Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 21 mar 2019, 09:19 - Köln - Frankfürt via de HSL lijkt me toch ook al redelijk vol te zitten
De HSL Keulen - Frankfurt is bij lange na niet vol. De echte problemen zitten rond Keulen en Frankfurt en daar komen in de nabije toekomst ook verbeteringen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door msts.be »

kika schreef: 21 mar 2019, 10:13 Het tweede (eerste en derde zijn al uitgevoerd) van de uitbouw is gepland om klaar te zijn in 2020. Er zijn ook enkele delen niet uitgevoerd, zoals het driesporig maken van Rothe Erde-Stolberg. Laatste spoorwegovergang met slagbomen zou ook gesloten worden (of is het dat al?). De verbindingen bij Köln zijn al deels verbeterd, maar er is nog ruimte en gepland voor nog meer verbeteringen.
Die verbetering had er al lang kunnen zijn als men Lijn 3 gewoon had doorgetrokken tot de grens, en de Duitsers aan hun kant een volledig nieuwe NBS zouden bouwen tussen de grens en +/- Merzenich, waar men kan aantakken op de huidige ABS Köln-Düren.
Tracé zou lopen grens-Autobahn Kreuz Aachen (waar de A44 van België kruist met de A4, de hoofd-autosnelweg naar Köln) en verder de A4 volgen tot in Merzenich.

Aachen zou dan een station-betteraves kunnen krijgen in Eilendorf of een ondergronds Stolberg Hbf (om een natuurgebied te vrijwaren) in die bocht tussen de A44 en A4.
Op deze lijn zouden dan zowel de ICE's als Thalys kunnen rijden (geen stop meer in Aachen Hbf), terwijl een nieuwbakken IC de vroegere reizigers naar Aachen van die relaties overneemt (en dus via L37 blijft rijden).
Goederentreinen zouden ook kunnen, maar dan moet er gereden worden via L24-L39 en vervolgens moet er op L49 een verbindingslijn komen naar HSL3 (geen idee of het hoogteverschil te overbruggen is met treinen > 1800t .. :roll: ). Is natuurlijk enkel van toepassing op treinen die standaard met Traxx rijden van operatoren die ook een Duits certificaat hebben (en die dus geen loks moeten wisselen in AC-West, buiten het feit dat men moet kopmaken).

Hierzo bedoel ik:
https://www.openrailwaymap.org/?lang=nu ... e=standard
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door groentje »

Ik ben geen grote fan van gares betteraves, zelfs als ze beter ingepland worden dan in Frankrijk. En welke leverage heeft België om de Duitsers Aken te laten overslaan, als dat in eigen land niet mocht met Luik (de eerste plannen gingen over een verlenging van L2 langs de E42, met een nieuw HST-station in Ans en/of Milmort of Cheratte), waarom zouden de Duitsers een stad van vergelijkbare omvang wél moeten overslaan?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door Shrek »

msts.be schreef: 27 apr 2020, 16:51 Die verbetering had er al lang kunnen zijn als men Lijn 3 gewoon had doorgetrokken tot de grens, en de Duitsers aan hun kant een volledig nieuwe NBS zouden bouwen tussen de grens en +/- Merzenich, waar men kan aantakken op de huidige ABS Köln-Düren.
Tracé zou lopen grens-Autobahn Kreuz Aachen (waar de A44 van België kruist met de A4, de hoofd-autosnelweg naar Köln) en verder de A4 volgen tot in Merzenich.

Aachen zou dan een station-betteraves kunnen krijgen in Eilendorf of een ondergronds Stolberg Hbf (om een natuurgebied te vrijwaren) in die bocht tussen de A44 en A4.
Op deze lijn zouden dan zowel de ICE's als Thalys kunnen rijden (geen stop meer in Aachen Hbf), terwijl een nieuwbakken IC de vroegere reizigers naar Aachen van die relaties overneemt (en dus via L37 blijft rijden).
Goederentreinen zouden ook kunnen, maar dan moet er gereden worden via L24-L39 en vervolgens moet er op L49 een verbindingslijn komen naar HSL3 (geen idee of het hoogteverschil te overbruggen is met treinen > 1800t .. :roll: ). Is natuurlijk enkel van toepassing op treinen die standaard met Traxx rijden van operatoren die ook een Duits certificaat hebben (en die dus geen loks moeten wisselen in AC-West, buiten het feit dat men moet kopmaken).
Dat van die goederentreinen lijkt mij bijna niet mogelijk daar. Maar daarnaast is er eigenlijk ook niemand die die bypass zou willen. De tijdswinst is minimaal en de capaciteit kan ook gegeven worden door 4 sporen te leggen tussen Aken en Düren. Alleen kunnen dan ook IC's van de uitbreiding genieten en niet enkel de HST's. Jouw voorstel zou dus een enorme verspilling van middelen zijn die elders veel efficiënter zouden ingezet kunnen worden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Draagvlak voor afschaffing van korte vluchten groeit.

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 27 apr 2020, 23:48 Ik ben geen grote fan van gares betteraves, zelfs als ze beter ingepland worden dan in Frankrijk. En welke leverage heeft België om de Duitsers Aken te laten overslaan, als dat in eigen land niet mocht met Luik (de eerste plannen gingen over een verlenging van L2 langs de E42, met een nieuw HST-station in Ans en/of Milmort of Cheratte), waarom zouden de Duitsers een stad van vergelijkbare omvang wél moeten overslaan?
In Aken zijn er bovendien, naar mijn indruk, meer ICE-reizigers dan in Luik. Commercieel lijkt het me niet handig om die halte over te slaan.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie