik vind het een interessant onderwerp, ook als je naar andere steden kijkt. Parijs-Lille doet niemand met het vliegtuig, Salzburg-Wenen wel, 50km meer. Er zijn zelfs vluchten tussen München en Nürnberg, de luchthaven van München kost je een uur om vanuit het stadscentrum te geraken, de ICE tussen beide steden duurt net zo lang :roll: Dijon heeft haar luchthaven gesloten, Parijs zit ongeveer anderhalf uur weg met de TGV. Lyon ook, maar haar luchthaven kost 2u met de auto, 3-4 uur met het OV. Dortmund-Frankfurt zijn ook geen vluchten, kost 2u15 met de trein (260km). Naast het bagage, feeder/hub en ticketintegratieverhaal mis ik nog 1 argument in dit draadje: de prijs. Heb zo eens tussen Stuttgart en Hamburg gevlogen voor 10€, daar kan de trein bijna nooit tegenop.

Trainlovertje: het idee achter de duurdere rechtstreeks vlucht als via Parijs is dat mensen bereid zijn meer te betalen voor een rechtstreekse vlucht.
Laatst gewijzigd door kika op 20 mar 2019, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 20 mar 2019, 09:30 5. Ik heb discussies gezien in Schiphol waarbij KLM personeel weigerde om passagiers die van een vertraagde THA kwamen (met KLM-ticket) over te boeken op de volgende vlucht, omdat ze met de trein kwamen.
Dat zou helemaal geen discussie mogen zijn. In zulke gevallen kan ik alleen maar aanbevelen om een formele klacht in te dienen om extra kosten terug te krijgen plus compensatie voor vertraging en bij weigering van KLM verdere stappen te nemen. Je hebt immers een doorgaand vliegticket en daar horen bepaalde rechten bij.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 19 mar 2019, 01:21 Dus als bvb. de reis Brussel-Amsterdam 02h02 of zelfs 02h07 duurt ipv. 01h52 dan stapt al het huidige Thalys-cliënteel massaal over op de Beneluxtrein of in zijn auto ? Daar geloof ik niets van.
Jij gelooft het misschien niet, maar de mensen bij Thalys die constant marktonderzoek doen wèl.
Het gaat ook niet over massaal overstappen, maar enkele procenten minder reizigers in de duurste categorie maken meteen een groot omzetverlies.
Bovendien betekent een langere reistijd ook hogere kosten voor rollend materieel, personeel en rijpaden. Er valt bovendien ook geen winst te behalen voor Thalys want hun treinen zitten vandaag, zonder stop in de luchthaven, al goed vol. Ze hebben dus geen enkele reden om de bestaande treinen een extra stop te geven.
Portbou schreef: 19 mar 2019, 01:21 Als iedere minuut dan toch zo belangrijk is heb ik nog een bijkomend argument voor de stop in de Luchthaven : het zou een grote tijdswinst betekenen voor zakenlui uit de bedrijvenzones Diegem/Zaventem alsook voor de grote groep mensen verbonden aan de NAVO en de EU (in overstap vanaf Brussel-Lux en Brussel-Schuman) die richting Nederland en Duitsland willen reizen.

Of wil je beweren dat het cliënteel van de hogesnelheidstreinen enkel kijkt naar de minuten doorgebracht in de trein en niet naar de minuten doorgebracht in voor- en natransport ?
Die reizigers zullen er zeker zijn, maar hun aantal is quasi verwaarloosbaar tegenover de hoofdmoot die van stadscentrum naar stadscentrum moet.
100 reizigers per dag een tijdswinst van een half uur geven weegt totaal niet op tegen 4000 reizigers een verlies van 10 minuten geven.

Luchthavenreizigers op de trein krijgen is op zich een mooi doel, maar het is niet de moeite waard om er de goeddraaiende HST-verbindingen voor op te offeren.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door Portbou »

Samenvattend kunnen we dus zeggen :

De luchtvaart wordt nog lang niet genoeg belast. Hun model laat blijkbaar toe om mensen "gratis" gaan ophalen in andere luchthavens dan hun hub... Sterker nog, ze geven die mensen nog extra geld bij (cfr. Parijs-Kinshasa 500€ ; Brussel-Kinshasa 600€)

Passagiers doen vrolijk mee met het systeem en halen hun schouders op bij de totaal niet in verhouding staande milieu-impact van hun korte vluchten... want zijn te lui om hun bagage mee te nemen op de trein.

De staat (en dus de belastingbetaler) heeft diep in zijn zakken moeten tasten voor het aanleggen van de hogesnelheidslijnen voor treinen. Maar als de staat dat netwerk zou kunnen gebruiken om treinen te laten rijden tussen luchthavens dan blijkt dat niet mogelijk omdat de hele uitbating uit handen gegeven is aan privé-maatschappijen die louter aan hun winst moeten denken en heel hooghartig kunnen roepen "Onze treinen zitten nu al vol dus [middenvinger]."

Prima geregeld allemaal.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door rdv »

kika schreef: 20 mar 2019, 10:22
rdv schreef: 19 mar 2019, 20:41De ICE tussen Brussel en Frankfürt Luchthaven doet er niet iets te lang over(2u45) om te concurreren met de trein naar mijn mening. Voor verplaatsingen naar het centrum zal de ICE wellicht sneller zijn, maar als je nog moet overstappen (en alle procedures moet doorlopen) wordt de tijd wellicht te lang.
Ik vind de trein tussen Frankfurt en België uitstekend concurrentieel. Wanneer je er nog eens 15 minuten bijdoet door naar Zaventem te rijden, wordt het al wat minder. Maar 45' trager voor veel meer comfort, meer bagage, meer flexibiliteit in de vertrekuren, alle extra reismogelijkheden om onderweg uit- of over te stappen? Er zijn geen rechtstreekse vluchten meer naar Brussel vanuit de dichtsbijzijnde luchthaven hier (vogelvlucht 500km, 620 met de auto). Frankfurt Flughafen is inclusief overstap 3u met de trein. Als ik reservetijd, overstaptijd en procedures optel zit je ook snel aan minstens 2u. Als ik verder vlieg vanuit Brussel wordt het natuurlijk een ander verhaal, dat hier al door andere mensen wordt verteld.
Mijin initiële post was niet duidelijk, sorry daarvoor. Ik bedoelde dat de ICE-reis Brussel - FRA om een aanvoerende vlucht te vervangen te lang duurt (2u45), maar ook als je in de onmiddellijke buurt van de luchthaven moet zijn is het vliegtuig interessanter qua reistijd. Voor mensen die niet vlakbij een treinstation met snelle verbinding naar Brussel wonen, is het vaak sneller om met de auto naar Zaventem te rijden dan naar Brussel te sporen. En jammergenoeg kijken de meeste frequente pendelaars naar Frankfurt in eerste instantie naar tijd (waarop men zich vaak verkijkt omdat men de vliegtijd vergelijkt met de trein, dus 1u vs 2u45).
kika schreef: 20 mar 2019, 10:22.
Ik vind het een interessant onderwerp, ook als je naar andere steden kijkt. Parijs-Lille doet niemand met het vliegtuig, Salzburg-Wenen wel, 50km meer. Er zijn zelfs vluchten tussen München en Nürnberg, de luchthaven van München kost je een uur om vanuit het stadscentrum te geraken, de ICE tussen beide steden duurt net zo lang :roll: Dijon heeft haar luchthaven gesloten, Parijs zit ongeveer anderhalf uur weg met de TGV. Lyon ook, maar haar luchthaven kost 2u met de auto, 3-4 uur met het OV. Dortmund-Frankfurt zijn ook geen vluchten, kost 2u15 met de trein (260km). Naast het bagage, feeder/hub en ticketintegratieverhaal mis ik nog 1 argument in dit draadje: de prijs. Heb zo eens tussen Stuttgart en Hamburg gevlogen voor 10€, daar kan de trein bijna nooit tegenop.
We vergeten in deze discussie ook dat veel (internationale) bedrijven vlakbij een luchthaven liggen. M.a.w., niet iedereen gaat van stadscentrum naar stadscentrum. In Lille zijn veel dienstenbedrijven vlakbij Lille-Europe, dus TGV is meer voor de hand liggend.
kika schreef: 20 mar 2019, 10:22 Trainlovertje: het idee achter de duurdere rechtstreeks vlucht als via Parijs is dat mensen bereid zijn meer te betalen voor een rechtstreekse vlucht.
Voor een deel van de passagiers klopt dat, maar omdat ze daar geen vliegtuig mee vol krijgen, braderen ze met prijzen om reizigers van concurrenten weg te snoepen. Reizigers voor wie tijd minder belangrijk is, maar geld des te meer, maken dan (soms grote) omwegen.
Shrek schreef: 20 mar 2019, 11:12 Portbou schreef: ↑19 mar 2019, 02:21
Dus als bvb. de reis Brussel-Amsterdam 02h02 of zelfs 02h07 duurt ipv. 01h52 dan stapt al het huidige Thalys-cliënteel massaal over op de Beneluxtrein of in zijn auto ? Daar geloof ik niets van.
Jij gelooft het misschien niet, maar de mensen bij Thalys die constant marktonderzoek doen wèl.
Het gaat ook niet over massaal overstappen, maar enkele procenten minder reizigers in de duurste categorie maken meteen een groot omzetverlies.
Bovendien betekent een langere reistijd ook hogere kosten voor rollend materieel, personeel en rijpaden. Er valt bovendien ook geen winst te behalen voor Thalys want hun treinen zitten vandaag, zonder stop in de luchthaven, al goed vol. Ze hebben dus geen enkele reden om de bestaande treinen een extra stop te geven.
Waarom maken ze dan wel een tussenstop in Düsseldorf airport, die 7 minuten extra reistijd oplevert? Bovendien met een zeer lage frequentie en (1x per dag richting Brussel, niet op zaterdag en zondag; min. 1x per dag richting Dortmund, 2x per dag op zondag)?
Ik lig als potentiële THA reiziger meer wakker van de hoge prijzen, en de inflexibiliteit van het ticket dan van 10 minuten meer reistijd. En met mij de meeste van mijn collega's die Brussel - Duitsland doen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 20 mar 2019, 20:27 Samenvattend kunnen we dus zeggen :

De luchtvaart wordt nog lang niet genoeg belast. Hun model laat blijkbaar toe om mensen "gratis" gaan ophalen in andere luchthavens dan hun hub... Sterker nog, ze geven die mensen nog extra geld bij (cfr. Parijs-Kinshasa 500€ ; Brussel-Kinshasa 600€)

Passagiers doen vrolijk mee met het systeem en halen hun schouders op bij de totaal niet in verhouding staande milieu-impact van hun korte vluchten... want zijn te lui om hun bagage mee te nemen op de trein.

De staat (en dus de belastingbetaler) heeft diep in zijn zakken moeten tasten voor het aanleggen van de hogesnelheidslijnen voor treinen. Maar als de staat dat netwerk zou kunnen gebruiken om treinen te laten rijden tussen luchthavens dan blijkt dat niet mogelijk omdat de hele uitbating uit handen gegeven is aan privé-maatschappijen die louter aan hun winst moeten denken en heel hooghartig kunnen roepen "Onze treinen zitten nu al vol dus [middenvinger]."

Prima geregeld allemaal.
Het eerste gedeelte klopt helemaal, het laatste absoluut niet.
Als vliegreizen evenredig met hun milieu-impact belast worden gaan er vanzelf meer treinreizigers komen. Als er meer treinreizigers zijn komen er vanzelf nieuwe treinen die aanvullend op de bestaande treinen rijden. De ex-vlietuigreizigers zullen de businesscase van die nieuwe treinen vanzelf wel maken, zonder dat je aan bestaande verbindingen moet raken.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 20 mar 2019, 21:42 Als vliegreizen evenredig met hun milieu-impact belast worden gaan er vanzelf meer treinreizigers komen. Als er meer treinreizigers zijn komen er vanzelf nieuwe treinen die aanvullend op de bestaande treinen rijden. De ex-vlietuigreizigers zullen de businesscase van die nieuwe treinen vanzelf wel maken, zonder dat je aan bestaande verbindingen moet raken.
Maar is de capaciteit daarvoor beschikbaar (zowel rijpaden als materieel)? Stel dat 20% van de reizigers naar Frankfürt overstappen van vliegtuig op ICE, dan zijn er pakweg 400 bijkomende reizigers op die verbinding per dag, dus een extra ICE stel nodig. Om de 5 KLM-vluchten te vervangen heb je één volle Thalys nodig. Of nog, stel dat er een business case is voor een trein Brussel - Barcelona, kan die er nog bij op de LGV Paris-Lyon?
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door kika »

rdv schreef: 20 mar 2019, 21:39 Mijin initiële post was niet duidelijk, sorry daarvoor. Ik bedoelde dat de ICE-reis Brussel - FRA om een aanvoerende vlucht te vervangen te lang duurt (2u45), maar ook als je in de onmiddellijke buurt van de luchthaven moet zijn is het vliegtuig interessanter qua reistijd. Voor mensen die niet vlakbij een treinstation met snelle verbinding naar Brussel wonen, is het vaak sneller om met de auto naar Zaventem te rijden dan naar Brussel te sporen.
Duidelijk. En grotendeels eens.
rdv schreef: 20 mar 2019, 21:39We vergeten in deze discussie ook dat veel (internationale) bedrijven vlakbij een luchthaven liggen. M.a.w., niet iedereen gaat van stadscentrum naar stadscentrum. In Lille zijn veel dienstenbedrijven vlakbij Lille-Europe, dus TGV is meer voor de hand liggend.
Dat is waar. En voor sommige luchthavens is er nog een ander punt: voornamelijk vluchten naar grote toeristische trekpleisters zoals Lille waar bijna alles richting Zon en Zee vliegt. Vanuit Brussel is dat allemaal meer dan 500km :lol:
rdv schreef: 20 mar 2019, 21:39Ik lig als potentiële THA reiziger meer wakker van de hoge prijzen, en de inflexibiliteit van het ticket dan van 10 minuten meer reistijd. En met mij de meeste van mijn collega's die Brussel - Duitsland doen.
En met jou ook reizigers die de omgekeerde richting doen. Het is wel zo dat als er meerdere extra stops zijn, op luchthavens of elders, je voor korte vluchten relatief snel op het kritiek punt zit van 'dan neem ik wel de wagen.'
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 20 mar 2019, 22:01 Maar is de capaciteit daarvoor beschikbaar (zowel rijpaden als materieel)? Stel dat 20% van de reizigers naar Frankfürt overstappen van vliegtuig op ICE, dan zijn er pakweg 400 bijkomende reizigers op die verbinding per dag, dus een extra ICE stel nodig. Om de 5 KLM-vluchten te vervangen heb je één volle Thalys nodig. Of nog, stel dat er een business case is voor een trein Brussel - Barcelona, kan die er nog bij op de LGV Paris-Lyon?
Op bepaalde specifieke verbindingen zijn er misschien wel wat infra-aanpassingen nodig. Maar grosso-modo kan het internationale reizigersverkeer nog heel hard groeien.
Tussen Brussel-Zuid en de Franse grens kunnen bijvoorbeeld makkelijk de helft meer treinen rijden dan vandaag. Bovendien zijn nog niet alle treinen op maximumlengte (400m) en is er nog geen enkele dubbeldekker. Capaciteit x4 lijkt mij dus haalbaar met enkel investeringen in rollend materieel.
Richting Duitsland kan de capaciteit zelfs nog meer stijgen zonder bijkomende infra.
Voor een specifieke luchthaventrein (Duitsland-Luik-Luchthaven-Antwerpen-Nederland) moet er wat "kleine" infra gebouwd worden (perron 4-5 in de luchthaven en het Otterbeek-complex) maar dat kan redelijk snel gaan.
Op Parijs-Lyon is het inderdaad al wat krapper, maar daar zou de vervanging van TVM door ETCS wat soelaas moeten brengen en ook daar zijn nog niet alle treinen 400m dubbeldekkers.
Daarnaast kan er ook op amplitude gewerkt worden, toeristen zijn over het algemeen immers minder op specifieke uren gericht dan zakenreizigers.
Dus: verhoog die vliegtuigtaksen en laat de reizigers maar naar de trein komen, het aanbod zal zeker volgen :wink:
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door stijn »

Portbou schreef: 20 mar 2019, 20:27 De luchtvaart wordt nog lang niet genoeg belast. Hun model laat blijkbaar toe om mensen "gratis" gaan ophalen in andere luchthavens dan hun hub... Sterker nog, ze geven die mensen nog extra geld bij (cfr. Parijs-Kinshasa 500€ ; Brussel-Kinshasa 600€)
Ja, het is te goedkoop.
Maar, het is juist goedkoop omwille van die korte vluchten: hun model (Hub and spoke) laat dat toe omdat ze zo het grootste deel van de reis met grotere vliegtuigen kunnen afleggen wat goedkoper is voor de maatschappij en dus ook voor de consument en ook minder slecht is voor het milieu dan dat we alles point-to-point zouden vliegen met kleinere vliegtuigen.
Portbou schreef: 20 mar 2019, 20:27 Passagiers doen vrolijk mee met het systeem en halen hun schouders op bij de totaal niet in verhouding staande milieu-impact van hun korte vluchten... want zijn te lui om hun bagage mee te nemen op de trein.
Zoals ik in m'n post een beetje hoger schreef gaat het om veel meer dan de bagage en als het over de bagage gaat, gaat het meestal niet over luiheid, maar over grote bagage, reizen met kinderen, ouderen, bagage pas kunnen afgeven een uur voor vertrek...

Daarop voort bouwend: naar de meeste Europese bestemmingen heb je wel een rechtstreekse vlucht vanuit Brussel. De meeste mensen die naar Frankfurt, Amsterdam of London vliegen stappen over op een intercontinentale vlucht: dat doe je dus niet met een trolley, maar met grote zware valiezen (dikwijls meervoud).

Nogmaals: het is aan de luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en spoorperatoren om de service te verbeteren.

En ik denk dat je moet beginnen met de immobiele hardware: de luchthavens. Je zou dat op Europees niveau kunnen verplichten vanaf een bepaald aantal passagiers dat er een treinterminal is waar jij en je bagage vlot kunnen overstappen van de ene modus op de andere.
En eens die hardware er is... zullen de luchthavens wel willen dat die gebruikt wordt en dus zullen ze de spoorwegmaatschappijen wel aantrekken.
Als dan de luchtvaartmaatschappijen zien dat ze slots kunnen gebruiken voor andere vluchten zullen ze dat ook doen.

Langs de andere kant: overschat het effect ervan ook niet: Voor Brussel zal je 14 vluchten per dag minder hebben: Frankfurt 7, Amsterdam 5 en Parijs 2... Peanuts vergeleken met de dagelijkse 325 vluchten...

Groetjes,

Stijn
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 21 mar 2019, 00:51
rdv schreef: 20 mar 2019, 22:01 Maar is de capaciteit daarvoor beschikbaar (zowel rijpaden als materieel)? Stel dat 20% van de reizigers naar Frankfürt overstappen van vliegtuig op ICE, dan zijn er pakweg 400 bijkomende reizigers op die verbinding per dag, dus een extra ICE stel nodig. Om de 5 KLM-vluchten te vervangen heb je één volle Thalys nodig. Of nog, stel dat er een business case is voor een trein Brussel - Barcelona, kan die er nog bij op de LGV Paris-Lyon?
Op bepaalde specifieke verbindingen zijn er misschien wel wat infra-aanpassingen nodig. Maar grosso-modo kan het internationale reizigersverkeer nog heel hard groeien.
Tussen Brussel-Zuid en de Franse grens kunnen bijvoorbeeld makkelijk de helft meer treinen rijden dan vandaag. Bovendien zijn nog niet alle treinen op maximumlengte (400m) en is er nog geen enkele dubbeldekker. Capaciteit x4 lijkt mij dus haalbaar met enkel investeringen in rollend materieel.
Richting Duitsland kan de capaciteit zelfs nog meer stijgen zonder bijkomende infra.
Voor een specifieke luchthaventrein (Duitsland-Luik-Luchthaven-Antwerpen-Nederland) moet er wat "kleine" infra gebouwd worden (perron 4-5 in de luchthaven en het Otterbeek-complex) maar dat kan redelijk snel gaan.
Op Parijs-Lyon is het inderdaad al wat krapper, maar daar zou de vervanging van TVM door ETCS wat soelaas moeten brengen en ook daar zijn nog niet alle treinen 400m dubbeldekkers.
Daarnaast kan er ook op amplitude gewerkt worden, toeristen zijn over het algemeen immers minder op specifieke uren gericht dan zakenreizigers.
Dus: verhoog die vliegtuigtaksen en laat de reizigers maar naar de trein komen, het aanbod zal zeker volgen :wink:
Dankjewel Shrek, interessante toelichting. Ik dacht dat de levertijd van rollend materieel toch enkele jaren is, dus zo snel zal het dan toch niet gaan vrees ik.

Om Brussel-Frankfürt concurrentieel te krijgen, zou Aachen - Köln versneld moeten worden (zit wellicht in de planning?) of zou er een directe lijn Aachen - Frankfürt moeten komen (maar het is onzinnig wegens te duur voor de beperkte vraag en omwille van het overslaan van Keulen).

Vier bijkomende vragen:
- Köln - Frankfürt via de HSL lijkt me toch ook al redelijk vol te zitten
- stel dat de komende THA CDG - Schiphol - Amsterdam een succes is en AF/KLM een deel van hun pendelvluchten CDG-AMS willen afleiden naar THA, krijgen we die nog door de NZV?
- waarom rijden er nog geen Dubbeldeks TGVs vanuit Brussel? Op bepaalde dagen zijn de TGVs richting zuiden vol in Brussel. Op andere dagen zou het mss een koppeling met een dubbeldeksTGV in Lille kunnen vermijden.
- De Benelux doet nu toch al Luchthaven-Antwerpen (en de THA gebruikt L25N dacht ik), waarom moet Otterbeek dan aangepast worden?
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door kika »

rdv schreef: 21 mar 2019, 09:19 Om Brussel-Frankfürt concurrentieel te krijgen, zou Aachen - Köln versneld moeten worden (zit wellicht in de planning?) of zou er een directe lijn Aachen - Frankfürt moeten komen (maar het is onzinnig wegens te duur voor de beperkte vraag en omwille van het overslaan van Keulen).
Het tweede (eerste en derde zijn al uitgevoerd) van de uitbouw is gepland om klaar te zijn in 2020. Er zijn ook enkele delen niet uitgevoerd, zoals het driesporig maken van Rothe Erde-Stolberg. Laatste spoorwegovergang met slagbomen zou ook gesloten worden (of is het dat al?). De verbindingen bij Köln zijn al deels verbeterd, maar er is nog ruimte en gepland voor nog meer verbeteringen. Geen flauw idee hoeveel verkeer deze lijn aankan, maar bedenk wel dat de NBS Rhein/Main-Rhein/Neckar en Wiesbaden er nog met verbonden zal worden. Het idee is dat er per uur en richting 5 treinen zouden zijn, ter illustratie zonder stops 54 minuten, met 4 tussenstop 75 minuten. Blokverdichting en ECTS zijn voor 2025 voorgesteld, betwijfel dat het zo snel zal gaan. Daarnaast heeft een DB soms deels andere prioriteiten dan die waarover het bericht oorspronkelijk gaat: Deutz uitbouwen tot een complete Fernverkehrshalte hebben ze bijvoorbeeld minder behoefte aan (10 jaar terug ondertussen). Ze hebben nog aardig wat mogelijkheden tot verbetering, in het hele land, en een gigantische schuldenberg. En zo zal politiek zeer waarschijnlijk eerder pleiten voor een IC uit z'n dorp naar Brussel/de grote stad dan voor het investeren in materieel en infra om vliegtuigreizigers naar de trein te lokken. Verhogen van vliegtuiglasten, eventueel verlagen en harmoniseren van de treinlasten (ook positief voor autogebruik) zijn wel een leuk eerste ideetje, maar als we daarna een 10-15 jaar met overvolle treinen zitten zonder bagageafdeling voordat er nieuw materieel instroomt en eerste bypasses/tunnels worden gebouwd, weet ik niet of iedereen nog zo enthousiast is.
stijn schreef: 21 mar 2019, 07:49 Langs de andere kant: overschat het effect ervan ook niet: Voor Brussel zal je 14 vluchten per dag minder hebben: Frankfurt 7, Amsterdam 5 en Parijs 2... Peanuts vergeleken met de dagelijkse 325 vluchten...
Je moet ze allemaal optellen, ook de Wenen-Salzburg, Dubrovnik-Split, Madrid-Valencia. Dan heb je toch al wel een aardige som bij elkaar, niet? Als je een politieker bent mag je nog verbindingen als Turku-Stockholm erbij tellen, daar zal je toch een vliegtuig naast de ferry blijven hebben 8)
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door stijn »

kika schreef: 21 mar 2019, 10:13 Je moet ze allemaal optellen, ook de Wenen-Salzburg, Dubrovnik-Split, Madrid-Valencia. Dan heb je toch al wel een aardige som bij elkaar, niet? Als je een politieker bent mag je nog verbindingen als Turku-Stockholm erbij tellen, daar zal je toch een vliegtuig naast de ferry blijven hebben 8)
;-)

Er stond dan ook "voor Brussel"...

Stijn
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door Shrek »


rdv schreef: Vier bijkomende vragen:
- Köln - Frankfürt via de HSL lijkt me toch ook al redelijk vol te zitten
- stel dat de komende THA CDG - Schiphol - Amsterdam een succes is en AF/KLM een deel van hun pendelvluchten CDG-AMS willen afleiden naar THA, krijgen we die nog door de NZV?
- waarom rijden er nog geen Dubbeldeks TGVs vanuit Brussel? Op bepaalde dagen zijn de TGVs richting zuiden vol in Brussel. Op andere dagen zou het mss een koppeling met een dubbeldeksTGV in Lille kunnen vermijden.
- De Benelux doet nu toch al Luchthaven-Antwerpen (en de THA gebruikt L25N dacht ik), waarom moet Otterbeek dan aangepast worden?
-Klopt, maar ook hier nog redelijk wat "korte" en allemaal enkeldeks treinen.
-Als het niet door de NZV is dan maar langs L28. Bovendien krijgt internationaal verkeer doorgaans prioriteit in de rijpaden (vraag maar aan de mensen uit Bressoux/Visé die hun P-trein zagen verschoven worden voor een ICE).
-Omdat de SNCF daar op dit moment nog geen businesscase voor ziet. Vermits de TGV-R er over 10 jaar tussenuit gaat is die er over enkele jaren misschien wel. Er moeten natuurlijk wel genoeg reizigers zijn.
-De vertakking Abeelstraat zit nu al over haar capaciteit, daar kan niets meer bij zonder nog meer impact op de stiptheid.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 21 mar 2019, 12:15 -Als het niet door de NZV is dan maar langs L28. Bovendien krijgt internationaal verkeer doorgaans prioriteit in de rijpaden (vraag maar aan de mensen uit Bressoux/Visé die hun P-trein zagen verschoven worden voor een ICE).
Omleiden langs lijn 28 lijkt me anders ook maar beperkt mogelijk omdat je in het noorden zit met een enkelsporige verbinding tussen Schaarbeek en L28 (het andere spoor is nu al een hele tijd buiten dienst en afgesneden) en vooral met een bovengrondse kruising met de ook al vrij drukke lijnen 50 en en 60; aan de zuidelijke kant kruis je ook heel wat bij de inrit van Brussel-Zuid. En je zit ook met een verplichte frontwissel als de trein nog verder dan Brussel-Zuid moet.
Plaats reactie